Když jsem se loni v dubnu
zmínil, že kapela Trilobit-Rock připravuje nové EP na léto 2021, sám
jsem byl natěšený, co ambiciózní libochovická parta ještě přidá k silnému
hitu Tahle zem. Velmi vydařená a silná skladba měla být úvodním tahákem
nové nahrávky. Ta však vyšla až letos začátkem dubna, nicméně zasvěceným
zdržení vůbec nemusí vadit, protože je v éteru místo minialba slyšet rovnou
plnohodnotné CD, na kterém se kapela ukazuje ve velmi silné formě. Řekl bych,
že Trilobit-rock je ostřejší a zároveň vybroušenější než kdykoli předtím.
Trilobiti si pecku Tuhle zem
nenechali na nějaký závěr, ale rovnou ji umístili na začátek desky, a to jen
symbolizuje jejich neochvějnou víru v poselství písně. To, co poté
následuje, se dá vnímat několika různými aspekty. Je evidentní, že libochovičtí
rockeři na album zařadili za sebou nové skladby, co postupně nahrávali
v posledních letech, ale přidali k nim staré songy, jež dostaly novější
zvukový kabát. Starým fandům možná bude vadit, že písní staršího data je
většina a že je třeba i znají z dávné minulosti, ale nezaujatému rockerovi
by svěží devíti písňová kolekce měla přijít rozhodně k duhu. Všem songům
totiž nelze upřít velmi silný drajv.
Hned druhá píseň Virtuální
svět zatočí na posluchače pořádnými riffy, při kterých se
v sekavém rytmu, ale navýsost harmonicky doplňují obě kytary a k tomu
zpěvák Michal Kuna zpívá nekompromisní text o nebezpečí virtuální reality,
která vstoupila během posledních deseti let možná ještě více do našich životů.
Tohle je riffově vyhraná pecka, při které zároveň dostanete husí kůži!
Kapela pokračuje
v nasazení a předkládá další aktuální témata, která ji evidentně sužovala
během poslední let, a nebyl to jen co-vidový lockdown. Od dřívějších lehčích
free textů zhmotněných v hitech Vyznání, Ještě to není tak zlý
nebo Trosečník, které se objevily předchozích minilabech je tu znát
výrazný posun, a to už od další středně tempové skladby Křížová cesta.
Ta má krásně intimní úvod, aby se rozvinula do tvrdé, ale pomalejší polohy
s nádherně vytaženým melodickým sólem. To se několikrát opakuje a úplně
vleze pod kůži. Je zatraceně dobře, že Trilobiti tuto starší skladbu oprášili
pro současnost. Její naléhavost doslova bodá do vnitřností. Textová práce
Bohouše Davida je vynikající.
Válka, krev, horror – takoví
jsou ve zkratce Lidi. Opět song, který má původ v letech 2003-4,
nyní svým syrovým vyzněním promlouvá ke všem vnímavým duším. Kytary téměř
převálcují vokál! Autorem je opět Bohouš David, který je vlastně od počátku takovým
nefalšovaným šestým členem skupiny a jeho kompoziční talent se prolíná do všech
skladeb. Lidi mají nadčasový text a svým aktuálním tématem by to mohl
být adept na nový protiválečný hit dnešních dnů. Nenatočí k tomu kapela
klip? Toto téma bych po minulých nahrávkách vskutku nečekal! Je ale cítit, že
Trilobitům není lhostejno, co se v Evropě děje! Já jen věřím, že k těm
zbraním atomovým, o kterých v refrénu Michal sugestivně zpívá, nakonec
nedojde! Po hudební stránce jsou tady opět efektní dvoj kytarová sóla, které
jen umocňují energii písně.
A znovu téma pravdy a lží!
Kapela se písní Pravda a lež přidala k ikonickým skladbám kapel Motorband
(Pravda nebo lež), Jamaron (O lžích a lidech) nebo
Dymytry (Pravda a Lež) z uplynulých let, které stvořily silné
hity o věčném souboji protikladů, a nahrála song s tímto názvem v
klasickém hard rockovém kabátě. Jeho přímočará zemitost je až nečekaná
v porovnání s melodickými kousky z minulosti, ale co je
podstatné, nenudí a přinutí opět přemýšlet.
Další píseň Tušení začíná
baladicky, ale po půl minutě se Trilobit opět „vrhnou do boje
s manipulací", nevím, jak jinak popsat kritický text, který má sice smutný
charakter, ale svou atmosférou a kytarovými kudrlinkami přinutí opět pozorně
poslouchat. Naléhavost zpěvu a tématu zvýrazňuje autentické klipové ztvárnění,
kde se střídá vokalista Michal a špičkové sólování kytaristy Stefana Řeháka.
Naštěstí se kapela dokáže na
závěr vrátit k pozitivnímu rockovému duchu. Sice se musí nejdříve „dostat
přes" starší – byť zajímavě na začátku samplovanou – skladbu H.I.V.,
jejíž téma bylo určitě na začátku tisíciletí ještě docela žhavé. Ještě tvrdší
vyznění má pak jadrně znějící Jsem z toho zoufalej, kde se nešetří
peprnými slovy na adresu EU, což ale v dnešní situaci nemůže snad nikomu
vadit, ba naopak! Naživo tohle bude rozhodně tutovka!
Závěrečná pecka Já se tomu
jenom smál má o poznání příjemnější vyznění. Michal se pouští do
rozvernějších poloh, které se doplňují s kytarovým pozadím tak, aby se na
tuhle píseň dalo naživo pařit. Tohle už jsou veselejší Trilobiti, jak je známe
z minulosti. Je to radost poslouchat!
Nahrávka Tahle zem
se velmi povedla. Kapela se ve zvuku a v semknutosti hodně posunula dopředu.
Bohatšímu vyznění určitě pomohlo nahrávání ve dvou studiích, The Barn a Leo
Holana. Pětičlenná energie je na novém albu silně slyšet, a to ve všech
písních. Trilobiti v roce 22 zní tvrdě a často velmi nesmlouvavě, ale
nezapomínají na vkusně zařazené melodické linky, a i tu kapku opravdové duše,
kterou člověk dnes tak potřebuje.
Chce to však více poslechů; bez
přehánění lze posléze konstatovat, že je to letos první mocná hard rocková
deska na naší scéně. Pro kapelu tohle může být skutečný albový restart, protože
na něm zúročila sílu starých písní z původního debutu Člověk, od
kterého fakticky uplynulo dlouhých 18let. V moderním zvukovém
kabátě přinesla palčivá témata, se kterými se textově prostě nemazlí. A komu by
se to moc nezdálo, ať si třeba pustí našláplé sportovní hymny z minulého
roku SK Dušínky anebo HC Roudnice, kde Trilobit-Rock ukazuje svou
vášeň pro fotbal a hokej.
Z faktografickému výčtu je
třeba dodat, že si kapela ještě v loňském roce nadělila k 20letému
výročí téměř hodinový dokument Ještě to není tak zlý, který lze celý
shlédnout na youtube. Pestrý pohled do zákulisí, řada unikátních foto záběrů,
živá vystoupení z nejrůznějších štací, útržky autentických rozhovorů a na
pozadí stěžejní hity skupiny, co lepšího si přát? Snad je vydařenou letošní
sezónu plnou nadupaných živých akci!
DISKOGRAFIE
Tento interpret nemá v tuto chvíli žádná zveřejněná alba ...