Do třetice všechno nejlepší! Tak výstižně by se
dalo shrnout třetí album progrockové veličiny Liquid Tension Experiment. Už
začátek je divoký jako nikdy předtím: kulometné bicí Mika Portnoye rozsekávají
kytarové riffy Johna Petrucciho, v pozadí zabublá basa Tonyho Levina a
když se toto trio dostatečně vyřádí, přichází variabilní keyboardy Jordana
Ruddesse. Kvartet, který ze tří čtvrtin tvoří muzikanti z progresivní
legendy Dream Theater a z jedné baskytara neméně kultovních King
Crimson, odhaluje bez dlouhých okolků svůj instrumentální um opět
opulentním způsobem, který bere dech na všech frontách.
Opener Hypersonic uhání dále kupředu a
jeho rychlé tempo přeruší až melodické sólo Johna, které jako by spojilo svou
atmosférou předchozí nahrávky z 90. let. Najednou se po 4 minutách
zpomalí, Jordan přidává lehce symfonické aranže a John vytahuje svou kytaru do
kroutivých výšek. Atmosféra začíná připomínat album Systematic Chaos od
již zmiňovaných Dream Theater, na kterém jsou pro mne dodnes těžce stravitelné
jamující pasáže, ale v tom do toho vpadnou perkuse Mika Portnoye,
jazzmetalové pasáže ženou pak dopředu všichni zúčastnění, aby skladba
vyvrcholila společnou kanonádou. Bez přehánění nejtvrději pojatá věc
v historii kapely a jasný bombastický otevírák, který nenechá vydechnout.
Hned druhý track Beating the Odds na
posluchače skočí groovy feelingem s hardrockovým přesahem a když se
přidají zurčivé klávesy, je o dynamickou náladu postaráno. V rytmických
koncích je opět k zaslechnutí starý dobrý Dream Theater, s feelingem
meagúspěšného alba Scenes from a Memory. Tady se nechává John
poprvé hodně unést, ale je to právě jeho kytara, která může okořenit celý,
druhdy zuřivě jamující ansámbl. Ale i Jordanovy klávesy, ty nemohou zůstat
pozadu. Oba „snoví mistři" se střídají ve svých eskapádách, důležité ale je, že
neztrácejí v žádném případě dech. Ano, některé tóny už jsme slyšeli na
předchozích nahrávkách, v celku ale výsledek působí neotřele a hlavně
svěže. Je to i proto, že dokážou neuvěřitelně zpomalit. Dokážou vytáhnout
Johnovu kytaru do popředí a její melodie zní ještě dlouho v uších po
odeznění celého songu. Beating the Odds skoro nechce končit, tady musely
zasáhnout nůžky zvukaře anebo dramaturga, a proto moje dychtění neustává,
protože tuším, že další skladba nebude opět nic nudného.
Liquid Evolution však začíná nečekaně
ambientně: pouze decentní bicí s jemnými keyboardy a sem tam je slyšet
basovka. Až po minutě se přidává Johnova tesklivá kytara, která jako by se
probouzela k životu. Probouzí náladu celé písně, překlápí se do táhlých
zákoutí, ve kterých se podmanivě ztrácí a zanedlouho opět vynořuje. Je to čirá
meditace o bytí a nebytí a jakýsi zajímavý předěl, neboť má „pouhé" tři minuty.
LTE se pak mocně opřou do nástrojů a vystřelí energii vzhůru osobitě riffující The
Passage of Time, která nabízí paletu staronových zvuků od Dream Theater,
opět včetně skvělého sóla, ale i lehce neothrashující středně tempové riffy. Je
to v některých místech instrumentální masáž ušních bubínků, když si album
naplno pustíte do kvalitních sluchátek. Sedmiminutová palba končí nejen dalším
Johnovým brilantním uměním, ale riffující skrumáží, kterou bychom dříve marně hledali.
Pánové si opravdu dali na čas, ale je vpravdě
zázrak, že se opět po více než 20 letech sešli ke společnému hraní a tvoření. Možná,
že i tento comeback byl jedním z impulsů směřujícím k návratu Mika
Portnoye do Dream Theater na sklonku roku 2023. Sehranost s Jordanem a
Johnem je zcela evidentní!
Tohle je ale úlet, říkám si u pátého
„experimentu" s názvem Chris and Kevin´s Amazing Odyssey, který
začíná a dlouho drží efektivní drhnutí (ve stylu staré pily) jen za podpory
bicích. Po svém navazují v této experimentální trilogii na předchozí „Chrisovy
a Kevinovy suity", protože reference obou pánů se objevily na prvním i druhém
albu této superskupiny. Excentrický zvuk „ruší" jen perkuse, činely, společně
se po půl minutě rozjezdou kupředu a schválně k sobě nepustí žádný další
nástroj. Novátorský počin v dějinách LTE je poté stoprocentně
třináctiminutová suita Rhapsody in Blue, což je klasické dílo od George
Gershwina, které kapela uchopila po svém. Když to poslouchám, říkám si, že se
musím při vzdělat v klasičtějších odnožích hudební tvorby.
Druhá polovina velkého dvojalba poté ukrývá řadu
dlouhých progových opusů, jejíchž stopáž sahá od 10 do 15minut, stačí se jen
zaposlouchat, objevovat logiku i spontánnost rytmu a nálad, a vnímat efekt. V Solid
Resolution Theory se opět kroutí Johnova kytara, skutečnými hitovkami,
jestli se takto o něčem dá hovořit, jsou Key to the Imagination nebo Blink
of an Eye. Sympatické a dobře slyšitelné jazzové eskapády najdeme na
začátku patnáctiminutové vyhrávkové Your Beard is Good. Vše se pomalu
zklidní až při další, ještě delší, ale o to více atmosféricky uhrančivé Ya
Mon, kterou třetí album hvězdného projektu končí.
U téhle instrumentálně povznášející a variabilní
hudby můžete, jak křepčit při dunivých a rychlých riffech, tak překvapivě
meditovat v klidnějších pasážích, kterých tentokrát jamující čtveřice
taktéž zařadila docela hodně. V jejich pojetí zní hudba jako nebeská
ozvěna lidského počínání. Jako by se chtěl člověk vydat za hranice vlastního
bytí a při tom měl stále dveře otevřené zpět do zemského jádra. Chvíle meditace
střídají tklivé, basou bublající nálady, ze kterých povstávají kořeny nového
bytí. Když se přidá tempo a kytarové zurčení, lidský jedinec téměř ztratí nit.
Důležité je, že sami muzikanti jdou za svým cílem a struktura i těch
nejkomplikovanějších songů drží prostě u sebe. A se svým potenciálem mohou i
nadále tvořit nebo meditovat nad milovanými hudebními nástroji, které již dávno
ovládli jako velmistři.
DISKOGRAFIE
Tento interpret nemá v tuto chvíli žádná zveřejněná alba ...