Kiss, Monster & Rock 'n' Roll
Recenze alba : Monster
S čím přišli 'staříci' Kiss po téměř čtyřiceti letech živého hraní a studiových nahrávek na své dvacáté řadovce, zlověstně nazvané Monster? Pokusili se zapomenout na své roky a obohatili svůj zvuk např. thrash metalem? Nebo se již nezmohou na víc než na jednoduchoučký rock 'n' roll, hlavně že bude důvod o nich psát a lidé jim posypou dolárky za vstupenky na následném turné?
Ani jedno, ani druhé, základnímu duu Paul Stanley a Gene Simmons to spolu s bubeníkem Ericem Singerem a nadále relativním nováčkem Tommym Thayerem (sólová kytara) výborně šlape jako dřív – tedy v duchu metalem říznutého stadiónového rocku. A o co možná přišly hlasivky obou hlavních vokalistů - zejména ve výškách a v síle hlasu -, o to lépe to celému kvartetu drží instrumentálně pohromadě. Takže hned na úvod lze vyvrátit případné obavy ze zbytečného alba se skleroticky roztřepanými popěvky centrálního dua čerstvých šedesátníků.
Vrásky možná, křeč v rukách nikoliv
Když už jsem v úvodu nakousnul instrumentální souhru současné čtveřice – mnozí vnímají Kiss primárně jako rockové manekýny, jejichž hudba stála vždy bokem vedle make-upu, tuny světel, dýmu a plivání krve. Ať už si o vkusu jejich živých show můžeme myslet co chceme, Kiss byli zároveň vždy poměrně slušnými instrumentalisty. Viz třeba basová linka legendární hitovky Detroit Rock City – nepochybně málokterý basák zajásá nad případnou povinností zahrát rychlé běhy z její sloky.
Nejinak je tomu i letos na Monster. Simmonsova basa z nahrávky velmi výrazně vystupuje (podobné štěstí má v rámci stylu snad již jen Steve Harris z Iron Maiden) a spolu s neexhibujícími a vkusnými bicími Erica Singera dokonale tvrdí muziku. Souhry obou kytar si člověk v zásadě ani nevšimne, což přesně ilustruje, že vše je přesně tak, jak má být. A sólovou kytaru Tommyho Thayera můžeme popsat jako ideální hybrid mezi spíše jednoduchým hraním legendárního Ace Frehleyho a přetechnizovaným přístupem jeho nástupce z počátku osmdesátých let, kytarového shreddera Vinnieho Vincenta. Čili kytarová technika ano, ale s mírou a citem.
Od pekla po poslední šanci
Monster uvádí první singl alba, úderná Hell or Halleluja, s kytarovým riffem jak od Ritchieho Blackmorea z doby Rainbow (např. Man on the Silver Mountain). Klasičtí Kiss ve své tvrdě rockové poloze jak vyšití a nepřekvapivě jedna z písní v setlistu právě probíhajícího turné. Kytarový podklad sloky druhého kousku Wall of Sound sice nebezpečně připomíná beatlesovské Helter Skelter, ale jinak opět skvělý kousek se Simmonsovým zpěvem, ubíhající v 'rozvážném' tempu.
I třetí Freak, uvozený vazbou jak z Hendrixovy Foxey Lady, drží laťku kvality vysoko, včetně skvělého melodického kytarového sóla. Simmonsův druhý vokální zářez, Back to Stone Age, přináší rock 'n' rollově veselý refrén, následná Stanleyho Shout Mercy se naopak celá nese na temnější vlně a i díky dokonale umístěnému retro tleskání v refrénu se mi asi z celého alba líbí nejvíc.
Povinnost zvládnout zpěv na dalších rockových kouscích Long Way Down, Eat Your Heart Out a The Devil Is Me asi Simmonse a Stanleyho natolik vyčerpala, že v Outta This World se mikrofonu chopil Tommy Thayer a v následující All for the Love of Rock & Roll bubeník Eric Singer. Oběma to jde výborně, All for the Love of Rock & Roll navíc přináší velmi příjemné oživení alba díky svému jižanskému charakteru (včetně nepostradatelného kravského zvonce). A snad abychom si nemysleli, že pánům ke konci desky došly síly, následuje nesmírně dusavá Take Me Down Below a záverečná hard rocková Last Chance.
Analog forever?
Drobná poznámka ke zvuku: ne že nebyl výborný, ale přeci jen mě už při prvním poslechu ihned napadlo, že zní tak nějak archaicky, prostě sedmdesátkově. A opravdu, následně jsem zjistil, že Kiss se vědomě rozhodli dát při nahrávání Monster sbohem digitální technologii a zvolili 'starý dobrý' analog. Za sebe bych dal přednost modernějšímu 'digitálu', takto mi připadá zvuk hlasitostně poněkud potlačený a ani otáčení knoflíku hlasitosti doprava prostě nepomáhá (za což by ale mohl nést vinu i finální mastering, těžko říct), avšak nechť to každý posoudí sám. Za zvukový průšvih desku totiž také rozhodně označit nelze.
Povedené Monstrum
Monster sice neobsahuje žádnou hitovku na první poslech, ale na druhou stranu nemá jediné slabší místo, všech 12 kousků jsou nefalšovaní Kiss v plné skladatelské i interpretační formě. Že to zní jako pokus o pozvánku na jejich pražský koncert v příštím roce? Hell yeah!
- Psycho Circus (1998) 00:44:27
- Sonic Boom (2009) 00:43:13
HUDEBNÍ ZPRÁVY
Z Kultu se stala Církev
Sleep Token je jasně jednou z nejrychleji rostoucí rockovou/metalovou skupinou současnosti, a to díky své hudbě,...
Skupina Květy vydává desátou řadovku a byla by ráda, kdyby jí fanoušci věnovali 41 minut
Pod názvem 41 minut vydává skupina Květy nové, v pořadí desáté řadové album. Obsahuje deset...
Katarzia na Flédě: příběhy, které rezonují mezi akustikou a elektronikou
Brněnský klub Fléda se v úterý 19. listopadu naplnil něhou, slovy o respektu, vzájemné podpoře a lidské...
OneRepublic vezou své nejnovější album do pražské O2 Areny
OneRepublic se 5. října příštího roku vrací do pražské O2 Areny! Kapela, která se může pyšnit mnoha známými...
Srdcaři High Vis do Prahy přivezli čisté emoce, vztek a nevídanou syrovost
Málokdy se mi stává, že by mi koncert tak vyrazil dech, že bych po jeho skončení musela ještě pár desítek minut sbírat...
» zobrazit více...
RECENZE
» Čistá radost všech ze všeho, to je nové...
» Linkin Park (ne)začínají od nuly
» Amaeri je jedinečná relaxace s léčivou...
» Poletíme? mírně přibrzdili své turbo...
» Příští generace fanoušků Bring Me The Horizon...
» Máte v krvi (zničující) digitální svět?...
» zobrazit více...
Waltari ukázali, že pořád umí přenést super energii do publika
Koncert finské kapely Waltari v pondělí 28. října v pražském klubu...
OneRepublic vezou své nejnovější album do pražské O2 Areny
OneRepublic se 5. října příštího roku vrací do pražské O2 Areny!...
Z Kultu se stala Církev
Sleep Token je jasně jednou z nejrychleji rostoucí rockovou/metalovou skupinou...
Amaeri
» Ševčíková KatarínaNepočítáme-li výběrové Best Of, znovuvydání vánočního alba a úspěšného...
Festival Brutal Assault potvrzuje pětici divných kapel
Festival Brutal Assault má obrovský dosah a kromě tradičních metalových žánrů...
Alice Merton: Hudba je dnes jako žvýkačka, do které fanoušek jednou kousne a hned chce novou
Před jejím vystoupením na festivalu Rock for People jsem vyzpovídal...
OneRepublic vezou své nejnovější album do pražské O2 Areny
OneRepublic se 5. října příštího roku vrací do pražské O2 Areny!...
Ghost of You na novém albu opět boří hranice žánrů
Eyes Shut je název nového, v pořadí třetího alba kapely Ghost of You,...
Na Trnkobraní se mohou těšit Dan a Eva
Již zítra se otevřou brány areálu likérky Rudolf Jelínek ve Vizovicích,...
Byt číslo 4 budí stále více pozornosti
Tahle mladá šumperská kapela vtrhla na českou hudební scénu jako dravá...
Víme, jak je těžké pro mladé ale zatím neznámé kapely prorazit do médií a tím získat nové fanoušky.
» Podporujeme nadějné kapely
» Zadání profilu interpreta
Chcete dostávat do vaší emailové schránky aktuální informace ze světa hudby? Přihlašte se k odběru newsletteru. Odběr můžete kdykoliv zrušit.