Hudba z alba Fiat Lux se rozlévá jako láva ze sopky Stromboli

Recenze alba : Fiat Lux

Album: Fiat Lux
Interpret: Stromboli
Celkový čas:
Vydavatel: Warner Music
Rok vydání: 2014
Typ nahrávky: studiová nahrávka
Medium: CD

V posledních letech zažívá česká hudební scéna jakési obrození kapel z období Nové vlny osmdesátých let. Výjimečná hydra muzikantů, která se postupně vyrojila v zahnívajícím společenském systému se postupně rozmělnila v systému polistopadovém, který přestal hudebníky dusit a nabídl nové možnosti. Až po často mnoha letech osud zavál muzikanty původních seskupení dohromady a dává nejen vzpomenout na naprosto ojedinělou éru české hudební scény vůbec. Jedním ze symbolů té éry byli i Stromboli.

Stromboli si počkali na svůj comeback příhodně až na třicáté výročí vzniku skupiny. Název Stromboli musí každému ihned vnuknout alespoň dvě jména. Je to Michal Pavlíček a Bára Basiková. Hudebně byl tento projekt právě v rukou Pavlíčka už tenkrát a je tomu tak i na novém albu Fiat Lux. Představit si Stromboli bez hlasu Báry Basikové asi nelze. Už tehdy při jejích hlasových eskapádách mnozí nechápali, co se děje. Na albu Fiat Lux hraje tu nejhlavnější úlohu.

Katova pomocnice cení svoje tesáky

To předznamenává samotný začátek. Sotva to Klaudius Kryšpín odbouchne a promluví struny Pavlíčkovy kytary, chopí se slova Bára a už posluchače nepustí ze svých spárů. Jakoby z alba promlouvaly dva hlasy, Pavlíčkova éterická hudba a Báry éterický zpěv, a oba perfektně souzněly v jeden a zároveň byly oba tak jasně čitelnými. Zpěv dostává pauzu pouze vždy na chvíli, kdy je samozřejmě dán prostor sólové kytaře. Pavlíček však na sebe nijak teatrálně nestrhává pozornost, ale vždy jen s lehkostí jemu vlastní podtrhne důležitý moment písně viz např. Katova pomocnice.

Pavlíček jako skladatel vůbec víc pracuje pro kapelu. Byť chtěl se Stromboli vyjadřovat svoje abstraktnější polohy, tak sice na albu Fiat Lux zůstává ta typická melancholie, ale přesto je kladen důraz na píseň jako takovou. Jednotlivé nálady jsou ukryté až uvnitř. Netryskají na první našlápnutí, jako u prvotiny. Malým příkladem za všechny může být skladba Pomož, svatá Namátko. Ta si plyne v klidném rytmu, dokonce se zdá, že základ tvoří zpěv s Klaudovou rytmikou a Pavlíček to celé svou kytarou dobarvuje. Uprostřed pak Bára dostane prostor k jemnému doladění nálady. Skladbu pak ukončuje až minimalistické sólo.

Bloudění melancholickým rozjímáním

Vyloženou náladovkou je Devastace sluneční krajiny, která je příkladem dokonalého uměleckého spojení obou hlavních protagonistů. Píseň je pak obklopena surovějšími songy Tesáky a Štěk, které vytrhnou z rozjímání. Rozjímá se ovšem i jinde. Ponořit se vyplatí do Já bloudím ráda. Píseň je přehledem pavlíčkovských nálad a hlasového tahounství Basikové. Z přemýšlění vždy vytrhne na okamžik působivý refrén. Celek je krásným příkladem zkušeného a přitom střízlivého skladatelského přístupu Michala Pavlíčka. Atmosféru celého alba však dotváří nenápadně ještě jedna věc a tou jsou texty Vlasty Třešňáka. Dvakrát přispěl i dnes populární Petr Kolečko.

Stromboli byli svého času výrazným zjevením na českém hudebním poli a dá se říct, že jím jsou i dnes. Jen se nesnaží na sebe tolik upozornit a nechají posluchače, aby si je našel sám. Výjimečnému spojení muzikantských postupů, melancholických nálad a jedinečného hlasu nedá mnoho práce zavadit o ucho posluchače a vtáhnout ho do děje. Oproti dřívějším Stromboli je znát jedna věc a to obrovská letitá zkušenost Michala Pavlíčka. Jeho citlivý přístup rozehrává sice vlny nálad, ale s respektem k hudbě. Díky tomu vznikl hudební klenot výrazně čnící na českém rockové scéně.

DISKOGRAFIE

RECENZE
Stromboli už svoji závěrečnou erupci nestihli

Stromboli už svoji závěrečnou erupci nestihli

Je všeobecně známé, že Michal Pavlíček je bohem políbený skladatel a kytarista. Stejně...



GALERIE

Související obsah:

» Stromboli okouzlili vyprodanou O2 Arenu   (Karel Souček, 05. 12. 2014)
» Nejen velký koncert Stromboli, ale hlavně nové album   (Karel Souček, 21. 10. 2014)
» Stromboli už svoji závěrečnou erupci nestihli   (Karel Souček, 26. 04. 2013)


ZADEJTE KOMENTÁŘ



HUDEBNÍ ZPRÁVY
Nový klip Support Lesbiens představuje komorní melodrama s groteskními prvky
22.11.

Nový klip Support Lesbiens představuje komorní melodrama s groteskními prvky

Letos v říjnu vydala skupina Support Lesbiens nové album Sugarfire. To obsahuje také tři písničky v češtině,...


Z Kultu se stala Církev
22.11.

Z Kultu se stala Církev

Sleep Token je jasně jednou z nejrychleji rostoucí rockovou/metalovou skupinou současnosti, a to díky své hudbě,...


Skupina Květy vydává desátou řadovku a byla by ráda, kdyby jí fanoušci věnovali 41 minut
21.11.

Skupina Květy vydává desátou řadovku a byla by ráda, kdyby jí fanoušci věnovali 41 minut

Pod názvem 41 minut vydává skupina Květy nové, v pořadí desáté řadové album. Obsahuje deset...


Katarzia na Flédě: příběhy, které rezonují mezi akustikou a elektronikou
21.11.

Katarzia na Flédě: příběhy, které rezonují mezi akustikou a elektronikou

Brněnský klub Fléda se v úterý 19. listopadu naplnil něhou, slovy o respektu, vzájemné podpoře a lidské...


OneRepublic vezou své nejnovější album do pražské O2 Areny
21.11.

OneRepublic vezou své nejnovější album do pražské O2 Areny

OneRepublic se 5. října příštího roku vrací do pražské O2 Areny! Kapela, která se může pyšnit mnoha známými...


» zobrazit více...


RECENZE
PRÁVĚ VYŠLO
Amaeri
24.10.

Amaeri

» Ševčíková Katarína

Nepočítáme-li výběrové Best Of, znovuvydání vánočního alba a úspěšného...

PODPORUJEME NADĚJNÉ KAPELY



Víme, jak je těžké pro mladé ale zatím neznámé kapely prorazit do médií a tím získat nové fanoušky.


» Podporujeme nadějné kapely

» Zadání profilu interpreta

Hudební knihovna - NEWSLETTER

Chcete dostávat do vaší emailové schránky aktuální informace ze světa hudby? Přihlašte se k odběru newsletteru. Odběr můžete kdykoliv zrušit.

Přihlásit k odběru newsletteru