Nakladatelství
Galén připravilo na letošní červen řadu zajímavých novinek. V
edici hudebních nosičů se sešla dvě alba šansonově laděných
písní: dlouho očekávané album Jitky MolavcovéZčistajasna a k
tomu debut zpěvačky a herečky Jany KozubkovéTouLaní. Žánr
folku reprezentují nové vydání legendární desky Zakázaní
zpěváci druhé kultury a první vydání „samizdatové" desky
Vladimíra VeitaKde domov můj.
Jazz zastupují záznam freejazzového tria Stivín–Kocáb–SoukupAd Libidum z roku 1979 a před prázdninami vyjde nové album
Pražského Big Bandu Milana SvobodyLétající klobouk. Další
novinkou je, že dvě již vydaná alba Jiří Dědeček: Nebudu
bydlet v Québecu a Petr Linhart: Nezvěstní, vyšla pro zájemce i
v limitované edici na vinylu.
Jitka Molavcová - ZČISTAJASNA
Na své šansonové album Zčistajasna zařadila Jitka Molavcová
třináct písní, které již několik let tvoří základ jejího
sólového recitálu. I proto své čistě akustické album nahrála
jen s klavírním doprovodem Petra Ožany. Šansony Lásko má a Co
mi dáš Jitka Molavcová začínala pěveckou kariéru, legendární
songy Kurta Weilla nyní nově otextoval Jiří Suchý a na desce
nechybějí ani připomínky Semaforu (Můj pes, Proč je to tak,
Kancelář) nebo Osvobozeného divadla (Ezop a brabenec). Z
repertoáru Arnošta Kavky si zpěvačka vybrala písničku Můj
přítel swing a desku uzavírá vlastní úpravou středověké
lyrické skladby Otep myrhy.
Jana Kozubková - TOULANÍ
Debutové album české herečky a písničkářky Jany KozubkovéTouLaní obsahuje dvanáct křehkých písní z pomezí folku a
šansonu. Autorka v nich využívá zkušenosti z jevišť
alternativních forem divadla a nápaditě pracuje s texty a
atmosférou. Přichází za posluchačem sama, jen se svou kytarou, a
nabízí útulný svět jemných a lyrických písní. Její písně
jsou určeny posluchačům, kteří jsou ochotni se zastavit v běhu
času a objevit decentní charisma i přesvědčivé osobní sdělení
této písničkářky.
ZAKÁZANÍ ZPĚVÁCI DRUHÉ KULTURY
Marta Kubišová, Jaroslav Hutka, Vladimír Veit, Charlie Soukup,
Svatopluk Karásek, Vlastimil Třešňák
Zakázaní zpěváci druhé kultury mají nálepku alba, o kterém
se dlouho moc nevědělo. Zásluhou Jiřího Pallase se na něm
setkali interpreti tří hudebních sfér, kteří se jinak v životě
většinou míjeli. Zlatá slavice Marta Kubišová byla až do roku
1970 slavnou osobností té nejkvalitnější domácí pop music,
Charlie Soukup a Svatopluk Karásek zastupovali ryzí a
kriminalizovaný underground, folkaři Jaroslav Hutka, Vlastimil
Třešňák a Vladimír Veit zažívali jako členové písničkářského
sdružení Šafrán svá poslední veřejná vystoupení po podpisu
Charty 77.
Čerstvý exulant Jiří Pallas zorganizoval na jaře 1978 výpravu
dvou švédských novinářů do husákovského Československa, aby
tam natočili uvedené hudebníky na album, vydané pak ve Švédsku
k desátému výročí sovětské okupace. Název nelhal: v době
vydání alba byli všichni interpreti již skutečně zakázanými
zpěváky a deska se stala legendou.
Jiří Stivín, Michael Kocáb, Ondřej Soukup - AD LIBIDUM
Ve druhé polovině sedmdesátých let minulého století pozval
bytostný improvizátor Jiří Stivín ke spolupráci dvě výrazné
postavy nové jazzové generace, basistu Ondřeje Soukupa a pianistu
Michaela Kocába, členy Pražského big bandu a tehdy ještě
jazzrockového Pražského výběru. Kocáb i Soukup si již
vyzkoušeli mnoho různých žánrů, ale k tomu, co je čekalo se
Stivínem, se nikdy předtím ani potom ani nepřiblížili. Jejich
koncerty byly hudebně zajímavé, totální free jazz, nikdy se
nezkoušelo. Před koncertem si jen hudebníci střihli, kdo začne,
„vítěz" pak na pódiu spustil a ostatní se přidali. Tak
koncert začal a občas z naprosté improvizace vznikla hodně
zajímavá hudba. Dokonce se po koncertu setkali i se žádostí o
partituru a odpověď, že žádná neexistuje a vše vzniklo přímo
na jevišti, se setkala až s nedůvěrou. Dvojalbum Ad Libidum s
živou nahrávkou z roku 1979 přináší sestřih jednoho z koncertů
tohoto tria a je potvrzením jejich společné tvůrčí snahy jít
proti proudu.
Vladimír Veit - KDE DOMOV MŮJ
Název Veitova alba Kde domov můj naznačuje, že by mohlo být o
hledání nebo budování domova. I vzpomínkový text v bookletu
začíná připomínkou dávného bonmotu Jiřího Voskovce o
klobouku na věšáku, ale potulný písničkář Vladimír Veit se
svými sedmi křížky zažil domovů již tolik, aby mohl s klidným
svědomím potvrdit, že doma je přece tam, kde je mu hezky, kde je
obklopen příjemnými lidmi a kamarády a samozřejmě
„kamarádkami". Na svoji desku, natočenou před dvaceti lety,
zařadil písně o tom, co je smysluplné: o lásce, pravdě, naději
a porozumění.
Naše první oficiální vydání je rozšířeno o čtyři písně
natočené v roce 2015, které album vhodně doplňují. Tichý
písničkář z generace Šafránu nikdy neburcoval a nemával
pochodní na barikádách, ale šel jinou cestou: vytrvale zve
posluchače do svého světa, kde je místo pro sny, naději,
kouzelné kvítí i světlušky. A ačkoli se v něm „stíny
dlouží" a „kruh se pomalu uzavírá", vždy posluchači
umožní „potkat ve snu po dešti rozkvetlý jarní den" nebo
„štěstí ukryté ve velké dálce".
Milan Svoboda & Pražský Big Band - LÉTAJÍCÍ KLOBOUK
CD Létající klobouk je čtrnácté bigbandové album Milana
Svobody. Všechny skladby na tomto albu spojuje volná inspirace
melodiemi Jaroslava Ježka. Milan Svoboda však k Ježkovým tématům,
často už vlastně zlidovělým, přistupuje velmi různorodými
způsoby. Někdy se k nim otevřeně hlásí, jindy je spíše
utajuje. Dává jim odlišné tempo, jinou harmonii, vždy z nich
využívá jen části. Někdy zřetelně ocituje melodii, ale
vzápětí ji změní. Mnohdy je tak původní motiv už jenom těžko
k poznání.
Svoboda se nedrží raného swingu, využívá široké škály
novějších žánrů, vytváří komplikované bigbandové kompozice
plné pestrých nálad. Podobně jiné progresivní big bandy
radikálně předělávaly třeba George Gershwina, a můžeme
koneckonců jít pro srovnání i daleko víc do historie: také
Johann Sebastian Bach využíval starší chorály a vytvářel z
nich nová díla. A Milan Svoboda s Kontrabandem již dříve – a
se zřetelným posluchačským úspěchem – nahrál přearanžované
vánoční písně a koledy, pro Moravskou filharmonii zase upravil a
nahrál hudbu Beatles. I tady měly všechny skladby společného
jmenovatele, ale výsledek byl nový a originální.
„Ten cyklus na motivy písní Jaroslava Ježka vznikal víc než
deset let," prozradil sám Milan Svoboda. „Nechtěl bych však ty
konkrétní ježkovské inspirace moc vysvětlovat nebo rozebírat.
Leccos bylo vymyšleno jako takový fór pro pozorné posluchače –
ať si to tedy oni sami najdou. Každá skladba je odlišná: někde
je swing, jinde latina, taky rockové vlivy, některé skladby jsou
baladické nebo impresionistické… Prostě šlo mi o to, aby to
bylo bohaté v instrumentaci a aranžmá, náročné na interpretaci,
hodně barevné a komplexní…"