„Byl jsem předurčený, stát se muzikantem“
2. květen 1942 je datem narození českého rockera –
kytaristy, skladatele a zpěváka – Petra Jandy.
Jeho jméno je neoddělitelně spojeno s kapelou Olympic, se kterou vystupuje už 54 let. Hudební aktivity Petra
Jandy ovšem sahají daleko mimo tuto legendární formaci. Průřez jeho sólovými
počiny z let 1985–2016 představuje album Ještě držím pohromadě, nedávno
vydané pod hlavičkou Supraphonu. Kytara, zpěv, textování, skládání,
koncertování. Petr Janda umí i krásně vyprávět, o čemž svědčí náš rozhovor.
HK: Slavíte půlkulaté
narozeniny. Od dětství člověk musí odpovídat na otázky čím bude, kdy založí
rodinu, a podobně. V jistém věku se situace otočí a od člověka, který již
nasbíral mnoho zážitků a zkušeností se neustále vyžaduje, aby vzpomínal.
Vracíte se rád do minulosti nebo Vás to někdy štve a raději byste mluvil o
aktuálních a chystaných projektech?
PJ: Ne, že bych se vzpomínání bránil. Napsal
jsem knížku 50 let Olympiku (Olympic 50, vydáno 2012, pozn. red.), tam jsem se do minulosti vrátit musel.
Musel jsem studovat materiály, abych to měl faktograficky správně. Mám na
spoustu věcí výbornou paměť, vedu si zápisník. Vzpomínání mi nevadí. Ale ani mi
nevadí dívat se do budoucnosti. Rozdíl je v tom, že když mi bylo dvacet,
budoucnost byla dlouhá, kdežto teď od ní moc neočekávám. Bude kratší, nebude
tak intenzivní. V mém věku člověk bilancuje. Říká si, jestli neměl něco
udělat hůř, něco líp, jestli toho neměl udělat ještě víc nebo jestli toho
neudělal moc. Spíš mě trápí otázky, jestli jsem přece jen v ´68 neměl do Anglie
zajet, jestli by se mi tam nepovedla udělat nová kariéra, třeba i světová.
Otázek je spousty, ale netrápím se tím. Žiju si svůj život a snažím se
prodloužit si kariéru, jak to půjde. Dokud zdraví vydrží a bude zájem publika, budu
hrát.
HK: Srovnával jste
pohled na budoucnost ve dvaceti a teď. Když se stejnou optikou podíváme na
koncerty. Jako mladý si člověk mnoha věcí neváží. Když dnes naplníte Lucernu,
věřím, že bude plno i prosinci v O2 areně, užíváte si to vnitřně víc?
PJ: Abych pravdu řekl, i v největší slávě
se občas stane, že najednou nebylo vyprodáno. To je strašně dobře. To je přesně
ten moment, kdy si uvědomíte, jak je to všechno křehké. Jak všechna sláva,
polní tráva. Když to bude teď vyprodané,
budu mít strašnou radost, ale budu mít v povědomí, že příště to může být
jinak. Na to člověk nikdy nemůže být dost pyšný. Obdivuju dneska sekáče, co
mají to sebevědomí. V tomhle já moc sebevědomý nejsem. Samozřejmě doufám,
že se kapacita naplní, ale suverénně bych si to neodvážil tvrdit.
HK: Jak se
s postupem let proměnil Váš vztah k hudbě? Spousta kluků začíná hrát
na kytaru, aby tím imponovali holkám. Časem si je ale naopak podmaní hudba
sama.
PJ: Vyrostl jsem v hudební rodině, i když
amatérské. Oba rodiče byli právníci. Ale zároveň oba hráli na hudební nástroje.
Otec na housle, matka na piano. Hráli výborně. Pořádaly se u nás koncerty. Doma
jsme měli hudební pokoj, kde bylo křídlo, hrála se u něj kvarteta, já tam
cvičil na housle. Maminka nám zpívala, milovala operu. Od malička jsem byl
hudbou provázený. Když si to teď zpětně uvědomuju, byl jsem předurčený stát se
muzikantem. Mám tři bratry a všichni se stali muzikanty. Proč bych já měl být
výjimkou. Přes, ne vždycky velkou lásku k houslím, zvlášť když bylo venku
hezky a kluci hráli fotbal, a já musel cvičit, jsem se postupně dostal ke
kytaře, ve třinácti, čtrnácti letech, která mě ohromně bavila. Ale nevzpomínám
si, že by to bylo kvůli holkám. Vím, že mě uchvátil zvuk a možnosti, které
kytara skýtala. Bylo to jiné než housle. Pak přišel rock´n´roll a první kapely.
Až jsem se dostal do fáze, když budu mluvit o současnosti, kdy kytaru vzít do
ruky, je pro mě absolutní slast. Bez kytary nemůžu existovat. Beru si ji všude.
Mám i takovou malou cestovní. Je to úplná posedlost.
HK: Každý den na ni
tedy hrajete?
PJ: Hraju každý den. Ráno vstanu, jdu do
pracovny a zapnu si zesilovač. Mám elektronkový, tak to trvá, než se nažhaví.
To je moje první denní činnost. Pak se nasnídám, zapnu druhý knoflík a už začnu
brnkat. Hraju třeba deset minut a pak zase dělám něco jiného. Ale pak ji zase
vidím, tak ji popadnu.
„Chtěl jsem úplně přestat hrát"
HK: Četla jsem, že
jste každou svou ženu upozornil, že kytara u Vás bude vždy na prvním místě…
PJ: Už jsem trochu pozměnil názor. Teď mám
rodinu a kytaru na stejné úrovni. Mám dvě malé holčičky, s manželkou jsou
na mě tři. Kytara je jenom jedna. Už jsem to srovnal. Je pravda, že kytara
přežila všechny moje životní problémy, průšvihy, byla vždycky mojí věrnou kamarádkou,
která mi dávala naději, určitou chuť do života a krásu. Dala mi mnohem víc, než
jsem jí byl schopný, dát já. Dneska už ale žiju v rovnováze s rodinou
a kytarou.
HK: K Vašemu
jubileu vychází deska, která mapuje Vaši kariéru coby sólového zpěváka. Přesto
jste neodlučitelně spjatý s kapelou Olympic. Ten si za léta své existence
prošel i těžkými obdobími. Přemýšlel jste v ´73 nebo ´94 roce, že se budete
věnovat jen sólové dráze a kapelu necháte za sebou?
PJ: V ´73 jsem se chtěl dokonce vrátit ke svému
původnímu povolání. Chtěl jsem úplně přestat hrát. Byl jsem frustrovaný ze 70.
let i z toho, co se z Olympiku za pár let stalo. Najednou jsme byli
doprovodnou kapelou Jiřího Korna. Olympic se rozpustil. Když Korn odešel,
všechno se tím zhroutilo. Neměli jsme před sebou nic. Ani jeden koncert.
Najednou jsem si říkal, proč bych se nevrátil do práce, že to zase tak špatné
nebylo. Ráno jsem vstal, opravil jsem pár telefonních ústředen, pak jsem šel na
Bohemku a na pivo. Měl jsem pocit, že mi chybí život normálního člověka. Ale
musím říct, že mě tahle úvaha hrozně rychle pustila. Bigbeaťáci mají heslo: Lepší
blbej bigbeat než chodit do práce.
HK: Ale výhradně o
sólovém vystupování jste tedy nikdy neuvažoval? Nedokážu zhodnotit, jestli je
jednodušší vystupovat sám nebo s kapelou…
PJ: Kapela má spoustu výhod. Kapela o sobě ví,
zná se mnohem líp než nějací najmutí muzikanti. Kapela je organismus, který
žije svým životem. Spolupráce na nových písničkách je kolektivní. Když je
člověk sám, tak ta kapela na něj vlastně kašle. Tam je vztah úplně zásadně
jiný. Kapela je rodina, která se neopouští. Proto všechno já upřednostňuju
kapelu. Ale chtěl jsem si zkusit, jaké by to bylo, kdybych kapelu neměl. Chtěl
jsem si zkusit i jiné písničky, jiné žánry. Jakousi kariéru sólového zpěváka
jsem udělal, i když jsem nikdy zpívat nechtěl. To, že jsem se stal zpěvákem
jsem si uvědomil prakticky nedávno. Myslel jsem si, že jsem dobrý kytarista a
skladatel. Zpívám jen proto, že v kapele nikdo líp zpívat neumí. Opravdu
teprve nedávno jsem si uvědomil, že tohle nemůžu říkat. Jsem prostě zpěvák.
Pták Rosomák v pražské zoo
HK: Některé písničky,
které jste nazpíval sólo, jste začali hrát i s Olympikem. Jak se do
repertoáru dostaly? Chtěl jste je tam Vy nebo chlapi z kapely?
PJ: Přáli si to fanoušci. Kapela to moc ráda
nemá. Nebudeme to zastírat, kapela na tyhle projekty žárlí. A dává to docela
najevo. Vzpomínám si, když jsem složil v ´80 letech desku pro Petru Janů, kde
byly šlágry Jedeme dál nebo Není
nám už sedmnáct, kapela poměrně silně
žárlila a vyčítala mi, že se vyčerpávám psaním pro jiné a pro Olympic nenapíšu
tak dobrou desku. Jeli jsme turné k albu Kanagom a Petra Janů nás svou deskou v prodejnosti převálcovala. To se
kapele nelíbilo.
HK: Za svou kariéru
jste spolupracoval s vynikajícími textaři. Někteří z nich by
v dubnu oslavili narozeniny. Od Pavla Vrby máte dva texty na nové desce Ještě držím pohromadě. Jak na něj
vzpomínáte?
PJ: Vrba byl úžasný chlapík. V první řadě
uměl velmi dobře česky. Tedy češtinu neprznil. Věděl přesně, kam má dát
přízvuk, věděl, co je asonance, disonance, věděl jak ty daktyly a trocheje má
dávat dohromady. Zkrátka tomu řemeslu rozuměl. Dneska se mi zdá, že lidi vůbec
netuší, o co jde. Že si z textů udělali takový nějaký business. Moc tomu
nerozumím. Zkoušel jsem některé mladé textaře. Bohužel neumí česky. Čeština
v jejich podání úpí. Říkal jsem si, kdyby si aspoň nejdřív přečetli pár
básniček, než začnou psát text, aby pochopili, že to není jenom o tom dát dohromady
slova, která se rýmují. Tihle kluci, ti to uměli. Navíc měli obrovský talent.
Napsali i spoustu básní. Byli to výjimeční lidi. Borovec to úmrtím začal, potom
to vzalo Rytíře i Vrbu. Z té staré školy zůstal jen Mirek Černý, Eda
Krečmar a pak je trochu prázdno. Ne, že by vůbec nebyli. Mám jednoho mladého
kluka, který píše v šlépějích těchto básníků. Má to šmrnc a je to česky
správně.
HK: Řekla bych, že je
slabá i obsahová stránka. Písničky Olympiku, to jsou příběhy, ve kterých stále
nacházím nové významy.
PJ: To i já. Divím se, jak na to ten textař vůbec
přišel. Měl jsem kliku na textaře. Chrastina začal se svým dadaismem o
zvířátkách, ptáky Rosomáky. Mimochodem teď jsem byl v zoologické zahradě a
ředitel, pan Ing. Bobek mi slíbil, že tam postaví klec pro ptáka Rosomáka. Napíšeme
tam, že je na dovolené nebo někde na vyšetření, ale myslím, že je to docela
dobrý fór. Ale zpátky k textařům. Po Chrastinovi přišel Rytíř a
s Vrbou jsem začal dost pozdě, až v ´80 letech. To už jsme hráli víc jak
pětadvacet let. Šli jsme dobu vedle sebe, ale pořád jsme se nemohli sejít, i
když bylo jasné, že k tomu musí dojít. Chtěl jsem s ním něco napsat.
Ale měl jsem závazky k Rytířovi. Pak jsme se ale sešli a hodně silně,
napsali jsem spolu najednou hrozně moc písniček. Mohl bych o tom vyprávět
hodiny, jak někteří textaři odevzdávají včas, někteří ne, ale z těch
dobrých vždycky nakonec vypadlo krásné dílo.
HK: Je pro Vás osobně
tvoření textu obtížnější než skládání muziky?
PJ: Trápím se s tím. Nejsem básník. Mám
velké životní zkušenosti, přečetl jsem hodně básní, hodně textů. Baví mě to
sledovat. Rád texty poslouchám. Někdy myslím, že když si napíšu písničku, je
lepší, když se k tomu vyjádřím svým vlastním jazykem. Některé písničky,
myslím, se mi hodně povedly jako Ještě držím pohromadě, Jsem tak línej, které jsou
na téhle desce a myslím, že se mi v poslední době povedl i text Já nejsem
zlej. Jsem přímočarý, moje texty jsou
uchopitelné hned na první poslech. Když mi text přinesl Vrba, kolikrát jsem
musel dumat nad tím, co tím chtěl říct. O to to bylo větší okouzlení textem,
když jsem tomu přišel na kloub a zjistil jsem, jak je to krásné.
HK: Když píšete
písničku a zrovna Vám to nejde, vztekáte se? Nebo tomu v klidu necháváte
čas?
PJ: Nevztekám se. Jdu dělat něco jiného. Někdy
to nejde a táhne se to. Jsem vyučený skladatel. Mám konzervatoř, jsem
absolventem skladatelského oddělení, to znamená, že bych měl mít teoreticky
zvládnutý postup, jak se skládá písnička. Bohužel k tomu potřebujete to
zásadní, a to je nápad. Bez nápadu vám sto vysokých škol nic neudělá. Mám
výhodu, že když nápad přijde, vím, jak s ním naložit. Mám zvyk, když se mi
při cvičení něco daří, natočím si to na telefon, říkám tomu motiv. Když pak potřebuju
něco složit, probírám se těmi motivy.
HK: Budou k CD Ještě držím pohromadě nějaké oslavy?
PJ: Ne, teď máme oslav. S Olympikem slavíme
55 let. Vzpomínáme na Mirka Berku, který se před 30 lety oběsil. Navíc Jirka
Valenta je s námi 30 let, respektive 31. rok. Vydali jsme trojalbum Souhvězdí.
Jediné sólové turné jsem odjel s Alešem Brichtou, kdy jsme se na pódiu
střídali, a to už je pomalu 20 let. Teď by se zase musela sehnat kapela a další
věci, a na to už nemám sílu. Ale 11. května v prodejně Supraphonu CDčko
pokřtíme a na kytaru tam zahraju pár písniček.
Související obsah:
» Petr Janda i v pětasedmdesáti drží pohromadě vskutku festovně (Karel Souček, 05. 04. 2017)» Petr Janda je naštvanej, že je tak starej a nevrlej (Karel Souček, 19. 02. 2014)
» Petr Janda pokřtil hudební novinku Petr Kolář Na Žofíně Live (Jitka Fialková, 28. 01. 2015)
» NAŠE TÉMA: Jak se Olympicu vydařila proměna ze šílenců na drsňáky? (Karel Souček, 27. 03. 2015)
» Šílenci jako před půl stoletím, dokazuje to nové album skupiny Olympic (Jitka Fialková, 30. 11. 2013)
» „Manžel mě zval na ,trestné náslechy´“, vypráví Marie Vrbová (Jitka Fialková, 27. 10. 2014)
» Olympic vyměnil šílence za drsňáky (Karel Souček, 14. 10. 2014)
» Aleš Brichta pokřtil nové CD Kernu (Zdeňka Šichová, 21. 06. 2016)
HUDEBNÍ ZPRÁVY
Návrat oblíbené kapely Thornhill
Thornhill se letos po úspěšné březnové show vrací znovu do Česka s novým singlem Obsession. Kapela spolu...
POST-IT se vracejí k vánočním koncertům, do Rock Café si přizvali Fate Magazine
Po dvouleté pauze se POST-IT vracejí k vánočnímu koncertu. Uspořádají ho již v závěru listopadu, konkrétně v...
Nový klip Support Lesbiens představuje komorní melodrama s groteskními prvky
Letos v říjnu vydala skupina Support Lesbiens nové album Sugarfire. To obsahuje také tři písničky v češtině,...
Z Kultu se stala Církev
Sleep Token je jasně jednou z nejrychleji rostoucí rockovou/metalovou skupinou současnosti, a to díky své hudbě,...
Skupina Květy vydává desátou řadovku a byla by ráda, kdyby jí fanoušci věnovali 41 minut
Pod názvem 41 minut vydává skupina Květy nové, v pořadí desáté řadové album. Obsahuje deset...
» zobrazit více...
RECENZE
» Čistá radost všech ze všeho, to je nové...
» Linkin Park (ne)začínají od nuly
» Amaeri je jedinečná relaxace s léčivou...
» Poletíme? mírně přibrzdili své turbo...
» Příští generace fanoušků Bring Me The Horizon...
» Máte v krvi (zničující) digitální svět?...
» zobrazit více...
Waltari ukázali, že pořád umí přenést super energii do publika
Koncert finské kapely Waltari v pondělí 28. října v pražském klubu...
Návrat oblíbené kapely Thornhill
Thornhill se letos po úspěšné březnové show vrací znovu do Česka...
Z Kultu se stala Církev
Sleep Token je jasně jednou z nejrychleji rostoucí rockovou/metalovou skupinou...
Amaeri
» Ševčíková KatarínaNepočítáme-li výběrové Best Of, znovuvydání vánočního alba a úspěšného...
Festival Brutal Assault potvrzuje pětici divných kapel
Festival Brutal Assault má obrovský dosah a kromě tradičních metalových žánrů...
Alice Merton: Hudba je dnes jako žvýkačka, do které fanoušek jednou kousne a hned chce novou
Před jejím vystoupením na festivalu Rock for People jsem vyzpovídal...
OneRepublic vezou své nejnovější album do pražské O2 Areny
OneRepublic se 5. října příštího roku vrací do pražské O2 Areny!...
Nový klip Support Lesbiens představuje komorní melodrama s groteskními prvky
Letos v říjnu vydala skupina Support Lesbiens nové album Sugarfire....
Na Trnkobraní se mohou těšit Dan a Eva
Již zítra se otevřou brány areálu likérky Rudolf Jelínek ve Vizovicích,...
Byt číslo 4 budí stále více pozornosti
Tahle mladá šumperská kapela vtrhla na českou hudební scénu jako dravá...
Víme, jak je těžké pro mladé ale zatím neznámé kapely prorazit do médií a tím získat nové fanoušky.
» Podporujeme nadějné kapely
» Zadání profilu interpreta
Chcete dostávat do vaší emailové schránky aktuální informace ze světa hudby? Přihlašte se k odběru newsletteru. Odběr můžete kdykoliv zrušit.