Spoluautorem
článku je Ondřej Vašaš.
Třetí
den festivalu Rock For People odstartoval v deset hodin koncert Rude
Audio & Jacoba ve Freezone.
Pro neznalé se jednalo o příjemnou syntézu pražských ska
soundsystémů a zkušeného MC Jacoba ze
skupiny Skyline.
Lepší probuzení si návštěvníci nemohli přát. Kdo si chtěl
od hudby odpočinout, mohl navštívit Evropa 2 stage, ve které se
od jedenácti hodin promítal film Imaginární
lásky;
francouzské drama z roku 2010. Pro příznivce filmových dokumentů
se zde od jedné hodiny pouštěl švédský snímek Pátrání
po Sugar Manovi.
Poté se v Evropa 2 stage rozběhl naplno Vestax Workshop, který se
tentokrát zabýval využitím Applu v hudbě a digitálním Djingem.
Mezitím se na Youtube stage rozezněly tóny vítězů Českého
Youtube festu I
Like You Hysteric;
popové duo z Prahy, které předvedlo zajímavé a místy hypnotické
vystoupení. /Ondřej Vašaš/
I
třetí den festivalu nabídl nadupaný a pestrý program na všech
pódiích unvitř i vně areálu a pokud si návštěvník nechtěl
odpočinout na úkor hudebnímu vyžití, čekal ho další náročný
den. Ve čtvrtek na festivalové publikum čekali zejména večerní
headlineři QUEENS
OF THE STONE AGE,
následovaní více či méně tanečními formacemi a velkou
pozornost si pochopitelně uzmulo eso celého letošního ročníku,
mistr KAREL GOTT.
Můj den začal pozvolně při využívání mimohudební nabídky
areálu a na první koncert jsem zavítal do freezóny, kde vystoupil
kontroverzní rapper KAPITÁN DEMO.
Obtloustlá samozvaná celebrita za maskou nabídla rozpálenému a
znavenému publiku ochutnávku svého národního bohatsví (jak své
tvorbě říká) a i když se ani při nejmenším nepovažuji za
znalce, ba ani posluchače hip hopu, při koncertu Kapitána Dema
jsem se náramně bavil. Už jen samotný pohled působil poměrně
směšně, jelikož se rapper na vratkou palubu Red Bull Tour Busu
sotva vešel a při jeho tanečních kreacích se málokomu nevedral
úsměv do tváře. Jak je v hip hopu, popř. rapu, zvykem, nebyla
nouze o vulgární a vychloubačské vtípky a narážky, zabalené
do kontroverzního humoru, který provázel celou show. Nejde mi na
rozum, jak mohla matka vzít své dítě předškolního věku na
koncert takového ražení, ale i takové posluchačstvo se před
pátou hodinou odpolední před Red Bull Stagí našlo. Kapitán Demo
představil zejména svou desku Demolice s úsměvnými (leč často
velmi, velmi pravdivými) hity jako Klient, Rockeřina
- Těžká Dřina, Mám
Přítele, Smrdíš nebo Nový
Prsa.
Neodpustil si ani občasné narážky na později hrajícího Karla
Gotta, kdy přejmenoval letošní letní hit dua Daft Punk na Gott
Lucky. Po jízlivé porci rapu Kapitán Demo sbalil své milióny za
koncert, nasedl do letadla čekajícího na louce u pařezu a odletěl
na svou jachtu do Karibiku. Dobrá náladu a chytlavé melodie mě v
hlavě zůstaly ještě po celý den.
Více
o Rock for People:
Poté
na stage přišli crossoveroví The.Switch a
dav se nesměle a pomalu začal rozpohybovávat. Jelikož má skupina
oddané fanoušky, kteří znají zvyklosti jejich koncertů, nemusel
frontman Štěpán
Šatoplet žádat
dvakrát o posazení obecenstva a tak na začátku
písně Akvárko seděl
téměř celý stan Youtube stage, který na znamení zpěváka
vyskočil do vzduchu a tancoval na jeden z jejich největších hitů.
Dalším vystupujícím na této stage byl Jan
Budař a Eliščin band.
Koncert se nesl v příjemném duchu a skupina předvedla velmi dobré
hráčské výkony. Texty zabývající se duchovnem a esoterikou
skvěle doplňovala hudební stránka, která by se dala
zaškatulkovat jako pop/jazz/kabaret a chvílemi mi přišla podobná
skupině Buty. Jan
Budař tedy
všechny zúčastněné přesvědčil, že je nejenom skvělý herec
a bavič, ale také výborný pianista a zpěvák.
Neúnavní fanoušci chyceni v moshpitech
Ve
třičtvrtě na čtyři vystoupila na Rock For People stage
francouzská skupina Flying Orkestar, která svojí
směsicí balkánské dechovky rozpohybovala nemalý dav pod podiem.
Frontmanova lámaná angličtina dodávala vystoupení lehce vtipný
nádech a díky různým vsuvkám, jako bylo například vypití
sklenice piva v rekordním čase jedním z dechařů, si rozhodně
získali přízeň všech posluchačů. Od pěti hodin vystoupili v
hangáru Showcase stage legendární Hentai Corporation,
kteří přilákali velké množství lidí a divím se, proč
nedostávají prostor na větších pódiích, která by rozhodně a
s přehledem naplnili. Skupina předvedla klasický zběsilý výkon,
který byl po každém songu náležitě odměněn hlasitým davem.
Zpěvák Radek Škarohlíd si neodpustil narážky
na Jareda Leta a jeho neschopnost starat se o
prarodiče. Také se zápalem vysvětlil erekční potíže Hitlera a
důvod druhé světové války. Již tradičně před písní Dr.
Zaius počastoval několika urážkami
neoblíbeného Michala Davida, který před nějakou
dobou nahradil neméně „populárního" Petra Jandu,
kterému byla píseň původně věnovaná. Většina fanoušků si
ráda zakřičela „Michale, ty z*rde !" a s vervou se pustila
do chaotického tance. K příjemné spolupráci došlo v písni No
More Love, do které přišel předvést svůj screamerský
um zpěvák Atari Teror Dan Kurz. Rozhodně se
koncert Hentai Corporation dá zařadit mezi ty
divočejší, které celý devatenáctý ročník Rock For People
zažil. Z dalších zajímavých kapel, které vystoupily třetí
festivalový den se nedá nezmínit o anglických Heart In
Hand, z jejichž show tryskaly emoce. Vynikající kytarová
práce doplněná řevem charismatického frontmana Charlieho
Holmese rozproudila posluchače k extra roztočeným circle
pitům a agresivním mosh pitům. Zazněly hitovky jako Life
goes on..., Tunnels nebo z poslední
stejnojmenné desky Almost There. Fanoušci
melodického hardcoru si tak rozhodně přišli na své a jistě brzy
rádi uvítají HIH zpátky v České republice. Po
sedmé hodině obsadili Rock For People stage britští indie
rockeři Foals. Kvůli kouzelnému západu slunce byla
atmosféra již po pár prvních tónech velmi vydařená a díky
snově znějícím kytarám a lehkému projevu celé skupiny si
posluchači užili skvělou odpočinkovou show. Kytarista a
zpěvák Yannis Philippakis se nebál odskočit do
publika i se svou kytarou a k závěru vystoupení se prošel až ke
zvukařskému stánku a za sebou vlekl celé stádo vzrušených
fanoušků. Čím více se blížil konec setu, tím více skupina
přitvrzovala a i milovníci ostřejších kytar v kombinaci s
atmosférickými pasážemi si přišli na své. Společně s Royal
Republic se u mě jedná o příjemný objev festivalu.
/Ondřej Vašaš/
Následoval
přesun na další očekávaně humorný koncert, tentokrát z žánru
na druhé straně řeky.
Thrash'n'rolloví
srandisti HENTAI CORPORATION rozbalil
svůj set na Showcase Stage a důkazem jejich rostoucí popularity
byl beznadějně narvaný hangár. Radek Škarohlíd se
svou sarkastickou partou rozjel svou svéráznou metalovou show, při
které skalní fanoušky potěšil svým tradičním drážděním
bradavek nebo schovávání mikrofonu do rozkroku. Tohle je velkou
součástí koncertu povedené pražské partičky. Hlavní úlohu
zábavy má ale přece jen hudební složka plná ostrých kytarových
riffů, obrovského vokálního rozsahu zpěváka Škarohlída a
velmi výrazného podílu klávesových partů. Stejně jako
předchozí koncert, i show Hentai Corporation vyztužil svérázný
extravagantní humor plný sprostých slov, které již všem
přítomným zevšedněli a nikdo snad už nebyl konsternován. Pařba
nabírala na obrátkách při hitech Call
Me! Womann nebo Would
You Give Me More? a
Škarohlídův chaotický tanec mě bavil i po několikátém
shlédnutí jejich koncertu. Kromě tradičních vtípků o Hitlerovi
a příčin druhé světové války frontman pobavil diváky i
rýpnutím do Jarka Léta (Jared Leto,
frontman 30
Seconds To Mars,
pozn. red.) a nálada byla opět skvělá. Příjemné překvapení
přišlo s písní No
More Love,
kterou Hentai nahráli s Atari Terror,
když se z útrob hangáru vynořil zarostlý Dan Kurz a
kolaborace dvou prvotřídních tuzemských klubových kapel zazněla
i naživo. Závěr obstarala perfektní skladba Dr.
Zaius tentokrát
věnována Petrovi Jandovi a
další vynikající zábavný koncert byl u konce.
Na
první zahraniční formaci dne jsem spěchal na Youtube Stage, kde
už v plném proudu probíhala hardcorová show
britských HEART IN HAND.
Tuto ryzí HC partu jsem měl v hledáčku již v loňském roce, kdy
měla koncertovat v české a slezské metropoli, ale svou účast
krátce před příjezdem zrušili pro onemocnění zpěváka.
Návštěva jejich vystoupení tak pro mě byla povinností, i když
jsem na hardcore příliš nalazen nebyl. První věcí, která mě
zaujala, byl výkon řvouna Charlieho Holmese,
jehož nakřáplý vokál zněl skvěle i přesto, že jsem koncert
sledoval téměř z prostoru mimo šapitó. Jak se u hardcoru sluší
a patří, kapela byla velmi čiperná a bylo jich na pódiu všude
plno, což show dodávalo koňskou dávku dynamiky a energie.
Publikum reagovalo povětšinou stejným způsobem a vzniklá
atmosféra byla velmi vyhrocená. U HiH jsem nezůstal moc dlouho,
jelikož mě brzy přestal bavit velmi jednolitý ubouchaný projev a
při jen velmi okrajové znalosti tvorby mě hudba dost splývala.
Přesto jsem si vyslechl alespoň pecku Almost
Home ze stejnojmenného nového
alba a to mi od party, velmi podobné svým krajanům Your Demise či
kanadským Comeback Kid,
stačilo.
Taneční beaty kam oko dohlédlo
Dále
mě v programu poměrně zajímala mladičká britka CHLŐE HOWL se
svým drzým synth-popem, ale jak to na festivalech bývá, nechal
jsem se strhnout odpočívající partou a její koncert jsem
vynechal, což mě nyní poměrně mrzí. Na její krajany FOALS už
jsem ale byl na místě a těšil jsem se na svěží britský
indie-pop. Tato pětice má na kontě teprve tři alba včetně
aktuálního Holy Fire a dokázali přilákat velmi početný dav,
který byl zjevně z jejich tvorbou dobře obeznámený. Přiznám
se, existenci této party jsem zjistil až po jejich potvrzení na
letošní ročník a letmý poslech jejich tvorby mě až na výjimku
příliš nezaujal. Nečekal jsem tedy podobně parádní koncert,
jako předvedli loni žánrově spjatí Franz Ferdinand a
snažil jsem se alespoň vyhutnávat atmosféru. Oblíbený song My
Number zahráli
překvapivě brzy a po této světlé výjimce už v mých očích
koncert upadal a tempo rychle klesalo. Atmosféra byla ale poměrně
příjemná a ještě ji umocnil pohled z ptačí perspektivy z
jednoho z přilehlých kopců, a také pomalu zapadající Slunce,
což se k Foals a například k ultrapomalé melancholické Spanish
Sahara perfektně
hodilo. Kredit si pětice získala i poté, co se
zpěvák Yannis Philippakis vydal
i s kytarou do emočně vyždímaného davu. Pro mě to ale žádné
vzrůšo nebylo.
Vzrušení
nejen pro mě, ale troufám si tvrdit pro 90% návštěvníků v
areálu vyvolal začátek koncertu tuzemské legendy,
mistra Karla Gotta,
o kterém si přečtěte v samostatné reportáži. Možná budete
překvapeni. Samostatná reportáž je věnována i dnešním
headlinerům, kterým byla zmíněná alternative rocková
formace Queens
Of The Stone Age.
Po vynikajícím koncertu Queens Of The Stone Age přišli na řadu britští Klaxons se svojí verzí taneční hudby a nastartovali tak elektronický večer, který pokračoval vystoupením Modestep a zakončený byl dubstepovým Djem Borgore. Jako tradičně byla pro příznivce taneční hudby připravena produkce až do ranních hodin. /Ondřej Vašaš/
Po
dvojici největších taháků dne následovala již noční show
dalších britů v soupisce, a sice indie rockoví KLAXONS,
kteří do své hudby hojně míchají i elektroniku, post-punkový
groove či stopové prvky techna. Celý „svůj" balíček si
pojmenovali new rave, což převzali např. i Hadouken!.
Pánové mají na kontě pouhé dvě desky, přičemž na té
druhé Surfing The Void,
ze které pochází patrně největší hit Echoes,
se usadil již tříletý prach. Práce na třetí desce byly
započaty už v lednu a ochutnávkou před vydáním „někdy do
konce roku" byli písně Invisible
Forces a Rhytm
Of Life. Klaxons bojovali proti
předsudkům a ukázali, že i britové mají smysl pro humor, který
udržoval rozjetou a příjemnou atmosféru uvnitř i vně obřího
šapitó. Koncert Klaxons mě zastihl již ve velmi unaveném
rozpoložení a vzpruhu nezařídil ani rozjařený dav, ani
našlapaná kapela. Přesto mě tvorba kapely poměrně zaujala a
jelikož pojem new rave využívají i zmínění Hadouken!, které
zbožňuji, určitě se Klaxons podívám na zoubek více a možná
se přidám k davu natěšených fanoušků, čekající na nové
album.
Hlavní
venkovní Rock For People Stage uzavřela londýnské elektro
kvarteto MODESTEP.
Návštěvníci dychtiví po elektronických beatech a pořádné
tancovačce zaplnili téměř celý prostor a vytvořili obrovský
kotel, který zajistil vynikající atmosféru. To ostatně velmi
ocenila i samotná kapela, která označila tento koncert za
dlouhodobě nejlepší. Já jsem člověk, otevřený všem stylům a
na koncert jsem šel s naprosto otevřeným názorem, ale Modestep mi
opět jen hnuli žlučí. Na úvod si dovolím zkritizovat úsměvný
paradox skalních fanoušků festivalu a také rakovinu dnešního
hudebního průmyslu, a sice věčné stěžování si uživatelů
sociálních sítí, kteří nic nevezmou za vděk a v jejichž očích
je vždy všechno špatně. Na toto téma by klidně mohl vzniknout
smaostatný článek, ale já se o tuto problematiku jen otřu
vzhledem k vzniklé situaci. Každý rok, když organizátoři začnou
zveřejňovat kapely na nadcházející ročník se vždy zvedne vlna
nevole a lidé házejí špínu na prakticky každou kapelu, která
je třeba jen lehce elektronická. Každý rok vídám rádoby vtipné
jízlivé přejmenovávání festivalu na Electro for People, Dubstep
for People a podobně, s čímž jdou ruku v ruce komentáře typu:
„potvrďte
nějaký rock, skoro nic takovýho v lineupu nemáte"
.
Prakticky stejná paralela vznikla i v souvislosti s letošním
potvrzením Karla
Gotta.
Pak se sám sebe ptám, kde jsou ti lidé, kteří tohle psali a
kteří jsou tak nespokojení. Na koncertě Karla Gotta praskal stan
ve švech, okolí Staropramen Stage bylo beznadějně zaplněné a
všude na mistra slyším superlativy. Na koncertě Queens
Of The Stone Age,
tedy jedné z nejlepších ROCKOVÝCH kapel jednadvacátého století
byla divácká kulisa žalostná, kapelu znal málokdo a nadávalo se
tentokrát na rockovou kapelu, co že to je za headlinera. Pak začnou
hrát tuctoví dubstepoví Modestep a lidí tam bylo mraky a všichni
se bavili a tancovali. Může mi někdo říct, jak je tohle možné?
Ale zpět ke koncertu Modestep. Čtyři pánové ve složení
bubeník, kytarista, zpěvák a DJ rozjeli výbornou a zábavnou
párty, ale po hudební stránce to byl docela vtip. Nechci se
pouštět do definice rozdílů mezi DJem a pouštěčem písniček,
ale DJ Tony většinu
koncertu spíše hecoval publikum, na svůj aparát příliš často
nesahal a stal se tak spíše maskotem v masce celého koncertu.
Zpěvák Josh sice
měl v ruce mikrofon téměř celý koncert, ale používal ho velmi
sporadicky. Stejně jako Tony spíše tancoval, bavil lidi a spíš
než svůj vokál dával na odiv různé přístroje, kterými
zachycoval atmosféru. Kytarista Nick svůj
nástroj měl také spíše z dekoračních důvodů a kdyby tam
vůbec nebyl, nejspíš by to v hudbě nikdo nepoznal. Jediným
členem, který jakš takš odváděl nějakou souslednou práci
byl Matthew.
Abych jen nehanil, hudebně to bylo velmi dobré, s rockem to sice
nemá nic společného, ale jako electro house kapela ve stylu
skvělého Exampla je
jejich tvorba prvotřídní. Energické výbušné dubstep pasáže s
velmi kvalitním Joshovým čistým zpěvem jsou velmi chytlavé, s
čímž dokázali prorazit už na debutové desce Evolution
Theory a
jsem si jistý, že ta druhá, která právě vzniká, bude velmi
vidět. Už debutový zářez obsahuje velmi příjemné
hity Sunlight nebo Feel
Good.
To, co mi vadilo nejvíce gradovalo při představování
jednotlivých muzikantů. Při představení DJ Tonyho chlapík za
pultem jen pustil zremixovaný song od Rage
Against The Machine (Což
mimochodem nebyl jediný případ vykrádačky a přiživování na
cizím úspěchu), do kterého jen přidal pár skrečů. Kytarista
Nick byl představen jako nejlepší kytarista na planetě, při čemž
jsem se jen pobaveně uchechtl, a svůj nástroj konečně použil na
průměrné několikavteřinové sólíčko. Takže abych to shrnul,
párty skvělá, tvorba rovněž velmi kvalitní, ale živý projev
(alespoň pro mě) hrozně iritující a sebestředný. Proto jsem z
koncertu Modestep odcházel dosti rozladěný.
Večerní
taneční párty nabírala obrátky a festival na sklonku dne ještě
nabízel několik živých vystoupení. Váhali jsme, zda-li
navštívit dubstepového mága z blízkého východu BORGORE nebo
poctít návštěvou již téměř zdomácnělou australskou
partu LOONALOOP.
Nakonec jsme udělali kompromis a navštívili oba koncerty. Druzí
jmenovaní pomaličku končili svůj set v Youtube Stagi a jejich mix
electra, drum'n'bass,
trance, techna a gypsy world music byl opravdu velmi zajímavý.
Pětičlenné partě v čele se zpěvačkou Shiney
Le Fai přihlíželo pouze pár
desítek návštěvníků, ale kapele to vůbec nevadilo a muzikanti
se snažili užívat si každý moment. Atmosférický zpěv Le Fai
se výtečně hodil k úderným bicím a perkusím Andyho
Byrnese, stejně jako k doprovodu v
podobě houslí od Ewy Pepper.
Opravdu netradiční exotické prvky přidával Koji Matsumoto,
který hrál na tradiční australsko-africký nástroj didgeridoo a
spojení všech těchto hudebních prvků dává vzniknout skutečně
vytříbené hudební hostině. Zejména výrazně slyšitelné
housle a vokál zpěvačky Shiney vytvořily neopakovatelnou
atmosféru s hudebním žánrem, pro který ani není označení a
Loonaloop tak drží monopol v naprosto unikátním hudebním mixu.
Velice působivé vystoupení.
Samotný
závěr třetího festivalového dne patřil izraelskému umělci
jménem BORGORE,
který pumpoval svůj dubstep set ve stále natřískaném
Staropramen Stage. Vlastním jménem Asaf
Borger byl před začátkem
festivalu přirovnáván k dubstepovému králi Skrillexovi, který
na festivalu vystoupil v loňském roce, a toto přirovnání je,
myslím, velmi vhodné. Vůbec ten celosvětový dubstepový boom dal
vzniknout mnoha hudebníkům a Skrillex už dávno není ten jediný
a hlavní interpret tohoto žánru. Rozmanitý a nepředvídatelný
set Borgora udržoval v nepřetržitém tanci celé obří šapitó a
svůj čas na soupisce festivalu si evidentně náramně užíval.
Možná stejně jako Skrillex má nějakou minulost v metalové
tvorbě, protože jak jinak si vysvětlit že do svého těžce
elektronického vystoupení zakomponoval i poměrně dlouhý úryvek
písně To The Stage od metalcorových Asking Alexandria. Pro mě
vynikající taneční tečka za celým dnem, díky kterým je
festival Rock For People tak jedinečným. Po zanechání posledních
sil v Staropramen Stage jsem se sotva dobelhal ke svému příbitku a
s příjemným pocitem celý den zakončil u lahvinky ohnivé vody.
Autor
fotografií: Tomáš Smrčka - foto-depress.nafoceno.cz