Nerez: Když jsme Masopust poprvé přivezli v krabicích na koncerty, lidé se o něj rvali
Karel Souček, 03. 07. 2019
Do Kristových let
dospělo první a dnes již kultovní album Masopust skupiny Nerez.
Po třiatřiceti letech vyšlo v červnu u Supraphonu v unikátní
reedici. Zakládající členové Zdeněk Vřešťál a Vít Sázavský
spojili její křest s nedožitými šedesátinami Zuzany Navarové,
dlouholetého hlasu kapely. Velká vzpomínková akce se uskutečnila
v polovině června v Hradci Králové, v rodném městě Navarové,
kde se většina Masopustu nahrávala.
Album, jehož obal
zdobí zafačované krvácející jablko ve tvaru srdce od výtvarníka
Jiřího Vovsa, je nyní k dispozici na CD i LP, remasterováno bylo
z původních pásů. Oproti prvnímu vydání zde naleznete texty
všech písní. Vnitřní sáček a booklet obsahují též
fotografie a vzpomínky.
Jak dnes na
nahrávání Masopustu vzpomínáte?
Zdeněk Vřešťál:Bylo poklidné, nikdo na nás tehdy netlačil, nemuseli jsme nikam
pospíchat. Nahrávali jsme po sériích, naráz vždy vznikly dvě
tři písničky. Pan Navara, Zuzanin tatínek, byl režisérem ve
studiu Československého rozhlasu v Hradci Králové. Dokázal nám
v něm jednou za čas najít jeden až dva volné dny, kdy jsme měli
studio k dispozici. Pak jsme zase rok čekali.
Vít Sázavský:Deska
proto vznikala několik let, pokud si dobře vzpomínám, první
písničky byly hotové už někdy v roce 1982. Je na ní celkem
jedenáct skladeb, přičemž jen jedinou – závěrečnou Do
posledního dechu – jsme dotočili ve studiu v Praze těsně před
vydáním. Byla to vlastně první digitální nahrávka u nás. Když
nám tehdy Václav Zamazal, který byl naším zvukovým inženýrem,
řekl, že se mu líbí začátek jedné nahrávky a konec druhé, a
následně je spojil dohromady, nevěřili jsme vlastním uším.
Dnes je to zcela běžný postup.
Co se vám dnes
vybaví jako první, když se řekne Masopust?
Sázavský:Ještě než
album vyšlo, hodně jsme koncertovali. Minimálně poslední čtyři
sezóny před ním byly hodně nabité. Měli jsme až 150 vystoupení
za rok. A živě si vybavuji ten moment, kdy jsme poprvé slavnostně
vezli LPčka v krabicích v autě, abychom je nabídli fanouškům na
koncertech. A oni se o ně skutečně rvali! Před deskou a po ní,
to byl v té době opravdu velký rozdíl. Lidé si vás najednou
mohli oficiálně přivézt domů, a to v plné kvalitě. Do té doby
nás doma poslouchali maximálně na samizdatových nahrávkách,
pořízených tajně kabelem vedoucím od zvukaře do kazeťáku.
Jednou jsme takhle v roce 1984 přijeli do Košic, kde jsme předtím
nikdy nebyli. Zdeněk začal hrát Javor a celý kulturák, tedy
nějakých osm set lidí, zpíval s ním. Nechápali jsme, kde
písničku slyšeli. Když jsme později přijeli s plným autem
vinylů, všechny nám vykoupili.
Řekli byste, že
písně z tohoto alba prošly úspěšně zkouškou času a fungují
i dnes?
Sázavský:Jednoznačně
ano. Polovinu alba pořád hrajeme – a to bez ohledu na to, že
zrovna vyšlo v reedici. Ať už v naší malé sestavě Neřež, tak
v projektu Nerez & Lucia se zpěvačkou
Luciou Šoralovou. Když vystupujeme s ní, mícháme starší
skladby s novými. Třeba jako před pár dny na koncertě ve
Stromovce na letní scéně Gauč. Znovu se ukázalo, že jakmile
zazní první takty písní jako Kočky, Hlava v krupobití nebo
Tisíc dnů mezi námi, publikum ožije. To je nejlepší odpověď
na otázku, zda prošly zkouškou času. Jak v nás, tak v divácích
pořád něco vyvolávají.
Vřešťál:Ty písně
si dnes dokonce s námi chodí zazpívat už i vnoučata tehdejších
studentů, kteří nás poslouchali, když jsme začínali. Vždyť
spolu hrajeme už čtyřicet let.
Zuzana Navarová se
hodně vzhlížela ve world music, v latinoamerických rytmech. Byl
její vliv pro výslednou podobu písní zásadní?
Sázavský:Na první
desce se to ještě ozvěnami dálek tolik nehemžilo, ale byla tam
například Samba v dešti a celkově lehký závan Karibiku. Naplno
se to projevilo až na druhé a třetí řadovce. Ovšem každý z
nás do skladeb vnášel něco svého. Výsledný mix se ukázal být
pro posluchače velmi zajímavý. Lidé nevěděli, jak si nás
zaškatulkovat, takže jsme mohli hrát na folkových festivalech,
ale třeba i na jazzových akcích. To byla naše výhoda. Nepatřili
jsme ani do jedné party, ale nebylo pro nás špatné se namočit v
jedné či druhé vodě. Všichni nás vnímali jako exoty, což byla
dobrá pozice.
Vřešťál:Ve skupině
jsme byli dva autoři – já a Zuzana - a Vítek, který písně
aranžoval. Hodně nápadů nám vyhazoval. Dnes vím, že kdybychom
ho neměli, mohli jsme vydat třeba deset alb, ale všechna by byla
špatná. Měli jsme mnoho odpadu, vždyť se Zuzanou jsme písničky
nosili každý den.
Přeli jste se v té
době o směřování kapely?
Sázavský:Vždycky
jsme dělali to, co nás zrovna bavilo. Většinou někdo přinesl
nápad, a když se nám líbil, rychle jsme se do něj ponořili a
začali mu dávat konkrétní podobu. Nezabývali jsme se tím,
jestli jdeme napravo, nebo nalevo. To jsme si přenesli i do současné
kapely Nerez & Lucia. Také Lucia
Šoralová miluje dálky, s ní ale míříme spíše na Balkán.
Vřešťál: Byli jsme
hodně ambiciózní, pořád jsme něco zkoušeli. Věděli jsme, že
když chceme být úspěšní, musíme přesvědčit ostatní, že
jsme nejlepší. To, co se nám líbilo, jsme chtěli prosadit. To se
nám nakonec také podařilo.
Přesto muselo v
trojici tří výrazných osobností někdy docházet k názorovým
třenicím...
Sázavský:Samozřejmě,
jiskřilo to mezi námi pěkně!Vřešťál: S oblibou
vždy říkám, že dokud jsme se hádali, stálo nám za to, aby
Nerez fungoval. Když jsme se hádat přestali, po přátelské
domluvě jsme kapelu rozpustili. Přirovnal bych to k vyjetému
oleji.
Zuzana Navarová by
letos slavila šedesátiny. Napadá vás někdy, co by asi dnes řekla
na vaši současnou tvorbu?
Vřešťál: Věřím,
že by se jí líbila. Náš repertoár je totiž stejně pestrý,
možná dokonce ještě pestřejší, než v dobách největší
slávy původního Nerezu.
Sázavský:Měla ráda
míchání kultur, nejen hudební, ale i jazykové. V době, kdy se
společnost štěpí na multikulturní a tu, která se propojování
brání, by ona určitě chtěla poznávat nové vlivy, etnika a
kultury. Nepochybně by stála na této straně. Není koncert, kde
bychom o ní nemluvili, protože pořád hrajeme písničky, které
zpívala či složila ona. Až se tam nahoře jednou potkáme, jsem
docela zvědavý, co nám poví.
Právě v den jejích
nedožitých šedesátin jste 18. června uspořádali vzpomínkový
koncert v Hradci Králové, kde žila. Zároveň šlo o křest
reedice Masopustu. Jak se akce vydařila?
Sázavský:Velmi!
Konala se v divadle Drak, pozvali jsme tam i Zuzaninu maminku, která
v Hradci dodnes bydlí. Dnes už je to stará paní, ale velmi milá
a srdečná. Dokonce pronesla předem nepřipravený proslov, velmi
emotivní. Za námi byla na projekční stěně umístěna Zuzanina
velká fotka, která nás pozorovala. Hodně nám ten večer utkvěl
v paměti. Lidé byli dojatí, což jsme poznali i z jejich
spontánních reakcí po koncertě.
Co bylo podle vás
nejsilnější stránkou Navarové jako autorky a zpěvačky?
Sázavský:Na první
poslech si všimnete toho, že její tvorba byla ovlivněna
Karibikem. Osobitý byl ale i její přístup k textům. Své
myšlenky a emoce většinou jen naznačila, nedořekla je. Zdeněk
býval ve svém vyjadřování vždy přímější než ona. Zuzana
si vždy nechávala prostor pro tajemství, což ji charakterizovalo
i jako zpěvačku. Její způsob interpretace byl totiž podobný -
držela si emoce pod pokličkou, kterou jen občas trochu nadzvihla.
Nechávala posluchače, aby si příběh dovyprávěli sami. To musí
být pro svobodomyslné posluchače dodnes velmi přitažlivé.
Jak její písně
uchopila Lucia Šoralová, se kterou momentálně nejčastěji
koncertujete?
Vřešťál: Velmi
rozdílně, je Zuzaniným protipólem. Setkali jsme se se zpěvačkami,
které se ji snažily napodobovat, některé více, jiné méně. Asi
nejoriginálněji k tomu ve své době přistupovala Klára
Vytisková. Ale Lucia Šoralová je jako interpretka úplně jiná.
Sázavský: Pro Luciu,
stejně jako pro Zuzanu nebo také Katarínu Koščovou, zpěvačku
ze slovenského Prešova, která s námi rovněž několik let
vystupovala, však byla jedna věc od začátku naprostou
samozřejmostí. Bezchybná a intuitivní intonace, frázování.
Nikdo jim nevysvětloval, jak doladit citlivé tóny. Společně jsme
tedy nemuseli řemeslo vůbec rozebírat a mohli jsme se bavit o
výrazu, emoci, obsahu. A v tom je ten hlavní rozdíl. Tam, kde
Zuzana jen jemně naznačila, do toho jde Lucia jako buldozer. Jako
letitá posluchačka Nerezu přistupuje k jejím textům s pokorou,
ale po svém. A obojí pojetí je správné.
Vřešťál:A obojí
má také velkou odezvu. Fanoušci na koncertech jsou z Lucie
nadšeni, bouří, tleskají. Je to jako kdybychom s ní chytili
druhý dech. Také ohlasy hudebních kritiků na naši první
společnou desku Zlom byly vynikající.
Jaké jsou vaše
další plány s projektem Nerez &
Lucia?
Sázavský:Pokračujeme
v koncertování, až dosud jsme nehráli pravidelně. Teď konečně
přichází doba, kdy naše fungování dostává profesionální
rámec. Sami se chceme soustředit na autorskou činnost a
organizační záležitosti přenechat někomu jinému. Předpokládám,
že brzy z nás vypadnou nové skladby. Lucia před pár dny na
koncertě poprvé jednu zazpívala. Byla inspirovaná velmi smutnou
událostí - smrtí dítěte její kamarádky. Až píseň dozraje,
najdeme si k ní vztah a zaranžujeme ji, třeba by mohla být první
vlaštovkou z nového alba. To ale určitě nevznikne za týden ani
za rok, ale až pro něj nastane správný čas. V létě se chystáme
na městské slavnosti, z velkých festivalů budeme například na
Benátské! v Liberci. Těšíme se také na samostatný koncert,
který proběhne 10. října v pražském Divadle Kalich. Minule bylo
vyprodáno, a tak jsme neváhali a rezervovali si termín na příště.