„Moje deska místy hodně bodá“, říká Thom Artway
Přesně týden je v prodeji debutové album Hedgehog
písničkáře Thoma Artwaye. Žádným
uším jistě neunikl úspěšný singl I Have No Inspiration. Kde začala
hudební pouť mladého umělce, kdo ho inspiruje, jak vznikala novinková deska, co
je to busking – o tom všem si Hudební knihovna.cz s Thomem Artwayemem
povídala.
HK: Thom Artway je
umělecké jméno. Jak vzniklo?
TA: „V roce 2012 jsem odjel na půl roku do
Irska, kde jsem pracoval na farmě a po večerech jsem hrál na kytaru a skládal
si nějaké písničky s úmyslem je v později v České republice
nahrát. Původně to byly tedy čistě instrumentální věci. A když jsem přemýšlel nad
vydáním, dal jsem si před sebe také papírky z různými pěknými slovy, která
jsem tak dával dohromady a vyšlo mi artway, protože jsem tehdy chtěl strašně
dělat umění, pořád ho dělat chci – takže umělecká cesta. Thom, to je jasné,
jsem Tomáš."
HK: Chtěl jste vydat
instrumentální písně, jak se stalo, že k nim najednou přibyl text?
TA: „Měl jsem záměr psát třeba věci do filmů.
Vždycky jsem zpíval a to, že jsem napsal i texty nějak samo vyplynulo. Měl jsem
náměty, tak vznikla i slova. Všechno jsem to dodělal až tady, když jsem se
vrátil z Irska. Ale i teď bych byl rád, kdyby mou hudbu chtěl někdo použít
do krásného filmu."
HK: Do Irska jste
odjel, abyste si zdokonalil angličtinu. Zrovna tato země mi připadá trochu
zrádná v přízvuku, který se tam používá. Neměl jste strach, že se Vám
dostane pod kůži tento specifický přízvuk nebo to byl dokonce záměr?
TA: „Ještě když jsem odjížděl, nerozuměl jsem
ničemu, když mluvili farmáři mezi sebou. Když mluví, tak opravdu jedou a
k jejich akcentu, to je škoda mluvit. Farmář, u kterého jsem byl, většinu
času nadával. Takže to jsem se naučil dobře a pak bylo složité se to odnaučit.
Ale dalo mi to opravdu hodně. Byl to nejlepší krok, který jsem mohl po maturitě
udělat. Ze školy, i když jsem odmaturoval z angličtiny, jsem neuměl vůbec
mluvit."
HK: Proč Vás ve zpěvu
táhla víc angličtina než čeština?
TA: „Poslouchal jsem jen anglickou hudbu a pak
to přišlo automaticky, že jsem začal skládat a zpívat v angličtině.
Rozhodně nemám nic proti češtině. Je nádherná. Ale pak tam hraje roli moje
výslovnost. I barva hlasu je jiná, když zpívám anglicky. Řekl bych, že je
charakterističtější."
HK: K hudbě jste
se dostal poměrně pozdě. Na kytaru jste začal hrát v 16 letech. Co jste
chtěl dělat do té doby? Měl jste nějakou představu budoucího povolání?
TA: „Na střední jsem dělal hodně grafiku. Po
maturitě jsem odjel do Prahy, kde jsem na nočních směnách doplňoval zboží, ale
vlastně jsem nevěděl, co chci dělat. Byl jsem hozený do vody, ale představu, co
bude dál, jsem moc neměl. Přes den jsem pak v Praze začal hrát na ulici, a
to mě chytlo."
HK:
Čím dál více u nás slyšíme o buskingu. I Vy se považujete za buskera. Mladá
generace jistě ví, kdo je busker a co busking znamená, ale mohl byste pro
starší čtenáře busking charakterizovat?
TA: „Je to pouliční umění. Není to jen o hudbě.
Člověk může dělat šaška, kouzlit, hrát divadlo, dělat akrobacii nebo jinou
show. Vždy to sloužilo k pobavení lidí. Asi v minulosti to tak bylo i
v Česku, ale já jsem se inspiroval v zahraničí. Měl jsem vzory
muzikantů, kteří také začínali na ulici. Určitě to není žebrání. Já hraju na
ulici proto, abych lidem dělal radost. Zároveň je ulice i skvělá škola. Člověk
může cvičit na kytaru a zpívat každý den. Pilovat angličtinu, projev. Mám hned
zpětnou vazbu. Když to lidi nebaví, vím, že něco dělám špatně. Je to
v tomhle ohledu i výhodné."
HK: Vyzkoušel jste si
hraní na ulici i ve světě. V zahraničí je muziku slyšet opravdu na každém
kroku a objevuje se tam spousta talentovaných lidí. Připadá mi, že i
v zahraničí se častěji u těchto hráčů kolemjdoucí zastaví. Jakou máte
zkušenost Vy?
TA: „Když je opravdu dobrá show, zastaví se lidé
všude. Ale je pravda, že tady u nás jsou lidé opatrnější. Zvykají si na tenhle
druh umění a třeba v Praze už ho snad i trochu přijali, ale možná škoda,
že podpora ze strany měst není lepší. Ale pořád se smí hrát a to je dobré."
HK: Dozvěděla jsem
se, že jste dost nervózní a stydlivý. Jak s tím bojujete nebo jste
bojoval?
TA: „Právě ta ulice člověka naučí. Když jsem šel
hrát poprvé na ulici, musel jsem si dát dvě decky vína. Jsem stydlivý od mala.
Na koncertech moc nemluvím. Ale hudba a prezentace na pódiu mi pomáhá, abych to
překonal. Třeba teď v létě, když jsem hrál na velkých festivalech a už při
zvukovce tam bylo dost lidí, už jsem nervózní nebyl, až mě to samotného
zaskočilo. Zbavil jsem se toho velkého strachu. Po mém úplně prvním vystoupení
ještě na škole jsem nedokázal lidem ani poděkovat, jak jsem byl mimo. Teď už se
nebojím, že něco pokazím nebo řeknu špatně. Už to tak nevnímám."
HK: Před pár dny
vyšlo Vaše debutové album Hedgehog.
Název Ježek mi připadá vtipný a neotřelý. Na albu je i stejnojmenná píseň.
Nazval jste desku po ní?
TA: „Je zajímavé, že ta píseň vznikla jako
poslední, ale zároveň propojuje celé album od začátku do konce. Propojuje ho
vnitřně. Ježek byl důležitý na mé cestě k vydání tohohle alba. A pak je tu
druhý pohled. Ježka můžeme pohladit po bříšku, ale zároveň nás může popíchat. A
ta deska místy hodně bodá. Název Hedgehog se mi líbil, dával mi smysl a navíc
jsem na desku nebo písničku s podobným názvem nenarazil."
HK: Kdo je autorem
obalu Vašeho alba a je ježek jediným obrázkem, který k tomuto projektu
vznikl?
TA: „Booklet vytvořilo duo výtvarníků Tomski
& Polanski. Poprvé jsem měl možnost s nimi spolupracovat, když jsem
vydával singl I Have No Inspiration a
potřeboval jsem své logo a cover alba. A na základě toho jsem je oslovil i u
druhého singlu Blind Man. A teď se to
celé uzavírá debutovou deskou. Uvnitř jsou kartičky, na kterých jsou zajímavé
grafické motivy. Co mě strašně těší, že na obalu není ani kousek plastu, celé
je z papíru."
HK: Od výtvarné
stránky pojďme zpátky k té hudební. Na albu s Vámi spolupracovala
řada muzikantů. Například Maella. Jak se jste spolu poznali?
TA: „Je to možná tři roky, kdy jsem hrál na
ulici a Míša (Michaela Charvátová alias Maella, pozn. red.) šla kolem a hodila mi možná dvacku. Řekli
jsme si, že bychom mohli udělat něco společně. Pak jsme se sešli a nazpívali
jsme cover od Bee Gees To Love Somebody.
Sedli jsme si hlasově a já věděl, že pokud budu mít desku, chci tam mít i Míšu.
Má krásný hlas a výbornou angličtinu."
HK: Koho dalšího
z hostů byste ještě jmenoval?
TA: „Violoncello nahrávala Terezie Kovalová,
Lukáš Chromek mi tam vymyslel hodně kytarových linek a je zároveň producentem
alba. Nejvýraznější jméno je Markéta Irglová, se kterou jsem nazpíval písničku Time
To Think It Over. Markéta Irglová pro mě
byla od filmu Once velkou inspirací. Glena Hansarda mám strašně rád, on byl
jedním z mých vzorů proto, abych začal hrát na ulici. Když jsem tu svou
písničku zpíval, věděl jsem, že by to měl být duet a slyšel jsem tam Markétin
hlas. Tak jsem jí napsal a ona ji se mnou nazpívala. Tahle nahrávka je oproti
zbylým jiná, protože ji míchal její přítel Sturla Mio Thorisson na Islandu. A
je taková čistá, nejsou v ní použity efekty, na nic si nehraje."
HK: Mluvil jste o
inspiracích, vzorech. U nás je tendence, pokud se objeví nový mladý hudebník,
srovnávat ho s někým ze zahraničí. Vadí Vám to nebo to naopak považujete
za čest? Jak to vnímáte?
TA: „Nemám s tím problém. Když mě srovnání
s Jamesem Bayem nebo Georgem Ezrou. Ale já od těch lidí znám třeba tři
písničky a vůbec nevím, co dál hrají. Pak to vidím jako paradox, že jsem český
George Ezra. Poslouchám tuny hudby. To se ve mně odráží. Vlivy tu jsou, ale
nerad bych někoho kopíroval."
HK: Děkuji za
rozhovor.
Související obsah:
» Ježek Thoma Artwaye se šine na pulty obchodů, dorazí 30. září (Jitka Fialková, 23. 09. 2016)» „Light & Love nejsme my, ale hudba, kterou tvoříme“ (Jitka Fialková, 22. 09. 2016)
» Debut dvojice Light & Love vychází již za tři dny (Karel Souček, 30. 08. 2016)
» ATMO Music si žijí svůj Sen (Karel Souček, 01. 06. 2016)
» „Kromě zpívání chci být ještě terapeutem.“ (Jitka Fialková, 25. 10. 2015)
» Kapela The Fellas vydala album Scarecrow a představila nový videoklip (Jitka Fialková, 23. 09. 2016)
» Malý princ českého showbyznysu Jakub Ondra (Jitka Fialková, 13. 01. 2014)
HUDEBNÍ ZPRÁVY
Návrat oblíbené kapely Thornhill
Thornhill se letos po úspěšné březnové show vrací znovu do Česka s novým singlem Obsession. Kapela spolu...
POST-IT se vracejí k vánočním koncertům, do Rock Café si přizvali Fate Magazine
Po dvouleté pauze se POST-IT vracejí k vánočnímu koncertu. Uspořádají ho již v závěru listopadu, konkrétně v...
Nový klip Support Lesbiens představuje komorní melodrama s groteskními prvky
Letos v říjnu vydala skupina Support Lesbiens nové album Sugarfire. To obsahuje také tři písničky v češtině,...
Z Kultu se stala Církev
Sleep Token je jasně jednou z nejrychleji rostoucí rockovou/metalovou skupinou současnosti, a to díky své hudbě,...
Skupina Květy vydává desátou řadovku a byla by ráda, kdyby jí fanoušci věnovali 41 minut
Pod názvem 41 minut vydává skupina Květy nové, v pořadí desáté řadové album. Obsahuje deset...
» zobrazit více...
RECENZE
» Čistá radost všech ze všeho, to je nové...
» Linkin Park (ne)začínají od nuly
» Amaeri je jedinečná relaxace s léčivou...
» Poletíme? mírně přibrzdili své turbo...
» Příští generace fanoušků Bring Me The Horizon...
» Máte v krvi (zničující) digitální svět?...
» zobrazit více...
Waltari ukázali, že pořád umí přenést super energii do publika
Koncert finské kapely Waltari v pondělí 28. října v pražském klubu...
Návrat oblíbené kapely Thornhill
Thornhill se letos po úspěšné březnové show vrací znovu do Česka...
Z Kultu se stala Církev
Sleep Token je jasně jednou z nejrychleji rostoucí rockovou/metalovou skupinou...
Amaeri
» Ševčíková KatarínaNepočítáme-li výběrové Best Of, znovuvydání vánočního alba a úspěšného...
Festival Brutal Assault potvrzuje pětici divných kapel
Festival Brutal Assault má obrovský dosah a kromě tradičních metalových žánrů...
Alice Merton: Hudba je dnes jako žvýkačka, do které fanoušek jednou kousne a hned chce novou
Před jejím vystoupením na festivalu Rock for People jsem vyzpovídal...
OneRepublic vezou své nejnovější album do pražské O2 Areny
OneRepublic se 5. října příštího roku vrací do pražské O2 Areny!...
Nový klip Support Lesbiens představuje komorní melodrama s groteskními prvky
Letos v říjnu vydala skupina Support Lesbiens nové album Sugarfire....
Na Trnkobraní se mohou těšit Dan a Eva
Již zítra se otevřou brány areálu likérky Rudolf Jelínek ve Vizovicích,...
Byt číslo 4 budí stále více pozornosti
Tahle mladá šumperská kapela vtrhla na českou hudební scénu jako dravá...
Víme, jak je těžké pro mladé ale zatím neznámé kapely prorazit do médií a tím získat nové fanoušky.
» Podporujeme nadějné kapely
» Zadání profilu interpreta
Chcete dostávat do vaší emailové schránky aktuální informace ze světa hudby? Přihlašte se k odběru newsletteru. Odběr můžete kdykoliv zrušit.