„Hezké to bylo,“ zpíval na Krásných ztrátách Live Marek Eben. A návštěvníci s ním byli zajedno.
Karel Souček, 12. 08. 2024
Slůvky multižánrový a vícegenerační se dnes zaklíná
prakticky každý festival. Ne vždy to platí, ale v případě
Krásných ztrát Live, které se o víkendu 9. a 10. srpna
uskutečnily ve Všeticích na Benešovsku, jsou obě charakteristiky
na místě. Marně přemýšlím, jaký hudební žánr, snad s
výjimkou tvrdších odnoží metalu, nezazněl. Dominovaly rock a
blues, ale velký prostor dostal také folk, pop, country,
elektronika, alternativa, jazz, funk, world music, punk, nová vlna,
hip hop, underground, soul a dokonce i na dechovku došlo, pravda, tu
balkánskou.
Vstřícnost
a ohleduplnost
Na
Krásných ztrátách potkáte tříleté děti se sluchátky,
zamilované dvojice různého věku, celé početné rodiny stejně
jako seniory a seniorky 70 plus. Díky čtyřem scénám si každý
najde to své. A když si chce od muziky odpočinout, má k dispozici
rozlehlý a vskutku malebný areál Statku Všetice. Může se
vykoupat v hotelovém bazénu, projet se na lodičce po rybníku,
zchladit
se v jezírku nebo sledovat drezúru koní. Někdo si rozloží deku,
jiný využije rozkládací židličky a kdo chce pařit, má pod
pódiem dost místa. A protože festivalu vládne vstřícnost a
ohleduplnost, žádné skupiny si nepřekáží a nevadí. Ale teď
už rychle k hudebnímu programu.
Ten
zahájili na Komorní scéně Jay Delver. První kapely to mají na
festivalech těžké, moc návštěvníků v areálu ještě
nebylo, přesto formace svůj alternativní pop s prvky rocku,
funku a soulu odehrála s velkou energií. Více lidí již
dorazilo před Hlavní scénu, kde svoji temperamentní rockovou
hudbu rozpálila skupina November 2nd s charismatickou zpěvačkou
Sašou Langošovou a brilantním kytaristou Romanem Helclem. Hrála
především písničky z aktuálního eponymního, Andělem
ozdobeného alba, které právě
vychází na LP a na pódiu ho pokřtil Michal Prokop. První vrchol
festivalu.
Nekompromisní
klub Všetická jízda
Eva
Mišíková přivezla kapelu E+Mausy a zahrála rockové písničky
(skvělý Pláč či Vincent) nejen o milované Itálii z nového
alba Z mého města. Scénu Všetická jízda, což je malý
klub tak 10 na 5, kam jen vlezete, můžete ždímat tričko,
otevřeli Edith. A energie se v tak malém prostoru valila v
mohutných vlnách, jejich punk a ostrý rock v podání dvou
kytar a bicích ideálně pročistil hlavy všem přítomným. Stejně
jako další kapely na této scéně – Permon Balet Superstar,
Jiříkovo vidění a Cuk letu.
Mezitím
na Hlavní scéně již mnohem početnější publikum bavili mladí
chlapci z kapely The Silver Spoons, kteří předvedli nejen
hudební, víceméně poprockovou, ale i vizuální show. A skvěle
komunikovali s roztančenými a jemně poskakujícími
návštěvníky. Vedle na Komorní scéně provázel Tomáš Průša
Band různými hudebními styly, od rocku přes country, folk až
k blues.
Před
koncertem Michala Prokopa a Framus Five už bylo pod pódiem, na
dekách ve stráni i všudypřítomných židličkách plno. Michal,
jinak též garant festivalu, prostě táhne. Začal třemi skladbami
z alba Kolej Yestrday, které letos slaví 40. narozeniny. Bylo
fascinující sledovat, jaká souhra a spřízněnost mezi muzikanty
při slavných písních Kolej Yestrday, Blues o spolykaných slovech
a Bitva o Karlův most panuje. Dialog kytary Pavla Marcela s houslemi
Jana Hrubého bral dech a původně čtyřminutové skladby se díky
invenci všech muzikantů měnily na dvojnásobnou stopáž. Poté
následoval průlet dalšími alby, kdy zazněly písničky jako
Poprvé a naposledy, Stodolní, Zatmění a ze zatím poslední desky
Mohlo by to bejt nebe... zahrála kapela tři songy. Zdůrazňuji
zatím, neboť Michal Prokop prozradil, že s Framusem natáčejí
nové album a hned z něj představil jednu písničku, jejímž
autorem je klávesista Andy Čermák. Druhý vrchol festivalu.
Boží
Richard Müller
Třetí
přišel vzápětí. Rozálie Havelková se svým akordeonem
rozesmála i dojala lidi před Komorní scénou. Své, občas
dryáčnické, jindy něžné šansony o Itálii, Španělsku a
jednom surfaři doprovázela veselými historkami a příběhy ze
svého života. Ale zpět na Hlavní scénu na Richarda Müllera. U
něj nikdy nevíte, v jaké formě dorazí. Tentokrát byl boží,
samý úsměv, vtipkování, báječná nálada, pozitivní
atmosféra, charismatický projev. Střídal méně známé písně
s hity typu Nahý 2, Nebude to ľahké, Cigaretka na 2 tahy,
loučil se Srdcem jako kníže Rohan a přidával Po schodoch.
Obklopen byl vynikajícími instrumentalisty v čele se saxofonistou
a flétnistou Michalem Žáčkem nebo baskytaristou Martinem
Gašparem, kterým dával slovenský zpěvák velký prostor, takže
i zde se délka skladeb klidně zdvojnásobila. Pro mě osobně jasný
vrchol prvního dne.
Mrzelo
mě, že pro nemoc nemohla přijet kapela Echt, ale náhrada v podobě
The Brownies byla důstojná. Trojice s jako sluníčko zářící
zpěvačkou Annamáriou d’Almeidou přivezla do Všetic world
music. Od Afriky přes Evropu až po Ameriku, jazz, soul, funk i pop
v češtině, španělštině, portugalštině, angličtině i
francouzštině. Radostná záležitost. Roztančená Laura a její
tygři představovala ideální zavírák prvního dne, Žár trval
ještě dlouho po jedné
hodině.
Sobotní
dopoledne patřilo na Echo scéně publicistice a i tady bylo plno.
Mimo jiné zde novináři a podcasteři Jindřich Šídlo a Jan
Dobrovský pohovořili o osudu Lidových novin, na ně pak navázala
beseda s filozofkou a pedagožkou Terezou Matějčkovou. Hudební
program odstartovalo ve 13 hodin Michal Prokop Trio, tedy Michal,
kytarista Pavel Marcel a houslista Jan Hrubý. Dokonale propojení a
často improvizující muzikanti zvolili trochu jiný repertoár než
páteční
Framus Five, velký prostor dostaly také bluesové covery.
Prdel,
řekněte prdel
Nazvučeno
bylo hned na další kapelu, takže bezprostředně po Triu
nastoupili Bratři Ebeni. Marek, Kryštof, David, plus skvělí
spoluhráči Pavel Skála, Jiří Zelenka a Jaromír Honzák. Již
z této sestavy bylo patrné, že půjde o hudební hody. Na
pódiu i pod ním bylo veselo, usměvavý Marek hned na začátku
pozval svého kamaráda, herce a písničkáře Jiřího Schmitzera.
Ten za doprovodu kapely zahrál Kaluž, což Marek Eben glosoval
slovy směrem k divákům, že už teď se jim dostalo
nadstandardu, neboť na málokterém koncertu se Jiřímu podaří
zahrát byť jen jednu písničku celou. Pravda, v tomto případě
zapomněl jednu sloku. Společně si ještě zazpívali Hrdlo Prdlo a
pak přišel historický moment – Schmitzer je známý tím, že na
koncertech nehraje svoji možná nejznámější písničku Prdel. A
světe div se, zde zazněla a všichni z plna hrdla křičeli:
„Řekněte prdel, řekněte to...". Na pódiu se objevil i
hostitel Michal Prokop, aby si s kapelou a Markem zazpíval
Skoumalovu a Kainarovu píseň Odjezd. Silný moment. Jinak Ebeni
dali ve svém setlistu přednost novým písničkám ze zatím
posledního alba Co my víme. Kromě titulky zazněly ještě
třeskutě vtipná Tý jo, sarkastická Jarní a jako přídavek
lyrická a bilanční Hezké to bylo. To teda jo, pátý vrchol.
Mutanti
našli východisko
Mutanti
hledaj východisko se do malého klubu Všetická jízda náramně
hodili. Prakticky nalepení na fanoušcích do nich pumpovali
elektronickou hudbu a zpěvák Jiří Konvalinka rapoval i zpíval.
Čau Čau Čau, Diskotéka, Pan Klimeš, nechybělo ani společné
očištění prostřednictvím skladby Fénix. Naléhavá hudba,
chytré, pozitivní, vkusně motivační texty o tom, co je v životě
důležité. Obrovské nasazení obou muzikantů, z nichž
stříkal pot, což platí i o návštěvnících. Vzájemné
předávání velkého množství energie, vyčištění hlavy,
očistný proces, a to nejen díky Fénixovi. Koncert soboty.
Sto
zvířat potěšilo početné publikum rytmem ska a reggae.
Temperamentní
píseň Lustr poslali Honzovi Kalinovi, který před rokem zemřel,
do nebe. Kapele to jako vždy skvěle šlapalo, nový frontman Míra
Barabáš dělá co může, zpívá dobře, ale já tam pořád vidím
charismatického Honzu. Budu si muset zvyknout. Pozornější
posluchači si nenechali ujít koncert Moniky Načevy s Michalem
Pavlíčkem, který začínal silnou písní Nebe je rudý, a
pokračoval dalšími skladbami z alb Možnosti tu sou... a
Načeva.
Hravost
a lehkost kapely Midi Lidi
Koncert
brněnské kapely Midi Lidi uvedli moderátoři (tradičně vtipní a
pohotoví Petr Prokop a Ondřej Bauer) tím, že dramaturgie se snaží
prostřednictvím elektronické hudby přilákat i mladší
návštěvníky. Načež Petr Marek, frontman skupiny,
vyjádřil vděk EU, že zavedla povinné kvóty na účast
elektronických kapel na festivalech. A v nadsázce se nesl i
celý koncert. Lehký, vzdušný, hravý, kombinující elektroniku
se živými nástroji, hlavně bicími a kytarou. Taneční set
zakončila čtyřčlenná formace hitem („je to hit, ať chceš,
nebo nechceš") Láska není švédský stůl. Kolikátý vrchol?
Už to raději nepočítám.
Jak
se hraje v Americe?
Klávesista
Andy Čermák hrál v pátek s Framusem Five, v sobotu
představil na Komorní scéně svůj sólový projekt. Svěže
znějící, jemně melancholické písně jsou samozřejmě založeny
na klávesách, Andy se zde prezentuje také jako zpěvák, místy
dost divoký. Na Báře Polákové bylo narváno, její písně zněly
mnohem rockověji než na deskách, ale já dal přednost The
Carpenter Ants. Čtveřice chlapíků ze Západní Virginie to
rozjela ve velkém a s naprostou přirozeností sázela jednu
pecku za druhou. Jejich hudba vychází z blues rocku, ale
výrazně je ovlivněna gospelem, soulem, jazzem nebo country.
Bravurně ovládají své nástroje a všichni umějí báječně
zpívat. Třeba pěvecké sólo hráče na varhany Marka Batese mi
stále zní v uších.
Brit
Ashley Slater, mimo jiné spoluzakladatel slavných Freak Power,
potěšil především milovníky funku. Rozzářený sympaťák
střídal zpěv s hrou na trombón a plný, barevný zvuk mu
pomáhali dotvářet další tři „dechaři", bubeník a hráč
na hammondy. Na první pohled bylo patrné, jak si Ashley koncert
užívá a jak má k naší republice blízko. Kdo si chtěl
ještě zaskákat, mohl vyrazit na Zooblasters, kteří v tomto
směru fungovali spolehlivě. Muzikanti vystupující ve zvířecích
maskách svými rytmickými songy roztančili i ty nejunavenější
návštěvníky. A je jedno, zda hráli ska, reggae nebo si udělali
výlet na Balkán či do Afriky.
Závěr
patřil kapele Zrní. Nebyl jsem si jistý, zda se jedná o vhodně
zvolený zavírák. Písničky krásné, o tom žádná, ale dokáže
„kladenskej uhelnej zen" se spíše přemýšlivějšími
písničkami ovládnout velkou Hlavní scénu a zaujmout rozjeté
nebo naopak pozvolna skomírající diváky?
Pochybnosti mě opustily hned při první skladbě,
pětice muzikantů dala přednost energičtějším písním
a na pódiu zvládla skvělou show. Sklidila zasloužený aplaus,
který si zaslouží celý festival. Tak zase 8. a 9. srpna 2025.