Krásný ztráty Live si letos prošly částečnou omlazovací kúrou. Úspěšně.
Karel Souček, 15. 08. 2023
Již popáté se ve Všeticích na Benešovsku konal o víkendu 11. -
13. srpna festival Krásný ztráty Live. Popisem malebného
prostředí, návštěvnického komfortu a dramaturgie se nebudeme
zdržovat, k dohledání je v naší loňské reportáži a vysoký
standard zůstal zachován také letos.
Takže se zaměřme na dvě
zásadní novinky letošního ročníku.
Patronem
Ztrát je od jejich počátků Michal Prokop. Nyní si organizátoři
do týmu přizvali i Romana Holého, což dodalo dramaturgii
modernější a progresivnější šmrnc. Na své si tak přišli i
mladší, soudobější hudbu a novější trendy vyhledávající
posluchači. Návštěvnost koncertů Katarzie, něco něco, Lazera
Vikinga, ZVA-12-28 nebo 7krát3 sice nedosahovala výše
jako
u zavedených jistot, ale podobně smýšlejících
lidí bylo pod pódiem především Komorní scény dost a jednotlivé
sety si náramně užívali. A navíc podobná jména mohou přilákat
další, dosud víceméně opomíjenou skupinu návštěvníků. Jen
tak dál.
Druhá
novinka s tou první úzce souvisí a týká se právě Komorní
scény. Ta byla umístěna v krásném prostoru s téměř ideální
kapacitou, takže i když na ní chodilo méně návštěvníků než
na Hlavní, vypadala zaplněně. Některým lidem,
dle reakcí na sociálních sítích, vadilo, že pořád někde něco
hrálo a nebyly pauzy mezi jednotlivými koncerty. V tom případě
ale mohli využít několika klidových zón v rozlehlém areálu.
Nebýt této scény, výše zmíněné kapely by ve Všeticích nikdy
nevystoupily a to by byla, z mého pohledu, velká škoda.
Ale
pojďme už k hudbě. Svým sametovým hlasem a všeobecně známými,
romantickými písněmi návštěvníky naladil Luboš Pospíšil.
S o generaci, občas i dvěma mladšími hudebníky (některé
písně jsou starší než někteří účinkující) z kapely
5P zahrál velké hity Soukromá cesta do nikam, Dvě tváře: Jekyll
a Hyde nebo Vzdálená tvář. Jako otvírák příjemné pohlazení.
Ale
rychle na Komorní scénu, kde již byli připraveni něco něco.
Stejně jako u Pospíšila poctivé, melodické písničky, jen
v úplně jiném kabátu. Vzdušným, hravým skladbám dominuje
elektronika, křehký Alžbětin zpěv a přebíhání Tomáše mezi
syntezátory, mikrofonem a kytarou. Tentokrát si dvojice přivezla
bubeníka (hrál s obrovským nadšením a doslova nad bicími
nadskakoval), takže písně dostaly ještě větší energii. O úvod
se postarala Rovina, následovaly Vlny, Strach, Místo, Chodím sama
do tmy a zazněly i Obrysy z chystané novinky Třetí, která
vyjde v září. První vrchol Krásných ztrát.
Zase
jiný styl píničkářství představil v Praze žijící Brit
James Harries. S věčným úsměvem na tváři a za doprovodu
vynikajících muzikantů Matěje Belka, Davida Landštofa a Martina
Kroupy Kryštofa se pohyboval na pomezí folku, rocku a popu, skvěle
komunikoval s publikem a hlavně byl naprosto autentický. Tolik
pozitivní energie se hned tak nevidí. Vizuální stylizace Divy
Baary (pseudonym zpěvačky a
textařky Báry Vaculíkové)
k jejím šansonům a kupletům o
lásce náramně
seděl.
Vlasta
Redl ve skupině AG Flek dlouhá léta působil, pak se jejich cesty
rozešly, ale nyní opět mají společný program. Ten nejprve
patřil AG Fleku s ikonickými muzikanty jako Ivo Viktorin,
Karel Markytán nebo Blanka Táborská, poté nastoupil Redl se svojí
mladou
kapelou.
Ten dokonce povýšil vesničku Všetice na město, aby mohl zahrát
Město měst. Závěr patřil bloku obou kapel, kdy se na jednom
pódiu sešlo snad patnáct muzikantů. Zaplněný prostor pod pódiem
i v okolních stráních nadšeně zpíval snad všechny texty,
pro mnohé se jednalo o splněné přání. Poslední přídavek si
dle Redlových slov vynutil mladý a nadějný zpěvák, samozřejmě
Michal Prokop, který si v něm zahostoval. „Z toho kluka něco
bude," zaprorokoval si v závěru Redl. Druhý vrchol
festivalu.
Lazer
Viking je nepřehlédnutelný týpek. Divoký, nespoutaný živel.
S vizáží hrdiny Kaurismäkiho filmů zpívá do samplů,
pohybuje se od punku přes rock, elektroniku až k metalu, a i
když je na scéně sám, energie létá na všechny strany. O
koncertu Michala Prokopa a jeho Framus Five bych mohl napsat přesně
to samé, jako v loňském či
předloňském roce.
Mimořádní muzikanti, hity s nápaditými melodiemi a
poetickými texty těch nejlepších básníků, vysoké
nasazení, chronologická
dramaturgie..., ale pro pravidelné návštěvníky Krásných ztrát
by mohl některé písničky prohodit. Dalších skvělých má
v zásobě celou řadu. Takhle přes všechny superlativy chybí
moment překvapení.
Slovenská
písničkářka Katarzia byla magická, uhrančivá, tajemná a
přesto velice milá. Od debutu Generácia Y urazila obrovský kus
cesty, dnes v její hudbě převažuje elektronika a přesto se
jedná o silné písničky s poetickými, osobními texty. Do
Všetic si přivezla bubeníka a DJ a kromě tři roky starých písní
typu Celibát nebo Samota mi nevadí uvedla i několik skladeb ze
zatím posledního alba n5 a chystaného Šťastné dieťa, které
bude pokřtěno 10. 10. v pražském Jazz Docku. Silný, téměř
duchovní zážitek. A to i přesto, že si Katarzia s chutí střihla
i techno. Třetí vrchol festivalu.
Přesto,
že už bylo hluboko po půlnoci, hodně návštěvníků si počkalo
na Chrise Jaggera, mladšího bratra mnohem slavnějšího Micka. Za
doprovodu houslistky a bubeníka hrál melodické, vstřícné
skladby, čerpající z rocku, blues a country. Kromě zpěvu
ovládal tenhle na první pohled milý chlápek kytaru a foukací
harmoniku a jednalo se o příjemné zakončení prvního dne.
Omlouvám se kapelám 333 a Rosario Smowing, ale nešlo stihnout
všechno. A undergroundové Všetické jízdě, kde jsem se nejvíc
těšil na Už jsme doma. Bohužel se kryli s Katarzií, takže
jsem stihl jen poslední dvě písničky a v malém, k nehnutí
narvaném a vydýchaném klubu to byl tedy nářez.
Sobota
byla, ostatně jako pátek, ve znamení stylové pestrosti. Blues,
rock, jazz, funky, alternativa, elektronika,
šanson, punk, swing,
rap, pop…. O hudební rozjezd se na Komorní
scéně postarali bluesoví PTASZEK & BUŽMA s fenomenální hrou
Matěje Ptaszeka na
foukací harmoniku. Hlavní scénu otevřel Ivan Mládek se svým
Banjo Bandem. Příjemné, léty prověřené hity od úvodního
Když je v Praze abnormální hic po závěrečný přídavek Jožin
z bažin si s Mládkem zpíval snad každý z návštěvníků. Písně
OK, jen ty osmdesátkové
vtipy
a výstupy zpěvaček Libuny, Lenky Plačkové a Lenky Šindelářové…
No nic, lidé se smáli.
Mládka
na hlavní scéně vystřídal Michal Prokop Trio, tedy Michal, Honza
Hrubý a Pavel Marcel. Slavné Prokopovy hity, méně známé
písničky i covery, hlavně bluesové. Jejich vzájemná komunikace
na pódiu je dokonalá, tihle chlapíci by spolu mohli hrát i
poslepu, tak skvěle na sebe slyší, dokáží
se naladit
a improvizaci zvládají na jedničku. Jinak pro ně platí to samé
co pro včerejší Framus Five, alespoň drobná změna repertoáru
by neškodila.
ZVA-12-28
bylo zjevením. Trojice slovenských muzikantů z okolí Zvolenu v
čele se zarostlým, neposedným a s publikem báječně
komunikujícím zpěvákem a kytaristou Norem Červenákem
(Kaurismäki by mohl na Ztrátách uspořádat konkurz) sázela jednu
pecku za druhou s takovou pozitivní a nakažlivou energií, že by
jim jí mohly závidět daleko větší hvězdy. Tradice zabalená do
moderního zvuku s prvky funky a shuffle & boogie a s
autentickými, syrovými texty. Hrubá múka bude znít návštěvníkům
v hlavě ještě dlouho, čtvrtý vrchol festivalu. Především na
starších hitech typu Doba ledová, Černý nebe nebo Berlínská
zeď byl vystavěn set kapely Precedens, jíž dodává energii mladá
a hodně dobrá zpěvačka Daniela
Langrová, která navazuje na tradici skvělých zpěvaček v této
Němcově kapele (Bára Basiková,Iva Marešová).
Jiný
Němec, Michal, přivedl na Komorní
scénu Jablkoň. Multižánrová skupina (setkání Georga Friedricha
Händela s pračlověkem) zkušených muzikantů s mladou a
velice
charismatickou zpěvačkou tentokrát dala
přednost vstřícnějším folkovým či country písničkám, ale
Babu Agu si samozřejmě neodpustila.
7krát3 a Yvonne Sanchez jsem slyšel jenom chvilku, takže hodnotit
by bylo nefér.
Zřejmě
nejočekávanějším koncertem letošních Ztrát bylo vystoupení
pop-funkové
formace Monkey Business, dalšího projektu Romana Holého. A
očekávání byla naplněna, Mankáči zaznamenali hned
několik
nej. Přilákali nejvíce lidí, připravili největší hudební,
světelnou i zvukovou show, sklidili nejbouřlivější aplaus, měli
nejvíce hostů (Michal Prokop, Štěpán Hebík), hráli nejdelší
čas a přesto je návštěvníci nechtěli pustit z pódia. Prostě
energický,
dokonalý,
promakaný
nářez se
skvělými písničkami, výbornými instrumentálními výkony a
strhujícími zpěváky
Terezou
Černochovou
a Matějem
Ruppertem.
Jeho vyznání Všeticím, areálu, pořadatelům a divákům patřilo
k nejdojemnějším momentům celého festivalu. A
možná právě ono rozehnalo blížící se bouřku. Pátý
vrchol.
A
rovnou navazuje šestý. Schodiště na Komorní scéně. Kapela,
která svým šramlem dokáže roztančit každého, letos slaví 40.
narozeniny (původní název Nahoru po schodišti dolů band). Proto
se kromě skladeb z posledních alb rozhodla uvést i ty nejstarší
vykopávky,
které dlouho nehrála. Jako dárek přivezla fanouškům úvodní
píseň,
Láhev, a pak následovaly starší i novější vypalovačky
Sestřička Krista, Ze zvyku, Sbal to, Průměrnej den, Nebudu nebo
Kupředu, tahle skladba celý rozverný večírek zakončila. S
pozváním na 7. 11., kdy skupina kolem nepřehlédnutelného
frontmana Doktora Krajíčka oslaví v Café v lese narozeniny.
Hip-hopová skupina
Prago Union funguje již 20 let a právě průřezu dosavadní tvorby
patřil i všetický koncert. Kapela hrála jak nejstarší písničky,
tak skladby ze zatím posledního alba Made in Strašnice a
poslouchat Katovy texty je radost. Jsou sice
na rap trochu dlouhé, ale přesně odpozorované ze života a
nechybí jim poselství. Stejně jako tradičnímu závěrečnému
motivačnímu přednesu, Kato je prostě ryzí básník. Wild Tides a
Gaiu Mesiah jsem už nedal, deficit spánku z prvního dne se
projevil. Tak zase za rok, konkrétně 9. a 10. srpna 2024. Těšíme
se, letošní ročník nasadil laťku hodně vysoko.