„Naše skladby jsou vždy kolektivním dílem“, jednohlasně prohlašují Clarinet Factory
Soubor Clarinet
Factory čítá čtyři vynikající klarinetisty, kteří svou tvorbou rozdávají nejen
nepopsatelnou radost, ale i jedinečný poslechový zážitek. Jejich skladby
zalahodí uchu milovníka klasické hudby či jazzu, stejně tak nadchnou konzumenta
středního proudu. O všestrannosti Clarinet Factory vypovídá mimo jiné
spolupráce s kapelou Tata Bojs
nebo zpěvákem Václavem Neckářem. Nyní po sedmi letech přichází s novým řadovým
albem Meadows. Hudební knihovna využila této příležitosti a se třemi
členy ansámblu – Jindřichem Pavlišem,
Luďkem Bourou a Vojtěchem Nýdlem – nahlédla pod pokličku jejich tvůrčí činnosti.
HK: Koncipovali jste desku
jako uzavřený celek v tom smyslu, že první písnička nějak začíná a desátá
podobně končí?
VN: „Máte správný pocit, ale vzniklo to až v průběhu
natáčení. Bylo to tím, co na desku přinášely jednotlivé impulsy, co například
přinesl náš host Joe Acheson, a poté to samo vyvstalo. Celá cesta po
těch loukách (album se jmenuje Meadows = louky, pozn. red.), myslím to
abstraktně, po těch prostorech, ten výlet, potřeba jej uzavřít a vrátit se
zpátky, kde to začalo, jak to i bývá."
HK: Před lety jste řekli, že
Vás inspirují přírodní motivy. Po poslechu nové desky mám pocit, že Vás to
stále drží. Nebo to vyplývá i z přínosu Joea Achesona?
VN: „Těžko říct, odkud to pramení. Nedá se říct, že bychom
to tak dělali prvoplánově. Přirozeně to z nás vyvěrá, ale jestli je to
konkrétně příroda, to bych neřekl. Je tam inspirace našimi cestami, tím, co
jsme spolu prožili."
JP: „Klarinety jsou samy o sobě hrozně živé nástroje. V záznamech je kromě klarinetu slyšet dýchání a všechny tyhle nehudební věci. Jsou to zvuky, které navozují pocit toho, že s přirozeností a přírodou jsou spojené. Joe do toho všeho jen vplynul. Sám vycítil, která cesta bude nejbližší a byly to jeho tzv. ,field recordings´. Pro nás je to spíš jen prostředí, než příroda jako taková. Ne každá písnička, podle mě, evokuje přírodu. Pro nás je příroda určitým způsobem i velké město. Prostředí, ve kterém se pohybujete, a má určitou atmosféru. Je to druhý plán, který je tam možná cítit, ale rozhodně nebyl nijak záměrně a popisně vykonstruovaný."
HK: Jak tvoříte? Přicházíte
s jednotlivými nápady nebo na zkouškách jamujete a z toho vznikají
nové skladby?
LB: „Spíš je to tak, že někdo přinese nápad a písnička se
potom nějakým způsobem zpracovává. Co je ale zásadní při tomhle přístupu, že do
toho vstupují všichni čtyři a vzniká kolektivní autocenzura. Z toho vzniká
i způsob skládání, který má rukopis
Clarinet Factory. Pustí se ven kolektivní dílo. Vypadalo by to jinak, kdyby někdo
z nás přinesl hotovou skladbu a ostatní už do toho vstupovali jen
interpretačně."
JP: „Ty způsoby jsou mixované. Jsou i skladby, které
vznikly tak, že někdo přišel
s téměř hotovou písní. Ale v tuhle chvíli už si ani nemůžeme
vzpomenout, kdo je přinesl. Už jsou tak zažité jako naše kolektivní dílo, i
když na některých se skoro nic neměnilo. Ale na druhou stranu, některé vzniknou
úplně náhodně. Mezi dvěma písničkami na zkoušce, zvukovce, vzniknou na
improvizaci. Přijde nějaký nápad a zjistí se, že by z něho mohlo něco
vyrůst. I když to třeba vyroste až za dva roky."
VN: „Většina skladeb, které už hrajeme na koncertech, se dotváří live hraním. Spousta věcí se
usazuje, první dva koncerty se to hledá, pak se tomu najde tvář."
JP: „A pak se to třeba někomu přestane líbit a několik let se s tím nic neděje."
HK: Dočetla jsem se, že k improvizaci Vás přivedla Jana Koubková. Ze školy jste byli zvyklí řídit se výhradně notami. Máte i zahraniční studijní zkušenost. Dostali jste tam více prostoru k sebevyjádření než u nás?
JP: „Na to asi budeme mít individuální názory."
VN: „My s Jindrou jsme studovali v Paříži a tam
žáci moc prostoru k improvizaci nedostávali. Šlo o to, maximálně se naučit
řemeslo po všech stránkách. Že by měli improvizační seance, to vůbec. To tady
bylo toho prostoru víc. Ale vychází to spíš z individuální potřeby člověka
vyjádřit se jinak než jen něco interpretovat, což myslím, že máme společné."
JP: „Je to dané spíš žánrem. Tou klasickou hudbou, kterou
jsme studovali. Je to uzavřený svět ve způsobu, jakým se učíte jeho uchopení.
Strávíte strašně moc času učením se
řemesla, jak říkal Vojta, a tomu se podřizuje váš veškerý čas od dvanácti do
třiceti let. Tak to funguje. Jinak se neprosadíte, protože konkurence je
obrovská. To, co na ten nástroj musíte umět je někdy až skoro nedosažitelné.
V momentě, kdy opouštíme školu, jsme vlastně takoví vycvičení artisté.
Jsme připraveni na to, abychom splňovali nároky hraní vážné hudby. A to je na
jednu stranu škoda. Mnoho lidí má jiné potřeby, začne se zabývat jinými žánry.
Pak už si tu cestu hledáte jinak. Zpětně odhazujete myšlení z té klasické
hudby a snažíte se najít svobodu. A v tom nás Jana dost razantně
v 90. letech , jak se říká, ,vykolejila´."
HK: Je pro Vás relaxace,
když od „šněrované" klasické hudby přejdete k vlastní tvorbě?
LB: „Znamená to pro nás všechny určitou svobodu. Když
sedíte v orchestru, když to řeknu surově, je tam člověk jako dělník
s lopatou, který musí splnit zadání. Do určité míry má svobodu, jak co
hrát, ale ne moc velkou. V tom, když tvoříte něco vlastního, otevírají se
vám světy, které jsou pro nás svobodné."
VN: „V orchestru rozhodně nemá člověk svobodu, co
hrát. Každý týden dostává noty, náš text, který se musí naučit hrát, a dramaturgii tvoří úplně jiní lidé. Co mě baví na našem kvartetu, že
můžeme ty skladby hrát nebo také nemusíme."
JP: „Když ty skladby zahrajeme, uděláme v nich chyby
a přiznáme je, je to vždycky dobře. Nemáme nad sebou kontrolu jiného autora.
Autory jsme jen my."
HK: Mluvili jsme o Joeu
Acheosnovi, které další muzikanty jste oslovili ke spolupráci na albu?
VN: „Jedním z nich je Daniel Šoltis. Bubeník, který vystupuje na příklad se skupinou Vertigo. Poznali
jsme ho, když jsme s Lenkou
Dusilovou a Beatou Hlavenkovou spolupracovali v seskupení Eternal Seekers. Zdálo se nám, že by se k nám hodil i
barevným stylem, kterým hraje."
JP: „Z hlediska interpretů je nejzásadnější Grunik. To byl Vojtův nápad. Poprvé
jsme je potkali na koncertě Ivy Bittové,
kterou jsme s Vojtou doprovázeli s orchestrem. Zpívají takovým
typickým horalským způsobem. Není to zpěv, na který jsme u
dětského sboru zvyklí. Pozvali jsme je a nahrávali jsme s nimi přímo
v Beskydech."
VN: „Byli jsme úplně fascinovaní tím, jak zpívají. Takovým
naturálním stylem. Jsou to holky zhruba kolem dvanácti let. Byli jsme unešení
nejen z toho stylu, ale i z hlasitosti a nejpřirozenějšího stylu zpívání.
Žádné školené hlasy, ale ta emoce byla tak strašně silná, že jsem na to od té
doby pořád myslel a chtěl jsem, aby se někde objevily s námi. Jsem strašně
rád, že se to povedlo."
HK: Písnička Lúky zelené vznikla tedy až následně s myšlenou na Grunik?
VN: „Ne, ta už byla hotová. Ale úplně dokonale to do ní zapadlo."
JP: „Jen jsme trošku přizpůsobili formu. A musím
prozradit, že právě píseň Lúky
zelené, kde zpívají
a je to náš pilotní singl, tak jsme ji vytáhli ze šuplíku, kde byla možná
patnáct let. Čekala na dotvoření."
HK: V sestavě máte
kontrabasový klarinet, který se využívá pouze výjimečně. Zahráli jste si na
jiný zajímavý klarinet, na příklad čtvrttónový?
JP: „Jednou na AMU se mi dostal čtvrttónový klarinet do
ruky a je to taková bizarní věc. Je to klarinet, který má o hodně víc klapek.
Jinak to není nic zvláštního."
LB: „My si čtvrttóny vytváříme často sami."
VN: „Nevědomky." (smích)
HK: Vystačíte si tedy se
svými nástroji…
JP: „Ano. Raritou je ten kontrabasový klarinet. Pro naši
kapelu je to zásadní změna. Dokáže tvořit hluboké basy a zvlášť na nahrávkách
nám to, myslím, dost pomohlo. Mám pocit, že to tam chybělo. Máme tím pádem
daleko širší spektrum zvuků. Jinak používáme klasické B klarinety."
VN: „A občas krátký Es klarinet."
JP: „Co je ale podstatou naší kapely, je naprosto
originální rytmika. Obsluhuje ji vlastně jeden člověk, a to je Pepíno (čtvrtý člen souboru, Petr Valášek, pozn. red.). Má specifický způsob hry na basový klarinet, kdy na jeden nástroj
obsáhne basovou kytaru dohromady s bicími.
Ovládá nenapodobitelným způsobem tzv. slaptónovou techniku, kterou
dokáže imitovat perkusní nástroje. Vyrostl u táty v kapele, kde hrával na
basovou kytaru, ale i další nástroje. Ví, jak každý nástroj funguje a na ten
basklarinet si vytvoří celou rytmiku. My ostatní se můžeme díky tomu
v kapele realizovat ještě dalším způsobem."
HK: Necháváte se inspirovat
klasickými hudebními skladateli?
JP: „Jsou to věci, které
programově neřešíme. Stane se, že v nějakém období jdeme na koncert. Sešli jsme se třeba všichni na
koncertu Steva Reicha, když tu byl naposledy. Ale spíš tím, že jsme vyrůstali
v podobném prostředí a hrajeme v orchestrech, tak nás ta velká jména
ovlivňují latentně. Určitá část naší
invence, melodika, myšlení, vychází z toho, co nás dnes a denně obklopuje
za hudbu. Nemůžu říct, že bych se nechal záměrně ovlivnit třeba Dvořákem. Je mi
ale například blízký Smetanův smysl pro drobnou rytmiku, která v našem
kvartetu funguje někdy podobně."
HK: Desku budete křtít nejen u nás, ale i ve Francii...
JP: „Ve Francii má deska vyjít 31. března. My máme v Théâtre des Abbesse na Montmartru koncert už 27. a tam bychom ji rádi představili. Následuje pražský Jazzdock a Belgie, kde je album domovsky vydáno."
Související obsah:
» Clarinet Factory si nechali zremixovat své best of skladby (Karel Souček, 19. 12. 2013)» Skvělá Baromantika poutá živě ještě více (Ondra Kocáb, 29. 11. 2013)
» „Hudba je pro mě psychoterapie i inspirace“, říká Lenka Dusilová (Jitka Fialková, 28. 10. 2013)
» Beata Hlavenková mixuje na novince Scintilla vážnou hudbu, minimalismum, jazz a lidovou hudbu (Karel Souček, 05. 02. 2016)
» Vilém Spilka Quartet – jazz a Nedvědi na jednom pódiu (Zdeňka Šichová, 04. 02. 2016)
» A tak si jde... Kdo? Jana Koubková! (Karel Souček, 19. 07. 2016)
» Calm Season přešli na druhé desce z angličtiny na češtinu (Karel Souček, 07. 10. 2014)
HUDEBNÍ ZPRÁVY
V Rock Cafe budou řádit vlci
Vukovi se po úspěšném vystoupení na Rock for People 2024 opět vrací do České republiky, tentokrát s vlastním...
Pancho zve do Mexika, Fast Food Orchestra na tour
Roztančené ska s punk-rockem a mexickou energií propojuje nový singl kapely Fast Food Orchestra s názvem Pancho. Společně...
Kapela INEKAFE bojuje za přirozenou krásu žen
Ironická, melodická, energická punková vypalovačka. Taková je nová skladba kapely INEKAFE s názvem Kolagenová...
Pro mnohé překvapivá spolupráce Michala Horáka a Kata vyústila ve společný singl
Michal Horák se v posledních měsících nezastavil. Několik nových singlů, které si proložil výletem za velkou...
Slavnostní večer 67. cen Grammy ovládl Kendrick Lamar. Zvítězili i The Beatles, Beyoncé nebo metalová Gojira
Pozornost hudebního světa si 2. února 2025 opětovně vzala Národní akademie hudebního umění a věd ve Spojených...
» zobrazit více...
RECENZE
» Ve svobodném a magickém světě MBT je otevřeným...
» Crazy Story kapely Totální nasazení baví...
» Vánoční poselství Radůzy – láska,...
» Riffobijec Kiko Loureiro na novince masíruje...
» Čistá radost všech ze všeho, to je nové...
» Linkin Park (ne)začínají od nuly
» zobrazit více...
Waltari ukázali, že pořád umí přenést super energii do publika
Koncert finské kapely Waltari v pondělí 28. října v pražském klubu...
Pancho zve do Mexika, Fast Food Orchestra na tour
Roztančené ska s punk-rockem a mexickou energií propojuje nový singl...
Blue Chesterfield představili v Plzni nové album
Blue Chesterfield je plzeňská kapela, kterou původně tvořil frontman, zpěvák...
Achtung, Sultan!
» První hořePřední česká alternativní kapela První hoře, která bývá řazena mezi...
Brutal Assault přidává představitele tradičních žánrů
Organizátoři metalového festivalu Brutal Assault pro letošní osmadvacátý...
Bleed From Within: Rádi si hrajeme s melodiemi, ale pořád jsme metalová kapela
Po jejich dalším povedeném vystoupení na festivalu Brutal Assault jsem...
Indies i nezávislá hudba v Brně slaví 35. narozeniny
Již pětatřicet let vydává tu nejzajímavější tuzemskou nezávislou hudbu...
Kapela INEKAFE bojuje za přirozenou krásu žen
Ironická, melodická, energická punková vypalovačka. Taková je nová skladba...
Na Trnkobraní se mohou těšit Dan a Eva
Již zítra se otevřou brány areálu likérky Rudolf Jelínek ve Vizovicích,...
Byt číslo 4 budí stále více pozornosti
Tahle mladá šumperská kapela vtrhla na českou hudební scénu jako dravá...
Víme, jak je těžké pro mladé ale zatím neznámé kapely prorazit do médií a tím získat nové fanoušky.
» Podporujeme nadějné kapely
» Zadání profilu interpreta
Chcete dostávat do vaší emailové schránky aktuální informace ze světa hudby? Přihlašte se k odběru newsletteru. Odběr můžete kdykoliv zrušit.