Na desku roku ve Vinyle aspirují Anki, Orient, Tamara a Tomáš Niesner
Karel Souček, 04. 01. 2023
Dvanáctý
ročník hudebních cen Vinyla zná své nominace. V kategorii
Deska
roku
nominovala porota nahrávky
česko-vietnamského rappera Ankiho, kytaristy Tomáše Niesnera,
kapel Orient a Tamara. Čtyři nominované vzhledem ke shodnému
počtu hlasů mají i další dvě kategorie. Na ocenění
v kategorii Objev
roku aspirují
songwriterka Anna Vaverková, rapové
duo Lobbyboy&saab900turbo,
digitální písničkář Mat213 a elektronická producentka Tokyo
Drift. Nominace na Počin
roku za
své loňské aktivity
získal
kolektiv Future Jiskří, festivaly Pop Messe a Transforma a
vydavatelství Unizone za charitativní kompilaci 4UA. Slavnostní
vyhlášení cen Vinyla proběhne 22. února
2023 v pražském Lucerna Music Baru,
kde vystoupí hned čtveřice nominovaných, Anna Vaverková,
Lobbyboy&saab900turbo,
Tamara
a Mat213.
NOMINACE
2022
DESKA
ROKU
Anki
– No More Drama
Orient
– Redwood
Tamara
– Anderson
Tomáš
Niesner – Bečvou
OBJEV
ROKU
Anna
Vaverková
Lobbyboy&saab900turbo
Mat213
Tokyo
Drift
POČIN
ROKU
Aktivity
Future Jiskří
Kompilace
4UA (Unizone)
Festival
Pop Messe
Festival
Transforma
Album
No
More Drama je
oslavou rapového snu o cestě vzhůru. Anki,
jenž na sebe už v roce 2020 poprvé výrazněji upozornil
vietnamsky rapovaným
albem
Saigon
Stories,
do něj ale zaznamenal také své nikdy nekončící vnitřní boje
související s nemožností úplně zapadnout. Tomáš Vondra a
Lukáš Polák, kteří tvoří autorské jádro skupiny Orient
(objev
roku 2017), se na druhé desce Redwood
vydali
vstříc členitým artrockovým experimentům. Obyčejnou krásu
každodennosti na svém odlehčeném debutu Anderson
naopak zachycuje indierocková pětice Tamara.
Kytarista Tomáš
Niesner
spojovaný s americkým primitivismem na albu Bečvou
ve
svých improvizacích
doplněných
syntezátory či terénními nahrávkami odkazuje na krajinu svého
dětství postiženou environmentální
katastrofou.
„Každé
z nominovaných alb je žánrově odlišné a vychází rovněž z
odlišných východisek tvůrců. Anki Tran na své první česky
rapované desce sleduje svůj vlastní dramatický příběh
imigranta, Tomáš Niesner ve zvukovém deníku o Bečvě odkazuje k
otravě řeky toxickými látkami. Zachytit krásu běžných,
prchavých momentů se snaží Tamara, opačným směrem jdou Orient,
kteří
místo přímočarosti preferují spletitost
," říká
jeden z koordinátorů Vinyly Pavel Uretšlégr.
O
tvorbě Anny
Vaverkové
se dá hovořit jako o civilním elektronickém popu o (ne)obyčejných
věcech v životě. Autorka na EP Roztomilá
holka
zpívá o stereotypech, úzkostech i hledání vlastní identity. V
kategorii Objev
roku
jsou s projektem Lobbyboy&saab900turbo
nominované
rovněž Kateřina Konvalinová a Erika Velická. Jejich feministický
rap nesmlouvavě střílí do všudypřítomného sexismu i nevlídné
reality prekarizovaného života. Digitální písničkářství
Matěje Čecha vystupujícího pod hlavičkou projektu Mat213
těží z poetiky postironické generace Z, v níž se mísí
odkazy na počítačové hry s milostnými příběhy z MHD.
Pavla Bastlová alias Tokio
Drift
si v loňském ročníku Vinyly odnesla ocenění
v talentové soutěži Bastl Electronic Track. Na aktuálním EP
Scorpio
Season osobitě
míchá zasněné písničkářství s futuristickými trapovými
beaty.
Hyperpop
po česku a ještě navíc s lidskoprávní nebo ekologickou
agendou, takové je poslání kolektivu Future
Jiskří
a stejně pojmenované vydavatelské platformy, která
je mezi nominovanými v kategorii
Počin roku. Na
kompilaci Future
Jiskří vol. 1 se
představili hlavní tahouni kolektivu, jako jsou Toyota Vangelis, DJ
Litterbin, Nevinnost nebo Miss Petty. Výjimečná je ovšem také
kompilace 4UA
vydavatelství
Unizone.
Na tuto charitativní kompilaci přispělo devatenáct umělců a
veškerý výtěžek byl rozdělen mezi organizace pomáhající
potřebným na Ukrajině. Mezi nominovaný se objevily také dva
festivaly, městský
festival Pop
Messe
pořádaný v unikátních prostorách rozpadajícího se
brněnského stadionu Za Lužánkami a Boby Centra a na
elektronickou hudbu se zaměřující malý táborský festival
Transforma.
„Kultura
se v roce 2022 naplno vrátila do klubů i na festivaly, chování
návštěvníků se však změnilo. Velké akce při pohledu zvenčí
sice mohly vypadat úspěšně, ale vstupenky na ně se prodávaly
tři roky. Na klubové scéně je patrný propad, na koncertech
schází přibližně třetina návštěvníků oproti období před
covidem. Zhoršená ekonomická situace se zatím nepropisuje do
tvůrčích aktivit. Počet i kvalita loni vydaných desek je snad
příslibem, že se návštěvníci do klubů vrátí,"
dodává
za organizátory cen Vinyla Tomáš Grombíř s tím, že nadějí
jsou i mladí producenti a producentky posílající své tracky
v rámci aktuálně probíhající výzvy Bastl
Electronic Track.
Její uzávěrka je 31. ledna 2023. Do tohoto data mohou své
práce v podobě textů, podcastů či jiných audiovizuálních
forem posílat rovněž autoři a autorky ucházející se o
Cenu Jany „Apačky" Grygarové
za publicistiku.
Profily
nominovaných
DESKA
ROKU
Anki
– No More Drama
„Ze
Sudet na Vinohrady," rapuje Anki Tran na své první české desce
No
More Drama,
která ale není jen oslavou rapového snu o cestě vzhůru. Je také
záznamem jeho vnitřních bojů, které nikdy nekončí a
vyrovnávání se s nemožností úplně zapadnout. Vietnamsky
rapovaná deska Saigon
Stories
z roku 2020 slavila nečekaný úspěch mezi expaty, nicméně
na No More Drama se Anki rozhodl pro češtinu a vypráví zde
příběhy, s nimiž se lze ztotožnit a je jedno, jestli jste
vyrůstali v Chebu nebo v centru Prahy. Vyšlo vlastním
nákladem autora.
Orient
– Redwood
Od
elektroniky ke kytarám a od přímočarosti k spletitosti.
Tomáš Vondra a Lukáš Polák, kteří tvoří autorské jádro
skupiny Orient, neradi postávají na jednom místě a potvrzují to
i na své druhé desce. Držitelé Vinyly za objev roku 2017 se na
albu Redwood
vydali vstříc artrockovým experimentům, v nichž zazní i
dechy nebo stařičké syntezátory. Redwood srší energií a
dynamikou a přímo volá ke koncertnímu zážitku sdílené hudební
extáze. Vyšlo na Kabinet Records.
Tamara
– Anderson
Silou
kamarádství proti nevlídnému světu, písně jako stavební
kameny utopie, kam se dá utéct. Písně pražské pětice Tamara
evokují prosluněný prázdninový den, kdy jdou starosti stranou,
pod povrchem se ale skrývá víc, než se zdá. Krása každodennosti
a zachycení prchavých momentů, obyčejnosti, ale ne banality.
Indierocková kapela Tamara debutovala singly v létě 2020,
k debutové desce došli o dva roky později a natočili si ji
sami. Nálepku „girl power sentimental punk" berte s nadsázkou,
ale obsahuje i špetku pravdy. Vyšlo vlastním nákladem kapely.
Tomáš
Niesner – Bečvou
V Brně
usazený kytarista Tomáš Niener je spojovaný s americkým
primitivismem a společnými deskami s Jakubem Šimanským.
Album Bečvou
ho ale představuje v trochu jiné roli – kytarové
improvizace doplňují syntezátory či terénní nahrávky a místo
romantizovaného divokého západu kompozice zachycují krajinu jeho
dětství stiženou environmentální katastrofou. Řeku Bečva, u
níž Niesner v Přerově vyrůstal, otrávily v roce 2020
toxické látky a zvukový deník z cesty podél jejího toku je
tak nutně i zachycením environmentálního žalu.
OBJEV
ROKU
Anna
Vaverková
Civilní
elektronický pop o (ne)obyčejných
věcech v životě. V devatenácti Anna Vaverková odjela
z Prahy studovat do Berlína, kde se stala členkou indiepopové
skupiny The Flavians, s níž si zahrála i na festivalu
Glastonbury. K češtině se vrátila ve svém sólovém
projektu, který je intimnější, ale nezapomíná ani na
chytlavost. Na EPčku Roztomilá
holka
zpívá Anna Vaverková o stereotypech, úzkostech i hledání
vlastní identity ve světě, který by nás měl nejraději co
nejjednodušší.
Lobbyboy&saab900turbo
Kateřina
Konvalinová a Erika Velická a jejich feministický rap, který
nesmlouvavě střílí do všudypřítomného sexismu i nevlídné
reality prekarizovaného života. Více než k domácí rapové
scéně ale mají Lobbyboy&saab900turbo blízko k punku a
světu výtvarného umění. Debutovaly v roce 2019, o rok
později vydaly
EPčko Z lásky,
výrazně ale o sobě daly
vědět až čtyřskladbovou kolekcí Macocha
z ledna 2022.
Mat213
Matěj
Čech aka Mat213 vystřelil v roce 2022 díky svéráznému diy
popu, který nemá problém ve vteřině přepínat mezi absolutní
upřímností a sebeztrapňujícím humorem. Jeho digitální
písničkářství těží z poetiky postironické generace Z, v níž
se mísí odkazy na počítačové hry s milostnými příběhy
z MHD. Debutoval na YouTube v roce 2020, od té doby vydal
nespočet na koleně natočených alb a EPček, z nichž zatím
největší úspěch slavilo SS/22
EP s letním hitem 7teen.
Tokyo
Drift
Rychlá
auta a nevyléčitelná melancholie. V únoru 2022 si Pavla
Bastlová alias Tokyo Drift odnesla cenu za vítězství v talentové
soutěži Bastl Electronic Track, o rok později se už uchází o
Vinylu za objev roku. Producentka a zpěvačka stihla spolupráci
s Toyotou Vangelisem, objevila se na kompilaci Future
Jiskří Vol. 1
a hlavně koncem roku vydala EPčko Scorpio
Season,
na němž osobitým způsobem míchá zasněné písničkářství
s futuristickými trapovými beaty.
POČIN
ROKU
Aktivity
Future Jiskří
Hyperpop
po česku a ještě navíc s lidskoprávní nebo ekologickou
agendou. Kolektiv Future Jiskří a stejně pojmenovaná vydavatelská
platforma vznikli s úkolem vrátit do domácí klubové scény
excentrická popová potěšení, ale také přemýšlet o
budoucnosti, kterou – zdá se – pomalu začínáme ztrácet.
Všechno odstartoval v létě 2021 večírek na Stalinu, o rok
později se platforma inaugurovala kompilací Future
Jiskří vol. 1,
kde se představili hlavní tahouni kolektivu, jako jsou Toyota
Vangelis, DJ Litterbin, Nevinnost nebo Miss Petty. Budoucnost je
zářivá.
Kompilace
4UA (Unizone)
Začátek
zločinné ruské invaze do sousední Ukrajiny doprovázel na konci
února vztek i pocity beznaděje, zároveň se ale zvedla
bezprecedentní vlna solidarity, k níž se připojila i hudební
scéna. Pražský label Unizone bezprostředně po začátku války
rozeslal výzvu spřáteleným hudebníkům a hudebnicím z klubové
a experimentální scény a následně na začátku března
z jejich nových či nezveřejněných tracků sestavil
charitativní kompilaci 4UA.
Přispělo na ni devatenáct českých či v Čechách usazených
umělců a umělkyň, mezi nimi třeba Oliver Torr, Ursula Sereghy,
Dmitrievna, Aid Kid nebo Exhausted Modern. Veškerý výtěžek z
této benefiční kompilace byl rozdělen mezi organizace pomáhající
potřebným na Ukrajině.
Festival
Pop Messe
Brnu
roky chyběl velký festival současné alternativní hudby a Pop
Messe se konečně podařilo takovou akci udělat. Po nultém
„covidovém" ročníku, který proběhl jen online, a premiéře
následující léto se Pop Messe poslední červencový víkend roku
2022 definitivně etablovalo mezi největší a nejprogresivnější
akce domácí festivalové sezóny. Odvážná dramaturgie přivezla
do Brna aktuální hvězdy napříč žánry od Skepty a The Bug přes
Ic3Peak až po Kae Tempest. Nechyběly samozřejmě ani nejlepší
domácí kapely. K úspěchu akce přispěly nepochybně i
neobvyklé lokace – rozpadající se stadion Za Lužánkami i
bizarní devadesátkové prostory Boby Centra.
Festival
Transforma
Jsou
obří letní festivaly, pak ty menší i ty úplně nejmenší, ale
jsou také akce jako táborská Transforma. S vypilovanou
dramaturgií a postavené na silném smyslu pro komunitu i genius
loci města. Transforma se v jižních Čechách koná od roku
2016 a soustředí se převážně na různé podoby současné
elektronické hudby. Spíše než aby vozila zavedená zahraniční
jména, snaží se objevovat nové domácí talenty a propojovat
hudbu s dalšími kulturními aktivitami, jako jsou výstavy,
divadla, přednášky či čtení. Transformě se také daří
prolnout s geniem loci táborské Cesty, starého mlýna s
bohatou tradicí alternativní kultury.
O
Vinyle
Cenu
inicioval a produkčně zajišťuje spolek Vinyla, zastoupený Pavlem
Uretšlégrem a Tomášem Grombířem. V posledním ročníku 2021
kritici za Desku roku kritici zvolili album Fragility
of Context od
elektronického producenta Olivera
Torra.
Objevem roku byla experimentátorka Ursula
Sereghy a
ocenění Počin roku za své aktivity získal promotérský kolektiv
Heartnoize
Promotion.
Cenu
Jany „Apačky" Grygarové
za publicistiku si odnesla redaktorka časopisu Full Moon Maria
Pyatkina.
V rámci loni poprvé vyhlášené výzvy Bastl
Electronic Track
pro mladé producenty a producentky do 25 let porota vybrala
Johannese
Tröstlera
a Pavla
Bastlovou.