Možná, že jste se na přelomu
roku ťukli na nový videoklip Michala Strnada k akustické verzi písně
Hledej mě dál. Laskavý tón Michalova hlasu, na pozadí brnkavé kytarové
tóny, ale k tomu sugestivní vizuál, který bodá i niterně teskní. Nakonec
ale spíše pohladí a je tu moc příjemný dojem z celé písničky, která se
jaksi usadí v paměti a v uších, že se k ní chcete vracet. A
takový je i nefalšovaný pocit z první autorovy dlouhohrající desky, která
sic vyšla již před více než 2 lety, ale díky svému rozmanitému obsahu se
rozhodně sluší u ní trochu pozastavit.
Je totiž nevyzpytatelná. A
nepředvídatelná! Nejdříve spousta nečekané elektroniky, která se zprvu
automatizovaně, ale zvědavě rozvíjí v otevíráku Další, což je i titul
celé první desky. Slovo „další" zní tak, že se nedá přeslechnout, ale zaujmou i
sborové hlasy, které mi evokují starý dobrý new age poloviny 80. let a la Mike
Oldfield. A najednou skok do beaty podpořené klipové kytarovky Požáry,
ve které se bije zdánlivě smutný Michalův hlas s mocnými synťáky, a i když
se na chvilinku tempo zastaví, stejně musí zase „uhánět" dál. Tahle píseň musí
být s živými perkusemi tutovka pro koncertní vystoupení!
V písni Hiding our Love,
která překvapí nejen umně zakomponovanou Bárou Polákovou v duetu nebo
svým nenuceným anglofonním pojetím, rozvine akustický kytarový začátek do
nesmírně vzletných aranží, které téměř uzmou vlastní křehkou romantiku v textu.
Ale píseň nabere takovou atmosféru, že jen opojně poslouchám. Krásně poetická
skladba najednou skončí a já volám ještě, ještě! Nejen kvůli klipu, ale i jeho
zvukové atmosféře si tento film musím zpětně dohledat!
První deska ambiciózního
hudebníka překvapuje s každým tónem. A to už jsem trestuhodně přeskočil
první oceňovaný singl Černá voda, který jako první rozvířil hudební éter
už před 2 lety, a to nejen díky co-vidovým souvislostem, ale i pro účast Lenky
Dusilové. Druhý špičkový duet desky možná nedosahuje líbivosti rádiovek typu Divoká,
ve které se souputníci David Stypka a Kateřina Marie Tichá mohli
s Michalem nezávisle poměřit kdysi v éteru, ale má zajímavě syrovou atmosféru - sugestivní lyrics Tomáš
Tajchnera nelze rovněž přeslechnout! - a
podmanivé snové tóny, které nejde přeslechnout. Ano, celé album je především o atmosféře.
V každé skladbě totiž Michal dokáže vybudovat osobitý hudební tvar, nezaměnitelnou
snovou náladu, s níž dokáže po svém vtáhnout dovnitř, a sice nejen
zvukovou kombinací všech nástrojů, ale i příjemně citlivým, ale jednoznačným
hlasem. V Mé nebe hoří je v základu neuvěřitelně jasný a
čitelný, ale dokáže vyšponovat vokál do výšek, aby mohl plout nad mraky všeho
živého. Užívá si prostě každou píseň s neochvějnou uvěřitelností.
V další řadě je
třeba nesmírně vyzdvihnout produkční práci a mastering Petra Zatloukala –
v tak komplexní, ale zároveň svým způsobem jemné indie popové hudbě je
docílení vyvážení zvukových ploch skutečně mistrovským činem. Dramaturgie songů
je impresivní!
Nejdříve mi přechody
z elektronických pasáží do čisté kytary poměrně vadily, ale když si album
poslechnete několikrát, odkryjete vnitřní přitažlivost, která spoutá posluchače
svou autenticitou. Připadá mi svými emocemi tak upřímný jako již zmiňovaná Kateřina
Marie Tichá. Díky originální zvukomalebnosti, kterou je ale třeba dlouze
trávit, každého songu z 10 písňového kompletu si však posluchač užije
hudebně atmosférickou cestu, které se nebude chtít pustit. Práce s beaty
soundového mistra Jana Melichara je neuvěřitelná!
Třeba ve vokálně progresivní Hranice
tenký neopustí celý song originální soundbeat, který jako by spoutával
celou atmosféru do nepropustného klubka, které však nakonec rozpletou až doprovodné
vokály. Ve středním tempu šlapavá Sedm zase udiví dalším pestrým
elektronickým obalem, nicméně díky chytlavému kytarovému dotvrzení je
v závěru nakonec skoro až melodicky rockové. Možná že to zní nepůvodně,
ale řada zvukových pasáží na tomto albu se velmi těžko slovně popisuje.
Originálně zkomponovanou muziku někdy naše výrazivo nemůže plně postihnout,
proto doporučuji raději poslouchat a poslouchat! A nést se na paletě zvuků,
které přesahují široce popové hranice.
K celkovému
působivému obrazu dopomohly Michalovi texty, které jsou téměř všechny
z pera již zmiňovaného autora Tomáše Tajchnera. Jsou nejen poetické,
melancholické a společně s ambientními plochami vytvářejí třeba
v aktuálním klipu k Hranice tenký kouzelné okamžiky upřímné
kontemplace. U téhle písně lze vskutku maximálně vypnout a nechat se
s přírodními obrazy unášet do jiného světa, kde bychom mohli jako lidé
možná najít více vnitřního štěstí.
Precizně vystavěná dramaturgie
nahrávky vrcholí písní Sám se svým stínem, která se nejdříve tváří
vyklidněně, ale má díky sugestivnímu textu jasný filozofický podtext. A aniž by možná Michal chtěl,
šoupl devátý song – výmluvně nazvaný The Last Song, i když vlastním
pořadím není! - do jazzového aranžmá, a ještě pěje opět anglicky! Ale zcela
jinak než v Hiding our Love. Silně připomíná legendární neosoulovou
hvězdu Sade, možná však jen některými úvodními tóny, protože druhá část
je bluesrocková jízda, kterou byste chtěli prožít v pořádném půlnočním
klubu s milovanou polovičkou.
Že by na závěr nějaký
spirituální „otčenáš"? Ano! Ale ne tak, jak by si člověk myslel. Čistý pianový
kousek Otčenáš trhá u srdce, ale se svou realistickou lyrikou rozesmutní
osamělé duše, které řeší současné vztahové problémy. Michalovi ale i tohle
uvěříte. Jeho čistý hlas v závěru příjemně hladí, a i trochu experimentuje
se slovy, ale já mu to baštím. Kdybych si k němu sedl někde do klubu,
chtěl bych slyšet další várku písní o lásce a snovém světě, který se prolíná
s naší realitou v roztodivných, často smutných, ale pronikavě
uvěřitelných obrazech.
Opojně atmosférický a zároveň
procítěně upřímný je Michal Strnad na své první desce, která se
v budoucnu stane vyhledávaným kultovním albem tuzemského pop(rock)u bez
hranic!
DISKOGRAFIE
Tento interpret nemá v tuto chvíli žádná zveřejněná alba ...