Michaela Poláková: „Na desce jsme nechtěly mít žádnou průměrnou věc“

Skladatelka Michaela
Poláková žije již desátým rokem v Londýně. Do České republiky se ale
často vrací za rodinou a také za prací. Poslední dva roky připravovala s Natalií Kocab album Ellis
Island, které na jaře společně dokončily. Jaké to bylo, se po letech
znovu setkat u nového hudební projektu, nejen to nám Michaela Poláková
v rozhovoru prozradila.
HK: Album Ellis
Island získalo přívlastek temné. Na rozdíl od předchozí
Nataliiny tvorby nemám
pocit, že by bylo
ale depresivní. Jak to cítíte Vy?
MP: „Já
si také nemyslím, že by bylo depresivní. Spíše
hluboké, emotivní, intimní…Daly jsme tam dost velký kus sebe, album je dost osobní. Poslední dva až tři
roky byly pro nás
obě s Natálií dost intenzivní. Hodně
věcí se v našem životě
změnilo trvale
a zásadně. Mně se narodil syn, řešily
jsme vztahy, rodinu, hodně
se toho událo
ve společnosti. To vše se nějak promítá v té hudbě,
v textech i ve zpěvu.
Z hudebního hlediska
jsou tam složitější kompozice, harmonie i aranže, a ty nikdy nebudou znít moc vesele, než kdyby tam byly spíše jednodušší přímočařejší harmonie."
HK: Natalie Vám prý hudbu mnohokrát vracela s připomínkami. Dlouho trvá, než
je s něčím spokojená. Bylo pro Vás těžké
věnovat každé jednotlivé
písni tolik času a několikrát ji upravovat? Jste také perfekcionistka?
MP: „My jsme si řekly od začátku,
jaké album
chceme udělat. Silné kompozice, texty, pěvecky náročné
linky a aranžmá postavené hodně na smyčcích a klavíru. Minimum elektroniky, i když nakonec je tam možná trochu víc
elektroniky, než
jsme plánovaly. Asi
dvě nebo tři skladby jsem měla hotové, které se Natálii
hned líbily, a pak jsem skládala
další. Byl to
hrozně zajímavý tvůrčí
proces. Začala jsem
skládat a měla jsem třeba sloku a refrén, nebo kousek nějaké nálady
a Natálka si říkala, jestli by chtěla tímto směrem
jít. Často se
stalo, že třeba sloka se jí líbila, ale
chtěla předělat refrén.
Někdy mi řekla: ,Vyhoď bicí a zpomal to´. Nebo mi řekla nějaký
příběh, náladu, kousek textu a já jsem to podle toho skládala, zároveň
jsem ale vycházela
z toho, jak to cítím já hudebně
a kompozičně. Nebylo to nějaké psaní
hudby na zakázku, byl to
opravdu organický
tvůrčí a vzrušující
proces nás dvou a
hrozně nás to bavilo. Pak mě bavily její reakce. Musela být naprosto nadšená, aby se ta skladba dostala na desku. Nechtěly jsme tam mít žádnou průměrnou věc. Má
velké producentské nadání.
Společně jsme pak o tom diskutovaly a
většinou se shodly. Tak nějak následujeme naše
instinkty a to se nám
vyplatilo. Vlastně
ani jednou si nepamatuju, že
bychom se vyloženě neshodly, kromě skladby Žádnej kód, kterou jsem moc nechtěla, poněvadž jsem ji složila před několika
lety, ale Natálka na ni
trvala. Ale tato skladba se ukázala
jako dost zásadní pro album. A to všechno jsme vytvářely komunikací přes internet, trasa Londýn - Praha.”
HK:
Jste zvyklá
psát hudbu bez
textů? Nevadí Vám opačný přístup, tedy psát hudbu přímo
na slova?
MP: „Jsem zvyklá psát nejdřív hudbu. Nechám se
vést náladou nebo pocitem a zkouším si zpívat nějaké fráze, slovní spojení nebo
si napíšu provizorní text v angličtině, často to nedává ani žádný smysl, ale
spíše vybírám slova, která mi sedí do vytváření melodické linky. Takhle se
cítím nejsvobodnější v tvorbě. Natálie pak dostane píseň v této podobě a začne
textovat. Musím říct, že jsem byla vždycky s jejími texty spokojená, přesně
sedí k té hudbě. Vlastně se nikdy nestalo, že by se mi nějaký text nelíbil. Má
je hodně originální, žádná klišé. Líbí se mi hodně i texty její maminky Marshy.
Jediné na čem hodně stojím je, aby ten text nerušil melodicko-rytmickou linku.
Jsou výjimky, ale většinou na tom hodně trvám pro dobro věci. Někteří textaři
mají tendenci to dost porušovat. Bylo to hlavně důležité ve skladbě I Am
The End, kde je jakoby rapový refrén a
tam jsem to chtěla dodržet přesně, protože na tom ta píseň stojí. Natálčin text
sedí perfektně. Skvěle to umí i Jan Sahara Hedl a v češtině je to těžší určitě.
Když si vzpomenu na svůj demosnímek nazpívaný v pseudoangličtině, tak on také
napsal ten text skvěle respektujíc tu melodickou linku. Vlastně si nepamatuju,
že bych někdy zhudebňovala napsaný text. Vždycky vznikala nejdřív hudba, ale
byla by to zajímavá zkušenost a výzva. Na albu je jeden můj text pro skladbu Underwater, kde jsem napsala hudbu i text zároveň. To
je asi ideální proces, napsat si hudbu i text, ale já se nepovažuju za textaře
vůbec."
HK: S Natalií se znáte přes
deset let. Kdy jste cítila,
že je to člověk, který
Vám sedí, se kterým můžete tvořit?
MP: „Myslím,
že jsme si
padly hned do oka, i když
nás dělí několik
let. Seznámil nás její otec Michael, se kterým jsem zpívala
před lety v
muzikálu
Excalibur. On slyšel
některé mé skladby a seznámil mě
s Natálkou s tím, že bych jí
mohla zkusit něco napsat.
Toho jsem si velmi vážila.
Nakonec z toho bylo osm skladeb na albu Hummingbirds In Iceland. Už
tehdy se nám dobře spolupracovalo. Já jsem pak ale odjela do Londýna a pár let jsme byly sice v kontaktu, ale každá dělala
něco jiného. Já jsem také
studovala vážnou hudbu
tady v Londýně na King’s College a vlastně na konci toho studia, které mi dalo hodně, jsme spolu začaly komunikovat o tom, že bychom udělaly projekt jako výpověď dvou žen.
Shodly jsme se na tom, kam bychom chtěly
jít hudebně a začaly pomalu tvořit. Jak jsem pak začala jezdit do Prahy na natáčení,
naše přátelství se hodně prohloubilo. Máme stejný smysl pro humor, navzájem jsme se držely v různých životních situacích, všechno se to nějak promítlo
do té hudby. Znám ji myslím opravdu dobře. Je nesmírně talentovaná
a pracovitá a je skvělá kamarádka."
HK: Desku jste nahrávaly dva roky. Natalie prý dosud na žádném projektu tak dlouho nepracovala. Jak to bylo u Vás? Navíc jste měla
v poslední fázi schvalování před porodem…
MP: „O albu jsme se začaly bavit někdy
koncem roku 2013. V průběhu 2014 jsem skládala a začaly jsme nahrávat. Ta dlouhá doba byla hodně daná tím,
že já žiju v Londýně, Natálka v Praze. Musely jsme najít čas, kdy jsem mohla přiletět
do Prahy, kdy Natálka
měla čas, což nebylo jednoduché, má
hodně aktivit a
dvě děti, a kdy jsme si mohly vypůjčit studio, protože Michal v něm
hodně pracoval a
točil. Jsem mu
moc vděčná, že jsem tam mohla točit. Takže
ve výsledku jsem
asi každé dva až tři
měsíce přijela na týden
či deset dní na natáčení. V březnu tohoto roku jsme album
domíchávaly tady v Londýně a já
jsem v devátém měsíci
těhotenství jezdila přes celý Londýn
do studia každý den. Bylo to už náročné, ale skvělé. Sotva jsme dokončily master, asi čtyři
hodiny na to, jsem jela do porodnice."
HK: Impuls oslovit ke
spolupráci Nicka
McCabea vyšel od Vás. Jak Vás napadl právě on?
MP: „Když
jsme album dozpívaly,
měly jsme základy nahrávky a připravené smyčcové
party. Bylo jasné,
že na albu
musí být kytary. Čím víc jsme do těch skladeb byly ponořené, tím
bylo jasnější, že to musí
být nějaký zajímavý kytarista, ne jenom studiový hráč, který
přijde do
studia, odehraje, dostane zaplaceno a odejde. Ale někdo opravdu zajímavý
s nějakým osobním přístupem k tomuto projektu. Určitě jsme si ale neřekly, pojďme najít někoho
fakt slavného, jen tak
na efekt. Chtěly jsme někoho, kdo bude s naším projektem souznít. Poslouchala jsem hodně kytaristů, ale o nikom jsem neměla takové přesvědčení. Nějak
mi nikdo k té hudbě neseděl. Pak jsem si řekla: ,Kdo je můj oblíbený kytarista? Která je moje nejoblíbenější
kapela?´ A měla jsem
odpověď: The
Verve, Nick McCabe. Kapela, která
se nejenom proslavila hitem Bittersweet Symphony nebo Lucky Man, ale v Anglii
významně ovlivnila a formovala
britskou hudební
scénu už svými ranými
nahrávkami.
McCabe je tady považován za legendu. Desky The Verve,
na kterých jsou
velmi originální a zajímavé
kytary, patří k mým nejoblíbenějším.
Skladby jako Gravity Grave, Neon
Wilderness, Blue, Life’s an Ocean, The Rolling People, přesně tyhle kytary jsem chtěla. Natálka
byla nápadem
oslovit ho nadšená. Chvíli trvalo, než jsem na něj
sehnala kontakt a napsala jsem mu. Nejdřív
asi tři dny
neodpovídal, pak
napsal krátce, že děkuje za zprávu
a že si to
poslechne. To jsem mu poslala ukázky
pár mých skladeb z minulé sólové desky Natálky.
Dalších asi pět dní se neozýval,
ale já už jsem byla
netrpělivá, tak jsem mu napsala znova a
to jsem mu poslala průřez
asi pěti
skladbami z naší nové desky ještě dost ve formě skoro dema, ale už nazpívané Natálkou a on se ozval, že něco míchá, ale že si hned poslechne. Napsal za dvě minuty, že je to neuvěřitelně temné,
že se mu to
moc líbí a že to chce dělat.
To bylo loni v červnu.
Ukázalo se to
jako správná volba, naprosto jsme si sedli,
jak umělecky, tak
lidsky a dneska jsme všichni
blízcí přátelé.
Natálka za mnou
přijela v únoru do Londýna a strávili jsme tu skvělé dva dny s ním
v Londýně. Další muzikantský
zážitek byl,
když jsme se
rozhodli větší část alba smíchat
v Londýně. Tři skladby s výraznými
smyčci smíchal brilantně Michal Pekárek, ale já už jsem pak nemohla lítat do Prahy ve vysokém stupni těhotenství domíchat zbytek. Tak jsme se rozhodly smíchat zbytek alba v Londýně. Zkontaktovala jsem skvělého
Johna Catlina, který
pracuje ve studiu, které
patří producentům Floodovi a Alanu Moulderovi
(producenti PJ Harvey, Depeche Mode, U2, Nicka Cavea a Nine Inch Nails), se
kterými jsem se
tam i setkala. John míchal
třeba Foals
nebo PJ Harvey. To byl úžasný muzikantský zážitek. Zase se to ukázalo jako správná
volba. Jeho mixy se nám
hodně líbily. Uměl skvěle zkombinovat to množství
smyčců s kytarama a vytvořit sound, jaký jsme chtěly."
HK: Jak se těšíte na zářiový koncertní
křest? Co Vás do té doby ještě čeká?
MP: „Na koncertní křest
se moc těším. Těším se na hraní s Natálií. My jsme spolu ještě
nekoncertovaly, takže
to bude zajímavé přenést
tu naší tvorbu na
podium. Samozřejmě se těším na koncertování
s Nickem, což je splněný sen. Ale těším
se také na hraní s Michaelem Kocábem juniorem.
S Mikim si dobře hudebně rozumíme, přestože nás dělí dvacet let. Už při nahrávání, když
si občas přišel poslechnout, jsme měli podobné
názory a
podobně jsme tu
hudbu cítili. Je
velmi talentovaný.
Jinak do září se budu
věnovat především svému
dvouměsíčnímu synovi a to je asi tak program na celé léto :) Ve volných chvílích už ale skládám další materiál
na budoucí album nebo
projekt, možná se vrátím
i k vážné hudbě zase na chvíli. Také se těším,
že budu nějakou dobu v Praze."
HK: Děkuji za
rozhovor.
Obdobné otázky jsme
položili Natalii Kocab, celý rozhovor najdete zde.
Související obsah:
» Temné balady Natalie Kocab a Michaely Polákové právě přicházejí (Karel Souček, 02. 05. 2016)» Natalie Kocab a Michaela Poláková vydávají album ve spolupráci s kytaristou z The Verve (Patricie Hochmannová, 01. 02. 2016)
» Vladivojna a Kocábová zvou prostřednictvím klipu na hru WTF (Karel Souček, 20. 04. 2015)
» Ellis Island je temná, nikoli však bezvýchodná deska (Karel Souček, 07. 06. 2016)
» „Kdybych byl Angličan, dotáhl bych to dál“ (Jitka Fialková, 24. 06. 2014)
» Michael Kocáb představil nový klip k projektu Aftershocks a další svoje aktuální počiny a plány (Hana Poláchová, 06. 08. 2015)
» Na nové desce se David Koller hlásí k Československu (Karel Souček, 07. 04. 2015)
» Michal Pavlíček doplnil své Země vzdálené (Karel Souček, 30. 03. 2016)
HUDEBNÍ ZPRÁVY
Nový singl kapely Eddie Stoilow se věnuje problematice milostných vztahů
Kolem vztahů a lásky se točí nový singl pražské pop-rockové skupiny Eddie Stoilow. Píseň Ale nee doprovází videoklip,...
Zakladatel Deep Purple, bubeník Ian Paice, vystoupí v Čechách hned šestkrát
Velká bubenická ikona, zakladatel a nepřetržitý člen Deep Purple a zároveň spoluautor jejich největších hitů. To je Ian Paice,...
Krásný ztráty Live ohlašují další jména - Kirschner, Lenny, či Königa
Festival Krásný ztráty Live, jehož devátý ročník se uskuteční 8. a 9. srpna již tradičně ve středočeských Všeticích...
Bára Poláková a Štěpán Urban vypouštějí Draka
Na hranici křehkého popu a emotivní filmové atmosféry se pohybuje písnička Drak. Jedná se o vůbec...
Koncert Symphony for Humanity upozorní na rostoucí xenofobii
Praha je místem, kde xenofobie a stereotypní odsuzování druhých není tolerováno. Tak zní hlavní podtitul speciálního...
» zobrazit více...
RECENZE
» Nostalgická duše Joker Beat plachtí za nadějí...
» Arakain 2006: Labyrint, Touža a neúprosný...
» „Achtung, Sultan!“ volá První Hoře...
» Ve svobodném a magickém světě MBT je otevřeným...
» Crazy Story kapely Totální nasazení baví...
» Vánoční poselství Radůzy – láska,...
» zobrazit více...
Dejvická Klubovna první jarní den pořádně rámusila
Pražská skupina Slut vznikla na podzim roku 1991. Začínali jako HC kapela, později...
Zakladatel Deep Purple, bubeník Ian Paice, vystoupí v Čechách hned šestkrát
Velká bubenická ikona, zakladatel a nepřetržitý člen Deep Purple a zároveň...
Hraní mezi fanoušky i záplava ohňostrojů: Twenty One Pilots si podmanili O2 Arénu
Americké duo Tyler Joseph a Josh Dun, známí jako Twenty One Pilots, si tuto sobotu...
Krásný ztráty Live ohlašují další jména - Kirschner, Lenny, či Königa
Festival Krásný ztráty Live, jehož devátý ročník se uskuteční 8. a 9. srpna...
Caligula's Horse: Našli jsme specifický hudební styl, který víme jak vytvořit
Po koncertě australské progresivně metalové party Caligula's Horse...
Na Alana Walkera dorazila celá republika, ale nevíme co si myslet o samotné show
Alan Walker, norsko-britský DJ, známý především svým zamaskovaným obličejem,...
Nový singl kapely Eddie Stoilow se věnuje problematice milostných vztahů
Kolem vztahů a lásky se točí nový singl pražské pop-rockové...
Na Trnkobraní se mohou těšit Dan a Eva
Již zítra se otevřou brány areálu likérky Rudolf Jelínek ve Vizovicích,...
Debutové album Petrofskiho zdobí množství emocí, poloh i žánrů
Nejen plejádou zajímavých hostů, ale i množstvím emocí, poloh i žánrů...
Víme, jak je těžké pro mladé ale zatím neznámé kapely prorazit do médií a tím získat nové fanoušky.
» Podporujeme nadějné kapely
» Zadání profilu interpreta
Chcete dostávat do vaší emailové schránky aktuální informace ze světa hudby? Přihlašte se k odběru newsletteru. Odběr můžete kdykoliv zrušit.