„Kdybych byl Angličan, dotáhl bych to dál“
Šedesátku letos v červenci oslaví muž mnoha profesí,
především však hudební skladatel a zpěvák Michael
Kocáb. Významné životní jubileum bylo důvodem k vydání trojalba Povídali,
že mu hráli/Zlatá kolekce. Jaké skladby album obsahuje a co dalšího
Michael Kocáb připravuje se dozvíte v rozhovoru pro Hudební knihovnu.
HK: V pátek 13.
června vychází trojdiskový projekt, který je průřezem Vaší muzikantskou tvorbou.
Na výběru skladeb jste se z velké části podílel sám. Kdo Vám do složení
ještě mluvil? Bylo to vydavatelství Supraphon?
MK: „Ano. Nikdo jiný. Projednávali jsme to se
Supraphonem, konkrétně s paní Helgovou. Hlavním kritériem bylo, co je
populární mezi lidmi a co mám rád já. Co bych lidem doporučil, aby si
v rámci téhle kolekce ještě poslechli. Kdyby to bylo jen ohledně popularity,
bylo by to snazší a dopadlo by to trochu jinak. Navrhli mi tři kolonky, myslím, že hezky a pak
už zbývalo je jen vyplnit. CD 1 obsahuje rockovou hudbu. Tam bylo těžké akorát
vyřazovat. Desek vyšlo hodně a já jako správná kvočna jsem měl problém s vyřazením
každé skladby."
HK: Jaké jsou ty
„libůstky", které byste doporučil k poslechu?
MK: „CD2 jsou šansony a rockové šansony. Kromě
těch slavných Horáčkovsko-Hapkovských, jsou tam tři písně z Pavlíčkova muzikálu Excalibur. Pak je tam zajímavá písnička Náš chléb. Tu napsal Tomáš Kympl,
text je od Eduarda Pergnera. Je tam
dost známých věcí. Sebastián má nádherný text. Zajímavý duet s Bártou Tak to přeci nejde říct,
kvůli tomu jsem ho přemíchal. Měl jsem tam hodně bubnů. Ten se mi líbí dost.
Třetí CD jsou písně pro jiné interprety a duety, kde se objevuje pěkná píseň
z desky Kresby tuší Marthy Elefteriadu. Tři pecky
z dvou LP Evy Olmerové.
K doporučení je Ja-da, tam je super aranž pro big-band. Nebo dvě
slavné Kornovy hitovky, Nejdřív je trénink a Karel nese asi čaj. Trénink se mě osobně líbí ještě víc, ač nebyl
asi tak slavný. Jsou tam krásné pecky mé dcery Natálky. Třetí CD obsahuje také
vůbec moji nejoblíbenější písničku, a to je Hřbitov ve verzi s Martinem Dejdarem. To je nářez. Je to asi takový můj vrchol. Pak je tam bonbónek, který
nikdy nevyšel Raduj se s Jiřinou Bohdalovou. Jiřina
k tomu přistoupila naprosto profesionálně. Měla to nazpívané za pět minut,
stačila během toho navyprávět spoustu vtipů. Nazpívala to intonačně i rytmicky
bez chyby. To jsem fakt koukal."
HK: Zmínil jste, že
skladbu s Danem Bártou jste přemíchával, duet s Jiřinou Bohdalovou
vznikal aktuálně k této příležitosti…
MK: „Bylo to už k jejím sedmdesátinám, ale
nikdy to nevyšlo. Stejně tak nikdy nevyšel můj duet se Zlatou Kinskou Náš
chléba Sladké starosti s Petrem Jandou. Některé písničky jsem
krátil. Byla strašná spousta krásných písniček, které jsem tam nedal. Třeba
nádherné Rasisty (Já rasisty nikdy neměl rád, poz. red.) s Bílou, to jsem váhal. Rozhodování
co dát a co nedat je vždycky těžké. Sice se tam nevešlo vše, co bych chtěl, ale
stejně se mi to takhle líbí. Navíc na konec letošního roku chystám komplet své
tvroby v boxu se šestnácti CD."
HK: Tam bude víc
orchestrální tvorby. Najdeme tam i filmovou hudbu?
MK: „ Moje filmová hudba by sama vydala na
minimálně deset, patnáct CD, tady budou jen dvě CD, takže to budu muset ještě
dost probrat. Dám tam ty největší a nejpovedenější záležitosti. Výjimkou budou
věci Pražského výběru, který vychází u Supraphonu samostatně a tím pádem v
kompletu nebudou."
HK: Jak je to se
skládáním? Dělá se Vám lépe hudba rocková, metalová…dočetla jsem, že byste se
rád pustil do trash metalu.
MK: „Přímo trash metal ale asi ne, spíš různý
speed metaly. Na to potřebujete fantastický hráče, který teď mám v osobách pánů
Donatiho a Sheehana Jsou to virtuosové,
co by mohli klidně vystupovat v Rudolfinu na koncertě vážné hudby, nevyužít je
by byl hřích.
HK: Práce na desce
Aftershock Vás natolik nabila, že jste ihned prohlásil, že byste nahrál další.
Je to stále aktuální?
MK: „Určitě. Ale výroba bude dlouho trvat. Tihle
muzikanti nebudou hrát cokoliv, jim se to musí líbit. Nejtěžší je první krok,
tedy udělat demáče, který je zaujmou. Letos mám moc práce a i oni jsou dost zaneprázdněni.
Pak se vyvine ukrutný tlak na mě, abych jim to nepokazil, třeba zpěvem. Bude to
trvat ještě tak dva roky. Teď mám před dokončením jinou desku, takovou
modernistickou, techno rockovou. Říkám tomu zatím abstract rock. Je to s Glenem Proudfootem, Richardem Scheuflerem, Klaudou Kryšpínem. Zpívá tam Matěj Ruppert, Natálka, já, hraje tam jeden pražský violista. Ta by mohla vyjít
ještě letos."
HK: A nové CD
s Pražským výběrem?
MK: „Máme naplánovanou desku, na letošek. Takže
se z toho můžu zbláznit." (smích)
HK: Nyní vychází tato
kolekce, ke konci roku chystáte kompletní zmapování Vaší hudební práce. Když
jste se probíral všemi skladbami, je to opravdu aktuálně nejnovější album Aftershocks, které považujete za vrchol
Vaší hudební dráhy? Nebo bylo období, kdy jste měl z vytvořené hudby ještě
lepší pocit?
MK: „Straka
v hrsti je vrcholem, co do
přijetí. Ale stálo nás to hodně útrap. Bolševici nás zakázali a my jsme tu
desku v době vydání nikdy neměli šanci pořádně propagovat. Stávala se slavnou
v době, kdy jsme byli úplně na dně. Kdybych to měl připodobnit, aby tomu
rozuměli i ti mladší. Uděláte maturitu, dostanete jedničku a v tom vám
ředitel dá facku a zavře vás ve sklepě. Zhruba takovouhle radost jsme
z toho měli. Straka v hrsti byla nejvýznamnější, ale pocit toho, že
se povedlo, jsem měl nejsilnější právě u Aftershocks. U Odyssea to bylo podobné. Věděl jsem, že je to velké
dílo. Dočkalo se více než tisíce repríz, ale politicky mě od toho odstrčili.
Jezdilo to po celém světě a já se s nimi v životě nikam nepodíval.
Nikde jsem neslyšel potlesk. To bylo zajímavé. Nechali vás vytvořit tu věc, ale
pak vás zametli. Co jsem si trochu užil, byly Hapkovy šansony. Ale to byl
takový odskok od toho, co dělal a chtěl dělat já sám. Pak jsme měli konečně
desku Běr (třetí deska Pražského výběru) a zas se do toho nesmyslně pustili
kritici. Týhle desky jsme si vážili nejvíc."
HK: Jak se stavíte ke
kritice? Sledujete ji?
MK: „Dobrá kritika potěší. Špatnou kritikou se
nelze trápit. Ale když zrovna vydáváte novou desku a přijde zlá slina, žabí
hlen, tak je to malér. Dost to zpochybní dílo jako takové. Stalo se to i Michalovi Pavlíčkovi u muzikálu Excalibur, což bylo poměrně monumentální dílo. Málo kdo ví, kolik úsilí stojí
dát dohromady takovou věc. Kritik si večer sedne, dá si špatné víno a úplně to
potopí. Je to nesmírně komplikované. Pravda není nikde usazená. Pluje, každý má
nějakou svoji, jsou jich stovky. Mělo by se hodnotit s odstupem. Kritiku
čte každý. Není to tak, že nás trápí samotná kritika, ale je pak mnohem těžší
dílo prosadit, dostat k lidem. Potom třeba nevyděláte prostředky na další
tvorbu."
HK: Máme Rok české
hudby a Vy jste studoval skladbu u Iljy Hurníka. V září uplyne rok od jeho
úmrtí. Mohl byste na něj zavzpomínat? Byl pro Vás velkou inspirací?
MK: „Ovlivnil
mě strašně moc. Byl senzační postava v mém životě. Kontakt jsem s ním
udržoval až do konce. Natočil jsem tři hodiny jeho vyprávění. Byl to skvělý
skladatel, skvělý učitel a výborný přítel. Byl nesmírně vtipný. Jeho hodiny
patřily k těm, kterých se člověk nemohl dočkat. Byla to legrace. Věřil na
můj talent a říkal: ,Michale, ty máš velký talent, ale musíš si být vědom
jedné základní věci: populární hudba je něco MÉNĚ. Dělej si to, ale musíš si
být vědom, že je to něco méně.´ Už
začínali počítače, ale nenosil jsem mu computerové noty, protože jsem se bál.
Já jsem to z toho počítače opisoval. (smích) Co on napovídal zábavných historek. Typická je o principu skládání a o
tom, kdo je vlastně umělec. Jde o to, že špatný skladatel nerozpozná tu
příležitost. Taky mu přijde motiv jako Beethovenovi nebo Mozartovi, ale on
nepozná, že je to ten správný. Naučných historek měl Ilja Hurník spousty.
Říkal: ,Konec skladby, je to nejdůležitější, co skladba má. Když nemá dobrý
konec, jakoby neexistovala. Konec se musí začít, pak se musí provést a pak se
musí ukončit. Když máte konec, máte na půl vyhráno.´"
HK: Využít správné
chvíle… Po vydání Aftershocks, jste
řekl, že kdybyste zpíval anglicky, dotáhl byste to dál. Zároveň jste nechtěl
psát anglické texty, protože si nemyslíte, že angličtinou vládnete tak dobře,
abyste si to směl dovolit. Jak se díváte na české interprety, kteří tvoří
v angličtině?
MK: „Určitě bych to dotáhl dál, ale musel bych
mít anglická mluvidla. Mám děti ze smíšeného manželství, takže jsem byl u toho,
že se v krku dějí úplně jiné věci. Nenaučil se ani Tříska, ani Forman, i
když tam žijí dlouho. Mají stále českou výslovnost. Někteří mladí mají talent,
a když brzy začnou, tak to dobře napodobí. Napodobit výraz hvězdy jde. Ale
dostat text jen na papíře, nebude nic. Opičení jde, ale přímá tvorba, to je
jiná kapitola. Angličtina zároveň generuje jinou barevnost hlasu, jiný výraz,
všechno je snazší, přirozenější. Pro rock, rock´n´roll i pop music je to
dokonalý jazyk. Udělal bych lepší věci, ale musel bych být Angličan."
HK: Chystá se křest
alba?
MK: „Zatím
jsme o tom nemluvili. Dáme včas vědět." (smích)
Související obsah:
» Michael Kocáb má z čeho vybírat (Karel Souček, 22. 06. 2014)» NAŠE TÉMA: Reedice alba Běr od Pražského výběru (Joe Stramr, 25. 03. 2013)
» Deskografie Pražského výběru - od novovlnných hrátek k říznému rocku (Karel Souček, 23. 03. 2013)
» Pražský výběr se nachází ve fázi lehkosti, ve znamení smíření (Karel Souček, 28. 03. 2013)
» Příští rok si dá Pražský výběr koncertní pauzu (Karel Souček, 20. 02. 2013)
» Michal Horáček pokračuje v úspěšném turné Mezi námi (Jan Vavřík, 24. 02. 2014)
» Král textů Michal Horáček a jeho Český kalendář (Jan Vavřík, 12. 09. 2013)
» Michal Horáček získal za Český kalendář platinovou desku (Jan Vavřík, 19. 12. 2013)
» Zpěváci by Petru Hapkovi utrhali ruce (Karel Souček, 15. 01. 2013)
» Trojalbum Evy Olmerové vzdává hold této osobité šansoniérce (Karel Souček, 08. 01. 2014)
HUDEBNÍ ZPRÁVY
Gaia Mesiah hlásí návrat novým singlem i jarním turné
Výrazná crossoverová kapela Gaia Mesiah je po zdravotních problémech zpěvačky Marky Rybin zpět. Představuje nový,...
Let’s play DOOM on Brutal Assault
Festival Brutal Assault stále pokračuje s oznamováním nových a nových skupin, které vystoupí mezi 6. a 9. srpnem...
Ester Ledecká a Marek Ztracený opěvují Vánoce
Marek Ztracený umí překvapit. Už delší dobu svým fanouškům avizoval, že se mohou těšit na vánoční překvapení...
Katka Koščová opäť chystá vianočné koncerty. Prinesie na ne aj nový vinyl Krehkosť
Katka Koščová pokračuje vo svojej každoročnej tradícii vianočných koncertov. Od 1. decembra sa fanúšikovia môžu...
Fit For An Autopsy v Praze?
Když jsem se snažil vymyslet název pro tento článek, tak mě upřímně nic zajímavého nenapadlo. Za to se rovnou...
» zobrazit více...
RECENZE
» Čistá radost všech ze všeho, to je nové...
» Linkin Park (ne)začínají od nuly
» Amaeri je jedinečná relaxace s léčivou...
» Poletíme? mírně přibrzdili své turbo...
» Příští generace fanoušků Bring Me The Horizon...
» Máte v krvi (zničující) digitální svět?...
» zobrazit více...
Waltari ukázali, že pořád umí přenést super energii do publika
Koncert finské kapely Waltari v pondělí 28. října v pražském klubu...
Katka Koščová opäť chystá vianočné koncerty. Prinesie na ne aj nový vinyl Krehkosť
Katka Koščová pokračuje vo svojej každoročnej tradícii vianočných koncertov....
Sepultura dravě završila svou čtyřicetiletou působnost v Praze
Dne 24. 11. 2024 si kapela Sepultura odbyla svůj druhý český koncert z dvojité...
Amaeri
» Ševčíková KatarínaNepočítáme-li výběrové Best Of, znovuvydání vánočního alba a úspěšného...
Let’s play DOOM on Brutal Assault
Festival Brutal Assault stále pokračuje s oznamováním nových a nových...
Kataklysm: Každé další album může být naše poslední
Před koncertem na festivalu Brutal Assault jsem si v útrobách pevnosti Jaroměř...
OneRepublic vezou své nejnovější album do pražské O2 Areny
OneRepublic se 5. října příštího roku vrací do pražské O2 Areny!...
Gaia Mesiah hlásí návrat novým singlem i jarním turné
Výrazná crossoverová kapela Gaia Mesiah je po zdravotních problémech...
Na Trnkobraní se mohou těšit Dan a Eva
Již zítra se otevřou brány areálu likérky Rudolf Jelínek ve Vizovicích,...
Byt číslo 4 budí stále více pozornosti
Tahle mladá šumperská kapela vtrhla na českou hudební scénu jako dravá...
Víme, jak je těžké pro mladé ale zatím neznámé kapely prorazit do médií a tím získat nové fanoušky.
» Podporujeme nadějné kapely
» Zadání profilu interpreta
Chcete dostávat do vaší emailové schránky aktuální informace ze světa hudby? Přihlašte se k odběru newsletteru. Odběr můžete kdykoliv zrušit.