Luboš Pospíšil: „Nejsme kapela, která si všechno natáčí.“
Karel Souček, 06. 11. 2019
Luboš
Pospíšil & 5P vydávají
své první živé album! Záznam, sestavený z nahrávek dvou
koncertů v ostravském klubu Parník s výmluvným názvem
LIVE!!!
Ostrava na první
poslech zaujme nakažlivou energií i skvělými instrumentálními
výkony. Celkem šestnáct skladeb, jež se na album vměstnaly,
zahrnuje jak Pospíšilovu klasiku, tak novější skladby
z posledních tří studiových alb s 5P. A právě
kapelník 5P Ondřej Fencl,
který byl iniciátorem vzniku live alba, se společně s Lubošem
Pospíšilem v našem rozhovoru rozpovídali nejen o samotném
albu, které Luboš & 5P
společně s Davidem Kollerem pokřtili jak jinak než koncertně
v Paláci Akropolis...
Máte
rádi živáče, tedy živé nahrávky koncertů?
L.
P:"Já zase tolik zkušeností
s živými záznamy nemám. Nejsme kapela, která si všechno
natáčí, když už, tak spíš pro vnitřní potřeby. Teď ale
nazrál čas a hlavně: tlak našich příznivců, kteří se s živým
koncertem ztotožňují, chtěli ten záznam mít. Tak jsme ho
vydali."
A
obecně – posloucháte živáče kolegů?
L.
P.: "Dříve jsem dostával
hodně záznamů živých koncertů s tím, abych se k nim
vyjádřil. To jsem dělal nerad, protože je to takové, řekl bych,
trochu zavazující. Navíc – ne všechno mě zajímalo. Pokud se
ale dostaneme k nějakým živým nahrávkám, tak se o nich
bavíme a konzultujeme je."
O.
F.: "Živáky mám rád, ale
nesmí jich být moc. Od Boba Dylana si dneska můžete pořídit
bootlegy, v podstatě každý jeho koncert, nevím ovšem, kdy bych
je všechny poslouchal. Živé záznamy mám rád jako koření. Ať
je jeden, který je skvělý, ale po něm pět nových studiových
desek."
Některé
kapely se trápí se studiovými alby, a tak vydají třeba dva
živáče za sebou. Děje se to ve světě i u nás…
O.
F.: "Je to dáno třeba i tím,
že mají smlouvu s vydavatelem. Tak vydávají v řadě
živáky a bestovky. A úplně nejlepší jsou ti, kteří vydají
jedno album a z něj pak „bestof"… (smích)
Třeba Sagvan Tofi."
L.
P.: "Já jsem nikdy žádnou
exklusivní smlouvu neměl, a ani jsem ji nikdy nechtěl. Je sice
výhoda, že můžete každý rok vydat desku, a vydavatel ji
zaručuje, na druhou stranu se ale každý rok nemusí dobrá deska
povést. Než vydat špatnou desku, tak raději žádnou."
Natáčeli
jste ostravské koncerty s tím, že z nich vznikne deska?
L.
P.: "Ta první nahrávka takhle
plánovaná nebyla, tu jsme si pořídili pro sebe. A taky pro
ostravský klub Parník. Ta druhá už byla cílená, tu jsme
vysloveně chtěli použít pro live desku. A když trochu předběhnu
události – dělám ještě pro Českou televizi dokument, a do
něho se nám bude live nahrávka hodit."
Ovlivnilo
nahrávání dramaturgii toho druhého koncertu?
L.
P.: "Dramaturgie dlouhodobě
krystalizovala. Jsou tam samozřejmě písně, které se nedají
přeskočit. Vedle nich se zařazují nové věci, a buď obstojí,
nebo ne; z druhé strany se zase přidá něco z minulosti, a dá
se tomu trošku jiný kabát. Tak, aby to kapele vyhovovalo. I takové
věci pak hrajeme na koncertech a jsou tedy i na desce."
Hraje
se jinak, když víte, že z koncertu vznikne cédéčko?
O.
F.:"Mám pocit, že u prvního
koncertu jsme to kapele vůbec neřekli, aby nebyla svázaná. U
druhého koncertu to všichni věděli, i tak to bylo energické,
možná ještě víc než předtím. Chtěli jsme zachytit náš
typický koncert, typický playlist. Záměrně jsme pak na desku
vybírali písničky, které jsou pojaté jinak než v původních
studiových verzích. Aby, když už si člověk koupí živák,
neposlouchal stejně hranou skladbu, ale nějakým způsobem
překabátěnou."
S jakými
reakcemi publika se setkáváte u překabátěných skladeb?
L.
P.:"Většinou s pozitivními.
Posluchači kvitují nečekané verze žádaných písní.
Dnes
často sledujeme trend, že kapely, hlavně ty komerčně úspěšné,
si na koncerty berou jakési studiové záložní nahrávky, do
kterých se pak na koncertech trefují. Vypadá to, že ten zvuk je
dokonalý, nejlepší na světě, ale ti lidé nedostanou nic jiného,
než to, co už mají na deskách. Nemůže tam nastat žádné
překvapení. Dneska je to na podobných koncertech po všech
stránkách jištěné, aby kapely a zpěváci nepřišli o veliké
peníze."
To
vy asi neděláte…
O.
F.: "My to ani neumíme.
V tomhle směru jsme, řekl bych, poctivá kapela.
Mění
se s postupem doby vaše publikum? Jsou dnes na vašich
koncertech posluchači, kteří chápou muziku jinak, než posluchači
třeba před dvaceti lety?"
L.
P.: "Oslovujeme i některé
mladé, ty, kteří tíhnou ke kultuře obecně, a je jedno, k jaké.
Starší, kteří nás mají rádi dlouhodobě, na nás chodí pořád,
a přicházejí opakovaně, ba pravidelně. Z toho pohledu se
tedy naše publikum moc nemění."
Když
jsme u těch generací – vaše kapela je skvělým příkladem
muzikantského prolínání generací, generačního soužití,
které, koneckonců, praktikujete už léta…
L.
P.:"Když jsem v roce
2007 dělal rekonstrukci kapely 5P, neměl jsem v plánu tak
radikální omlazení. To vzniklo náhodou. Bylo ale brzy jasné, že
to byl správný krok. První desku jsme nahráli v době, kdy
jsme se ještě ani tak moc neznali. Byl to trošku risk, ale sedli
jsme si."
V kapele
máte nejen skvělé instrumentalisty, ale i perfektní, řekněme,
spoluzpěváky. I tady skvěle ladíte.
L.
P.: "Rockové kapely jsou
většinou postavené na jednom zpěvákovi; ostatní členové buď
nezpívají vůbec, nebo jen občas. U nás v kapele za sebou
všichni mají nějaké angažmá, kde se hodně zpívalo, nebo
momentálně mají jiné projekty, kde se zase hodně zpívá. Jsou
tedy v tomhle směru vyškolení. A nemyslím tím konzervatoř."
Na
vaší nové live nahrávce jsou písničky sesbírané z celé
vaší čtyřicetileté kariéry. Současně připomínají
spolupracovníky a muzikanty, kteří za tu dobu kapelou 5P prošli.
L.
P.: "Řadu z nich, často
slavných, z nichž někteří už nejsou mezi námi,
připomínáme na koncertech pravidelně. Ono neuškodí říct, kdo
je autorem jaké písně. Lidé to často nevědí... "
O.
F.: "Na nové desce to
vykrystalizovalo přirozeně tak, že každé období tu je
zastoupeno aspoň jednou písní. Je to pěkný průřez jak všemi
Lubošovými uměleckými obdobími, tak i autory, kteří s ním
spolupracovali."
Mluvili
jste o obměnách repertoáru. Jak bolestné je vyřadit píseň,
kterou zpíváte třeba deset nebo i víc let?
L.
P.:"U nás vyřazujeme hlavně
podle toho, jestli ta která píseň sedne všem lidem v kapele.
To je pro nás nejdůležitější kritérium. Stejné je to i
s předělávkami – zase záleží na tom, jestli nám nová
verze vyhovuje nebo nevyhovuje. Některé písničky opustíme, ale
k některým se zase po čase vrátíme, a s nimi to pak,
možná překvapivě, funguje dobře. Nakonec – těch písní je
tolik, že na předělávání máme ještě spoustu času. Takže se
nic neděje. Zrovna dneska mi naskočila píseň, kterou nutně
musíme předělat."
Která
to je?
L.
P.: "Včelí královna."
O.
F.:"Dám ještě jeden příklad
toho zmíněného návratu. Píseň Poslední tango je z poslední
desky Soukromá elegie, a je i na našem živáku. Funguje tak trochu
jako koncertní trhák. Lidi po ní hodně tleskají, protože pěkně
graduje. Po vydání minulé desky jsme ji začali hrát, a nebylo to
úplně ono. Za půl roku jsme ji opustili, a vrátili se k ní
po dvou, třech letech. A najednou už to frčelo, jak má. Někdy
písničce prospěje na čas ji opustit."
Technická
stránka vašeho live záznamu je skvělá. Jsou tu slyšet všechny
nástroje, každá struna, každý hlas. Asi jste si s tím
hodně vyhráli!
O.
F.: "Hlavně Vítek Beneš. To
je nenápadný kumštýř, který žije u Nymburka, ale má toho
hodně za sebou. Hrál třeba s Nerez nebo Švihadlem, ale
především dobře slyší muziku a má ji rád. Je hlavně jeho
zásluha, jak naše nová deska zní. Je tam všechno, co tam být
má. Mimochodem: Vítek za mě občas v 5P zaskakuje na klávesy. Je
ze stejného těsta jako my."
Desku
jste slavnostně pokřtili během koncertu v pražském Paláci
Akropolis. Jako host a kmotr se tu objevil David Koller. Proč on?
L.
P.: "David už s námi
některé podobně slavnostní večery, ať šlo o křty nebo jiné
příležitosti, absolvoval. Sám jsem s ním spolupracoval ve
dvou sestavách, v raných 5P a pak v obnovujícím se Blue Effectu.
Máme spolu příjemný vztah. Tak jsme ho pozvali i tentokrát a
byla to opět trefa do černého."
O.
F.: "Původně jsme si říkali,
že nebudeme zvát žádné hosty a předvedeme se jako jedineční
5P. Pak nás ale napadl David jako prototyp živého muzikanta, který
miluje koncertování, je zrozen pro živé hraní... A vážíme si
ho taky za jeho občanské postoje, které souzní s našimi. No a
nakonec jsem ještě pozval skvělého saxofonistu Ondru Klímka,
který hraje s Kamilem Střihavkou, s Vltavou, Sexy
Dancers a dalšími. Vedle saxofonu umí i na příčnou flétnu, tak
nám to nádherně ozdobil."
L.P:
"Palác Akropolis máme ošahaný, lidi tam dobře reagují, je tam
parádní aparatura a akustika a ač pojme pětset lidí, pořád je
to klub, žádný megalomanský prostor. K tomu všemu to tam
vedou naši kamarádi"