Headlineři festivalu Rock for People: Recyklace nebo kalkulace?
David Malý, 16. 04. 2024
Hned na konci každého léta, popřípadě začátkem podzimu, hudební fanoušci každoročně vyhlíží soupisky svých oblíbených festivalů na příští ročník. Oznamování jmen je vždy předmětem polemizací a následně i ohnivých diskuzí ke konkrétním jménům a to zejména k vybraným headlinerům festivalu. Já bych se dnes chtěl pustit na tenký led a přiblížit svůj pohled na věc. Konkrétně se budu věnovat festivalu Rock for People a jeho letošnímu ročníku, nicméně si myslím, že mnoho bodů bude paralelně sedět i k dalším (nejen) českým festivalům. Rád bych zdůraznil, že komentáře ke konkrétním jménům jsou čistě mým osobním názorem a nemusí se shodovat s tím vaším.
Kdo je headliner?
Headliner je kapela, která je propagována jako největší hvězda celé soupisky. Už samotná definice vzbuzuje kontroverzi a útočí na osobní preference. Sto lidí, sto názorů. V případě festivalu Rock for People se bavíme asi o 120ti kapelách a vybrat jednoho headlinera celé akce napříč žánry, se kterým budou všichni souhlasit, je prakticky nemožné. Samozřejmě, ne každá kapela má pozici na to, být headlinerem. Na tom se snad shodneme všichni. Jaké parametry tedy má mít headliner? Hudební festival je byznysem a každý potvrzený umělec má přilákat pozornost a přinutit fanouška ke koupi lístků. Popularita se však nutně nemusí shodovat s historicky úspěšnou kariérou kapely. Mezi parametry mohou patřit cena za interpreta, aktuální hype kolem nich, počet známých hitů, jejich historické ocenění nebo i slavné osobnosti v kapele. Může tedy být headlinerem kapela Dogstar, protože tam hraje Keanu Reeves?
Zatím vynechám komentář k těm největším světovým festivalům. Festival Rock for People má jednoho headlinera každý den, což dělá výběr trochu jednodušší (nebo složitější?). Kapely se rozdělí do hracích dnů na základě logistiky a jejich časových možností a výběr headlinera toho daného dne, který bude hrát v prime timu na hlavní stagi jako poslední, může začít. Nevyhnutelně se stane, že v jeden den hrají dvě nebo i tři kapely, které by mohly mít status headlinera. Headliner dostane největší prostor, nejlepší čas, největší nápis na plakátu a některé kapely jiný status ani nepřijmou. S tímto statusem však přichází i velká očekávání. Pak záleží na okolnostech, aktuální situaci a i rozhodnutí produkce festivalu. Tyto okolnosti se k fanouškům často vůbec nedostanou a rozhořčené debaty mohou začít. Ideální příklad diskutabilního rozhodnutí najdeme na plakátu letošního Nova Rocku, kdy ve stejný den hraje Avril Lavigne, Alice Cooper, P.O.D. a Måneskin, přičemž headlinerem jsou posledně jmenovaní.
Recyklace nebo kalkulace?
Ještě, než se dostanu k samotné otázce, kterou jsem si položil v nadpisu, se pojďme podívat na výběr headlinerů letošního a loňského ročníku. Můžeme zde nalézt několik rozdílných parametrů, které jsem zmínil výše.
Headlinerem prvního letošního dne jsou The Prodigy. Bezpochyby se jedná o ikonickou kapelu, která funguje více než 30 let a má v arzenálu několik slavných hitů. Jejich živé vystoupení však doprovází rozpaky a pochyby o jejich formě. Potenciálními soupeři by byla vycházející hvězda Bad Omens nebo populární stálice Enter Shikari. Zde tedy sázka na jméno. Druhý den jsou headlinery The Offspring. Totožná charakteristika stárnoucích hvězd s mnoha slavnými písněmi. Avšak v konkurenci metalových Parkway Drive nebo hardcore rapových Body Count je to poměrně jasná volba na upoutání pozornosti. Sázka na jméno podruhé. Třetí den jsou hlavní hvězdou Bring Me The Horizon. Aktuálně velmi populární, dnes již mainstreamová kapela se skvělou show. Avril Lavigne, hrající ve stejný den, má bezpochyby více známých skladeb a je historicky známější a populárnější postavou. Volba padla na aktuální hype a poptávku. Poslední den ukončí Yungblud. Mladý umělec, který ve světě roste velmi rychle, zvedl obočí fanoušků letos nejvíce. Mnoho z nich jej vůbec neznalo a volba headlinera vzbudila rozpaky. Zejména s přihlédnutím na to, že ve stejný den proběhne návrat Pendulum, což je obecně považováno za velkou hudební událost vzhledem k jejich hitovém arzenálu a výborným koncertům. Třetím kandidátem by mohli být i The Darkness, slavná „kapela jednoho hitu”, která headlinovat umí. Yungblud však mnoho festivalů letos nejede a tahák pro mladší generaci to bezesporu je. Volba padla na aktuální hype, unikátnost a potenciál.
Loňská volba na Slipknot a Muse, jako headlinery, byla těžko zpochybnitelná. Polemizovat by se dalo v souvislosti s pozicí Machine Gun Kellyho, který nepatří mezi historicky zásadní hudební jména a nepřivezl ani příliš známé hity, byť jeho poslední deska je velmi povedená. Na jeho místě mohli být Billy Talent, kteří zmíněné parametry splňují a na festivalu byly headlinery o deset let dříve. Tady byl vybrán interpret na základě aktuální popularity, ale patrně i k bulvárním okolnostem kolem MGK. Druhou polemizací by mohla být (a taky byla) volba The 1975 jako headlinera třetího dne. Obavy se ukázaly jako oprávněné, neboť na jejich koncertě bylo méně diváků než na ostatní headlinery i další kapely v programu. Jedná se o indie, téměř art rockovou kapelu, a slot headlinera jim neseděl. Kdyby byla na jejich místě kapela jako Papa Roach s mnoha hity, skvělou show a atmosférou, večer by probíhal jinak. Dojde k podobné situaci i letos?
Teď tedy k samotné otázce letošních headlinerů festivalu. Kromě Yungbluda, který má na festivalu premiéru, jde o opakování. Bring Me the Horizon na Rock for People hráli nedávno, a to při posledním předcovidovém ročníku. The Offspring přijedou potřetí a The Prodigy dokonce počtvrté. Do jisté míry se sází na sentimentalitu a osvědčené akty, které v minulosti fungovaly a přitáhly pozornost. Při pohledu na plakát je jasné, že letošní ročník bude více pasovat generaci mladých dospělých, kteří si zazpívají hitovky z úvodu tohoto tisíciletí. Yungblud bude pro mladší publikum, které bude hledat svoje taháky i mezi kapelami napsanými menším písmem. Proč to tak je, se pokusím rozebrat v dalším odstavci.
Proč nepřijede zrovna tato kapela?
V obecné rovině se dá říct, že hlavní důvody jsou tři. Dostupnost (finanční, kapacitní), výběr (které kapely jedou turné ve vhodném termínu) a konkurenceschopnost. Důvodů je mnohem více a mnoho z nás si ani nedovede představit, jak složité vyjednávání s kapelami může být. To i přesto, že Rock for People už má dlouho v Evropě skvělou pozici i díky posledním dvěma velkým ročníkům. Každoročně si fanoušci píšou o koncerty System Of A Down, Red Hot Chili Peppersnebo Foo Fighters. Proč takové kapely Rock for People nemá?
Dostupnost kapel podobného kalibru je složité téma, o kterém už se napsalo spousta řádků. Roli hraje samozřejmě cena za koncert, kapacitní možnosti festivalového parku, ale i technické specifikace a požadavky. Rock for People vždy býval festivalem, kde najdeme mnoho kapel, řekněme, „druhého sledu”. To letos platí dvojnásob. Ředitel festivalu Michal Thomes se svěřil, že letošní ročník obsahuje mnohem více „středně drahých” kapel, které jsou ale pořád velmi drahé. Zatímco loni byly dvě drahé hvězdy první velikosti Muse a Slipknot, letos bude na výběr mnoho co-headlinerů, kteři by se klidně mohli s vybranou hlavní skupinou vystřídat. Samozřejmě nelze utratil za hvězdu první velikosti polovinu rozpočtu celého festivalu. Není ani tajemstvím, že honoráře a finanční náročnost po pandemii značně vzrostla. Loni se mluvilo o tom, že právě Muse dlouho před potvrzením prověřovali kapacitní a technickou připravenost areálu i organizátorů, zda je jejich koncert vůbec uskutečnitelný. Byl. Letos projde areál další novou kapacitní zkouškou, a to mega dvojkoncertem Eda Sheeranav červenci.
Výběr kapel je podstatně jednodušší, jelikož tady je vysvětlení jasné. Je potřeba se podívat na seznam kapel, které v našem termínu hrají v Evropě a jsou eventuálně k dispozici. Ze zmíněné trojice to není ani jedna a to i v případě, že by prošli sítkem dostupnosti. V termínu festivalu Rock for People se odehrávají dvě masivní rockové akce, a to rakouský Nova Rock a britský Download. To jsou obrovští hráči, kteří mají možnosti někde úplně jinde. Z padesáti headlinerů a hlavních kapel těchto dvou festivalů, jich najdete na soupisce Rock for People hned dvanáct. Dalších sedm kapel na festivalu hrálo loni, či předloni. V takto obrovské konkurenci a s omezenými možnostmi se jedná o skvělý výsledek.
Právě ty největší evropské festivaly jsou v nynější podobě tuzemského festivalu konkurencí. Rock for People se jako středně velký festival tahá o jména, kterým musí nabídnout konkurenceschopnou nabídku. To je složité i z hlediska velikosti trhu a otázky vstupného na festival. Velké festivaly si pochopitelně mohou dovolit více a pracují s větším rozpočtem, díky kterému do line-upu nasadí více těch největších hvězd. Velkých hráčů je v Evropě každý víkend několik a konkurence je velká. Pokud se podíváme na výši vstupného například zmíněného festivalu Download, nejlevnějí lístek pořídíte za bezmála 9000 korun (včetně kempů).
Poptávka vs. Nabídka
Dalším problémem, se kterým se (nejen) evropské festivaly potýkají je nedostatek headlinerů. Zatímco první dva roky po covidové pandemii většina kapel nehledě na velikost měla zájem koncertovat a výběr byl kvalitní, letos tomu tak není. Možnosti, které Rock for People letos měl byly velmi nezáviděníhodné a do jisté míry vysvětluje letošní line-up, který je objektivně méně atraktivní, než tomu bylo v minulých dvou letech. Jedním dechem je potřeba dodat, že co-headlinerů, popřípadě kapel „druhého sledu”, je oproti loňskému ročníku dvojnásobný počet.
Poptávka je velice prekérní koncept. Jak jsem zmínil hned na začátku článku, je potřeba si uvědomit, že více než 30 tisíc fanoušků, kteří na Rock for People jezdí, bude mít stovky různých názorů. Rock for People „si to dělá ještě těžší”, jelikož se nezaměřuje čistě pouze na rock, či metal, ale má interprety napříč všemi možnými žánry. Fanoušci Pendulum nemusí být nadšení z Parkway Drive a naopak. Většina fanoušků je však multižánrům otevřená a jen ta malá část, která není, vytváří zmíněné debaty a dohady ke konkrétním jménům. Tématu nabídky jsme se již věnovali. Dodám, že například kapelu Avenged Sevenfold, která je headlinerem festivalu Nova Rock, organizátoři oslovili, nicméně nebylo možné se domluvit kvůli jednomu z výše zmíněných důvodů.
Poslední věcí k tomuto tématu je samotný vděk a přijetí pro samotnou kapelu. Když byli na Rock for People 2013 jedněmi z headlinerů Queens of the Stone Age, jedna z nejlepších rockových kapel, z pohledu na plochu před pódiem bylo smutno. Na kapelu, která je mimochodem letos jedním z hlavních headlinerů již zmíněného festivalu Download, přišlo zoufale málo lidí a jedno z těch největších rockových jmen nebylo přijato.
Co-Headlineři
Kromě kapel, které byly z různých důvodů vybrány jako ty největší hvězdy, je potřeba se soustředit i na co-headlinery. Interpreti, kteří jsou psáni ihned pod, popřípadě vedle headlinera, také patří mezi velmi žádané zboží, kvalitní živé kapely nebo aktuálně populární performeři. Jejich zátěž na rozpočet festivalu je samozřejmě nezanedbatelný a stejně nezanedbatelná bude i jejich pozice na samotném festivalu. Takové kapely budou mít rovněž kvalitní večerní čas na hlavních pódiích a zatímco headliner každého dne může být jen jeden, co-headlinerů může být hned několik. Vzhledem k rozdělení celého line-upu na několik pódií bude v jeden večer hrát i nějakolik co-headlinerů a volba kolikrát nemusí být lehká. Je to však východisko i pro situace, kdy zvolený headliner není zrovna fanouškovi po chuti.
Rock for People jich letos bude mít mnoho. Mimo jména, která padla v průběhu článku dále zmíním Corey Taylora, Kerry Kinga, Thy Art Is Murder, Brutalism 3000, Missio nebo Royal Republic. Line-up čítá více než sto kapel a kromě těch největších jmen se můžeme těšit i na čtyři dny plného objevování nových neznámých kapel i mladých talentů z celého světa.
Na závěr se sluší přidat jedna taková lidová poučka. Nelíbí se ti kapela? Běž se podívat na jinou. Hudebních možností bude nespočet, doprovodný program taky praská ve švech a výběr pivních a gastro specialit bude bohatý.
Úvodní fotografie pochází z Facebookového profilu Rock for People. Autorem je Daniel Válek.