„Eskalace dobra je z principu úplná volovina“
Šest let se rodilo nové album kapely J.A.R. V porovnání s březostí
slona afrického je to přibližně třikrát déle, ale ve světě hudebních nahrávek
nejde o žádný neobvyklý interval mezi dvěma deskami. Přesto už se mnozí
fanoušci nových písní nemohli dočkat. Kolik jich uslyší na pražském koncertě
20. dubna, jak probíhaly práce na albu a jak vznikal název Eskalace dobra – o tom všem jsme si
povídali s Romanem Holým.
HK: Nová deska podle
všeho vznikala pozvolna, bez zbytečného tlaku. Přesto, kdo je v kapele
J.A.R. tahoun nebo iniciátor toho, aby se věci daly do pohybu?
RH: „Nedá se to
úplně jednoznačně říct. Největší tahoun kapely v tom, že kapela chce něco
sdělit, což vnímám, že je něco trochu víc než hudba, je Ota Klempíř. Hodně to
vychází z něj. Logicky se to potkává se mnou, protože já jsem většinový
autor hudby. Ota a já stojíme u zrodu, aby se to někam hnulo. Když už máme
hotové demo snímky, přizveme ostatní muzikanty. Je to tedy z počátku na nás
dvou. Tentokrát to bylo ale tak, Ota se k tomu přiznal, že udělal veliký
krok od poetiky předchozích desek J.A.R. k nějakému tvaru, který nám začal
prezentovat před pěti, šesti lety. Byly to úžasné věci, ale byly příliš
poetické, ne úplně vhodné pro J.A.R., my jim tenkrát říkali ,teplé texty´. Přesvědčoval jsem ho, že tohle nejsou
J.A.R., že z toho neuvaříme funky muziku. Chvilku vzdoroval, ale pak mi
začal posílat kupu dalších věcí a ono to začalo být ono a ten proces se
rozběhl."
HK: Vy jste tedy
cenzor, který hlídá, aby J.A.R. zůstali sami sebou a neodklonili se nečekaně
naprosto jiným směrem?
RH: „To je můj úkol
a já s velikou láskou připravuju materiál, který ctí náš zvuk, který jsme
si za léta udělali a fanoušci ho mají rádi. Máme vlastní textovou poezii a
zvukový design, který je na nové desce trochu jiný, aniž by ztrácel to, co jsme
si našli a na co jsme pyšní – hrát v Čechách takovou muziku, která sem
vlastně nepatří. Já J.A.R. kormidluju po hudební stránce, Ota je hlavní
kormidelník po stránce textové. Ale co mě těší, výrazně se k němu připojil
Dan Bárta. Nerad zpívá texty, aniž by do nich sám nevstoupil. Je to hluboký
zpěvák, žádná chodící hlasivka. Jako člověk, který má co říct se k tomu i
rád vyjadřuje a často si k písním dopíše vlastní refrény, což je moc
přínosné. Ota se někdy strašně naštve, protože mu to tím posune jinam nebo mu
to i celé lehce zlikviduje, ale i to je součást J.A.R.u, že je to poskládané
jako puzzle. Nesmím opomenout všechny další spoluhráče, kteří výrazně nahrávky
obohacují."
HK: Dan Bárta se
shodou okolností nedávno vyjadřoval k tvůrčí práci J.A.R. a říkal, že Ota
Klempíř přinese texty, Vy hudbu a teprve v tu chvíli začnete jednotlivé
fragmenty roubovat na sebe.
RH: „Ano. Je to
jeden z našich stěžejních mechanismů. Málokdy jsme udělali písničku, u
které by byl dopředu úplně hotový text a já jsem na to rovnou složil hudbu.
Stalo se to tak jednou, dvakrát za celou dobu, co hrajeme. Já se
přehrabuju haldou nějakých útržků – opravdu to nejsou hotové texty, to je
důležité říct, a zaujmeme mě tam, nebo Dana nebo kohokoliv, nějaká jedna věc a
řekneme si: ,…. to je divný spojení, to je zajímavý slovo´, a snažíme se k tomu udělat nějaký
beat a jen tak cvičně to do toho rapujeme. Když se nám to líbí, teprve potom k tomu
Ota dopíše zbytek textu."
„Naše první dvě desky jsou neposlouchatelné. Vymazal bych je z mapy světa"
HK: Na hudebním poli
se pohybujete celý život. Jak se vám s letitou praxí tvoří?
S nasbíranými zkušenostmi jste při tvorbě spokojenější nebo naopak právě
tím, čím víc člověk ví, tím víc ví, kolik neví, jste na sebe přísnější?
RH: „Vlastně jste
si odpověděla. Za B je správně. Všichni bychom měli mít už zasloužený pocit, že
všechno víme a že to jde samo, ale opak je pravdou. Čím víc člověk ví, tím se
utvrzuje v tom, jak ví málo a i to je jeden z důvodů, proč všechno
trvá dlouho. Každý nápad přehazujeme stokrát. Jako mladí kluci jsme první
volovinu rovnou natočili. Také to mělo něco do sebe. Ale z mého pohledu
jsou první dvě desky neposlouchatelné. Vymazal bych je z mapy světa. Na
nových deskách hned tak s něčím spokojeni nejsme. Sebevědomí místo, aby
přibývalo, ubývá."
HK: Když už písničku
dokončíte a po nějak době ji posloucháte, říkáte si, přesto že už je natočená,
že kdybyste tam býval dal jiný beat, udělal ji jinak, byla by ještě lepší?
RH: „Tak to už ne.
Když už to po šesti letech uzavřeme, smícháme a odevzdáme na mastering, je to
tak, jak to chceme. Já osobně už tam žádný otazník nemůžu mít, protože jinak
bych to nepustil."
HK: Z jaké části
bude nová deska, co do obsahu, pro Vaše skalní fanoušky překvapením? Kolik
písní už mohli slyšet na koncertě?
RH: „Hráli jsme
pouze tři novinky Zhublas, Žárlíme na Romana a Když Ti před Moskvou dojde pervitin. Na křtu 20. dubna v Lucerna Music
Baru se chystáme zahrát nových věcí třeba sedm. Nejsou zrovna jednoduché na
živé zpracování."
HK: Teď, už jste
jmenoval jednu skladbu, na kterou jsem se chtěla zeptat, i když by to byla
otázka spíše na Otu. Proč Vaši kolegové žárlí zrovna na Vás?
RH: „Genezi vzniku
této písně Vám můžu prozradit. Kdysi jsem si bláhově myslel, že když budu mít
dvě, tři kapely, tak budou fungovat v míru a lásce. Všichni se budou
respektovat a milovat. Do jisté míry to tak je, ale ne vždycky. Monkey Business
s J.A.R. si často lezou do zelí. Já jsem kapelník v obou kapelách.
Když tedy hraje jedna, nemůže hrát druhá. Ota vystihl celou tu situaci
v písni Žárlíme na
Romana. Vzpomněl si, jak kolikrát
někde dřepěli a nadávali na mě, proč nemám jen jednu kapelu, proč mám ještě ,jiný
voly s mezerama mezi zuby´. A
vypořádal se s tím textem, který je o tom, že J.A.R. popraví všechny členy
Monkey Business, kromě mě, protože mě potřebují do své kapely."
HK: Album se
jmenuje Eskalace dobra, dočetla jsem se, že to byl první pracovní
název…
RH: „Těch názvů
byly stovky, nemáte představu, kolik volovin jsme vypotili a zasmáli se nad
nimi. Ale druhý den nebo už za hodinu nám připadaly tak stupidní, že to nebylo
možné. Chtěli jsme něco částečně stupidního, protože máme rádi srandu, ale zase
ne za každou cenu. Hledali jsme proto něco, co bude úměrně perverzní a potrhlé
k tomu, jak se cítíme v dnešním světě. A tenhle název nám zůstal
nejdéle. Není to úplně prvoplánová legrace. Eskalace dobra není nic, co by
člověka posadilo na zadek. Když se ale podívá na obal a projede mu to
v mozku, tak mu to něco evokuje a dokáže se tomu zasmát. Eskalace dobra je
z principu úplná volovina. Eskalace se používá výhradně k negativní
konotaci."
HK: Název desky je
tedy reakcí na aktuální společenské dění kolem nás?
RH: „Ano. Je to
reakce na palcové titulky, na situaci na Východě, na Západě, na Severu, na
Jihu, v Čechách. Je to ironická odpověď na situaci v celém světě."
HK: Zmínil jste obal,
kdo je jeho autorem?
RH: „Vytvořil ho
brněnský výtvarník Aleš Čuma. Dělá dětské knížky a učebnice a měl jsem trochu
strach, že bude příliš zasažen dětským světem, což my moc nepotřebujeme, ale
ukázalo, že je velice při věci. Okamžitě se s námi propojil a jsem
z něho nadšený."
HK: Dal Vám
k dispozici více návrhů?
RH: „Poslal nám
celou řadu návrhů. Jeden jsme využili jako obal singlu Zhublas, na kterém je Madona, která kojí vetřelce. Měl hrozně zajímavé nápady.
Nejvíc se mi líbil jeden, na kterém zrovna byly děti. Holčička podávala svoji
nožičku chlapečkovi na vozíku. Ale to se pro nás nehodilo. Děti s námi
vůbec nemají co dělat, musí dorůst. Tak jsme se přiklonili k válečnému
prostředí a návrh jsme vypilovali i tím, že postavy na obalu jsou Viktořík
s Klempířem, abychom mířili do vlastních řad. Obdivujeme Británii, kde
nekorektní humor zásadně míří do vlastních řad."
HK: Najdeme
v bookletu ještě další obrázky?
RH: „Pointa je
taková, že lepší obrázek je na zadní straně. Myslím, že až to uvidíte poprvé,
minimálně na šest vteřin vás to rozesměje tak, že budete mít hezký den. Je tam
pointa Eskalace dobra, je to ještě o
dva kroky dál, kam dobro může zajít."
Související obsah:
» Dlouhohrající děcka (Jiří Hroněk, 05. 03. 2015)» Eskalace dobra (Jiří Hroněk, 09. 03. 2017)
» Monkey Business představili nový videoklip (Patricie Hochmannová, 11. 01. 2016)
» „Mirkovi Dušínovi se čas od času přiblíží každý z Monkey Business,“ tvrdí Roman Holý. (Karel Souček, 14. 05. 2015)
» Dan Bárta vymění Illustratosphere za Alici (Karel Souček, 10. 01. 2016)
HUDEBNÍ ZPRÁVY
Největší zklamání roku 2024?
Kdo? Co? Proč? Čím zaslouženo? Na to všechno je tady odpověď, ale nic nezmění to, že koncert Falling in Reverse byl pro mě největším...
Kataklysm: Každé další album může být naše poslední
Před koncertem na festivalu Brutal Assault jsem si v útrobách pevnosti Jaroměř popovídal s jedním ze zakládajících...
Návrat oblíbené kapely Thornhill
Thornhill se letos po úspěšné březnové show vrací znovu do Česka s novým singlem Obsession. Kapela spolu...
POST-IT se vracejí k vánočním koncertům, do Rock Café si přizvali Fate Magazine
Po dvouleté pauze se POST-IT vracejí k vánočnímu koncertu. Uspořádají ho již v závěru listopadu, konkrétně v...
Nový klip Support Lesbiens představuje komorní melodrama s groteskními prvky
Letos v říjnu vydala skupina Support Lesbiens nové album Sugarfire. To obsahuje také tři písničky v češtině,...
» zobrazit více...
RECENZE
» Čistá radost všech ze všeho, to je nové...
» Linkin Park (ne)začínají od nuly
» Amaeri je jedinečná relaxace s léčivou...
» Poletíme? mírně přibrzdili své turbo...
» Příští generace fanoušků Bring Me The Horizon...
» Máte v krvi (zničující) digitální svět?...
» zobrazit více...
Waltari ukázali, že pořád umí přenést super energii do publika
Koncert finské kapely Waltari v pondělí 28. října v pražském klubu...
Návrat oblíbené kapely Thornhill
Thornhill se letos po úspěšné březnové show vrací znovu do Česka...
Největší zklamání roku 2024?
Kdo? Co? Proč? Čím zaslouženo? Na to všechno je tady odpověď, ale nic nezmění...
Amaeri
» Ševčíková KatarínaNepočítáme-li výběrové Best Of, znovuvydání vánočního alba a úspěšného...
Festival Brutal Assault potvrzuje pětici divných kapel
Festival Brutal Assault má obrovský dosah a kromě tradičních metalových žánrů...
Kataklysm: Každé další album může být naše poslední
Před koncertem na festivalu Brutal Assault jsem si v útrobách pevnosti Jaroměř...
OneRepublic vezou své nejnovější album do pražské O2 Areny
OneRepublic se 5. října příštího roku vrací do pražské O2 Areny!...
Nový klip Support Lesbiens představuje komorní melodrama s groteskními prvky
Letos v říjnu vydala skupina Support Lesbiens nové album Sugarfire....
Na Trnkobraní se mohou těšit Dan a Eva
Již zítra se otevřou brány areálu likérky Rudolf Jelínek ve Vizovicích,...
Byt číslo 4 budí stále více pozornosti
Tahle mladá šumperská kapela vtrhla na českou hudební scénu jako dravá...
Víme, jak je těžké pro mladé ale zatím neznámé kapely prorazit do médií a tím získat nové fanoušky.
» Podporujeme nadějné kapely
» Zadání profilu interpreta
Chcete dostávat do vaší emailové schránky aktuální informace ze světa hudby? Přihlašte se k odběru newsletteru. Odběr můžete kdykoliv zrušit.