Brazilský
kytarista Kiko Loureiro se konečně dostal do stádia plodné tvorby
v sólovém duchu. Od posledního albového zářezu Sounds of Innocence,
který vyšel v roce 2012, se v jeho muzikantském životě stalo spoustu
věcí. Po vynikajícím albu Secret Garden kapely Angra dostal
v roce 2015 nabídku od Dave Mustaina posílit řady thrashmetalových
velikánů Megadeth, a samozřejmě ani chvilku neváhal. Vypotil s nimi
o rok později nadupanou desku Dystopia, která dostala i mezinárodní cenu
Grammy, a podnikl s Davem a spol. obří turné. I když nezapomněl veřejnost
a své věrné fanoušky zásobovat každodenními news z jeho zážitků, postřehů
z cest, výkladů interpretací sól včetně nenásilně podaných rad začínajícím
muzikantům, jeho aktuální niterné sepjetí s osobitě tvrdou hudbou Megadeth
je na novince znát. Jestliže Sounds… bylo plné experimentálních ploch a
ozvuků latina, čerstvé sólové album Open Source je od začátku do konce
intenzivní metalovou jízdou. Ty tam jsou jazzové experimenty s albem Universo
Inverso z roku 2006 anebo čisté akustické samba výlety na albu Fullblast.
Tyhle nemetalové vlivy budete na novince marně hledat, nicméně lze konstatovat,
že Open Source nenudí. To vůbec ne!
Něžný úvod
první skladby Overflow, která se stala druhým singlem alba, je vzápětí
přehlušen valivými kytarovými riffy, ty pochvíli střídá Kikovo sólování, které
rve svým zvučením uši. Zvuk jeho ibanezky je silně vypjatý a ozvěna jeho
prstokladu nedají vydechnout. Opět přicházejí tahavé riffy, které společně
s bicími a basou napínají pozornost posluchače. Skladba ale nekončí, Kiko
ještě natahuje pouze kytaru a jemné perkuse, aby rozdmýchal další náladu.
Přicházejí další motivy, které je třeba vstřebávat znovu a znovu, střídají se
až…skladba najednou odezní. Tahle skladba by mohla na albu být poslední, místo
toho je to pozorný tahák ihned na úvod.
Kulometný riff
evokující nejlepší thrashové kapely, změny tempa a krouživé sólování přicházejí
hned zkraje následující písně Imminent Threat, kde hostuje bývalý
kytarista Megadeth, fenomenální sólista Marty Friedman. Které sólo je
koho? Tuhle otázku jsem si kladl na začátku poslechu. Kytarový souboj má neskutečné
grády, jako by se oba protagonisté chtěli vyřádit. Nesoupeří však v tom,
kdo bude hlasitěji znít, spíše střídají svoje kreativní rozpoložení. Zatímco
v první části lehce teskní, v prostřední třetině jejich sóla
prořezávají realitu jako nůž procházející ztvrdlým máslem. Ne, že by prošly
lehce, ale potřebují se vyřádit a pořádně rozcupovat posluchačovu ušní
základnu. Vnímaví fandové Friedmana zaslechnou inspirace z jeho japonských
alb, progresivní vlivy a kudrlinky, které nabídl i na posledním albu Wall of
Sound z roku 2017, se tady snoubí s čistým basovým zvukem a lehce
nedozvučenými bicími. Strukturou je to jedna z nejlepších kytarových
exhibic vůbec!
Tajemná
znějící Edm (E-dependent Mind) má tolik změn, že ji nelze hned vnímat ve
své celistvosti. Připomíná mi tempem uprchlíka před mocnou korporací, basové
poryvy zakrývají jeho skrytou náladu v neustále měnícím se úkrytu, a když
se konečně zastaví a musí se připravit na boj, přichází tahavá kytara a
klávesové eskapády, které evokují Jordana Ruddesse z progmetalové veličiny
Dream Theater. Syrový a tvrdý úvod Liquid Times nenechává na
pochybách, že se Kiko inspiroval moderní metalovou scénou. Nicméně by to nebyl
on, aby se stále držel čistých metalových sekvencí, po dynamickém úvodu se
umírňuje, když na chvíli ustanou bicí i basa, a objevuje se křehké sólování
kytaristy Mateuse Asata, který zde vkusně zahostuje. Mateusovo osobité zaměření
pro blues a jeho metoda hraní, kterou časopis Guitar World nazval Neo Soul,
dělají z této písně úžasný posluchačský zážitek. O tomto zajímavém hostu,
který se především proslavil jako doprovodný kytarista popových hvězd Torri
Kelly a Jessi J, ještě v rockovém světě určitě uslyšíme!
Další
komplexní skladbou je tajemně znějící Sertão, což v brazilské terminologii značí
pustá, divoká krajina. Kiko se zde náladou inspiroval regionálním prostředím,
neboť velká část severovýchodní Brazílie je právě v tomto drsném duchu.
Taková je i hudební složka: suše znějící, hlučná riffová masa, ze které se
z dálky vynoří jazzově znějící bicí. Jako by se Kiko rozpomněl na své
košaté experimenty z alba Universo Inverso. Jako jasný protipól se
pak atmosférou jeví energická a pozitivně odsýpavá Vital Signs i další
jemnější Dreamalike, která má svými melodiemi až rádiové ambice. Kikova
novinka opravdu nepostrádá nudu, co skladba, to jiná nálada, jiná melodie,
která přináší harmonické naladění na jedné straně, ale i rozbouřené vášně na
straně druhé.
Závěr
dynamické desky je strhující. Black Ice sice evokuje názvem stařičké
hard rockery AC/DC, ale hudebně je to masivní energická palba a la již
zmiňovaní Dream Theater. Především souboje kytary a kláves jsou
přehlídkou hráčské zručnosti a virtuozity, jakou dokážou právě předvést John
Petrruci na kytaru a Jordan Ruddess na klávesy v rámci své progresivní
tvorby. Přirovnání k progresivnímu metalu vlastně snese celá novinka.
Skladba In Motion se opírá o neúprosný thrashingový tlak – Kiko zkrátka
nezapře vlivy své aktuální domovské kapely. Je to však kompliment, nikoliv
výtka. Na žádném předchozím albu tolik valivých pasáží neměl. V předposlední
písni Running with the Bulls se dokonce objevují hispánské motivy
flamenca a já nestačím stražit uši. S tanečními flamencovými rytmy se
ocitám na krvavě přitažlivé koridě, z jejíhož zpočátku klidného ducha mne
vyburcuje až Kikovo sólování. Metalové flamenco vrcholí, bicí a perkuse Bruna
Valverdeho cupitají jako couvavé nohy toreadora, který takticky ustupuje před
zuřivým býkem.
A je tu
famózní závěr, song Du Monde (francouzsky „ze světa") sice začíná lehkým
brnkáním, ale přechází vzápětí do kytarového riffingu s perlivým sólem,
které povznáší atmosféru celé skladby do úžasné gradace. Jako by se svou
tahavou melodií spojoval s první skladbou. Akustické vsuvky, jemné perkuse,
které připomínají momenty z alba Rebirth od Kikovy původní kapely Angra,
se v závěru přelijí opět do tepajících riffů. Grandiózní konec nejlepšího
progresivně-instrumentálního alba roku!
Kiko Loureiro
nahrál rozhodně své nejlepší sólové album, které je jasně hozenou rukavicí
progovému mistru Johnu Petruccimu z Dream Theater. Uvidíme, jak se
vybarví jeho sólovka Terminal Velocity, jejíž vydání je plánováno na
podzim letošního roku. Takže všichni fandové progresivní kytarové třídy,
zůstaňte ve střehu a sledujte zprávy Hudební knihovny!
DISKOGRAFIE
Tento interpret nemá v tuto chvíli žádná zveřejněná alba ...