Na tom, že Arakain
obdržel zlatou desku za prodej poslední studiovky Jekyll & Hyde,
opravdu něco bude! Pozor, pozor – toto prohlášení není aktualita, ale spíše
pozorné ohlédnutí za zmíněným albem, které i po roce neustále přehrávám a
nepřestávám se divit. Možná jsem ještě více nadšen než loni, když jsem album
slyšel poprvé a ani na potřetí mne nedokázalo chytit, tedy kromě skvělé duetní
hitovky Jen Vaše ruce, v níž společně excelují Honza Toužimský a
naše (pop)rocková královna Lucie Bílá.
Jekyll & Hyde má totiž skryté kouzlo,
které opravdu vnímavý (a trpělivý!) posluchač objeví až po mnoha posleších.
Jako by naše metalová legenda vypilovala svůj již 18. disk s
intenzivní důsledností a velmi pečlivou energií, která zanechá pozdější
trvalé stopy. Možná je to i tím, že kytarová trojka Mirek Mach, Jirka Urban a
Zdeněk Kub funguje ve skupině už od legendárního debutu Thrash the Trash, který
shodou okolností získal ve své době také zlatou desku. Jejich dokonalá souhra
je právě ono společné energetické jádro, které i nyní stále kreativně hoří a
dokáže překvapivě podniknout bezchybné riffové výlety do všech zákoutí
metalového hájemství jako tomu bylo i v případě nezvykly dlouhého, ale
stylotvorně rozmanitého alba Arakadabra před 4 lety.
Jekyll… přitom začíná
stoprocentní hitovkou Dnes ještě ne, která svižně odsýpá pod kytarami
Mirka a Jirky a melodický refrén zpívaný Honzou je tutovkou pro živé koncerty.
Když jsem tuto skladbu slyšel poprvé, říkal jsem si, že to album bude pecka,
jenže pak se na fandy vyvalí pomalejší valivé skladby, ke kterým je třeba si pozorně
hledat cestu. Přesto jsou ale na více poslechů pozoruhodně chytlavé!
Druhá píseň Znal bych
rád je šlapavá hymna, ve které kytary slušně burácí ve společném zápřahu a
nad nimi se lehce vznáší Honzův zpěv. Není to ale žádný vycpaný vokál, naopak,
Honza zpívá soustředěně, se správným chraplákem a zároveň uzemněně, v jiném
rozpoložení, než ve svém epickém projevu z rockových oper. Jak
v této, tak i v další skladbě Šestý smysl, která střídá
thrashovou zuřivost s temnými až doomovými pasážemi v refrénu,
nenechává nikoho na pochybách, že je pevně usazený v roli zpěváka a tvůrce
emocí každého songu. Obě skladby navíc umně prosvětlí originální sóla obou
kytaristů.
Sociálně kritické texty
jsou na tomto albu možná ještě více přítomné než na předchozích počinech. Jak
v Znal bych rád, kde zní brutální motto „Pravdu diktuje, kdo má
větší kvér…", tak třeba v další syrové pecce Kompromis, ke které
kapela udělala znepokojivý videoklip. Na albu se textově podíleli mimo
kytaristů i Pepa Michálek, frontman Forrest Jump a Protheus z Dymytry.
Hudebně se Arakain více semknul, skladby působí sevřeněji, s hlubším
poselstvím než na rozmáchlém předchůdci. Na Arakadabra bylo tolik
stylových přemetů, že celek nebylo možné nějak uchopit. Jekyll a Hyde je
oproti tomu v dobrém slova smyslu komornější, „intimnější" deska, ale to
neznamená, že by kapela v roce 2019 stagnovala, že by po 30 letech nudila
nebo nějak vyměkla. To vůbec ne! Dokáže vypustit pevné heavy kousky
s melodickými motivy a optimistickým vyzněním – např. Sny dávají křídla,
která má velký hitový potenciál i díky svému textu – ale i tak brutální kovové
smeče jako je dunivý Hathor nebo powermetalový Hřích.
Musím se však opakovat:
nečekejme hity na první poslech, ale promyšlené písně, vždy se silným vnitřním
poselstvím. Bicmen Doxa je stejně jako na předchozím nahrávce intenzivně
přítomný, kulometný tam, kde má být, rozvláčný v táhlých pasážích, jak se
na náladově ponuré skladby sluší. Vůbec celý název desky příznačně ladí
k náladám a vyznění písní. I když nejsou všechny o známé literární postavě
doktora Jekylla a pana Hyda, jakoby se jeho dvojznačná, rozervaná osobnost,
atmosférický leitmotiv z beletrie, projevovala ve feelingu po sobě
jdoucích songů. Tu je nářez, tam je valivý rytmus, někde se pospíchá, aby se
pak zpomalilo a ukrylo svoje tajemství. Příkladem jsou v nejlepším slova
smyslu progresivní písně: To, co chceš mít nebo Síť. V druhé
jmenované Honza nezvykle experimentuje se zastřeným hlasem a kytary sekavě
dřou, aby se kolem druhé minuty zlomily do riffující souhry, do které vpadne
nádherné sólo. Tohle je pecka a virtuózní vrchol kytarové práce!
Jedenáct v dobrém
smyslu slova nabušených písní rozjitřuje emoce, aniž by sklouzlo k nějaké
povrchnosti nebo zbytečnému balastu. Závěr je strhující, protože titulní song,
který celou desku uzavírá, je silnou monumentální skladbou. Žádný extrovní
nářez, ale také žádný optimismus, nýbrž dusně atmosférický a ponurý song o
temných zákoutích naší duše. Nechybí jak horrorové chroptění, tak krásné sólo
ve stylu darkmetalových Moonspell! Ikonická postava románu Roberta
Louise Stevensona umně partě skladatelů pro tuto desku rozhodně posloužila.
Jako by tematicky poukazovala na aktuální situaci moderního člověka, který může
ztratit sebeovládání; syndrom Jekyll-Hyde se totiž na netu objevil před 8 lety
jako popsaná psychická porucha.
Album Jekyll &
Hyde je nejvíce atmosférické dílo v hudební kariéře skupiny.
Dramaturgií vzdáleně může soupeřit s kultovním vrcholem 90. let, deskou Apage
Satanas, kde svého vokálního vrcholu dosáhl původní zpěvák Aleš Brichta.
Jsou sice tací, kteří na něj nedají i dnes dopustit a i po 20 letech budou
hudrovat, že Arakain byl jenom Aleš, ale tito skalňáci by měli trpělivě
proposlouchat všechny desky s Honzou Toužimským, opravdu všechny, a
zjistili by, že i jeho éra má své osobité kouzlo.
Nač se vracet
k zuřivému thrashi, který byl symbolem revolučního dmutí v 90. let a
korespondoval s naším společenským vývojem a změnami? Arakain si
v té době odehrál své, Aleš vyřval své emoce naplno. Nyní je pravý čas
užít si s kapelou čerstvou progresivní krev, kterou právě Honza přinesl před 15
lety do skupiny. Pokud nepočítáme jeho hostování na albu Warning!, je
Jekyll & Hyde jeho šestou řadovou deskou se skupinou. Stejně jako se
jeho vokál krásně vycizeloval k čitelnosti, aniž by ztratil tu pravou
metalovou živočišnost, tak i celkové vyznění arakainovských desek od té doby
získalo novou pulsující energii. Takovou, kterou i přes temnější vyznění alba
je naplno slyšet při živých koncertech. Jejím nejreprezentativnějším symbolem
z novinky je již zmiňovaný duet Jen Vaše ruce.
Možná, že přeháním
v záplavě kvalitních metalových desek, které se v posledních letech
objevily, ale stojím si za názorem, že alba téhle letité kapely jsou vždy
ukázkou poctivé heavymetalové práce, kde i po takové době nechybějí neotřelé
nápady, zajímavé melodie, přičemž ona živelná energie se neztrácí! A takový je
právě Jekyll & Hyde. Svou tvář schovává pod roušku emocí, ale umí se
masivně rozbouřit, prudce nakopnout, najednou zdánlivě zklidnit a pak trpělivě vyčkávat,
co bude dále.
Osobně mi na albu chybí pouze čistokrevná balada ve stylu posledních dvou pomalých songů
z předešlé nahrávky: Nenávidím a Ve vlasech tvých. Anebo
něco jako odzbrojující hit Chtěl bych Ti říci, který je v unikátní
akustické verzi jedním z nejúžasnějších emotivních šlágrů skupiny, a to
mluvím pouze o éře Honzy za mikrofonem. I přes tuto malinkou výhradu je Jekyll
& Hyde špičkovou nahrávkou, kterou bych zařadil mezi 5 nejlepších alb
skupiny po roce 2000, přičemž v minulém roce šlo o heavymetalový skvost!