Konec 80. let
minulého století. Padá komunismus a naše společnost se transformuje, otevíráme
se všemu ze Západu, a to i v hudební oblasti. Přichází vlna západních
kapel: Europe, Scorpions, W.A.S.P., z Německa útočí Kreator,
Sodom, Running Wild, audiokazety frčí v plném proudu. Domácí scéna ale
také nespí! Tvrdě rockové až metalové podhoubí, které prosakovalo na povrch
početnými koncerty, vynáší na světlo první kvalitní studiové plody českého
metalu, LP desky Arakainu, Törru, Kreysonu, Kabátu, Vitacitu. Právě poslední
jmenovaná kapela přichází s původním kotoučem Vzhůru přes oceán. A je to
heavy metal jako víno!
Když jsem se
tehdy dostal vůbec poprvé k metalové muzice, Vitacit
jsem nějakým způsobem opomíjel. Šumivý nápoj stejného jména mi nezachutnal, ale
o to nešlo. Možná, že jsem byl více uchvácen originálním obalem desky Thrash
the Trash od Arakainu, jejichž zuřivý thrashový projev trhal uši
anebo byl přitahován na svou dobou děsivě provokativním obalem alba Armageddon
od Törru, potažmo albem Neuropatolog od kapely Debustrol.
Kvalitních LP debutů se tenkrát objevilo velice moc, ale přiznejme si, kdo se
v heavymetalovém ranku dokázal zvěčnit více než Vitacit, kapela,
která měla za sebou už slušnou historii? Je neuvěřitelné, že se jejich písně
dostaly i do filmu Horká kaše a obsáhlá biografie dokonce i na web
Českého hudebního slovníku osob a institucí, který funguje při Centru hudební
lexikografie na FF MU v Brně.
Příchod Miloše
Dodo Doležala, hlavního kytaristy, zpěváka a skladatele do skupiny v roce
1986 byl zásadní. Kapela vznikla už v roce 1975, vystřídalo se v ní
poměrně dost zpěváků, nejvýraznějším byl určitě v půli 80. let Láďa
Křížek. Mraky bootlegů, o kterých se dá i dnes dočíst, dokládají silnou
koncertní činnost, která i za bývalého režimu musela být tím pravým ořechovým,
když si chtěl fanda tvrdě rockové hudby něco dobrého z české scény užít.
Po několika demáčích a singlech včetně pilného živého hraní se Dodovi a spol.
podařilo nahrát první regulérní LP, avšak až v září 1990.
Remasterovaná
verze alba na CD, která vyšla letos na jaře po úctyhodných 30letech, neoplývá
nějakými speciálními bonusy v podobě rozšířené knihy, vyprávění, jakékoli
historie, to v bookletu bohužel nenajdeme. Skalní fandové by toto mohli
Dodovi vyčítat, nicméně pravý poklad se skrývá uvnitř, v 10 původních
písních, ke kterým byly ještě nyní dohrány dva zajímavé bonusy pocházející rovněž
z let devadesátých.
Album začíná
na svou dobu netradičním virtuózním kytarovým intrem Libido, které
muselo tenkrát uhodit do uší. Hned další skladba je ale nádherný epický kousek,
ve středně šlapavém duchu se píseň Dragon nese po parádních 5 minut. Za
začátku jsem zaslechl vlivy německých Running Wild, ale jen vzdáleně, skladba
příjemně pulsuje, lze zaslechnout i dvoukopáky, zvukově je to mnohem čistší
záležitost než legendární LP kotouč. Dodo si určitě mne ruce, že se zvukově
tahle nahrávka na CD nyní mnohem více povedla. A už sviští třetí song Zvony,
tentokrát ve heavyrockovém duchu. Špičkové souhře kytar s melodickými
podtóny dominuje ladný refrén „Nechte znít zvony…." a objevuje se
perlivé sólo, je to lahůdka pro uši i po těch dlouhých letech.
Přicházejí
speedové kousky: Rebel a Loď. Zatímco první z nich má toho
provokativního ducha jako měl tehdejší stejnojmenný hit Kabátu – i když zní
žánrově zcela jinak! - , Loď je tak neskutečně tvrdá nářezovka, že žasnu
i po letech. Obě kytary zde špičkově hoblují v bezchybné symbióze a drajv
celé skladby umocňuje ještě silný kritický text o lidské zlosti. Ne neprávem
vyšla tato píseň na jednom z dobových samplerů Rockové hity!
A je tady
titulní skladba, vznešeně nazvaná Vzhůru přes oceán. Našince mohlo
tenkrát napadnout jediné: byla to smutná kritika dobývání nových světů? Sám
Dodo by mohl podat více vysvětlení, čím se tady inspiroval. Ale mne tohle
textově evokuje právě deglorifikaci dobyvatelských výprav. Hudebně je to
definitivně jedna z rockmetalových perel české scény. Dvoukytarový zápřah
s výraznou melodickou linkou od začátku, špičkové sólo uprostřed a
k tomu hluboký text stvořily klenot. Kapela nepolevuje v kreativním
nasazení a v hned další skladbě změní atmosféru, když významně zvolní
tempo. Klidné pasáže hitu Sibyla, kde svůj hlas Dodo může více
zvýraznit, jsou skvělou dominantou, kterou by tady málokdo čekal. Špičkové sólo
jen podtrhne kvalitní skladatelskou práci.
Míříme do
závěru alba, který opět překvapuje. Devátá píseň Zvěř má příjemně big
beatový rozjezd, časté změny tempa, obsahově hustý refrén, další Beznaděj
pak svěží hard rockový odpich. První bonusem je skladba Labyrint srdce –
vyšla později i na Dodově sólovce Dráždivý dotek – s emotivní,
silnou melodií, ale poslední track Braň se válcuje syrovostí kytar i
zrychleného tempa. Objevují se zajímavé backing vocals, tepající bicí nenechají
nikoho chladným. V závěru se nádherně doplňuje basa Luďka Adámka pouze
s bicími Ivana Poláka, do čehož po chvilce vstoupí kytara. Na můj vkus
opravdu překvapivý progresivní hit!
Je opravdu
dobře slyše tuhle desku po tak dlouhé době, s vylepšeným zvukem, původními
texty. Bylo by nespravedlivé spojovat věhlas Vitacitu pouze s Dodem, ale
právě díky tomuto albu se kapela zapsala zaslouženě do historie novodobého
českého metalu. Tehdejší styl skupiny zaujal už svou zajímavou strukturou a
vypjatými emocemi ve výše zmiňovaném bijáku Horká kaše. Nebyl
jednotvárný, byl instrumentálně velmi vyspělý, přinášel spoustu zajímavých
hudebních momentů, a to až epického charakteru. Ač bych měl třeba výhradu
k lehce slabšímu zpěvu – ale možná to byla i zvuková záležitost, kdo ví? –
na kterém Dodo na dalších albech mnohem více zapracoval, hráčsky a skladatelsky
patří Vzhůru přes oceán k tehdejší absolutní špičce. Spolu
s již zmiňovaným albem Arakainu Thrash the Trash, Kreysonu Anděl
na útěku, a Titanicu Metal Celebration – pamětníci možná
tento výčet doplní o další své favority – bych tyto hudební klenoty nazval
postrevolučními metalovými klasikami.
Vitacit
pak sice bez Doda nahrál street rockové album Máte se hnout, to však
rychle vyšumělo. Rockovou scénu poté masivně ovládlo grunge a alternativa,
jejichž vlivy se objevily i na dvou albech skupiny, na kterých se pak Dodo
ještě podílel: deska Navostro vyšla v roce 1995 a o rok později album Zaživa
mrtví – nicméně spojení Vitacit a Vzhůru přes oceán zůstane
nesmrtelné.
DISKOGRAFIE
Tento interpret nemá v tuto chvíli žádná zveřejněná alba ...