Vivid – živé barvy v nejlepších letech

Recenze alba : Vivid

Album: Vivid
Interpret: Living Colour
Celkový čas: 00:49:08
Vydavatel: Epic
Rok vydání: 1988
Typ nahrávky: studiová nahrávka
Medium: CD

Černošští rockeři Living Colour se jako celek i jednotliví členové skupiny českému obecenstvu představili naživo již mnohokrát, ať již na různých místech v Praze či např. na pravidelném trutnovském letním festivalu. 18. března však zavítají do Lucerna Music Baru v rámci speciálního turné, kterým oslavují 25 let od vydání svého debutového a dosud nejúspěšnějšího alba Vivid. A to nepochybně poskytuje velmi dobrý důvod se této legendární desce podívat na zoubek.

Troška historie

Heavy metal během osmdesátých let rozhodně stylově nezamrznul, naopak se postupně rozšířil do několika podžánrů. A tak např. MTV ovládala poměrně unylá skupina dnes povětšinou zapomenutých pop metalistů a hair metalistů, kteří si sice uměli dobře umýt své dlouhé vlasy a postarat se o trvalou (a jejichž kytaristé byli sice zdatnými sólisty, ale zároveň i impotentními autory zcela zaměnitelných písní), ale o moc více pozitivního toho o nich z dnešního pohledu říct nelze. Reputaci tomuto křídlu heavy metalu tak alespoň trochu zachraňovali reprezentanti street rocku (zjednodušeně hair metalisti, co se méně myli a trávili víc času opilí či zdrogovaní na ulici), zejména Guns N' Roses. Na druhé straně příznivci tvrdosti a rychlosti měli na výběr rostoucí zástup speed a thrash metalových bohů typu Slayer, Anthrax, Megadeth či Metallica a pro úplně jinou sortu fanoušků se zase v Seattlu líhli noví proroci jako Soundgarden či Alice in Chains.

Co ale ostatní metalisti, hledající nové kombinace původní tvrdosti a novátorských experimentů? Pro ty se tu začala formovat další scéna, kterou můžeme sice nepřesně, ale přeci jen asi nejlépe nazvat funk metalem. Sdružovala tak odlišné projekty a muzikanty, jakými byli a jsou Faith No More, Red Hot Chili Peppers, Primus nebo právě Living Colour. Ti se sice od výše zmíněných ostatních funk metalistů v mnohém odlišovali (např. absencí humoru a ironie) a spíše v mnohém navazovali na černé průkopníky hard coru říznutého reggae v podobě legendárních Bad Brains, ale zároveň ve své hudbě asi nejlépe naplňovali ona dvě slova funk a metal, jak nejlépe ilustruje právě jejich debutová deska Vivid z roku 1988.

Metal a la Vivid

V čem je tedy Vivid heavy metalem? Tak v první řadě svými tvrdými kytarovými riffy, ať už s příchutí sedmdesátých let (neakordový led zeppelinovský Cult of Personality) či osmdesátkovými power akordy v Desperate People či refrénech Glamour Boys a Which Way to America. A taktéž nasazením a tahem na branku v dalších rychlejších kouscích typu I Want to Know či Middle Man. No a konečně kytarovými sóly Vernona Reida, která ve své době působila jako naprosté zjevení.

Často se uvádí, že asi nejvýraznějším kytarovým zlomem v rocku od úmrtí Jimiho Hendrixe byla první deska Van Halen a zejména její instrumentální kousek Eruption, který ke kytaře přilákal obrovské množství teenagerů. Podobně novátorský momentem (ač vedl pouze k minimu následovníků) byla Reidova sóla na Vivid, zejména v klipovém Cult of Personality. Rychlostí Reid překonal metalové modly tehdejší doby typu Yngwie J. Malmsteena, co mu chybělo v technické čistotě provedení dohnal energií a zároveň se vyhnul již dávno oposlouchaným bachovsko-metalovým klišé a přinesl do metalu modální a free jazzové postupy, které si osvojil během působení u Ronalda Shannona Jacksona.

Asi nejlepší popisek jeho sól tak odkáže na legendárního free jazzového průkopníka Johna Coltranea a tzv. zvukové plachty linoucí se z jeho saxofonu. Reid sice umí ze své kytary vyloudit i pomalé licky, občas dokonce v blues rockovém pentatonickém duchu - např. v Open Letter (to a Landlord) či v Broken Hearts -, nebo si pákou pohraje s výškou dlouhých protažených tónů. Častěji ho však zaslechneme, jak chrlí neuvěřitelně rychlé stupnicové postupy, ve kterých sice nelze rozeznat jednotlivé tóny, ale které zároveň výborně dokreslují harmonii dané skladby.

Funk a la Vivid

Tady je vše jasné – jen co Vernon Reid nahodí čistý zvuk kytary, linou se z ní perfektní funkové riffy, namátkou ve Funny Vibe, What's Your Favorite Color, Glamour Boys nebo Which Way to America. A v těchto písních je zcela jasné, co že mají všichni čtyři členové Living Colour nastudované a osvojené (metal) a co jim naopak zcela přirozeně proudí v žilách (černošský funk).

Ať už se jedná o pevné sevření skvělého rytmického bloku Willa Calhouna (bicí) a Muzze Skillingse (baskytara), již zmíněnou Reidovu kytaru (James Brown by ho byl klidně mohl z fleku vzít na turné) nebo elastický zpěv mixovaný s rapově rytmickými pasážemi v podání Coreyho Glovera, ve funku jsou pánové na domácím hřišti.

Když se do tohoto mixu ještě přidá místy baladická Open Letter (to a Landlord), karibsky uvolněná Broken Hearts s foukací harmonikou 'objevitele' skupiny Micka Jaggera a předělávka metalu i funku na hony vzdálených Talking Heads (Memories Can't Wait) je zjevné, že máme co do činění s neuvěřitelně barevnou paletou všech možných hudebních chutí – jak ostatně naznačuje i skvěle odpovídající barevný obal.

Pohled o 25 let zpátky

Hudebně multiplatinové Vivid zestárlo bez jediné vrásky a tak snad jen sociálně kritické texty mohou na někoho působit až příliš vážně a sebestředně (což se ale nám, kteří neprožíváme problémy americké černošské komunity, těžko hodnotí a chápe). Každopádně Vivid se svým originálním eklektickým přístupem, kvalitou písní i jejich energickým provedením hravě zařadilo mezi pár desítek nejlepších hard rockových a metalových alb všech dob, z čehož v tento moment plyne jediná rada: rozhodně si nenechte blížící se pražský koncert Living Colour ujít.

DISKOGRAFIE
Tento interpret nemá v tuto chvíli žádná zveřejněná alba ...

Související obsah:

» Living Colour přijedou zavzpomínat na své slavné album   (Karel Souček, 02. 02. 2013)


ZADEJTE KOMENTÁŘ



HUDEBNÍ ZPRÁVY
Návrat oblíbené kapely Thornhill
22.11.

Návrat oblíbené kapely Thornhill

Thornhill se letos po úspěšné březnové show vrací znovu do Česka s novým singlem Obsession. Kapela spolu...


POST-IT se vracejí k vánočním koncertům, do Rock Café si přizvali Fate Magazine
22.11.

POST-IT se vracejí k vánočním koncertům, do Rock Café si přizvali Fate Magazine

Po dvouleté pauze se POST-IT vracejí k vánočnímu koncertu. Uspořádají ho již v závěru listopadu, konkrétně v...


Nový klip Support Lesbiens představuje komorní melodrama s groteskními prvky
22.11.

Nový klip Support Lesbiens představuje komorní melodrama s groteskními prvky

Letos v říjnu vydala skupina Support Lesbiens nové album Sugarfire. To obsahuje také tři písničky v češtině,...


Z Kultu se stala Církev
22.11.

Z Kultu se stala Církev

Sleep Token je jasně jednou z nejrychleji rostoucí rockovou/metalovou skupinou současnosti, a to díky své hudbě,...


Skupina Květy vydává desátou řadovku a byla by ráda, kdyby jí fanoušci věnovali 41 minut
21.11.

Skupina Květy vydává desátou řadovku a byla by ráda, kdyby jí fanoušci věnovali 41 minut

Pod názvem 41 minut vydává skupina Květy nové, v pořadí desáté řadové album. Obsahuje deset...


» zobrazit více...


RECENZE
PRÁVĚ VYŠLO
Amaeri
24.10.

Amaeri

» Ševčíková Katarína

Nepočítáme-li výběrové Best Of, znovuvydání vánočního alba a úspěšného...

PODPORUJEME NADĚJNÉ KAPELY



Víme, jak je těžké pro mladé ale zatím neznámé kapely prorazit do médií a tím získat nové fanoušky.


» Podporujeme nadějné kapely

» Zadání profilu interpreta

Hudební knihovna - NEWSLETTER

Chcete dostávat do vaší emailové schránky aktuální informace ze světa hudby? Přihlašte se k odběru newsletteru. Odběr můžete kdykoliv zrušit.

Přihlásit k odběru newsletteru