„U angličtiny ještě nějaký čas zůstanu,“ tvrdí mladá písničkářka Venika Hartlyn.
Karel Souček, 05. 10. 2021
K
nejtalentovanějším tuzemským písničkářkám
patří Venika
Hartlyn. Autorka převážně křehkých balad má na svém kontě
dvě EP Songflowers
(2020)
a Devotedly
(2021),
vystupovala v Dublinu a Londýně, představila se na předních
českých festivalech, chystá první videoklip…. Hodně důvodů k
tomu, aby Hudební knihovna Veniku vyzpovídala.
Hudební
knihovna: Předpokládám, že zpíváte od dětství.
Kdo vás vedl k
hudbě?
Venika
Hartlyn: „Ano, zpívám už od dětství. V
hudbě mě podporovali oba rodiče a vedla mě k ní zejména
maminka, po které jsem zdědila hudební sluch, a také starší
pianino, na které sama amatérsky hrávala, a které se pak
stěhovalo s námi. Snad to byl osud, že se přestěhovalo přímo
do mého pokoje :)."
HK:
Jste samouk nebo jste navštěvovala třeba ZUŠ?
VH:
„Ano, navštěvovala jsem ZUŠ během základní i střední školy,
ale často jsem nejraději, musím přiznat, hrála bez not. Samouk
jsem byla spíše v tom smyslu, že mě vždycky nejvíce bavilo učit
se písně podle sluchu a nemít před sebou žádný notový záznam.
Mí učitelé byli naštěstí otevření v tom, že jsem s nimi tyto
věci mohla konzultovat."
HK:
Proč jste si ze všech nástrojů vybrala právě klavír?
VH:
„Myslím, že jsem si ho ani úplně nevybrala, spíše bylo
štěstím, že nástroj, který jsme měli doma, mě začal bavit.
Rodiče mě do něj ani do jiných hudebních kroužků nikdy
nenutili, nechávali mi na vybranou a vlastně jsem si k němu našla
postupně cestu sama. Před klavírem jsem ještě 6 let hrála na
zobcovou flétnu, ale to u nás hrál snad celý ročník z mateřské
školky."
HK:
Jakých pěveckých
soutěží jste se účastnila?
VH:
„Účastnila jsem se spíše menších regionálních pěveckých
soutěží na ZŠ a ZUŠ, jinak jsem je velmi nevyhledávala. K mému
překvapení jsem se ale sama přihlásila do soutěže v Irsku v
roce 2015, jednalo se o univerzitní obdobu známé talentové
pěvecké soutěže "Hlas” (tady to bylo Hlas univerzity v
Maynooth) a tam jsem vyhrála 2. místo. Nejvíc mě potěšila
reakce poroty, které byl můj hlas blízký, a evokoval jí právě
irské zpěvačky."
HK:
Mají vůbec soutěže, podle vás, smysl?
VH:
„Myslím si, že soutěže smysl mají, jestliže mají dobrý a
upřímný záměr. Mohou určitě uchazečům pomoct se "otrkat”,
ukázat svůj talent, pracovat s trémou, psychikou apod. Televizní
talentové soutěže neumím posoudit, nikdy jsem se do žádné
nepřihlásila, ale je-li člověk odvážný a věří si, tak asi
proč ne."
HK:
Jak se vám podařilo dostat na tak velké
festivaly, jako Beseda u Bigbítu nebo United Islands? Jak jste se na
nich cítila?
VH:
„Spíše se mi povedlo se na nich "mihnout” v rámci
písničkářské stage. Bez tohoto prostoru, který se na obou
festivalech sólovým interpretům nabízel, bych asi bez kapely
neměla mnoho šancí. Na Besedě u Bigbítu jsem hrála v roce 2018
v rámci soutěže písničkářů, která mi následně zajistila
delší, už vlastní vystoupení ve festivalovém stanu a to byl
krásný zážitek, poprvé jsem poznala, jak je festivalové
publikum vnímavé a komunikativní. Na United Islands jsem hrála
asi třikrát. Poprvé to byla Open Mic stage u metra Křižíkova a
letos už to byla Janáček stage na Janáčkově nábřeží,
blízko jazzové stage Českého rozhlasu, tak snad je to cesta
vzhůru…:) Oba festivaly jsem si oblíbila kvůli dramaturgii už
dříve jako návštěvník a i jako interpret jsem se na nich cítila
skvěle."
HK:
Bylo od začátku jasné, že budete zpívat anglicky? Proč
jste angličtině dala
přednost před češtinou?
VH:
„Asi ano, byť to nebylo úplně plánované. Ani na ZUŠ jsem
ještě neměla žádné ambice k psaní vlastních písniček tak,
abych se nad tím mohla do budoucna zamyslet, zda taková volba
jazyka bude správná cesta či handicap apod. Bavilo mě jen učit
se z poslechu písničky (covery), které jsem měla ráda, a v té
době jsem skoro české kapely a zpěváky neposlouchala. Myslím,
že u angličtiny ještě nějaký čas zůstanu, neboť se v ní
cítím stále přirozeně, ale kdybych v češtině zněla tak měkce
jako mi zní třeba Zuzana Navarová, asi bych se nebála češtinu
zkusit."
HK: Proč jste se rozhodla vydat
cestou EP?
VH:„Před EP stál vlastně můj
dlouholetý sen natočit a vydat své debutové CD a vydat ho
oficiálně, fyzicky, s přebalem, mít na něm kapelu a vozit jej na
koncerty. EP pro mě byla tehdy nejlepší cesta, jak toho dosáhnout.
Byla to zároveň i finančně a časově dostupná varianta, abych
po třičtvrtě roce práce držela výlisek v ruce, mohla se za něj
postavit a doufat, že si najde své posluchače a otevře mi třeba
cestu k zajímavým příležitostem. V dnešní době je tolik
streamované hudby všude kolem, že si myslím, že pro neznámého
či začínajícího interpreta je stále "méně je více” -
raději budovat koncertní repertoár a mít EP se svým "best of”
než-li ve spěchu natočit CD, jen aby bylo dlouhohrající třeba
na úkor kvality."
HK:
O LP neuvažujete?
VH:
„O LP uvažuji nyní výhledově, až bude dostatek nových písní
a bude jeho obsah jasnější. Druhé EP Devotedly je totiž stále
čerstvě vydané (vyšlo v červenci 2021), takže se teď
soustředím spíše na jeho propagaci."
HK:
Jak jste se dostala ke koncertům v Dublinu? Jaké bylo tamní
publikum?
VH:„Do Dublinu jsem se chtěla vrátit po
studijním programu Erasmus, kdy jsem Irsko měla možnost poznat
jako student a jeden rok v zemi žila, asi 40 minut od hlavního
města. Skoro v každé hospůdce tam najdete živou hudbu a jí
nakloněné publikum. Hledala a obepisovala jsem proto pár míst,
když jsem do Dublinu vyrážela znovu, abych si tam tentokrát zkusila sama
zahrát. Nejvíc se mi líbilo v Darkey Kelly’s, což je vyhlášené
místo hned u Christ Church Catedral a tamní atmosféra mě dostala.
Publikum nadšeně poslouchalo, kladné byly i reakce místních
muzikantů a byť máte po příchodu dovnitř pocit, že je v každé
hospůdce hrozně rušno, u hudebních večerů, alespoň na tomto
místě, se publikum ztišilo a se zájmem naslouchalo."
HK:
A Londýn?
VH:„Koncert v Londýně byl zprostředkován
známým mého baskytaristy (Ondřej Kunst), jinak bychom se do klubu The Green Note,
kde koncert proběhl, možná ani nedostali z důvodu velkého zájmu.
Hráli jsme po boku našich krajanů Štěpána Honce a Payi Lehane,
kteří jsou úžasnými hudebníky, oba žijí v Londýně a fungují
v kapele PerKelt. Zážitek to byl také úžasný, klub na nás
udělal dojem i velmi vstřícným jednáním, přišlo nám, že
lidé z baru jsou vůči živé hudbě velmi loajální a mají k
interpretům takový přirozený respekt, bez posuzování."
HK:
Kdy a proč vzniklo vaše
umělecké jméno? Vymyslela jste ho sama?
VH:„Vzniklo asi před 7 lety, podnět vzešel ze strany jednoho
producenta a skladatele. Pro umělecké jméno jsem se však následně
rozhodla sama, vždycky mi hezky zněla jména mých oblíbených
zpěvaček a klavíristek (Tori Amos, Sarah McLachlan nebo Carole
King či Kate Bush) tak jsem chtěla mít také dvě. Venika vzniklo
zkrácením mého křestního jména a Hartlyn jsem si vybrala k
tomu."
HK:
Proč jste si k prvnímu klipu vybrala právě píseň
Metro? Kdy se ho fanoušci dočkají?
VH:„Skladba Metro inspirovala našeho nejmladšího člena kapely,
kytaristu Marka (Marek Kolařík), který se zároveň věnuje i fotografování. Na
píseň začal natáčet krátkometrážní videa jako dojmy z
pražského metra, kterým je píseň silně inspirovaná, až jsme
dospěli k tomu, že materiálu na klip máme dost. Máme představu,
že bychom ho promítli v listopadu na našem koncertu v pražském
Café V Lese (9.11.2021), a tím pokřtili druhé EP. Zda-li ho
uveřejníme ještě předtím, zatím nevím."
HK:
Kdybyste se na závěr zasnila. Kde vidíte svoji pozici na
hudební scéně za pět let?
VH:„Na to se mi asi neodpovídá snadno, ale spíše bych ráda,
aby se mi během následujících pěti let povedlo natočit úspěšné
LP, mít sehranou kapelu, hodně koncertů a své publikum, které na
ně bude jezdit."
Foto: Titulní fotka s bílým klavírem: Veronika Krejčí, fotografie s baskytaristou: Dominika Srostlíková, černobílá fotiografie: Veronika Krejčí