2020: rok excelentních
metalových reedic? Ano, když se ohlédneme za uplynulým rokem
v heavymetalovém ranku na domácí scéně, dominantou skutečně byly
znovuvydané desky, které na počátku 90. let formovaly tuzemský styl. Vedle CD Vzhůru
přes oceán od legendy Vitacit a legendárního thrashového zářezu Thrash
the Trash od Arakain jsme se na podzim loňského roku dočkali
znovu po 30 letech i vydání druhého alba Ábel od brněnské kapely Titanic.
Titanic byl ve
své době vzhledem k ostatním možná lehce opomíjenou skupinou, která však
naplno udeřila do éteru „metláckých elpíček" už svou prvotinou Metal
Celebration. Psal se rok 1989, doma jsme dostali čerstvou hi-fi
soustavu s gramofonem, dovezenou z Rakouska, a všechny vinyly ji
každodenně opanovaly v nadmíru hlasité podobě. „Metalový svátek" čtveřice
Zdeněk Černý (zpěv, kytara), Miroslav Horňák (kytara), Milan Hanák (baskytara)
a Stanislav Fric (bicí) ohromil svou nespoutanou energií, s nadupanou
speedovou jiskrou, která neměla v té době obdoby, s 10 songy plných
syrových textů. Dravá energie a kreativita z kapely jen prýštila, a proto
přišlo o rok později vydání nového LP s biblickým názvem Ábel.
Ač mělo druhé album opět onu
nabušenou heavy jiskru, v některých pasážích dokonce přidalo ještě na
rychlosti než prvotina, objevily se na něm už nové, progresivnější polohy
metalové jízdy, které do nové produkce vnesl i nový kytarista Georgi Enčev,
který vystřídal Mirka Horňáka. Právě jeho kytarová virtuozita vnesla do soundu
skupiny nového ducha, pojďme ale popořádku.
Když Titanic začíná
desku, tak pěkně zostra – i tak by se dala charakterizovat vypalovačka Tchýně,
letitý hit skupiny, kterým album Ábel začínalo. Jestli si chlapi
vyzpívali zlost na své tehdejší tchýně, můžeme se dneska jen domnívat, jisté
je, že už první song charakterizují zuřivé kytarové riffy a v dobrém
smyslu štěkající vokál Zdendy Černého. Stejný drajv má i druhý song Bastard.
Jako by kapela chtěla tehdy potvrdit tu nesmlouvavou divokost kultovního
debutu. Sociálně laděné písně pak doplnil nekompromisní biblický Ábel –
tahle trojice heavykousků je dnes už klasikou, zvlášť Ábel vyniká
perfektní tepající souhrou bicích a kytar, do kterých Zdeněk kvílí nesmlouvavé
verše. Kolem druhé minuty přichází nádherné sólování, špičková práce Georgi
Enčeva je slyšet i po letech. Monstrózní skladba je hymnou i po letech, o to
více pak i vynikne ostrý kontrast směrem k další baladické skladbě Stále
tě chci.
Tady neskutečně překvapí
akustický úvod a čistě harmonický vokál Zdeňka s klávesovým pozadím.
Jistojistě šok tehdy pro zaryté máničky, ale nesporný špičkový hit, který i po
těch 30 letech nestárne. Skladba se totiž po klidnější první části přehoupne do
kytarově perlivého tempa s gradující dramaturgií a táhlým vokálem, je to
hotový balzám pro rockové uši. Tehdejší konkurent sladkobolné hitovky Vzdálená
od Kreyson nedosáhl možná takového věhlasu, ale díky pestré struktuře a
kytarovým vyhrávkám Enčeva je rozhodně nejsilnější ozdobou celé nahrávky. Jeho
umění naplno zazní už v první instrumentálce Allegro.
Tady se nemohu nedovolit
důležitý vstup, který se týká Žora. Do bookletu samotného výročního CD je totiž
vložen částečný rozhovor s tímto kytaristou, který se tehdy objevil
v Metal Report 2/90, dobovém časopisu skupiny a fanklubu, a to pod názvem Slovo
III. Tankista nebo Kytarista? Opravdu nečekaná raritka! Žoro nejenže hovoří
o scéně a životě v Bulharsku, ale lze si přečíst i jeho názory na
legendární Stromboli, Beethovena nebo jeho velký vzor, švédského
riffobijce Yngwieho Malmsteena. Možná to byly právě vlivy klasické hudby
či ikonického švédského kytaristy, které se dostaly v osobité formě právě
na titanicovskou dvojku. Právě Allegro je tím důkazem.
Jestliže Allegro
symbolizovalo první explozi instrumentálního kytarového umění a ukončovalo
tehdy první polovinu alba, ani v druhé části Titanic neslevil na vysoce
nasazené energizující laťce a další explozivní songy jako Služebníci blbosti
nebo Mám rád jen sebe jasně potvrzují tehdejší drajv sehrané bandy.
V zabijáckém songu Kazatel
svědomí rozhodně zaujme variabilně tvrdý úvod a syrový refrén „Já ne, já
ne, svědomí nemám!!", kvílivé kytarové poryvy vystřídá intenzivní zrychlení
v druhé části, kde vynikne i příjemná basovka, aby se v poslední
části přidaly i nabušené bicí. Tehdejší instrumentalista i po letech fascinuje.
A na konci zase syrové „Já ne, já ne, svědomí nemám", které doprovází
Enčevova kytara. Nesmírně silná píseň!
A hned následuje další
legendární hit, Hnusná smůla, který překvapí jemnou akustikou na
začátku, aby přešel dramaticky do tepavých riffů. Špičkové kytarové sólo Žora
Enčeva nemá chybu, stejně tak naléhavý Zdeňkův hlas.
Album tehdy končilo heavy
hitovým kouskem Stroje na maso a další překvapivou instrumentálkou Viva
musica. U obou rozhodně opět zaujme kytarová souhra, Viva musica je
nicméně unikátní hudební kousek sám o sobě, s varhanním úvodem, který
(snad) dosud nikdo v heavymetalovém ranku v tuzemsku na album
nenahrál. Sólování mi i po letech připomíná stará alba Martyho Friedmana,
který onehdy drtil struny v Megadeth. S tou závěrečnou
pompézní pasáží však tvoří dokonalou tečku skvělého heavymetalového alba, které
u nás tehdy vzniklo.
Reediční CD nabízí po 30 letech
živé bonsuy z brněnského festivalu Rocková Lípa z roku 1989. Prvním
z nich je právě Hnusná smůla, kterou tehdy kapela hrála úplně poprvé
jako novou věc naživo, dalšími pak z debutu prověřené hity Ďábelská
mumie a Bludnej kruh.
Shrnuto podtrženo: velmi
výživná reedice s autentickými živými kousky musí potěšit každého
metalistu, který Titanic pamatuje. Zbývá dodat, že mastering alba
proběhl ve studiu Shaark pod dohledem Pavla Hlavicy. Booklet CD rovněž obsahuje
poděkování dalším hostům: Pavlovi Obstovi za grafické zpracování, Liboru
Kratochvílovi za dobovou dokumentaci a Vláďovi Čapkovi za finanční podporu při
vydání.
Je nabíledni, že se Titanic
znovu v nejlepší formě „nakopnul" excelentním comnebackem Soumrak
titánů v roce 2018, které nabídlo špičkové skladby jako Eso
herz, epickou hymnu Bude fajn, titulní Soumrak titánů anebo
dechberoucí baladu Boží mlýny. Málokdo to čekal, ale ta pulsující
energie, byť bez Žora Enčeva, který se naplno vydal své progresivní kapele
Jerem-I, je tam opět slyšet. Stačí si totiž vychutnat jedinečný výroční online
stream koncert z Bzence z listopadu loňského roku, který se opírá
právě o Soumrak…. a částečně i první dvě alba.
I přes Žorův odchod a bohužel
také odchod Milana Hanáka do rockového Nebe v roce 2019 se Titanic však
ukazuje být v životní formě. Současná sestava skupiny je
tato: Zdeněk Černý – zpěv, kytara, Martin „Marthus" Škaroupka – bicí, Milan
Vajgrt – baskytara a Marek „Ashok" Šmerda – sólová kytara.
Bubeník Martin komentuje
aktuální situaci takto: „Máme
připravenou k natočení novou desku a chystáme se do studia, jakmile to dovolí
situace okolo Covid-19"
Doufejme,
že to bude co nejdříve!