„Shodujeme se absolutně ve všem, tedy kromě jídelníčku,“ přiznávají Holeček a Marcel.
Karel Souček, 30. 05. 2022
Spojuje
je dlouholeté přátelství, podobný vkus na muziku nebo spolupráce
s Lubošem Andrštem, stejně jako renomé prvotřídních
hudebníků. Minulost, současnost i budoucnost i vzájemné
souznění Jan
Holeček
a Pavel
Marcel
reflektují i ve svém společném počinu Holeček
& Marcel Project.
Ten se v dubnu po řadě úspěšných vystoupení dočkal také
albového debutu Light
Up Your Fire,
který pánové společně s řadou hostů slavnostně pokřtí
již 23.
června v pražské Malostranské besedě!
Ojedinělý koncept alba, jenž je zčásti složeno z coververzí,
muzikantské a osobní prolínání dua Holeček-Marcel v průběhu
let i budoucí plány, jsou hlavními tématy našeho rozhovoru.
Jak
vůbec vaše spolupráce vznikla? Poznali jste se až díky
společnému hraní v tribute bandu The Allman Company, nebo
jste o sobě věděli už dřív?
Holeček:
"S Pavlem
se míjíme už od 90. let. Poprvé jsme se potkali na soutěži
Marlboro Rock-in, kde jsem byl s kapelou Freeway Jam…"
Marcel:
"…
a já s Kaviar Kavalier. Oni nás tenkrát vyřadili! (smích)."
Holeček:
"Každopádně
věděli jsme o sobě. Vlastně čtvrtinu života jsem hrál
s Lubošem Andrštem, a Pavel ať už v případě Luboš
Andršt Blues Bandu, nebo Energitu působil jako sound engineer.
Věděl jsem, že to je famózní kytarista, ale dohromady nás dal
až náš společný kamarád, europoslanec Honza Zahradil, který
udělal vzpomínkový večer na Gregga Allmana. Tam jsme si spolu
poprvé zahráli a vzniklo z toho nerozlučné přátelství.
Hodně nám pak pomohl covid, protože nikdo nevěděl, co bude, lidi
se báli někam chodit, a proto jsme se rozhodli hrát jen ve dvou,
v menších sálech, akusticky. Nakonec je z toho ale zase
bigboš, je nám to prostě dané."
Proč
jste se rozhodli vytvořit čistě akustické duo, jak tomu bylo až
donedávna?
Marcel:
"Chtěli
jsme dělat Allman Company a postupně do toho dávat naše vlastní
věci, jenže jak už řekl Honza, covid rozhodl jinak, protože
kapela neměla kde hrát, zatímco s duem jsme se přece jen
mohli občas někam vpašovat a hrát na malých akcích krutě
limitovaných povoleným počtem návštěvníků. Paradoxně teď
budeme naopak dávat allmanovské skladby do těch našich…
Akustické hraní tedy vzniklo jako z nouze ctnost, ale začala
nás to strašně bavit a posluchače taky. Takže toho nechceme
nechat, i když už takhle hrát nemusíme. Navíc ono to úplně
akustické stejně nikdy nebylo, ty naše nástroje elektrifikujeme,
používáme na ně efekty atd."
V čem
pro vás tenhle způsob hraní byl, respektive je jiný nebo dokonce
úplně nový ve srovnání se vším, co jste si v muzice
doposud vyzkoušeli?
Holeček:"V rytmu.
Nemáš bubny, nemáš basu a je to těžké. Každý muzikant rytmus
nějak cítí, ale rozdílně. A aby člověk neutíkal, je náročné
naučit se v této podobě hrát. S pokorou jsem si
uvědomil, jak je složité naučit se hrát bez bubnů a baskytary,
což jsem předtím nikdy nezažil."
Byla
pro tebe, Honzo, „španělka" v rukou velká změna? Fanoušci tě
znají převážně jako zpívajícího klávesáka, případně
baskytaristu.
Holeček:
"Na
španělu jsem si hrál doma celý život, i nějaké věci na ni
skládal, takže to pro mě nebylo úplné novum. Musím říct, že
ve zpěvu docela pomůže, v harmonii člověka podrží, je to
hodně přirozená věc. Baskytara je v tomhle ohledu mnohem
obtížnější. Každý holt není Jack Bruce nebo Glenn Hughes."
Od
začátku jste měli v úmyslu společně hrát i nějaké
vlastní věci, nebo původní záměr byl čistě jen „cover duo"
hrající pro radost vaše oblíbené převzaté písničky?
Marcel:"Ne,
původní plán nebyl hrát jen převzaté věci. Ale když jsme
dostali první nabídku hrát, a bylo to hned za týden, museli jsme
se domluvit, co tam vlastně zahrajeme. Něco, co oba umíme, protože
nebyl čas na to skládat nové vlastní věci. Tak jsme se
bleskurychle shodli na tom, co oba umíme. Postupně ty coververze
nahrazujeme našimi písničkami, ale některé tam stejně
necháváme, protože lidi je chtějí."
Holeček:
"Ono
to souvisí
i
s tím, jak vypadá naše deska. My ji původně chtěli pojmout
jako ryze autorský projekt, ale Karel Deniš ze Supraphonu nás
přesvědčil, že je strašná škoda nedat tam ty covery, které se
už dnes málo hrajou, v podstatě je hrajeme jen my, a jsou to
krásné věci."
Vlastní
autorský repertoár jsou jen novinky, nebo třeba i nějaké dosud
jinde nevyužité „šuplíkovky"?
Holeček:"Jsou
to naprosté novinky, které vznikly za poslední rok a udělali jsme
je s Pavlem s tím záměrem, že budou přímo pro tenhle
projekt. Na jejich podobě není problém se shodnout, protože se
shodujeme absolutně ve všem, tedy kromě jídelníčku. (smích)"
Podle
jakých kritérií jste vybírali repertoár vhodný ke studiovému
ztvárnění? Ta otázka směřuje především na použité
coververze.
Holeček:
"Zamysleli
jsme se především nad tím, aby to nebyly moc ohrané věci. Aby
to nebylo Knockin’
On Heaven’s
Door, Highway To Hell a
podobně."
Jak
došlo k tomu, že více než polovina desky už není „jen"
unplugged, nýbrž plnokrevný rock se vším všudy, natočený
s pomocí dalších muzikantů?
Marcel:"V podstatě
hned, jak jsme začali točit první píseň, což byla Nothing’s
Gonna Bring Us Down.
Použil jsem tam elektrické piano Wurlitzer a ono si to samo řeklo
o další elektrifikované nástroje, včetně takové nařvané,
vyloženě youngovské kytary nahrané přes fuzz."
Holeček:"Přesně,
tam se to celé zlomilo. Řekli jsme si, že tu skladbu naživo
můžeme hrát akusticky, ale na desce může být takhle. A u
dalších věcí už to šlo rovnou, tedy že Pavel na jejich
natáčení rovnou vzal do rukou elektriku místo španělky. No a ty
covery jsme úplně zelektrifikovali, čistě akusticky zůstala jen
Wild
World.
Jak říká můj kamarád varhaník Jakub Zomer a já to taky rád
používám: Hudební život je jako obrovská nádrž a co do ní
naleješ jako první, už tam zůstane. A u nás to je prostě blues
rock, bigbít. Můžeme hrát unplugged, ale folkáči zkrátka
nejsme."
Kdo
všechno se na albu kromě vás dvou podílel?
Marcel:"Začněme
od bubnů, které nahrál Jiří „Zelí" Zelenka, to pro nás
byla jasná volba. Jirka je absolutní génius schopný dotočit bicí
do už téměř hotové nahrávky, což je neuvěřitelné.
Baskytaristou byl Standa Hörner, nějaké basové linky jsme si
natočili sami, tedy já nebo Honza, a taky jsme do některých věcí
chtěli kontrabas. Ten natočil famózní jazzman Petr Dvorský. Na
vibrafon pak na albu hostuje Radek Krampl a na foukací harmoniku
Matěj Ptaszek."
Pojďme
k těm převzatým věcem konkrétněji. Proč Wild
World od
Cata Stevense?
Holeček:"Od
Cata Stevense hrajeme asi tři písničky a jednu jsme tam chtěli
dát. Já ho mám moc rád a Wild
World se
moc „necoveruje". Zvolili jsme ale rychlejší tempo."
Proč
Afterwards
od
Van der Graaf Generator?
Holeček:
"Opět
– naprosto nepředělávaná skladba z jejich první desky."
A
Say
It Ain't So, Joe od
písničkáře Murrayho Heada?
Holeček:
"Další
opomíjená píseň, kterou předělal snad jen Roger Daltrey. Murray
Head je neuvěřitelný zpěvák!"
Použili
jste taky dva slavné tradicionály Gallows
Pole a
Scarborough
Fair.
Ty už samozřejmě mají tisíce verzí, přičemž asi nejslavnější
jsou ta od Led Zeppelin v případě Gallows
Pole a
ta od dua Simon & Garfunkel ve druhém případě. Které
inspirovaly vás?
Holeček:"Gallows
Pole je
píseň snad už ze 40. let. Samozřejmě jsme si vybrali předlohu
Led Zeppelin, kterou jsme ale úplně předělali. A Scarborough
Fair?
Jasně, Simon & Garfunkel – ovšem udělali jsme naprosto
neuvěřitelnou elektrickou verzi, kde já zpívám šest hlasů."
Marcel:"Vlastně
jsme z ní udělali kelťárnu v duchu Clannad."
Nemá
výběr této písně nějakou souvislost i s tím, že ty,
Pavle, příležitostně hraješ také v tělese Simon &
Garfunkel Tribute?
Marcel:"Samozřejmě.
Viděl jsem, jak tahle věc zabírá na lidi. Navíc je tam krásný
kytarový part, kdy kytara simuluje harfu."
Jak
bude vypadat další budoucnost? Je tomu tak, že kromě akustického
dua Honza Holeček & Pavel Marcel bude i elektrifikovaný Holeček
& Marcel Project? Kdo ho bude tvořit?
Holeček:"Vidíme
dva modely dalšího fungování. Jeden je, že budeme nadále
vystupovat v akustickém duu a repertoár desky budeme hrát
unplugged. Druhý model pak je ježdění s elektrickou partou, do
níž budeme implementovat ty unplugged prvky. To znamená, že
v rámci koncertů budeme hrát jak sami dva akusticky, tak
s další akustickou i elektrickou kytarou talentovaného Jirky
Rambouska a samozřejmě s celou kapelou, kdy nás doplní ještě
rytmika. Na baskytaru budou alternovat Zdeněk „Wimpy" Tichota a
Standa Hörner, občas zahostuje Petr Dvorský na kontrabas a co se
bubnů týče, za nimi se budou střídat Michal „Kolouch" Daněk
a Jirka Zelenka. Já budu střídat hammondky se španělou a Pavel
španělu, banjo a elektrické kytary."
Co
všechno budete hrát?
Holeček:"Repertoár
desky, tedy devět věcí na ní obsažených, je jasný. Kromě nich
chci zařadit nějaké moje starší věci, mám připravené také
úplné novinky a přidáme i pár coververzí včetně Allmanů,
kteří v duu hrát nejdou. Převažovat ale budou vlastní
věci."
A
jaké jsou nejbližší plány dalších kapel, ve kterých působíte?
Honzo, co chystají Flamengo Reunion Session nebo Livin Free?
Holeček:"Letos
je to padesát let od vydání desky Kuře
v hodinkách.
S Flamengo Reunion Session nás k tomu čeká spousta
koncertů a v rámci té šňůry natočíme živé album. Pavel
hraje s Michalem Prokopem jak ve Framus Five, tak v jeho
akustickém triu, a o moc víc už toho ani jeden z nás
nestihne. S Livin Free si občas zahrajeme, ale něco chystáme
spíš na příští rok."