„Ne všechno, co uděláte, je hodno zvěčnění,“ přiznává Jiří Tichota.
Karel Souček, 09. 06. 2022
Pan
doktor Jiří
Tichota
letos slaví pětaosmdesátku! Poté, co Spirituál
kvintet
odehrál loni na podzim své poslední koncerty, má spoluzakladatel
legendárního souboru čas i na svá muzikologická bádání a
poslech hudby všeho druhu. A taky na třídění nahrávek SK. Milou
připomínkou umění kapely je kompilace Zpívat
se nepřestane – To nejlepší,
která vyšla k Tichotovým narozeninám.
Kytaru či loutnu ovšem zapálený muzikant na hřebík nepověsil –
však ho tyto nástroje provázejí celý život. Ve Spirituál
kvintetu už je ale nerozezní. Nejen o tom jsme si povídali v našem
rozhovoru.
Jak
moc se Vám stýská po aktivním muzicírování kapely?
Jiří
Tichota:„Spirituál
kvintet je spojen s mým mládím, a na takové časy se
vzpomíná s určitou nostalgií. Trošku se mi po kapele
stýská. Ne že bych toužil pořád něco organizovat nebo obden
někam jezdit tři, čtyři hodiny, v sobotu, v neděli, ve
svátek svých dětí… Po tomhle se mi nestýská. Stýská se nám
ale, myslím všem, po tom, co jsme prožili. Vždycky jsme měli
komu zpívat a lidi na nás byli po celou tu dobu moc hodní a milí,
to beru jako dar. Navíc jsme byli parta kamarádů, byla legrace,
užívali jsme si to. Nikdy jsme se vzájemně nesoudili a
nenapadali. To jsou věci, na které se vzpomíná pěkně, takže
ukončení naší koncertní činnosti mi trošku líto je. Ale
užívali jsme si to šedesát let! Vůbec mi tedy nevadí, že dnes
už nepraktikuji; když se mi zasteskne, můžu si většinu našich
písniček přehrát – ať už z nahrávek nebo z videí,
a to považuji za velké štěstí."
Jak
často se Vám takhle zasteskne, a pustíte si Spirituál kvintet?
JT:
„Dnes
poslouchám hlavně vážnou muziku, ale občas se mi to stane. Když
jsem pracovně u počítače, kde mám uloženou všechnu naši
produkci, sem tam si něco vyberu, poslouchám, a stane se, že si
řeknu: tohle je pěkné, ale tohle bych na album nedával. Ne
všechno je hodno záznamu a zvěčnění na zvukovém nosiči."
Kapela
Spirituál kvintet čekala na svůj první zvukový nosič dvanáct
let…
JT:
„Bylo
to elpíčko a jmenovalo se Písničky
z roku raz dva.
Měli jsme tehdy velké debaty s Dušanem Vančurou, který byl
přesvědčen, že naší cestou jsou spirituály. Sám si založil
kapelu Antikvartet, která se v první verzi neuchytila, a ta
zpívala jenom spirituály. Když přišel k nám a já jsem mu
řekl, že budeme natáčet renesanci, nezdálo se mu to. Stejně se
mu o mnoho let později, když jsme jeli poprvé do Ameriky, nezdálo,
že jsme tam vezli národní obrození a české písničky, a jen na
ukázku nějaký ten spirituál, aby se Američané pobavili. Dušan
se cítil zhrzený, říkal, že jsme v zemi původu spirituálu
mohli předvést, jak ho děláme my. Pravda, Amerika je země původu
spirituálu, ale kritiky jsme měli skvělé právě na ten smíšený
repertoár, který jsme tam hráli."
Vracíte
se dnes ke klasické kytaře nebo klasické loutně? V archivech
je spousta nahrávek, které jste na oba nástroje pořídil…
JT:„Moje
loutnové nahrávky vznikaly v době, kdy u nás ještě jiné
nebyly, byl jsem první, kdo v Československu klasickou loutnu
nahrával. Ale to není žádná velká zásluha. Dneska se klasické
kytaře ani loutně moc věnovat nemohu, je mi pětaosmdesát a ruce
mám mnohem méně poslušné než před časem. Jeden prst mám
dokonce úplně nehybný. Hraje se mi tedy trošku hůř, než se mi
hrávalo. Přesto teď zvažuji jednu koncertní nabídku, o které
ale ještě nechci mluvit konkrétně. A k poslechu se vracím
rád."
V bookletu
nové kompilace máte kouzelné pojednání o různých hudebních
nosičích, na které Spirituál kvintet kdy nahrával. Cítíte
nostalgii po těch starých dobrých velkých černých deskách?
Koneckonců album Spirituál kvintet – Zpívat se nepřestalo
vychází i jako elpíčko…
JT:
„Nostalgii
cítím. Teď, když jsem viděl naše nové elpíčko, tu velkou
plochu a nádheru obrázků na ní, tak vidím, o co hudební nosiče
změnou formátu výtvarně přišly. Tady vedle máte cédéčko,
rozdíl je patrný. Přesto – mít sto nosičů na
patnácticentimetrové poličce je něco jiného než mít sto
elpíček, která zaberou půl skříně. To jsou výhody praktické.
Jinak se mi ale oba nosiče spojují ve stejném poslání: udržují
něco, co si dřív lidé neuměli představit, totiž zapsaný zvuk
živé hudby. To dřív vůbec nemohlo přijít lidem na mysl. Dneska
jsme na to tak zvyklí, že se hádáme, jestli je lepší nosič
s velkým nebo malým obrázkem. Co by asi za takovou možnost
dali lidé v době renesance, kdy byla všude spousta pěkné
muziky, kdy lidé považovali hudbu za jeden z nejlepších
způsobů společenské zábavy, a také ji všude pěstovali? Co by
bylo zachováno za krásy, kdyby už tenkrát existovaly nahrávky!
Buďme za ně vděční."
Vy
sám jste pamětníkem překotného vývoje reprodukční techniky…
JT:„Po
našich jsem měl gramofon s klikou, na něm jsem si přehrával
šelakové desky rodičů z první republiky – otcovy operní
árie a maminčinu populární hudbu, což byly většinou
sentimentální a trampské písně. Trampské písničky se tehdy
nahrávaly většinou ve formě tanga, což se později vytratilo. Na
šelacích jsem si postupně budoval vlastní sbírku, miloval jsem
hudbu Ježka, Voskovce a Wericha, i vážnou muziku. No a když jsem
už jsem měl velkou sbírku, objevilo se elpíčko, což chtělo
jiný přístroj a jiné nahrávky, tak jsem si to všechno pořídil.
Později se objevilo cédéčko, což zase chtělo jiný přístroj a
jiné nahrávky. U mě doma tedy najdete všechny tyto přístroje a
nosiče. Jakoukoliv desku si tak můžu kdykoliv pustit."
Ve
své době byly populární takzvané zvukové pohlednice, což byl
regulérní pohled s vlisovanou deskou. I Spirituál kvintet je
takhle zvěčněn…
JT:
(smích)
„To je pravda, ale to bylo na jedno, dvě přehrání. Deska na
pohlednici byla šelaková, a když se přehrávala těžkou
přenoskou s jehlou, brzy se zničila. Pohlednici se Spirituál
kvintetem mám nicméně doma na památku. Byla na ni písnička
Irene, good night, kterou jsme později zpívali i česky."
Celková
stopáž vašeho nového alba na dvojelpíčku je pětaosmdesát
minut; schválně – jako připomínka vašich narozenin?
JT:
(smích)
„Vidíte, to jsem si ani nespojil. Pan Deniš ze Supraphonu mi
řekl, že v nejlepším případě se na dvě elpíčka vejde
osmdesát pět minut, abych tedy vybral písničky v této
celkové stopáži. Že to bude pětaosmdesát minut k mým
pětaosmdesátinám, to mě nenapadlo."
Před
časem jste si stýskal, že vybírat písničky na reprezentativní
čtyřcédéčko je při celkovém objemu produkce Spirituálu velmi
těžké; což teprve vybírat na jedno cédéčko! Čím jste se
řídil, když jste vybíral písně na album Zpívat se nepřestane?
JT:„Řídil
jsem se přáním Supraphonu, který chtěl to nejlepší. Já sám
bych to takhle nekoncipoval, u umění se dá těžko o něčem
prohlásit, že je to nejlepší. A to mluvím o našich obyčejných
písních. Každý z našich členů by asi vybral něco jiného,
ať už za sebe nebo za celkový dojem. Na naše nové album jsem
tedy vybral písně, které prezentují jednak jednotlivé umělce
v jejich mimořádných výkonech, jednak písničky, které se
povedly – ať už textově nebo třeba aranžérsky."
Řekli
jsme, že první desky se Spirituál kvintet dočkal po dvanácti
letech existence. Bylo to dlouhé čekání?
JT:
„Tak
to tehdy chodilo. Dneska si žádná kapela neumí představit, že
by hrála dvanáct let, a teprve vydala desku. V současnosti
cédéčkem začínají i skupiny, o kterých ještě nikdo nic neví.
Další nahrávky mají na youtube a dalších sítích. To tehdy
takhle nebylo. My jsme se k prvnímu albu museli propracovat, a
myslím, že v tom bylo i něco dobrého. Ne v režimním
přístupu, ale v tom, že umělec by měl získat nějaké
zkušenosti a s nimi i pocit, že ne všechno, co uděláte,
stojí za to, aby bylo zvěčněno. O tom už jsem ostatně mluvil."
Za
zvěčnění určitě stálo pěvecké vystoupení prezidentů Bushe
a Havla se Spirituál kvintetem v roce 1990. Přitom jejich zpěv
zaznamenán není…
JT:
„Není,
a to nás mrzí. My jsme o téhle akci do poslední vteřiny
nevěděli, najednou přišel nějaký pán a razil prezidentům
cestu na pódium. Byli jsme překvapení a samozřejmě potěšení.
O to víc nám je líto, a připadá nám skoro neuvěřitelné, že
v záznamech České televize tahle situace vůbec není
zachycena, i když tam televize byla a točila. Jak s námi páni
prezidenti zpívají, se nedochovalo na žádném záznamu naší ani
zahraniční televize. Je jasné, že to bylo úmyslné. Existuje
totiž dokument nazvaný Jednou budem dál, ten ukazuje pány
prezidenty, jak odcházejí z pódia, ale to vlastní zpívání
tam zařazeno není. Škoda. Rok před tím jsme zpívali z balkónu
Melantrichu, to také naší televizí zachyceno není, bylo to 23.
listopadu a tehdy Československá televize na Václavském náměstí
ještě netočila. Událost ale natočila švýcarská televize, a
k jejímu záznamu jsme se dostali. Zařadili jsme ho i na naše
DVD. Ovšem záznam, jak zpíváme s pány prezidenty, nemáme."
To
jejich spoluúčinkování jste nicméně mohli brát tak trochu jako
satisfakci po potížích, které vám způsobil společný koncert
Spirituál kvintetu s Bohdanem Mikoláškem ze začátku
takzvané normalizace. Tehdy jste ve vysokoškolském klubu
v Jirchářích připomněli sebeupálení Jana Palacha. Pak
jste měli s režimem velké trable. A najednou s vámi
zpívá prezident Spojených států!
JT:„Byla
to satisfakce, a jak jsem řekl, nečekaná. Tehdy, v tom roce
1970 nebo 1971, jsme měli potíže nejen my a Bohdan, ale i
studenti, kteří naše vystoupení organizovali. Že si něco
odskáčete vy sami, to přežijete. Mnohem horší je, když je
kvůli vám postižen někdo jiný, to začnete zvažovat, jestli víc
neškodíte, než že byste přinášel užitek. Podobné pocity měl
i Bohdan Mikolášek, papaláši totiž navíc vyhodili ze školy i
holku, se kterou chodil. Bohdana máme moc rádi, je to velmi
opravdový člověk. Je nám trošku líto, že se dneska vídáme
dost málo – on totiž žije Švýcarsku. Doufám ale, a mluvím za
sebe a svou rodinu, že to ještě všechno neskončilo. Bohdan a
jeho paní vlastní objekt v jižní Evropě, a pořád nás tam
zvou. Třeba k tomu ještě dojde."
Jak
často vzpomínáte na svého prapradědečka, který učil hudbu
Antonína Dvořáka a Dvořák mu údajně pomáhal se zhudebněním
mše? Tedy – aspoň je tu ta možnost…
JT:„Ta
možnost tu je, ale žádné nezvratitelné důkazy pro to nemám.
Antonín Liehmann byl zlonický učitel a jak to bývá, učitelé
byli taky kantoři na kůru, obstarávali hudbu. Antonín Dvořák
byl jeho žáček. Příbuzných Antonína Liehmanna nás je celá
skupina, patří sem i moje, řekněme, sestřenka, slavná koncertní
harfenistka Kateřina Englichová, a občas se scházíme. Ten můj
prapradědeček byl také skladatel, to, co se po něm dochovalo je
spíš spotřební muzika, drobnosti dobové užitné hudby,
kvadrilky, valčíky, pochody a tak. A vedle toho existuje celá Mše
d moll složená na opravdu vysoké úrovni. Jeho ostatní skladby
jsou běžné úrovně, ničím nenaznačují, že by byl Liehmann
autorem schopným napsat takové dílo, jako je zhudebněná mše –
ale dokázal to! Mše je to moc hezká, Supraphon ji dokonce natočil.
Je tu tedy takový zvláštní schod v úrovni. Tak mě jenom
napadlo, že mu možná Antonín Dvořák trošku s tou prací
pomáhal. Každopádně ho zvěčnil i s jeho dcerou Terinkou v opeře
Jakobín. Ten kantor, který zpívá Ta serenáda se mi podařila –
to je ve vzpomínkách Antonína Dvořáka můj prapradědeček."
Chodíte
proto z rodinné nostalgie na Jakobína častěji nebo
vyhledáváte jeho nahrávky?
JT:„Že
bychom se chodili do divadla dívat na naši rodinu nebo poslouchali
Jakobína častěji, protože je v ní část naší rodiny, to
tedy určitě ne."