Marta Kloučková: „Jazz budeme hrát i kdyby se přestal točit svět.“
Karel Souček, 03. 11. 2022
Mladá jazzmanka, textařka,
skladatelka a zpěvačka Marta Kloučková je v jednom kole. Zpívá
s různými uskupeními i sólově, textuje a skládá, organizuje
festival a workshop Voicingers a na Českém rozhlase Vltava uvádí
pořad Sedmé nebe. Po úspěšném albovém debutu Loving Season
přichází teď s novou deskou, při jejímž nahrávání se
obklopila jedinečnými kolegy (se kterými v současné době i
koncertuje). Zaujme už svým výtvarně neotřelým bookletem a jeho
titulní stranou (autorkou je grafička, ilustrátorka a designérka
Linda Retterová), ale nejdůležitější je hudba. Je po všech
stránkách invenční, niterná, hloubavá a v prvotřídní
interpretaci. Album, které bude pokřtěno na koncertě v pražském
Jazz Docku 4. listopadu, se jmenuje Stopa snu. Začátek našeho
povídání s Martou Kloučkovou tak věnujeme právě snům.
Co
vy a snění – sníte často, a pamatujete si své sny celé nebo
spíš jejich stopy?
„Jak
kdy. Měla jsem období, někdy v lednu, únoru minulého roku, kdy
se mi zdálo hodně snů a skoro všechny jsem si je pamatovala.
Jinak si ale pamatuju spíše ty stopy. Název alba ovšem odkazuje k
něčemu jinému. K době, která nějakou dobu trvala, něco se
dělo, pak se všechno rozpadlo, a z toho snu zbyla jen ta stopa."
Skládáte
či textujete ve snech?
„To
ne. Stává se mi někdy, že se probudím, a napadne mě melodie,
ale ta je ve mně spíš podvědomě už z dřívějška. Ráno
vyplave na povrch, ale se snem už ji přímo spojenou nemám."
Vaše
nové album je hodně osobní, téměř autobiografické. Je pro vás
hudba prostředkem, jak se s různými – třeba i méně příjemnými
okamžiky – vyrovnat?
„Určitě.
Tahle deska odráží především změnu v mém osobním životě.
Ta přišla v roce 2020, hned nato přišel covid, a já jsem
najednou měla svůj život otočený o sto osmdesát stupňů.
Zároveň jsem měla hodně času všechny ty události zpracovávat
– a vypsat se z toho. A přetavit je v umění, když to takhle
řeknu. Zkrátka umělecky z toho všeho vysosat maximum – to byl
můj záměr. Písničky vznikaly tak, že jsem nejdřív měla text,
a ten jsem pak zhudebňovala. Většina mých textů jsou spíš
básně než písňové texty."
Dá
se tedy deska Stopa snu chápat i jako váš poetický deník?
„Ano,
dá. Já si deník píšu. Když se pak zastavím k nějaké reflexi,
automaticky se dostanu do sfér, kdy už to není zápis typu „tohle
jsem dneska dělala a tady jsem byla". Odletím do takové, řekla
bych, automatiky podvědomí, kdy jsem pak sama překvapená, co jsem
v tu chvíli cítila – aniž bych to nutně racionálně věděla.
Čas od času se vrátím k nějakému textu, a ten mi napoví, že
určité situace už jsem kdysi cítila, vlastně ještě v době,
kdy se neděly. Je to ohromně zajímavé." (smích)
Asi
i proto jsou všechny texty na vaší nové desce česky…
„Ano,
čeština je pro mě nejautentičtějším uměleckým projevem.
Dělám spoustu muziky, zpívám ve vokálním seskupení Skety, a
taky třeba vokály u Vojty Dyka. Člověk se pořád učí nové
písně a interpretuje je podle toho, v jakém jsou žánru a jak si
je pozice žádá, a často i anglicky. Čeština je pro mě
autentická jak ve frázování, tak v tom, co chci vyjádřit. Volím
si barvu hudby i vokální interpretaci. V tomhle ohledu pro mě tedy
byla čeština jasná volba. Měla jsem velkou svobodu zhudebnit
svoje texty tak, jak chci."
Jak
velký je interpretační podíl vašich muzikantských partnerů –
kytaristy Davida Dorůžky, pianisty Víta Křišťana, kontrabasisty
Jaromíra Honzáka a bubeníka Marka Urbánka – na konečné podobě
písní?
„Velký.
Píseň hudebně připravím, ale oni ji pak uchopí, zpracují,
případně opřipomínkují, něco změníme… Rozhodně
nepřicházím s dogmaty typu: chci, abyste to hráli takhle a ne
jinak. To by bylo kontraproduktivní i proto, že sami jsou skvělí
muzikanti i skladatelé. Písničky už píšu tak, aby se do nich
mohli nějak otisknout. Pro mě je tenhle postup nesmírně cenný a
jsem za něj ráda."
Oni
se na albu podíleli i skladatelsky…
„Ano,
dva texty na albu zhudebnil David Dorůžka, a jeden Vít Křišťan.
Jsem nadšená, jak citlivě je uchopili a jak se to povedlo."
Všichni
zmínění kolegové jsou prvotřídní a vyhledávaní muzikanti.
Měli jste, než jste šli do studia, písně z větší části
nacvičené nebo se ještě i při nahrávání improvizovalo?
„Měli
jsme je docela nacvičené a ve studiu jsme nahráli tři, čtyři
jetí. Z nich jsme pak vybírali tu nejlepší nahrávku. Můj záměr
byl, aby to působilo živě, abychom nic nepřetáčeli, nestříhali
a tak dále. Ale například v písni Myšlenky je volná
improvizace. Pasáž, ve které se vyskytuje, k ní totiž přímo
vybízí. Začátek skladby byl ale vypsaný, a píseň končí
recitací, což bylo také dané. Struktura písně, až na tu volnou
improvizaci, byla tedy jasně určená. Obecně měly všechny písně
jasnou strukturu, která se organicky naplňovala. Je tam samozřejmě
hodně muziky, která nebyla v notách vypsaná, ale to bylo možné
proto, jaké muzikanty v kapele mám. Současně musím zmínit ještě
Milana Cimfeho, díky kterému jsme měli ve studiu Sono skvělé
zvukové podmínky. Spolupráce se všemi si moc vážím. Je to pro
mě neuvěřitelně inspirativní a myslím, že i tím se velmi
posunuju."
Texty
i hudba vašich písní jsou často poetické, nostalgické, a
pracujete i s náladami, které vznikají díky počasí – jsou tu
písničky Pršet nepřestává, Sněží nebo Podzimní píseň.
Stává se vám často, že na vás působí počasí a venkovní
atmosféra, a vznikne z toho píseň?
„Určitě,
ale není to tak, že bych si řekla: dneska tolik prší, tak o tom
napíšu písničku! Myslím si, že v sobě mám hodně přírody
spíše skrze to, že jsem vyrostla v Jablonci nad Nisou, hned za
domem jsme měli les a příroda byla důležitou součástí mého
dětství. V Praze vedu městský život, takže možná v tom nějaká
nostalgie po přírodě je. To je jedna stránka věci. Druhou
stránkou je zvukomalebnost, zvučnost slov, kterou ve svých textech
vyhledávám. Déšť, sníh, to jsou krásná slova, a pršet
nepřestává je hezká slovní kombinace. Napsat třeba text o
motoru nebo použít spojení „jsi můj motor", to u mě
nepřichází v úvahu. (smích) Pracuju s určitou slovní zásobou,
která, musím přiznat, je omezená, a některé motivy se u mě
opakují. Ale hodně pracuji se zvukomalebností a citlivostí, která
je mně přirozená. Nechci přitom rozhodně říct, že je něco
špatného mít v písničce slovo motor. Třeba Jana Koubková,
která moji novou desku pokřtí, s tím pracovat umí. Například v
písničce Bugatti Step jsou slova jako karburátor, a je to naprosto
skvělé. Já ale pracuji s jinou poetikou, takže si vybírám spíš
slova jako déšť nebo sníh."
Kromě
toho máte na desce i procítěný přednes, až skoro herecký, když
jsem vás poslouchal, přišla mi na mysl Hana Hegerová…
„To
je hezké…"
…
myslím
si, že by se vaše písně daly označit i jako šansony. Bránila
byste se tomu? A obecně – co říkáte třídění hudby do
žánrových škatulek?
„Nebránila.
I písně na mojí předešlé desce Loving Season označil jeden
hudební publicista jako částečné šansony. Skrze práci s textem
se tomu nebráním. Vím, že pro posluchače, dramaturgy a celkově
pro orientaci je důležité se v té přehršli hudby, která každý
den vzniká, nějak zorientovat, probrat se v ní a někam ji
zařadit. Už tedy nepřítelem škatulek nejsem, protože vím, že
jsou důležité. A co se týče mojí hudby – ať si ji každý
zařadí tak, jak cítí. Já bych ji zařadila někam mezi jazz a
písničkářství, protože spíš než jako skladatelka se cítím
jako písničkářka. Ale protože písničkářství u nás má
konotace spíše s kytarou a úplně jiným stylem hudby, tak říkám,
že dělám jazz, šanson, písně… Koneckonců – šansony jsou
vlastně písně!"
Vaše
slavná a skvělá kolegyně Vlasta Průchová říkávala, že jazz
je životní styl. Souhlasíte s tím, a je to i váš životní
styl?
(delší
zamyšlení) „Víte, my všichni, co ji děláme, máme tuhle
muziku rádi. Přestože mám spoustu projektů i v jiných žánrech,
tak jazz je srdcovka. Takže ano, viděno takhle se dá jazz označit
jako životní styl: máte jej tak rádi, že i kdyby na chleba
nebylo, tedy – i kdyby se přestal točit svět, - budeme ho pořád
hrát. (smích) Mám pocit, že v jazzu, v jazzové komunitě jsou
věci čistší. Nejde tu o show, o blyštivé kostýmy a množství
světel, ale o muziku. I když mě by určitě bavilo jít i touhle
cestou, nemyslím si totiž, že se to vzájemně vylučuje. Je možné
mít blyštivé kostýmy, velkolepou show, a přitom pořád dělat
fantastický jazz. Primárně ale jazzová hudba o tomhle není.
Chceme si hezky zahrát muziku, kterou máme rádi. Jako muzikanti si
vzájemně vycházíme vstříc, a přitom máme prostor pro vlastní
tvorbu. Takže shrnuto: myslím, že v jazzu jsou upřímnější
vztahy než v jiných uměleckých odvětvích. A ty se při koncertě
přenášejí i do publika. My stojíme na pódiu s obrovskou
koncentrací a energií, a lidi v hledišti nám to vracejí. Vzniká
tak úžasná „akce a reakce". Vzniká intenzivní emoce, která
se člověka zákonitě hluboce dotkne."