Legendární album Kolej Yesterday vyšlo před 30 lety, ale aktuální je stále

Letos je tomu přesně třicet let, co vyšlo a velký poprask způsobilo geniální rockové album Kolej Yesterday. Jeho písničky dodnes nezestárly, však se na jeho tvorbě sešla elita českého rocku od Michala Prokopa a skupiny Framus 5 přes Ladislava Kantora a uskupení C&K Vocal až k Janu Hrubému, Jiřímu Stivínovi či Petru Skoumalovi. Rozhovor s Michalem Prokopem a Ladislavem Kantorem vznikl ve spolupráci s vydavatelstvím Supraphon, které nyní vydává album v reedici s bonusovým DVD.



HK: Ve dnech, kdy album vychází, bohužel zemřel jeden z jeho tvůrců, významný český muzikant Petr Skoumal…
M. P.:
"Není asi na mně, abych vypočítával, o co všechno přichází česká kultura, k tomu jsou povolanější – novináři, hudební publicisté a co já vím, kdo ještě. Já mohu být osobnější. Petr Skoumal teď určitě někde nahoře „…sedí a poslouchá jazz, a zdá se mu, jako by to bylo dnes…" A jestli ještě někdy vlezu do studia něco nazpívat, určitě uslyším v duchu to jeho: „takhle ne, spíš to zkus lehčeji, jo, jo, to je ono!" Takhle mě vždycky hecoval, i když jsem zpíval třeba svoje vlastní věci, nejen ty jeho. A já mu věřil na sto procent. Jednu jeho pecku, co se nám na poslední desku nějak nevešla, tady pořád mám, tak třeba… "

Taková deska se podaří jednou za X let

HK: Na Wikipedii se píše, že album Kolej Yesterday je jedno z nejzásadnějších československých rockových alb 80. let. Cítíte to dnes taky tak? A cítili jste to už tehdy?
M. P.
: "Taková věc se nedá cítit, když na ní pracujete. Věděli jsme ale tehdy, že je to dobré a věřili v úspěch, i když jsme samozřejmě netušili, že to bude žít ještě i po třiceti letech. Dnes si tudíž, možná trochu neskromně, myslím, že to opravdu zásadní album bylo. Pro mě, ale jak se ukazuje na našich koncertech, i nejmíň pro celou jednu generaci."
L. K.: "Tak jednoznačně bych si to říct nedovolil. Spíš bych řekl, že všechna alba, která jsme spolu s Michalem Prokopem koncipovali a natočili, ať už je to Kolej Yesterday z roku 1984, Nic ve zlým, nic v dobrým z roku 1987 nebo Snad nám naše děti… z devětaosmdesátého roku, jsou vzácně vyrovnaná, a patří k tomu lepšímu z tehdejší produkce – prostě se dají poslouchat dodnes. Píseň Kolej Yesterday je totiž natolik mimořádná, taková se podaří jen jednou za X let, že to celkový pohled na naší dramaturgii vlastně zkresluje. Co jsme cítili tehdy? Tenkrát to byl úplný začátek. Potřeboval jsem prostě titulní píseň naší první premiéry, kterou jsem měl režírovat. A když ke mně jednou přijel Petr Skoumal, a tuhle píseň mi přehrál, věděl jsem, že je vyhráno…"

HK: Nahrávali jste v soukromém studiu, ale to se asi nesmělo říci. Jakým způsobem jste to utajili?
M. P.:
"Nahrávání v soukromém studiu jsme nijak netajili, ani nijak nepropagovali. Tehdy už tady pár soukromých studií bylo, myslím, že první měl Karel Svoboda, který v Jevanech točil muziku ke svým zakázkám filmovým i televizním – mimochodem mu tam chodili hrát i kluci z tehdy zakázaného Pražského výběru, pak i Láďa Štaidl měl soukromé studio a pak už jich bylo víc, mezi ně patřilo i studio Petra Kocfeldy, kde jsme my natočili Kolej. Panton vlastní studio neměl, tak si pro svou produkci najímal různá studia. A určitě to měli nějak legalizované, i naši poslední předrevoluční desku Snad nám naše děti... jsme točili v soukromém studiu, tehdy pro změnu u Martina Kratochvíla."
L. K.: "V roce 1984 už tak krutý časy nebyly. A Panton, jak řekl Michal, neměl nikdy vlastní studia, ty si pronajímal, a tak už byl jen krok k tomu, aby si studio pronajal od soukromníka, s kterým už tenkrát externě spolupracoval. Je pravda, že jsme o tom moc radši nemluvili, protože jsme věděli, že i v těch časech přeci jen existovalo dost mamlasů, kteří to považovali za „ohrožení socialismu", a byli schopni celý projekt z „ideologických" důvodů potopit…"



HK: To se naštěstí nestalo. Jak na tehdejší nahrávání vzpomínáte?
M. P.:
"Nahrávání bylo moc fajn, bylo to hodně uvolněné, i hosti se, myslím, cítili dobře, měli dost volnosti pro svoje vlastní hraní. Kromě té „pohřební" předehry Blues o spolykaných slovech, kterou Honza Hrubý napsal pro dechaře, a sborů C&K Vocalu, si všechno ostatní hosti většinou vymysleli či připravili sami. Termínově to tehdy dával dohromady producent Láďa Kantor, který byl vlastně ideovým autorem celého projektu."
L. K.: "Stivín, Nejezchleba i Skoumal, ti všichni byli nejen špičkoví muzikanti, ale i naši kamarádi, kteří stejně jako my moc šancí nahrávat neměli. Tak jsme si to užili. Byla s nimi radost spolupracovat…"

Vydavatelské plány schvalovalo ÚV KSČ

HK: Deska vyšla u Pantonu. Tehdejší Supraphon se bál?
M. P.:
"U Pantonu jsme desku vydávali prostě proto, že jsme u něj vydali už předchozí album Holubí Dante a měli jsme tam v té době dost příznivé prostředí pro práci. I když i kolem samotného názvu desky byly debaty. To anglické Yesterday hodně vadilo. Nakonec to tam prošlo, ale kuriózní je fakt, že Petr Skoumal s Pavlem Šrutem, jako autoři téhle klíčové skladby, ji mají dodnes, jak jsem objevil, na OSA nahlášenou jako Kolej Y. Taková byla tehdy doba."
L. K.: "Nezapomeňte, že tehdy v Čechách existovala jen dvě vydavatelství a obě byla státní! A oběma schvaloval vydavatelské plány všemocný ÚV KSČ, který měl větší moc než celá vláda s Parlamentem dohromady! Přes ně nejel vlak. Nejbližší svobodné vydavatelství bylo až v Mnichově… Supraphon měl pod smlouvou tehdejší elitu pop music, tu galerii Zlatých slavíků. A tak většině „neSlavíků" zbýval Panton. Faktem je, že na Pantonu byli zaměstnaní většinou méně zbabělí a více vzdělaní redaktoři, než v Palackého ulici, takže jistá naděje tu byla…Když si ale vzpomenu si, že jen souboj o název premiéry i alba trval na Pražském kulturním středisku i na Pantonu víc než rok, dovedete si představit v jakých neuvěřitelných, a zároveň směšných poměrech jsme žili..."



HK: Dá se říct, že na téhle desce jsou největší hity kariéry Michala Prokopa?
M. P.:
"Že z téhle desky pocházejí vedle samotné Koleje ještě i moje další hity je jasné i podle toho, že jsou to věci, které hrají rádia dodnes. Dokonce mnohem víc, než tehdy, kdy existovalo rádio jediné a pro jistotu to nehrálo, aby se nemuselo řešit, jestli je Kolej Yesterday píseň angažovaná, nebo protistátní, abych hovořil tehdejším normalizačním slovníkem, neboť i tohle se čas od času objevovalo. Něco z toho najdou posluchači i v bookletu reedice. Bohužel se dnes prakticky téměř nehrají moje novější věci, které jsou podle mě stejně dobré, možná i lepší, ale rádia pořád hrají jen ty Funebráky, Bitvu o Karlův most a Kolej. Ale vlastně jsem moc rád, že to hrají a jsem i trochu pyšný. "
L. K.: "Určitě se dá říct, že na třech albech, která jsem zmínil, tedy Kolej Yesterday, Nic ve zlým, nic v dobrým a Snad nám naše děti… je většina největších Michalových hitů… "



HK: Kdo sestavoval bonusové DVD? Z kolika záznamů se vybíralo? A podle čeho?
M. P.:
"Bonusové DVD jsem sestavil já, chtěl jsem na něm přestavit písničky z tohohle alba v živé podobě a pokaždé s nějakým zajímavým hostem, zpívám tam tedy s Petrem Skoumalem, Danem Bártou, Wabi Daňkem, The Tap Tap a ještě i některými dalšími zajímavými tvářemi. Těchhle video bonusů je tam celkem pět a jsou ze tří různých koncertů z posledních let."    
Foto: Martin Kubica
GALERIE

Související obsah:

» Michal Prokop je Sto roků na cestě   (Joe Stramr, 17. 08. 2012)
» Michal Prokop si pozval na křest řadu hostů   (Karel Souček, 15. 12. 2012)
» Michal Prokop připravuje nové album   (Louie Disgane, 15. 03. 2011)
» Zemřel autor zásadních večerníčkových melodií, Petr Skoumal   (Jitka Fialková, 28. 09. 2014)


ZADEJTE KOMENTÁŘ



HUDEBNÍ ZPRÁVY
Nový singl kapely Eddie Stoilow se věnuje problematice milostných vztahů
21.04.

Nový singl kapely Eddie Stoilow se věnuje problematice milostných vztahů

Kolem vztahů a lásky se točí nový singl pražské pop-rockové skupiny Eddie Stoilow. Píseň Ale nee doprovází videoklip,...


Zakladatel Deep Purple, bubeník Ian Paice, vystoupí v Čechách hned šestkrát
20.04.

Zakladatel Deep Purple, bubeník Ian Paice, vystoupí v Čechách hned šestkrát

Velká bubenická ikona, zakladatel a nepřetržitý člen Deep Purple a zároveň spoluautor jejich největších hitů. To je Ian Paice,...


Krásný ztráty Live ohlašují další jména - Kirschner, Lenny, či Königa
20.04.

Krásný ztráty Live ohlašují další jména - Kirschner, Lenny, či Königa

Festival Krásný ztráty Live, jehož devátý ročník se uskuteční 8. a 9. srpna již tradičně ve středočeských Všeticích...


Bára Poláková a Štěpán Urban vypouštějí Draka
19.04.

Bára Poláková a Štěpán Urban vypouštějí Draka

Na hranici křehkého popu a emotivní filmové atmosféry se pohybuje písnička Drak. Jedná se o vůbec...


Koncert Symphony for Humanity upozorní na rostoucí xenofobii
19.04.

Koncert Symphony for Humanity upozorní na rostoucí xenofobii

Praha je místem, kde xenofobie a stereotypní odsuzování druhých není tolerováno. Tak zní hlavní podtitul speciálního...


» zobrazit více...


RECENZE
PRÁVĚ VYŠLO
Duše v peří
15.04.

Duše v peří

» Joker Beat

Čtvrté album Joker Beat pod názvem Duše v peří vyšlo 20.12....

PODPORUJEME NADĚJNÉ KAPELY



Víme, jak je těžké pro mladé ale zatím neznámé kapely prorazit do médií a tím získat nové fanoušky.


» Podporujeme nadějné kapely

» Zadání profilu interpreta

Hudební knihovna - NEWSLETTER

Chcete dostávat do vaší emailové schránky aktuální informace ze světa hudby? Přihlašte se k odběru newsletteru. Odběr můžete kdykoliv zrušit.

Přihlásit k odběru newsletteru