Kolegové, příbuzní a známí vzpomínají na Karla Zicha s láskou
Karel Souček, 27. 11. 2020
Po memoárech Luboše Andršta a Michala Prokopa vydává
nakladatelství Galén další knihu o českých muzikantech.
Tentokrát je věnována Karlu Zichovi, nese název Dvanáct strun
Karla Zicha a jejími autory jsou Michal Bystrov, Marta Bystrovová
a Zdeněk Hazdra.
Na začátku byla
stará, oprýskaná kytara. A dva kamarádi, kteří si vysnili
knížku o životě slavného strýce jednoho z nich. Navazovali
pomyslné struny, pokusili se ten ztichlý nástroj rozehrát. Jak přibývalo
postav, rostl i počet autorů. Vznikla unikátní sbírka rozhovorů,
jakýsi kubistický portrét, z jehož úhlů lze složit pestrý
obraz osudů zpěváka Karla Zicha i lidí kolem něj. Jedna z
největších hvězd české pop music zemřela předčasně, v
pouhých pětapadesáti letech. Kolegové, příbuzní a známí na
ni bez výjimky vzpomínají s láskou. A také s posmutnělým
úsměvem, protože slušný a pohodový člověk, fajn táta a
muzikant od pánaboha Karel Zich tu mohl a měl být ještě dlouho…
Kniha Dvanáct strun
Karla Zicha by nevznikla, nebýt úzké součinnosti všech žijících
členů Zichovy rodiny. Jim patří velký dík a bez nich by
nespatřilo světlo světa ani CD plné zvukových pokladů ze
zpěvákovy pozůstalosti.
Karel Zich na
stránkách této knížky ožívá v cenných a jedinečných
vyprávěních obou jeho žen, Nataši a Jany Zichové, dětí Adély
a Karla i švagrové Dagmar a synovce Otakara. Historii rodu Zichů
osvětluje Karlova sestra Marie Bořek-Dohalská. O Karlově
profesním životě hovoří kritik Jiří Černý, někdejší šéf
kapely Flop Michal Pavlík, zpěvačka Lenka Filipová, hudebník a
pedagog Jiří Hlaváč a textař František Novotný. Zichovým
začátkům ve skupině Spirituál kvintet i jeho návratu k témuž
souboru po sametové revoluci jsou věnovány obsáhlé rozhovory
s Jiřím Tichotou a Dušanem Vančurou.
Třešinkou na dortu
je více než dvacítka kratších vzpomínek Karlových přátel a
souputníků včetně Jiřího Bělohlávka, Jiřího Pavlici, Petra
Jandy, Marty Kubišové, Michala Prokopa či Zuzany Michnové.
Přiložené CD
Dvanáct strun Karla Zicha (Sám se svou kytarou) obsahuje
devatenáct raritních nahrávek, z nichž nejstarší pochází
ze šedesátých let a nejmladší z roku 2004, kdy Karel Zich
tragicky zemřel. Fanoušci zde najdou skutečné klenoty – včetně
části jeho pozdního akustického recitálu, živého provedení
starých blues a spirituálů i dvou dosud nevydaných nahrávek se
Spirituál kvintetem. Ve většině případů jde o sólová
vystoupení jen za doprovodu zvonivé dvanáctistrunky. Cílem
editora bylo podívat se na talent a tvorbu Karla Zicha z pohledu
těch, kdo ho spíše než za hvězdu českého popu považovali za
prvotřídního hráče na dvanáctistrunnou kytaru a zpěváka s
neuvěřitelným, téměř soulovým feelingem.
UKÁZKY
Karel Zich přišel
na svět 10. června 1949. Jako nejmladší ze tří dětí se v
rodině vymykal. Sestra Marie (ročník 1937) se odmalička dobře
učila, očekávaly se od ní výsledky. Později se na pražské
Univerzitě Karlově stane uznávanou kapacitou přes francouzskou
fonetiku a verbální komunikaci. Prostřední Otakar, narozený v
roce 1945, se už tolik snažit nemusel. Prospíval však výborně,
učení mu šlo samo, i hra na housle. Jeho mladší bratr Karel –
v rodině se mu přezdívalo Kulíšek, zatímco Marii se říkalo
Otka či Oťula a Otakarovi zase Otouš – nebyl vysloveně studijní
typ a měl pověst pěkného kvítka.
„Já jsem mezi
hodné žáky nikdy nepatřil," přiznával po letech. „Ještě
více se to vyjímalo v porovnání s mými staršími
sourozenci, kteří chodili do vyšších tříd a měli samé
jedničky. Já jsem tuto naši tradici prolomil, a to hned od první
třídy, kdy jsem ještě s jednou spolužačkou dostal velkou dvojku
přes celé vysvědčení. Musím přiznat, že školu jsem opravdu
příliš rád neměl. Třeba hned v první třídě jsem do školy
propašoval pro mě tehdy ještě velkou vzduchovou pistoli Lov 2 a
po vyučování jsem pak před školou provozoval střelbu, přesněji
řečeno, střílel jsem po pomocnici Veřejné bezpečnosti, která
nás udávala, že kouříme. Moje maminka pak musela jít na
oddělení VB zaplatit pokutu 14 Kčs."
JIŘÍ ČERNÝ
Zichův případ
je unikátní, protože on snad jako jediný z předních českých
zpěváků dokázal zkrotit své ego a znovu se stát členem většího
souboru.
"I přes
intelektuální základ v něm byla trocha plebejství. Měl ohromný
smysl pro humor, cítil se dobře v partě a také uměl party
vytvářet. Nikdy se nehandrkoval o peníze. Když se rozhodovalo,
kdo bude řídit cestou na koncert a v noci pak rozveze ostatní po
Praze, Karel, který byl z celé skupiny nejslavnější, se sám
nabídl a tu černou práci dělal."
V roce 1999 vyšla
jeho poslední sólová deska Já ti zpívám. Leckdo si v tu chvíli
pomyslel: Aha, pozor, tady se něco děje! Jako by se Zich znovu
nadechoval.
"Ano, přesně:
nadechoval se. Na albu Já ti zpívám postoupil o krok dál. Je
znát, že nevystřílel všechen prach. Nebyl vypotřebovaný. A to
je zase dobrá stránka jeho sólové kariéry: on nikdy neměl v
zádech takové to mrazení, že se vydal z posledního. Ne, on mohl
pokračovat a ještě leccos udělat,"
JIŘÍ TICHOTA
Na české poměry
byl opravdová hvězda, a přesto se dokázal vrátit do skupiny jako
řadový člen. Jak ten jeho druhý, porevoluční příchod vypadal?
"Po listopadu 1989
jsme se sešli. Karlovi tak jako mnoha jemu podobným výrazně ubylo
hraní. Lidé přestali být zvědavi na cokoliv, co bylo dříve
oficiální. Horko těžko uživil svou kapelu, a tak zase začal
hrát sám. U nás naopak vznikl ten problém, že se rozhodl odejít
Honza Nedvěd. Medailon ke třiceti letům Spirituál kvintetu už s
námi dělal jen jako host. A někdy v roce 1992 přišel i František
Nedvěd, že by chtěl za bráchou. Postavili mě před hotovou věc,
a to zrovna ve chvíli, kdy jsme připravovali nové album Rajská
zahrada. Uvažoval jsem takto: Honza už s námi zpívat nebude,
tím pádem nemáme vyšší hlas. Zkusím poprosit Zicha. Stejně
jsem už nějaký čas tušil, že by to mohla být cesta. Navrhl
jsem mu, aby se na desce podílel, a vybral jsem věci, které s námi
zazpívá. Na Rajské zahradě je ještě uvedený jako host. Během
zkoušení ale začalo být jasné, že k nám pořád krásně
pasuje. Chystal jsem se mu udělat nabídku, dopředu jsem mu však
nic neřekl – jen to, že jdeme točit desku. Při zkouškách
roztál, byl zase mezi svými. Vtipkoval, docela přirozeně do
kapely vplul"
Album Rajská
zahrada je výjimečné. I proto, že na něm znějí
bicí, piano... De facto je to rhythm’n‘blues.
"Také myslím, že
je jedno z našich nejlepších. Chvíli jsem měl pocit, že to bude
poslední deska. Pokud by se mi Karla nepovedlo přesvědčit, býval
bych to típnul. Proto jsem se snažil shrnout, co jsme až doposud
dělali. Díky Karlově účasti jsme mohli zařadit novou verzi
písně Dým, jen dým. Je tam i Osel Jerry a další
věci, které s námi kdysi hrával. Výtečný je Vláček –
ten jsme dali na jediný pokus! Je to písnička, kterou jsme si
připravili v roce 1974 v divadélku Ateliér pro program Loučení
s Karlem Zichem. Tam ho Karel zpíval poprvé a naposledy."
ADÉLA ZICHOVÁ
„Ne, že by nás
přímo k něčemu vedl – a když, tak tím svým nenápadným
způsobem," upřesňuje Adéla. „Mnohem víc nám toho předal
tím, jak se sám choval. Zpětně si ho vážím hlavně za to, že
měl autentické sociální cítění. To jsem po něm nezdědila
zdaleka tolik jako můj brácha. Vzpomínám si, jak jsme jeli po
Praze, to mi mohlo být snad patnáct nebo víc. Bylo to na
Vinohradech, neměli jsme žádný kvalt. Najednou táta uviděl
starou paní, která táhla tašky s nákupem. Zastavil a nabídl jí,
že ji odvezeme domů. Já se ho pak ptala, kdo to byl. Odvětil, že
neví. Povídám: ,Počkej, jak to, že nevíš?‘ A on: ,No vždyť
nikam nespěcháme...‘ Jsem si naprosto jistá, že to nedělal
proto, aby lidi řekli: ,Karel Zich je dobrý člověk.‘ Jen se
zachoval slušně."
O tomto rysu jeho
povahy svědčí i fakt, že vždy na Štědrý den jezdil hrát do
Motola dětským onkologickým pacientům. „Musel to pro něj být
docela drsný zážitek, ale i tak to dělal. Za tyhle věci si ho
dnes moc považuju. Možná mi tak toho dal mnohem víc, než kdyby
mě cíleně vychovával," uzavírá Zichova dcera.
DUŠAN VANČURA
Bylo na něm v
posledním roce jeho života vidět, že mu není dobře?
"To je ta zapeklitá
otázka, jestli věděl, nebo nevěděl, že něco není v pořádku.
My v kapele si myslíme, že musel vědět, protože zkraje roku 2004
byl asi tři týdny na vyšetření v Motole a tam mu dělali všechna
možná měření. Vrátil se a nás okamžitě trklo, že přestal
pít kafe. A když Zich, který nepil kávu, nýbrž roztok kávového
prášku s vodou v poměru jedna ku jedné, skoncoval i s tímhle,
muselo se už dít něco závažného. Ale hlavním důvodem, proč
šel na vyšetření, bylo, že ho při koncertech bolelo v zádech.
Mysleli jsme, že je to tím, jak energicky hraje na kytaru. Že jsou
to nervy, šlachy... Ukázalo se, že to bylo od srdce."
Přicházíme k
tomu nejsmutnějšímu: v červenci 2004 podlehl Karel Zich
infarktu poté, co se potápěl u břehů středomořského ostrova
Korsika.
"Já si nikdy
neodpustím, že jsme s ním na Korsiku nejeli. Třeba bychom něco
mohli udělat... Karel s Janou nás tam oba – mě i mou manželku –
lákali. Ale my jsme už měli zaplacené Dánsko. Teprve při
návratu jsem na hranicích zapnul telefon a přečetl si zprávu od
našeho manažera, že je Karel po smrti. Žena se rozbrečela, já
zůstal bez hlesu. První, co mě napadlo, byla možnost, že se
zabil v autě. Asi víte, jak Karel řídil: na dálnici jezdil
stoosmdesátkou, v jedné ruce bagetu, volant přidržoval
kolenem, druhou rukou telefonoval a někomu na druhém konci říkal:
„Prosím vás, teď jsem u Jihlavy, na Žofín to nestihnu."
Neodmítl žádný kšeft, pokaždé slíbil: „Napište si mě tam,
přijdu trochu později, ale to se nějak udělá." Věčně byl ve
stresu, kalendář měl úplně plný. A to nejspíš srdci nedělalo
dobře. Než došlo na tu osudnou dovolenou na Korsice, přemlouval
mě, ať určitě jedeme, že to bude prima. Jenže já se potápět
nechtěl. „Mně to, člověče, nedělá dobře," vysvětloval
jsem mu. „Já ti mám pod hladinou nepříjemný pocit. Kdyby nade
mnou bylo pět metrů vody, koukal bych, abych byl
hezky rychle
zpátky." A on mi na to řekl: „To já se taky bojím, ale když
je to tak krásný..." Takže s tím asi sám zápasil."
FRANTIŠEK
NOVOTNÝ
Brzy se dostavil
úspěch. Jak Zich svou popularitu snášel?
"Jeho obliba byla
oprávněná a on ji pociťoval jako příjemnou součást toho, co
měl strašně rád. Nestal se z něj nafrněný fouňa, na slávu
netlačil, spíš přemýšlel, co dělat, aby nezklamal očekávání.
Nevím, že by někdy překročil čáru vkusu. Nazývali ho českým
Elvisem – ale on nebyl Elvis, byl Karel, byl svůj. Měl výborné
rodinné zázemí, hudební vzdělání, skvělý sluch, psali pro
něj dobří textaři, ale také se vyznačoval tvůrčí pokorou,
laskavostí a očima básníka. Navíc měl ohromný smysl pro humor,
nestylizoval se, dokázal naslouchat, uměl se hezky dětsky
nadchnout. Hrál stejně naplno v New Yorku jako v Lucerně nebo v
hospicu v Bohnicích. Lidé ho měli rádi, cítili, že je rovný,
férový chlap. Obětavý, s velkým srdcem. Bohužel, neuměl nikomu
nic odříct a potom leckdy nestíhal splnit, co slíbil. O jeho
popularitě svědčí i příběh s kytarou, kterou mu ukradli po
koncertě na Slovensku. Když se rozneslo, že je Kájova, kdosi mu
zatelefonoval: „Máte ji na zastávce tam a tam." Karel byl
vzdělaný a měl vychování. Kdyby nedělal muziku (což mu geny
naštěstí nedovolily), byl by z něj nepochybně dobrý sociolog.
Ostatně noblesa, vzdělanost a muzikálnost patřily u Zichů k
rodinné výbavě. Karlův brácha Otík byl výtečným houslistou,
sestra Marie, zvaná Oťula, je profesorkou na Karlově univerzitě.
Ne náhodou mi ukazovala matička Miláda zasedací pořádek, kde
kdo seděl za jejího dětství při obědě v Lánech, kam je tehdy
pozval T. G. Masaryk. Tu noblesu a slušnost Karel podědil. Komu
nepomohl, tomu neublížil."
LENKA FILIPOVÁ
"Opravdu vážně
přemýšlel o tom, že bychom po dlouhé době obnovili spolupráci.
Dokonce mi říkal, že má něco připraveného. Jenže když jsem
chtěla vědět víc, odbyl to větou, že se domluvíme, až se
vrátí. Tou dobou sbírala Filipová síly po těžkém období, kdy
ji zrazovalo zdraví. Roku 2003 vydala album Tisíc způsobů, jak
zabít lásku, kde se představila s elektrickou kytarou a v
bigbítovější poloze, než byli její fanoušci zvyklí. Vrátila
se na pódia, otevírala další hudební kapitolu. K něčemu
takovému se možná chystal i Karel Zich. „Jednoho dne jsem se
zastavila u Petra Samka v obchodě a opravně hudebních nástrojů
Alexim v pražských Dejvicích, kde si všichni léta letoucí
necháváme ,obouvat‘ kytary. Přišla jsem pro tu svou a ptala
jsem se: ,Už Karel přijel?‘ Petr odpověděl: ,Zatím ne, ale
tamhlety kytary jsou jeho, má si je vyzvednout příští týden.‘
Poprosila jsem ho, ať mi dá vědět, až se Karel vrátí. Pak už
si jen vybavuju telefon, samozřejmě z Blesku. Prý jestli vím, že
je Karel mrtvý. Zalapala jsem po dechu. Letěla jsem k Samkovi,
který mi potvrdil, že je to pravda. Pak ukázal do rohu: ,Tady má
ty kytary.‘ Tak jsem rovnou řekla: ,Já si jednu beru!‘ Zeptala
jsem se Jany, jestli smím, a dodnes ji opatruju jako cennou
vzpomínku."
MICHAL PAVLÍK
Co se pro vás z
muzikantského hlediska změnilo se sametovou revolucí?
"Každý vám řekne,
že po převratu kšefty nebyly, lidi zajímalo něco jiného než
pop music. Naštěstí jsme hned v devadesátém roce dostali nabídku
účinkovat v hotelu Diplomat nad Kulaťákem v Dejvicích. Shodli
jsme se, že rock’n’roll je jistota, a rozjeli jsme tam svou
noční Elvis Presley Show. Karel zpíval v angličtině, bylo to
dobře placené a cizinci byli nadšeni. Musím říct (a to nás
také spojovalo), že my jsme si oba uměli poradit i v hubených
letech. Já jsem se třeba naučil na dudy. Sháněli jsme ve Flopu
saxofonistu, načež se jeden dostavil. Hrál sice mizerně a místo
nezískal, ale zato uměl na dudy, což mě hrozně bavilo. Půjčil
mi je, a dokonce sehnal odborníka, který mi pak vyrobil mé
vlastní. Ovládl jsem tenhle nástroj poměrně rychle – a když
pak nebylo do čeho píchnout, šel jsem s ním na Karlův most. Psal
se rok 1991 nebo 1992. Všude plno cizích turistů, kteří se
přijeli podívat, jak vypadá Praha bez bolševika. Stačilo, abych
na ty své dudy dvě hodiny hudlal, a měl jsem vyděláno, jako
kdybych týden koncertoval s kapelou. Házeli mi šilinky, marky i
dolary. Karel z toho měl děsnou srandu, kroutil hlavou a říkal:
„Co ty jsi za člověka?!" Jednou šel po mostě Vláďa Mišík,
který byl v té době poslancem. Vracel se ze sněmovny, bylo hrozné
vedro, on měl na sobě sako, povolenou kravatu, potil se jako dveře
od chlíva. Vrhli jsme na sebe nevěřícné pohledy. Ten jeho říkal:
Co tu ten šílenec provádí a proč má u všech čertů dudy? Já
se zase v duchu divil: Tak takhle vypadá Mišík v saku... Když ke
mně došel, poznamenal: „Dobrý, vole, to je ta porevoluční
změna?" Já na to: „Jasně, děláme, co se dá." A on si
ulevil: „Teda řeknu ti, že než tam sedět s těma
pitomcema, radši bych tady s tebou hrál na dudy."
MARTA KUBIŠOVÁ
"Znala jsem se s
maminkou Karla a Oty, já a Katka jsme tam chodívaly. Stýkaly jsme
se s Karlovým bratrem Otou, který byl skvělý houslista, a s jeho
ženou Dášou. Naše Káťa a mladý Otík Zich se několik let
přátelili, než se rozletěli do světa. Dole ve vile ve Šrobárově
ulici měli Zichovi takovou hudební pracovnu, kde Karel hrál a
zkoušel. Já ho znala hlavně z rádia, tehdy se písničky tohoto
typu hodně vysílaly. Jenže on začal být známý v sedmdesátých
letech, kdy jsem já už vystupovat nesměla, takže jsme se pracovně
nemohli setkat. Jako zpěváka jsem ho vnímala vlastně jen z
poslechu. Působil na mě výborně, byl muzikou doslova prostoupen.
Měl báječný hlas, prvotřídní presleyovské vibrato, které by
se s Elvisem klidně dalo zaměnit, kdyby byl zpíval anglicky a
jinde… Později od presleyovského stylu trochu ustoupil a ukázalo
se, že kdyby tam nebyl ten hlas a ta všudypřítomná muzika,
kterou miloval, jíž rozuměl a kterou uměl suverénně
interpretovat, jen sám témbr by nestačil. Už když začínal se
Spirituál kvintetem, byl mezi ostatními jasně slyšet. Jeho zpěv
byl nezaměnitelný a myslím, že právě ten jeho témbr
potřebovali, aby byl zvuk dokonale plný. I dnes – a možná právě
dnes, kdy z rádií slyšíte opravdu hrozné věci – je třeba
Karla Zicha vysoko cenit. Je ho velká škoda, kromě klasiky by
uzpíval asi úplně všechno. Chybí tady."
JIŘÍ SUCHÝ
"Karel Zich –
člověk, kterého jsem měl rád dříve, než jsem se s ním osobně
setkal. Aby ne, když z jeho zpívaného projevu čišela láska k
našemu společnému idolu, jímž byl Elvis. V našem povolání se
obvykle alespoň na okamžik sejde každý s každým. I nám se to
přihodilo. Při nějakém – tuším, že televizním –
vystoupení jsem s Karlem Zichem sdílel šatnu. A jak už to tak v
naší branži bývá, jelikož jsme se navzájem znali z obrazovky,
nebyli jsme si, když došlo k setkání, cizí. Povídali jsme si
krátce, v podstatě o ničem, ale pak náš rozhovor dostal téma:
anekdoty. Nevím, kdo z nás byl první, ale jakmile padla ta první
anekdota, evokovala další, ta zase další, a tak jsme se střídali,
smáli, vyprávěli, smáli... A ani nám nepřišlo, že za tu dobu
utekly dvě hodiny, které bychom, kdyby nás osud nedal dohromady,
trávili v nudném čekání. Od té doby, kdykoliv vidím Karla
Zicha na obrazovce, říkám si: Tuhle jsem mu ještě neřekl!
Ale, žel, už
neřeknu."