Je možná troufalé vracet se v dnešní době
k neaktuálním deskám, ale občas najdeme i po letech klenot, který
rozproudí v přehrávači nespoutanou jízdu, u níž jenom posloucháte a lačně
se těšíte na další pozoruhodné hudební okamžiky. Toto se mi přihodilo u poměrně
nedávno objeveného alba Na konci přijde začátek skupiny Kapriloa.
Ještě, než se dostanu k samotnému recenzovanému
albu, dovolím si na úvod trochu historie. I když kapela Kapriola začínala
původně jako hard rocková recese čtyř kamarádek, což se projevilo na prvních nahrávkách,
která přinesla lehčí rockový nářez, s jednoduchými texty i akordy,
nejpozději od alba Monday v roce 2009 se sympatický ženský
kvartet začal profilovat jako svébytná rocková kapela s osobitou vlastní
tvorbou. Ta byla postavená na špičkové kytaře Donny Michelle, častých změnách
rytmu, které na albu hnaly dopředu šlapavé bicí Mercy a huhlavá basa
Bassbarelle. Už na tomhle albu se objevují zajímavé hudební prvky: nejen
spontánní riffování, ale i klávesové skotačení anebo houslové vstupy, které
přinášejí skvělé osvěžení do rockového nářezu.
I po letech zaujme song Puritánka
s atmosférickými klávesami a perlivým sólem, za který by se nemusel stydět
ani velikán Satriani, trylkově folklórní Mojmír, jež má v sobě
skvělou „nohavicovskou" rozvernost anebo romanticky pojatí Břídilové ze dna,
kde se ukazuje houslová ekvilibristika Michelle ve speedově-čardášovém duchu.
Celé album je nabité hity, a i po letech působí jako skvělá hudební práce.
Následovalo album Evoluce v roce
2012, které nabídlo zajímavou souhru kytar a houslí, z dnešního pohledu
zní možná lehce rutinně v porovnání s ostatními počiny, ale
v chronologii šlo o velký posun, co se týče zkušeností, nástrojové
výbušnosti i virtuozity. Jsou tu vynikající songy jako instrumentální Mango,
které nabídl houslové jamování až z přesahem do Orientu, stejně tak
houslově nadupanou Sfaramehore, thrashově progresivní Masky s
mrazivými horrorovými výkřiky anebo emotivní dramatický závěr Prach.
Pro skupinu je to další krok dopředu, zvláště zpěvačka Marqui si každou skladbu
vskutku užívala.
Další album, na které se dostalo až 15 skladeb, vydala
pod názvem Ego (Evolution Going On) Kapriola už v roce 2013.
Byla to další pestrá kolekce původních písní, kde nechyběla ostrá hard rockovka
Zrcadlo, krásná houslově metalová jízda Ghosts Attack, která
dokázala, jak lahodně se tento klasický nástroj umí doplnit s rockovým
kvapíkem, ale i krásně epická píseň Je to v nás. Kapela přiznává, že album bylo trochu nesourodě
uspořádané, ale přesto si za nim stojí.
Dostáváme se tímto zatím k poslednímu zářezu této
originální ženské party, k desce Na konci přijde začátek,
která spatřila světlo světa v roce 2016. Housle Michaely se zcela stáhly
z hudebního projevu, což bylo možná překvapivé, nicméně rozpoložení tvorby
ukázalo zcela nový drajv. Celkově se hudba začala ubírat alternativnějším
směrem, ale zároveň přinesla spousty nové energie, původních nápadů a dravých
melodií.
Začátek desky je působivý – podlazené kytarové tóny se
střídají s tvrdou heavy pasáží a vše doplňuje španělsky zpívaný refrén,
které mi evokuje dávné pop recesistky Las Ketchup. Přichází kytarové sólování.
Zazní fráze „Yo no espero nada…", tedy „já nečekám nic"….opět španělsky. Sekaný
úvod druhé skladby Svatební střídá zastřený vokál a grungeové kytarové
souznění, do kterého vpadne šťavnatý melodický riff. To je crossover jako
řemen! Najednou pouze bicí a zpěv a vše se opakuje. Na první poslech možná
chaotické, ale postupně tomu přicházíte na chuť, protože intenzivně zpívaný
refrén vás hluboce pohltí. Marqui střídá bravurně své polohy, chvíli zpívá jako
utržená z řetězu, pak zpomalí a v pozadí jsou slyšet originální perkuse
jako u latinskoamerických sekerníků Ill Niňo.
A už je tady třetí tvrďárna Cesty, která uhání
dopředu bez chvíle oddechu, alternativní přelévání kytar střídají thrashové
riffy. Je cítit, že Kapriola znatelně přitvrdila a přitom dokázala zařadit nové
svěží prvky. Je jistější, energicky výbušná a nesmlouvavá. Tohle musel být
pořádný hit na koncertech! Ve skladbě Ona je démon zurčí drsný thrash,
který evokuje na začátku Arakain z období alba Schizofrenie, ale
ženský vokál ho krásně zjemňuje, že si ho posluchač dokáže vychutnat. I když
textově působí temně, má očistný refrén. Nádherně atmosférické v závěru!
Song Všechny moje tváře začíná druhou polovinu
alba a já jako bych slyšel grungeového ducha 90. let, s melodickými beglajty
a kytarovými odchody, které nenechají nikoho v klidu. Těžko nacházím
slova, protože kapela hraje tak nepředvídatelně, že smekám. Bravurní riffování
Michaely nemá na české scéně obdoby. Závěrečné trio písní Balancuju, Když se
blíží pád a Nezapomínám jen potvrzuje neotřelý sound této nahrávky.
Nervní až drásavý rytmus, přicházejí opět hispánsky mluvené vsuvky, specificky skřípají
kytary a Marqui zaevokuje svou intenzitou frontmanku Marky Rybin z Gaia Mesiah. V druhé jmenované navíc zazní sborový ženský zpěv, který bych tam
rozhodně nečekal. Ale to ještě není všechno: skladba má v konečné fázi
krátký deathmetalový vstup hostujícího muže! Neskutečné!
Závěrečná Nezapomínám nepolevuje z celkového
napětí a i když má volnější zpěv, její energie nádherně pulsuje od začátku až
do konce. Jsou tady navíc atmosférické kudrlinky, refrén s výraznou
melodickou linkou a v pozadí křičí druhý vokál „Wake Up"! A jako na
začátku přichází „kečupské" sbory. Že si album můžete pustit znova, zjistíte
vzápětí, protože jste najednou v tom samém tónu, jste ztraceni, ale i
probuzeni najednou. Je to jako nekonečné probuzení z drsného snu do nového
dne, který přinese nečekané události, ze kterých se nechcete probudit. Ale vy
vlastně musíte, protože chcete dále žít!
Na svou dobu nahrála Kapriola silné a skutečně
progresivní album, která těžko srovnání s čímkoli jiným. Oprostila se
zcela od prostého hard rocku, vstřebala mnoho nových nálad, znatelně přitvrdila
a otevřela se bohatému crossoverovému světu moderní rockové hudby. Je nesporně
semknutější, ucelenější než rozevláté, i když hitové album Ego, a mělo –
nebo věřím, že i stále má – vysoké ambice. Deska ale vyžaduje posluchačovu
trpělivost a není přístupná na první poslechy. Díky tomu neustálému vnitřnímu
napětí se k ní ale budete vracet a odkrývat zajímavé nálady, které pak
zůstávají dlouho v uších.
Rozhodně dosavadní vrchol sympatického kvarteta by měl
letos dostat pokračování. Na konci přijde začátek však nasadilo
tak vysokou laťku, že ji bude opravdu obtížné překonávat. Těšme se však na léto
letošního roku, které tu bude zanedlouho, a přejme si to nejlepší možné
muzikantství v podání čtyř divoženek ze slezského hájemství. Kapriola
totiž patří vedle Gaia Mesiah nebo znovuzrozené legendy Loretta
k nejsilnějších ženským veličinám českého moderního rocku.