Igor Orozovič spojil osobnosti české kultury, aby společně podpořili zdravotníky
Karel Souček, 13. 03. 2021
Člen Činohry Národního
divadla v Praze Igor Orozovič se vedle divadelního a filmového herectví
věnuje hudebním projektům. Je autorem či spoluautorem všech písní Cabaretu
Calembour, napsal scénickou hudbu k několika divadelním hrám. Autorsky se
podílí na hudební části speciálních večerů Národního divadla Nová krev. Před
časem spolupracoval s Jihočeskou filharmonií na koncertním provedení
kultovní Balady pro banditu a příznivci hudebního odkazu Davida Bowieho
jej mohou vídat na scéně divadla Komedie v muzikálu Lazarus. Také
je občasným hostem pořadů Barování v Malostranské besedě v Praze,
kde se pouští do francouzských šansonů.
Současná pandemie koronaviru
přivedla Igora Orozoviče k napsání písně Hippokratova armáda,
kterou chce podpořit zdravotníky v první linii a poděkovat jim. Písničku
napsal už před rokem, hned v první vlně. Nyní vznikla nahrávka a
videoklip.
HK: Igore, písničku Hippokratova armáda jste
složil před rokem, hned začátkem první vlny pandemie. Vlastně mnohem dříve, než
vznikly jiné písně věnované tomuto tématu. Proč jste se k tématu vrátil?
Igor Orozovič :„Už tehdy jsem cítil, že bych
rád vyjádřil poděkování lékařům za jejich práci tím, co umím. Říkal jsem si, že
po té hromadě vtipných a odlehčených videí, kterých jsem také několik udělal,
je čas na nějaké upřímné poděkování a zároveň poděkování s obecnější platností,
protože lékařům se má děkovat stále, nejen během krize. A tak vznikla píseň
Hippokratova armáda. Měla by to být taková óda na lékaře – rytíře, kteří životy
chrání.
Nemělo smysl vymýšlet novou
píseň, když jedna nedotažená už existovala. Zároveň jsem to bral jako možnost
zapracovat na sobě a posunout se v tvorbě někam dál – takový
"quest”. Napadlo mě oslovit Davida Hlaváče, což je skvělý muzikant, který
spolupracuje s Bárou Polákovou. A vyplatilo se to. Byl to zážitek! To samé
platí o režisérovi klipu Janu Chramostovi."
HK: Jaká byla spolupráce s
Davidem Hlaváčem?
IO:„Úžasná. David je plný
entusiasmu, a když se do něčeho pustí, tak se už nepustí. A hlavně přemýšlí
komplexně. To on a Bára Poláková mi říkali, ať nejsem přizdi… a natočím pořádný
klip. Konzultoval se mnou i smysl a vyznění celé věci a měl spoustu nápadů.
Nahrávání byla radost. David mě nechával nahrát některé klavírní části. Já
nechtěl, protože on je mnohem lepší klavírista, ale David chtěl zachovat můj
rukopis. To se málokdy vidí. A já miluju, když se i v umění a tvorbě spojují
síly.„
HK: Z písně je nakonec
duet. Jak vás napadlo nazpívat ho s Vladimírem Javorským?
IO: „Původně jsem chtěl
píseň natočit s více zpěváky ve stylu We are the world. Ale zjistil jsem, že
není až tak jednoduché vybrat, kdo by to měl být. Specifická píseň si žádá
specifický projev. A najednou jsem vykřikl: Vladimír Javorský! A bylo to jasné!
Ta píseň si ho sama našla. Navíc mužský duet není až tak úplně běžný."
HK: Kdo přišel na nápad
přizvat Štefana Margitu?
IO: „Se Štefanem se známe z
Národního divadla. Vím, že není zbytečně nafrněný a že rád spolupracuje s
mladými lidmi. Bohužel nakonec nemohl přijít na natáčení klipu, tak nám aspoň
zachoval stopu na zvukové stopě. Je to první "audio cameo”! Musíte při
poslechu dávat pozor, abyste ho neprošvihli. David Hlaváč do poslední chvíle nevěřil, že opravdu přijde!
Dokonce kvůli němu uklidil svoje sklepní studio. Přitom samotné nahrání trvalo
asi pět minut. Štefan Margita je absolutní profík, který si navíc umí udělat
legraci i sám ze sebe."
HK: Vyjmenujete muzikanty,
kteří se na nahrávce podíleli?
IO:„Na bicí hraje špička
oboru Bady Zbořil. Baskytary se ujal Martin Lehký a několika dechových nástrojů
Michal Zpěvák. Zbytek nahrál David Hlaváč a něco málo na klavír i já.
V písni zaznívají výrazné sbory v podání hereček Národního divadla:
Terezy Vilišové, Pavlíny Štorkové, Magdalény Borové, Pavly Beretové,
Veroniky Lazorčákové a divadelní lektorky a zpěvačky Zuzky
Kráľové.„
HK: Jak se rodil nápad na
realizaci videoklipu?
IO: „Cesta k realizaci
vizuální podoby písně Hippokratova armáda byla dlouhá. Formu videoklipu jsme
probírali s divadelní režisérkou Terezou Karpianus. Načrtli jsme obraz
neznámého člověka, který cestou do práce potkává na ulici slavné osobnosti v
nejrozličnějších povoláních. A až na konci se ukáže, že největší osobností je
právě ten „neznámý", protože je lékař. Nejvíc mi pak samozřejmě pomohl režisér
klipu Jan Chramosta, který základní myšlence dodal reálné kontury a připojil
spoustu nápadů. Děkuji filmovému bohu za tu spolupráci! Honza je osvícený
parťák se skvělým týmem spolupracovníků – bez nich by klip nevznikl."
HK: Videoklip má i
charitativní rozměr.
IO:„Poslání téhle věci není
o penězích, ale o úsměvu od nás pro zdravotníky. Ovšem nejen úsměvem je člověk živ, chtěli jsme pracovníky v
první linii podpořit i finančně. Nevěděl jsem jak na to. Oslovil jsem tedy
kardiologa Petra Neužila ze spolku Sdružení pro srdeční rytmus a díky němu pak
ředitelku Nadace Charty 77 a
Konta Bariéry paní Boženu Jirků. Tihle dva lidé a tyhle dvě organizace nám
pomohli celou akci rozjet. Přes veřejnou sbírku mohou teď lidé přispět na konto
uvedené v titulcích klipu Hippokratova armáda, a přilepšit tak lékařům v
náročných pracovních podmínkách. Na stejný účet půjde i veškerý výtěžek z
poplatků a prodeje singlu. S tím nám pomáhá vydavatelství Supraphon."
HK: Ve videoklipu se
objevuje řada známých herců. Jak jste je pro věc získal?
IO:„Na celém projektu mě dojalo, jak teď lidé chtějí pomáhat.
Nemluvím jen o hercích. Všechny instituce nám vycházely vstříc. Od dopravních
podniků hl. m. Prahy až po nahrávací studio Faust Records, kde jsme mohli být
zdarma. Přiznám se, že u některých jmen jsem měl velikou trému. Ale herci
většinou nápad vítali. Jen někteří oslovení nechtěli v klipu účinkovat, protože
se neradi společenskopoliticky angažují, nebo už měli rozjeté jiné projekty.
Úplně nejtěžší bylo dát do kupy harmonogram, protože jsme na to měli den a půl
a na každého herce tak půl hodiny. Doteď nechápu, že se to povedlo. Moje hlavní
myšlenka byla, že tam nemají být za sebe, ale za různé profese, které člověk
potkává na ulici, a největším překvapením bylo, že skoro každý si chtěl zahrát
metaře. O tuhle roli byla taková rvačka, že by to stálo za psychologický
rozbor."
HK: Proč je zrovna Iva
Janžurová pošťačka a Jiří Lábus rozváží pizzu? A kam odjíždí pan Svěrák z
Hlavního nádraží?
IO:„Paní Ivu jsme chtěli
někam na začátek, abychom na ní ukázali princip, že tam slavné osobnosti nejsou
za sebe. Bohužel výrazně kostýmovaných povolání na ulici po ránu moc nepotkáte.
Paní Iva už chvíli byla smířená i s rolí jeptišky, kterou jsme jí vymysleli.
Pak jsme ale vrátili do hry pošťačku, abychom diváka jeptiškou moc nezmátli. U Jirky
Lábuse jsme měli hodně variant. Poslíček s pizzou nám přišel efektní. A pan
Svěrák samozřejmě odjíždí na sever. Nebo na jih?"
HK: Igore, jaký je váš
osobní vztah k lékařům? Jako autor takové písně jste vytušil, že to teď nemají
vůbec jednoduché. Co byste jim popřál?
IO: „Moje babička byla skvělá pediatrička, která
pracovala ještě mnoho let i v důchodu. Moje maminka pracuje v Thomayerově
nemocnici, která nám také vyšla vstříc při natáčení. Lékařské prostředí mě
vždycky fascinovalo a mám dojem, že hodně lékařů má velmi blízko ke kultuře,
proto jsem si říkal, že by jim tohle naše uchopení mohlo udělat radost. Popřát
jim můžu jen to, aby celou situaci zvládli a aby se na to, co zvládli,
nezapomnělo!"