„Corona je pro mě určitým znamením, abych se nad sebou zamyslel,“ přiznává hudebník a výtvarník Petr Nezhyba.
Karel Souček, 14. 09. 2020
Petr Nezhyba (umělecké jméno Adonnis) je mužem mnoha
uměleckých profesí. Zpěvák, herec, hudební skladatel, aranžér, trumpetista,
zakladatel a frontman multimediálního projektu F—-r (2014), I met Madonna
(2016), Dim X (2014- X), výtvarník, umělecký návrhář (kostýmů a rekvizit),
textař, výtvarník. Více o Petrově začátcích, aktuálních projektech i vlivu
Coronaviru v následujícím rozhovoru.
Hudební knihovna: Tancovat a
hrát jste se učil v Prostějově. Jaké tam jsou podmínky pro mladé hudební talenty?
Petr Nezhyba: „Můj otec mě již od
raného dětství, co se týče hudby a tance, velmi podporoval. Byl pilný a
tvořivý, velký šoumen a bavič, …můj vzor. Snil vnitřně o tom, abych se
profesionálně věnoval tanci, herectví, či hře na hudební nástroj.
V pozdějším věku trochu svého snu litoval, protože jsem velmi brzy jeho
přání přijal za své, a když mi bylo 10 let, máma mě vždy v noci zaháněla od
kláves do postele spát. Hudbě jsem propadnul, plno večerů jsem strávil
komponováním, denně jsem průběžně zpíval, i jen tak pro sebe, ať jsem byl
kdekoli. Čím jsem byl starší, tím jsem také více zjišťoval, že není vůbec lehké
se hudbě profesionálně věnovat, přesto za svým cílem stále odhodlaně kráčím,
neustále na sobě pracuji a snažím se sám sebe všestranně zdokonalovat.
V tomhle jsem opravdu po svém otci- bojovník, ale také nevyhnutelně
exhibicionista, tvořivý a stále nespokojený člověk. Myslím, že život v malém
městě je ideální pro začínající talenty. Není zde taková konkurence a krvelačný
boj v rybníku plném štik. Mladý hudebník má zde možnost v klidu se
rozvíjet, přemýšlet o sobě, najít partu
podobného smýšlení a jednoduše se prosadí i na rozsáhlejší úroveň, než jen
teritorium svého sídla. Na druhé straně- pokud si jde člověk za svým snem,
odhodlaně, pilnou a tvrdou prací, vytvoří si fanouškovskou základnu, jméno a
značku kdekoli, i v tom dnešním předimenzovaném světě, velkoměstě …kdekoli. Pokud to člověk myslí opravdu vážně,
srdcově, upřímně a pracuje tvrdě."
HK: Vystudoval jste autorské právo. Hodí se vám
to ve vašem hudebním životě?
PN: „Čím dělám
hudbu déle, tím mám více pocit, že jsem sám sobě právníkem. Právo mě
v minulosti nikdy nijak zvlášť neoslovilo, ani jsem nestudoval autorské
právo na žádné fakultě jako hlavní obor, ale diplomová práce na vyšší odborné
škole, pro jejíž téma jsem si zvolil z předem určeného výběru otázek právě
otázku „Právo výkonného umělce, hudebníka, v dnešní společnosti", mi
otevřela rozhled a osud tenkrát již asi věděl, že určité znalosti v oboru
autorského práva se mi v životě budou hodit. Zkrátka, pokud je člověk
hudebník, skládá a propaguje hudbu, produkuje své projekty, vše řídí sám,
neustále se setkává s potřebou i povinností hlídat své duševní
vlastnictví, dávat pozor na podpisy smluv, atd.. V dnešní době zjišťuji,
že mě otázka práva velice zajímá a baví. Život mi jej vnutil a já si
problematiku autorského práva a práva duševního vlastnictví vlastně i oblíbil."
HK: Když se s odstupem ohlédnete za vašimi
prvními skladatelskými pokusy, jak je hodnotíte?
PN: „Velmi mě mrzí,
že 95 procent své tvorby nemám stále zveřejněnou, přestože myslím, že jsou
v ní ukryty zajímavé a různorodé nápady. Po letech zkušeností jsem začal
být k sobě velmi kritický a na světě veřejném nechávám žít asi jen 5
procent veškeré tvorby. Má tvůrčí cesta byla rozmanitá a plná učení a získávání
zkušeností, bohatá po stránce mé veřejné tvorby, kterou jsem v dobré víře
realizoval i se svými chybami a omyly, tak jak to v životě přirozeně
chodí. Již dlouho ve mně přetrvává silná touha tvořit nové profesionální
projekty a přetvořit své zajímavé věci staré - skladby z dob mých začátků.
Tuny materiálů jsou stále uložené na discích a čekají, až spatří světlo světa a
svou profesionální podobu. V blízké budoucnosti mě čeká výzva, kterou již
krok po kroku začínám zdolávat a překonávat- realizace vlastního studia a
komplexní technické zvládnutí produkce. Jednoduše řečeno, jakmile budu mít
sestaveno hudební studio ve svém domě, nebudu muset platit vysoké částky
producentům kvůli pár hodinám stráveným ve studiu, ale plno věcí zvládnu doma
realizovat sám. Jelikož mě již po mnoho let zajímá kapitola „inovace
v hudbě", jsem připraven produkovat současnou trendovou hudbu, ale také
umožnit i růst větvě druhé, čímž jsem již trochu známý- experimentovat a tvořit
specifické projekty a pokoušet se o inovaci. Není to ale v žádném případě
jednoduché, protože celý tvůrčí proces se skládá z několika etap. Po etapě
tréninků a příprav následuje etapa „vyšperkování projektu do finální a
uspokojivé podoby", a bohužel i etapa s otazníkem, kdy po několika letech
posloucháme s odstupem svůj projekt a zjišťujeme, že bychom jej dnes již
udělali naprosto zcela jinak."
HK: Kromě hudby se věnujete i malování. Kdy jste
v sobě objevil výtvarné vlohy? Jakou výtvarnou techniku preferujete?
PN: „Krátce po
maturitě jsem začal hodně snít a řešit otázku vztahů a kariéry. Žil jsem ve
svém světě, často nenaplněném a prázdném, s velmi silnou touhou tvořit a
realizovat své umělecké nápady. Reálný život mi nedával to, o čem jsem snil a
po čem jsem toužil. Svůj rozpor jsem začal kompenzovat malováním a grafikou.
Vyjádření formou zvuku a textu mi nestačilo, …hledal jsem způsob vyjádření
formou barvy a tvarem. Oproti hudbě jsem ve výtvarném oboru spíše samouk.
Absolvoval jsem výtvarné kurzy, čili jsem si aktivně sáhnul na několik
malířských technik a později je ve svých projektech aplikoval. Baví mě
olejomalba. Ta ale nakonec není to, čemu jsem se po léta ve svém volném čase
věnoval. Středem mého zájmu se stala počítačová grafika. Začal jsem experimentovat
s grafickými programy (Malování, Corel, Corel Photo Paint, atd.), pracovat
s elektronickým perem, hrát si se světlem, stínem, barvou, kontrastem.
Díky samostudiu jsem prohloubil své dovednosti a získal na krátkou dobu velmi
naplňující zaměstnání - stal jsem se grafickým designérem v reklamní
agentuře v Prostějově. Od roku 2006 až po dnešek jsem vytvořil plno
uměleckých grafik, návrhů, reklamních grafik. Za doby existence v Praze
jsem grafiku aplikoval do své hudební tvorby- navrhoval pozvánky na koncerty,
plakáty, grafiku webů hudebních projektů, design kostýmů a rekvizit, které jsem
během koncertu používal, videoprojekci. Několikrát jsem v Praze
zrealizoval výstavu svých grafik (jak umělecké, tak i nastřádal kolekce grafik
ze složky svého hudebního marketingu), propojil s koncertem a to je
právě jeden z mých poznávacích znaků - propojení hudby s grafikou."
HK: Chystáte v nejbližší době nějakou výstavu?
PN: „V nejbližší
době se budu zejména učit a učit, protože v září 2020 startuje poslední,
6. ročník mého studia na Konzervatoři v Praze a cesta k absolutoriu. Čeká
mě mnoho příjemné fyzické práce na podzimní zahradě mého rodného domu, výkon
náročného zaměstnání a studium. Buďte si jisti, že své fanynky a fanoušky
nezklamu a určitě nejpozději letos v zimě zrealizuji výstavu způsobem, jak
je u mně známo, výstavu propojenou s hudbou. Rýsuje se předvánoční koncert
s výstavou grafik na Kampě, ale o tom vás budu v dalších týdnech podrobněji
informovat."
HK: Věnujete se elektronické, klasické i popové
hudbě. Jaká je vám
nejbližší? A jaké muzikanty rád posloucháte?
PN: „V jednom
z předešlých dotazů jsem hovořil o svém uměleckém vyjádření formou barvy a
tvarem. Klasická skladba má nespočetné množství možností, jakým způsobem může
umělec vyjádřit svou náladu, stav a rozpoložení. Plno odstínů, barev, zátiší a
kontrastů se dá do skladby ukrýt. Přestože cítím barvu a tvar, a ty jsou pro mě
možností, jak expresivně vyjádřit náladu, děj a čas, elektronické zvuky mají
pro mě podobnou vlastnost. Dokážou být měkké a vláčné jako záclony, proto
aranžujeme do skladby akordické plochy a naopak dokážou být ostré a agresivní,
a ty samozřejmě pro vyjádření pocitu užíváme též s oblibou. Pokud vložíme
do popové skladby dekadenci, jakkoli mírně složitou harmonii, např.
s obsahem sedmičkových akordů, dostáváme výsledek - mou hudbu a hudbu mých
oblíbených autorů. Určitě bych zvládnul zkomponovat jazzový úryvek, klasický
motiv, konzumní trendovou diskotéku, ale ve všem klasickém materiále bude něco
ostrého a syntetického a ve všem moderním bude naopak něco z klasiky a jazzu.
Ze svých oblíbených světových projektů bych jmenoval Enigmu. Dále, Michael
Cretu zkomponoval krásné album pro svou ženu Sandru- The wheel of time- (synth
pop), baví mě EDM, Dubstep, 80´s, barevná a specificky harmonická Madonna (What
it feels like for a girl). „
HK: Když jsme u Madonny. V jakém stádiu je
projekt Madonna in my heart? Jaká je vůbec filozofie celého tohoto projektu? A
co vám práce na něm dala?
PN: „Madonna in my
heart je projekt vyjadřující můj názor na Madonnu jako osobnost a můj celkový
umělecký náhled na její tvorbu. Samozřejmě velmi citový a se vší ctí. Mám
možnost se ponořit do zátiší skladeb, které znám od dětství, do jejich
harmonických zákoutí a vyhrát si s nimi svým tvůrčím přístupem. Madonna mě
provází již od mých deseti let, kdy mě táta pozval k televizi, kde právě
probíhal přenos předávání hudebních cen. Spatřil jsem Madonnu a tenkrát jsem se
možná platonicky zamiloval nebo objevil vášeň. Dnes již nejsem pubertální
fanatický fanda, ale ve svém věku se dívám s nadhledem na svůj platonický vztah
ke svému vzoru a svůj obdiv k hudební ikoně.
Jednu ze svých popových skladeb,
prodchnutou jemným jazzem, s názvem „I met Madonna", jsem věnoval právě
její osobě. Má hudba byla v některých hudebních kruzích, často zájmových
společnostech, brána jako silně specifická, často kontroverzní a po stavbě
aranžmá a harmonie skoro až zvláštní. Často se jednalo o určitý zlomek mé
inspirace Madonnou a jejími kontroverzními prvky tvorby. Jelikož svět vnímám
jako duchovní muž, jsem silně spjatý nohama se zemí, ale vnímám i duchovní
složky světa, proto si též myslím, že otevřená cesta v tvorbě a možnosti
zaujmout tým Madonny je pro mě osudová. Dnes není mým záměrem prozrazovat
veškeré složky projektu, však spojení popové taneční hudby a mé tvůrčí ruky,
známé jako silně specifické, by mohlo být budoucím zajímavým počinem. Světové
dění roku 2020 a
karanténa lidstva způsobily pozastavení mého projektu. Příběh, kterým se ubírám
již druhým rokem, spolupracuji se zajímavými hudebními subjekty, prožívám
vzestupy i zklamání, poznávám sám sebe, své poslání, osobnost, sebe, jako
chybující bytost, příběh a projekt se svou klikatou cestou se díky uzavření
lidstva v karanténě těsně před formálním odesláním do Ameriky zastavily.
Možná to tak má být a mám zvolit jiný směr tvorby, či objevit záludnosti, které
jsem ještě na svém díle nenašel a nevylepšil. Dnes již vím, že kdybych se hudbě
věnoval, či nevěnoval, má umělecká cesta je mou cestou životní. Hudebník není
jen postavička hrající na kytaru, či exhibicionista tančící u mikrofonu, ale
díky projektu jsem se naučil i pravdu, že umělec musí být osobností, jako
komplex. Musí ovládat svou psychiku, vytrvalost, trpělivost, umět se správně
rozhodnout, mít hluboké srdce, být obchodník, řečník, psycholog, s darem
inteligence a se silnou dávkou charisma. Do projektu jsem vložil velké sousto
své grafické i hudební inspirace a energie, a také, což nechci až tak
zdůrazňovat, větší sousto finančních prostředků, ale hlavně, a co též beru jako
důležitý aspekt, své srdce. Bylo by splněním mého snu, kdyby tak krásná tvorba,
jakou realizuje Madonna, si rozšířila své posluchače i v jiných kruzích,
než je třeba jen pop, například i mezi posluchači složitějších a specifických
žánrů hudby, jako je jazz, new romance, underground, apod., a kdyby jedním
z těch, kdo nastíní Madonnino dílo v těchto světlech, byl i můj
hudební počin."
HK: V čem je pro vás přínosné studium na pražské
Konzervatoři? A chtěl byste na ní po vašem absolutoriu zůstat vyučovat?
PN:„Jak kdo
k učivu přistoupí, takové má potom výsledky i ve svých projektech. Je
opravdu správné se několik let vzdělávat a nasávat veškeré postupy a informace,
protože poté umělec realizuje svou tvorbu správně, a ti nejpilnější,
nejsvědomitější a nejzásadovější dojdou vždy daleko a ke svému cíli. Tím chci
tedy říct, že studium mi pomohlo pochopit řád, více na sobě zapracovat a
proměnit amatérskou verzi v profesionální level. Vše samozřejmě stálo úsilí -
věřit pedagogovi, přimět cizí názor a postup za svůj, odhodlání nastolit
uměleckou dietu a první léta pouze drtit techniku a zájmové umělecké věci
odsunout. Určitě bych velmi rád našel pedagogické uplatnění na naší
Konzervatoři. Již v minulosti jsem rád pomáhal svým mladším spolužákům
formou doučování a velmi mě bavilo předávat druhým své znalosti a zkušenosti a
myslím, že našemu školství by prospělo otevření oborů s kreativní tvorbou,
autorským právem pro začátečníky, specifických hudebních žánrů a alternativních
stylů."
HK: Jaké jsou vaše nejbližší plány a jak je
narušila Corona?
PN:„O vkročení Corony
do mé životní cesty, o náhlém zastavení projektu Coronou krátce před jeho
exportem jsem mluvil v jednom z předchozích odstavců. Corona je pro
mě určitým znamením, abych se nad sebou zamyslel, něco vylepšil, na mnohém
zapracoval. 1. ledna 2020, slunné ráno po Silvestrovské noci, jsem cítil, že
kulaté číslo symbolizuje změnu, která ovlivní život nás všech. V té době
jsem netušil, zda přinese pozitivní, či negativní změny, ale rok 2020 se
s velkou vervou zapsal do dějin, ať již hovoříme o Coroně, či změnách
klimatu, díky kterým jsme si neužili to pravé léto na pláži u vody, úroda na
našich zahradách extrémně poklesla, díky škůdcům, nepřiměřeným teplotním
výkyvům, plísním, apod.. Mnoha lidem tohle nevlídné období přineslo i možnost
zamyšlení se nad sebou a nad svým dalším vývojem a plány. Extrémní období
měsíce března a května, kdy jsme byli uvězněni díky karanténě a omezením
pohybu, mě donutilo zastavit rozjetý vlak, věnovat čas přípravám, učení se,
abych mohl postoupit vpřed k podobě muže, kterým chci jednou být."
HK: Vystupujete pod jménem Adonnis. Jak jste k
tomuto jménu přišel?
PN:„Umělecké jméno
není tak důležitý aspekt jako ten, kdy mluvíme o vnitřku, vnitřním nastavení
člověka, energii, poslání, užitku a pomoci ostatním a společnosti. Není
důležité, zda se jmenujeme Adonnis, Mr. Brown či Memphis, důležitější je
energie a přinos pro společnost, který z nás proudí ven a jací uvnitř
jsme. Kdysi jsem četl velmi oblíbenou knihu, ve které měl abstraktní muž jménem
Adonnis pro mě velmi příjemnou roli, postava mě inspirovala a začal jsem své
projekty nazývat „Adonnis". Melodie a zvuk slova se mi líbily, přátelé si na
něj automaticky zvykli a začali mě takto na našich společných akcích oslovovat.
Hudební producenti by většinou s tímto nickem zcela nesouhlasili, např. by
mohli říct, že používat historická jména jako název projektu není ideální,
„Adonnis" zní jako „Narcis", je příliš sladké, apod.. Dnes již vystupuji pod
svým vlastním jménem a příjmením a občas na plakát nechám dopsat menším písmem
graficky zpracovanou zmínku s textem „Adonnis". Stal se již mým zažitým zvykem,
prezentuji jménem značku svého zvuku, hlasu, melodie, harmonie, grafiky.
V budoucnu mi možná producent či kamarád vymyslí lepší verzi uměleckého
jména, a že již nabídek a návrhů bylo! V hudebním marketingu může
v některých případech umělecké jméno podtrhnout a podpořit produkt. Já
vidím jako nejvíce důležitý svůj produkt, jak zní můj hlas, hudba, jak vypadá
má grafika, a to jak jsem nastavený já, aby má umělecká dráha a inspirace byla
příjemná a obohacující jak pro mě, tak celou společnost."