„Bejt průměr nás nezajímá,“ říká Zeller z Cocotte Minute.
Karel Souček, 28. 11. 2019
Z podzimní
šňůry Cocotte
Minute,
při které oslavují a vzpomínají na 15 let starý debut Czeko,
už zbývá jen několik
málo zastávek.
Turné vyvrcholí 29. a 30. 11. v Brně a 5. 12. v pražském
Paláci Akropolis. Během večera vždy zazní sedm songů ze
zmiňovaného alba, v devadesátiminutovém setlistu nebudou chybět
ani hity z posledních dvou kritikou opěvovaných počinů. Dost
důvodů vyzpovídat zpěváka
Zellera.
Hudební knihovna: Zellere,
slavíte 15 let od vydání debutu Czeko. Jak vnímáš sám sebe na
české scéně a jak kapelu? Kde bys ji rád případně viděl?
Zeller:"Jak
je to já vs. scéna je spíš otázka na tu scénu
Tedy pokud něco jako scéna toho, co děláme my, vlastně existuje.
Já se prostě ve všem jen snažím dělat to, jak nejlíp umím.
Ale těší mně samozřejmě, když vidím tisíce lidí zpívat
moje texty (na Czendalovu skvělou muziku), a když mi ty lidi říkaj,
jak moc je to pro ně důležitý a jak těžký období s tím
kolikrát dokázali projít. Máme skvěly fans. Jsou upřímně
oddaný a věrný, i když to není žádná nekritická sekta.
Naštěstí! Tím, jak jsou chytrý, nás navíc držej furt ve
střehu, protože je nevochčiješ žadným cliché nebo hloupou
manipulací. Většinou maj v sobě silný příběhy a nejdou
po povrchu. A navíc musíš ze sebe vždycky dát ještě víc než
minule. Jejich očekávání je totiž právem vysoký. A to mě
baví.
Dál
mě samozřejmě neskutečně těší, že sem díky Pomeranči měl
tu možnost sázet každej tejden do deseti tisíců lidi pořádnou
nálož tvrdý muziky a že sem tak i velkou část z nich k tý
muzice přived. A doufám, že i díky tomu, co a jak děláme s CM,
jsem tomu dal kredit a váhu.
Za
kapelu si troufnu říct, že jsme se dostali na špičku českýho
nu-metalu, i když mě trochu mrzí, že tu není nikdo, kdo by nám
dejchal na záda. Mě konkurence baví a je důležitá. A taky
myslím, že se nám se ctí podařilo tu původní škatulku dávno
překročit a přitáhnout k tomu spousty novejch lidí. Jenom
minulej rok nás vidělo přes 25 000 lidí a letos to vypadá,
že zlomíme 30 000. To je prostě paráda. Rád bych nás
dostal na velká podia a do sálů 500+. Teď jsme úspěšný
v klubech, takže je čas jít dál."
HK: Splnilo
to vaše očekávání, s kterým jste do toho šli?
Zeller:"Byla
to první oficiální deska mýho života a dal sem do toho všechno,
co tehdy v tý konstalaci šlo a věřil sem, že je to jenom
začátek. Pro mě to ale byla hlavně součást mnohem širšího
plánu. Předesílám, že můžu v tomhle mluvit jenom za sebe, ale
pro mě to byla vlastně trochu otázka přežití. V patnácti
sem vlez do první kapely a pochopil sem, že to bude můj život a
že chci a musim dosáhnout maxima. Měl sem dost divoký dětství
v rozvrácený rodině sežraný alkoholem a domácím násilím.
Neměl sem jedinou kotvu. Pro dítě je to neskutečně trýznivý.
Bylo to kreténský období a já sem najednou našel cestu ven. Únik
z tý díry a beznaděje.
Najednou
sem začal lidem něco říkat a oni mě začali poslouchat. Začal
sem mít pocit, že nejsem tak bezcenej, jak se mi do tý doby zdálo.
Bylo to něco, co mě drželo nad vodou, když sem i já měl divoký
období, něco, co mi dalo kázeň dřít tisíce hodin ve sklepě
místo toho, abych se jako ostatní ze sídláku flákal a pak se i
s trochou štěstí ufetoval nebo uchystal. Dostal sem řád,
kázeň, cíl a touhu všem nakopat prdel a koupit si Porsche, ať se
všichni ti, co na mě kdysi koukali skrz prsty, poserou závistí
Naštěstí
nejsem úplně blbej, takže sem se během tý cesty nahoru snažil
naučit všechno, co mě zaujalo a o čem sem si myslel, že mi
pomůže dostat se blíž k mýmu cíli. Dneska mám skvělou
kapelu, pět desek, sem v top managementu Akropole, měl sem
oceňovanej pořad v telce a další mám furt v rádiu.
Našel sem i klid v osobním životě. Mám zdravou rodinu,
skvělou ženu, tři syny a koupili jsme si dům. Nefetuju, nekouřim,
nekradu, nelžu, nešmelim, nevojebávám. Takže moje očekávání
so splnilo a furt věřím, že to ještě není všechno, co nás
čeká.
Vobčas
se ale samozřejmě s klukama z kapely pošlem! To zas jo.
Nechci bejt kurva za žádnyho Mirka Dušína."
HK: Která
píseň ze zmiňované desky je pro tebe osudová a proč?
Zeller: "Czeko.
To je snad jasný. I pro to, co sem před chvilkou řek. Ale není to
jenom vo fetu. Každej má svoje czeko, něco co tě nutí točit se
v kruhu. A jen někdo má to štěstí, že si to uvědomí a
jen někdo má navíc i tu sílu to zlomit. To je czeko."
HK: Která
píseň je nedoceněná anebo jste ji málo hráli?
Zeller:"Pokud
se bavíme vo debutu CZEKO, tak asi Kořeny. Ale teď to na tomto
tour hrajem, tak uvidíme, jak si povede.
Máme
cca 50 tracků a každej jsme dělali s naprosto maximálním
nasazení. Bohužel bude vždycky víc věcí, co nehrajem, než
těch, co hrajem. Je to vždycky boj, o to, co bude v playlistu.
I když hrajem někdy skoro dvě hodiny."
HK: Od
Sado Disco jste neměli kostýmy až do letošního roku. Co vás
přimělo k nim se „zase" vrátit?
Zeller:"Nějakej
zásadní aha moment tam nebyl. Spíš tak nějak přirozeně to
vyplynulo, že už chceme i vizuálně posunout ten pocit z našeho
koncertu. Přemejšlel sem, jak to uchopit a napadnul mě koncept
bojovníků. Dělat to, co dělame my a tak, jak to děláme, je
vlastně furt trochu boj
A
tak vzniknul ninja, cybervojak, indian a lvi srdce a při debatě
s kostýmovou výtvarnicí pak ještě vyplynul dekadentní
šansoniér, což stejně ve skutečnosti jsem a bylo hotovo."
HK: Kam
až plánujete se v tomto směru posunout?
Zeller: "Zatím
nám to takhle vyhovuje, takže půjdem spíš cestou evoluce než
revoluce. Teď chceme zabrat se scénou a choreoškama. Ať je to
kurva pořádnej metal cirkus."
HK: Na
každém koncertě či festivalu jste měli nafukovací labuť či
dveře, na kterých tě nesli fanoušci. Turné k Czeku je jiné
- je tam absence těchto prvků. Mám to chápat tak, že si dáváte
pohov od těchto „odvaděčů" pozornosti, aby vynikla síla
energie z koncertu, nebo to mám chápat jako mezistupeň a pak
přijdete s něčím velkým?
Zeller:"Nene,
dveře vod WC sebou furt vozíme. Co kdyby !
Ale máš pravdu v tomhle jsme trochu ubrali. Teď je to zase
hlavně vo čistý naboostřený energii a taky jezdime teď kluby,
takže tam se labuť stejně nevejde. Někdy se tam nevejdou ani ty
dveře. Ale naposled v Plzni sem si zase zaserfoval, takže je
to na náladě a na prostoru. V Akráči bude labuť nebo nějaká
jiná hovadina určitě v záloze připravená. Co kdyby!"
HK: Co
vám ale zůstalo, je svítící kabel připnutý ke kabelu
mikrofonu. Dostal jsi někdy ránu?
Zeller:"Jo.
V létě na festivalech v podstatě pravidelně. Vona je
v tom nějaká indukce zakletá, takže když se dotknu zpocenej
jevištní konstrukce, začne to trochu švihat. Není to naštěstí
220V (tedy aspoň zatím) ale úplně příjemný to taky teda není
Asi si ani nechci
představit, co by se stalo kdybych si před stagei stoupnul bosej do
louže."
HK: S Czendálem
působíte jako sehraná autorská dvojice. Měli jste mezi sebou
někdy tvůrčí krizi?
Zeller:"My
dva ne. Nějak jsme se k sobě poskládali, že se vlastně ani
moc neserem. Možná je to tím, že spolu vlastně vůbec nejsme a
ani spolu nějak zásadně nemluvíme. Nemáme tu potřebu. Máme na
věci kolem kapely a naší muziky víceméně stejný názory, takže
tam je taková shoda, že to spolu vlastně ani nemusíme řešit. Co
udělá jeden, udělal by druhej taky. A oba máme tak silný vnitřní
cenzory, že nepřinesem tomu druhýmu nic, co by nebylo vlastně
hotový. Takže když děláme třeba tu muziku, tak Czenda donese
nějaký nápady, spolu vybereme, co chceme zrovna dělat a začnem.
Jak k tomu napojim nějakej text, když ho mám, nebo nějakou
hlášku, nebo to na sebe prostě nechám působit a ono to celý
nějak naskočí samo. A pak už je to jenom řemeslo. Textařský,
hudební a aranžérský. My jsme si fakt tak nějak automaticky
sedli, že sledovat nás při práci je prostě nuda. Vono se to
nějak celý prostě stane samo. My dokonce ani nejamujem. Mě to
sere. Vnímám to jako ztrátu casu. Czenda proste přinese základní
ideu, já taky, hodíme to do placu, řeknem si, kdo co kam nasází,
zahrajem to a za dvě zkoušky máš kostru. Pak si to samozřejmě
desítky hodin vyhráváme a mazlíme, ale ten základ je jasnej
vlastně hned. Je to i proto, že kluci v kapele to maj hudebně
stejně. V tomhle je to fakt dream team. Žádný zasraný
zbytečný diskuze. Jsme jak sehranej chirurgickej tým při
transplantaci srdce. Nikdo nemusí nikomu nic vysvětlovat. Každej
ví, co je jeho department."
HK: Vyznáváš
v kapele demokracii nebo „diktátorství" a proč?
Zeller:"Obojí
má v kapele svoje místo, ale určitě to má taky svůj jasnej
čas, kdy je třeba jedno nebo druhý. V momentě nějaký
kreativní fáze tam může každej hodit, co myslí, pak je nějaká
výběrová fáze, kdy ještě furt každej může k tomu říct
svý. No a pak se to zamkne, rozdělej se úkoly a přesune se to do
fáze realizační a tam nastává diktatura, aby se ty věci fakt
staly a dotáhly tak, jak maj a kdy maj. Klasický řízení
projektu. Co se týká provozu, je to dost podobný. Debatu vo tom,
kde kdo kdy chce odjíždět a přijíždět na koncerty vedeme
v tejdnu před koncertem mailama a pak je prostě ve dvě nástup
na parkovišti a kdo tam nebude, tak letí
myslim, že provozní disciplína je nutná k tomu, aby si
nevyhořel. Nikdo by neměl čekat na někoho, až se vyleje v baru
nebo ho hledat v nonstopu. Pro mě je to v první řadě
neúcta k času těch ostatních a total to likviduju už
v náznaku. A hlavně s lidma, který maj v prdeli to,
že na ně někde čeká dalších osum lidí nebudu ztrácet čas.
Hotovo. Nestojej za to."
HK: Pro
fanoušky a scénu působíte možná drsně, přitom v jádru
jste hodní kluci a introverti. Jak moc se tříští či pojí tyto
dva rozlišné světy koncertní a osobní roviny?
Zeller:"Bejt
„drsnej" neznamená přeci, že bys měl bejt uřvanej a zlej.
Jako jo, jsme s Czendou tvrdý nebo drsný, jak říkáš. Jo. A
v první řadě k sobě. Jinak bysme se nikam nedostali.
Czenda vede soukromou sportovní televizi, já produkuju 150
kulturních akcí ročně a do toho jedem opravdu nadoraz CM. Já mám
ještě navíc rodinu s malejma dětma. Nemáme čas a ani
náladu na pi*oviny. Nemůžu a ani nechci bejt 60x za rok vyndanej,
jak zvíře na baru a dělat si „kamarády". Rád bych v životě
něco dokázal. A já myslim, že naši fans to vo nás tahle vědí.
Co
se týká ostatních kapel, tak máš pravdu, moc se s nikým
nepaktujeme, není nám to vlastní. Ty, co nás ale znaj a máme se
navzájem v úctě vědí, že nejsme kreténi.
Prostě
v baru si sednem spíš někam na stranu nebo dozadu a pozorujem
ty ostatní exoty. A z toho pak čerpáme zase my. Někdo
potřebuje bejt středem pozornosti furt. Někomu to stačí jednu
hodinu na stage, ale vo to víc to tam rozseká."
HK: Na
pódiu odvádíte skvělou práci, působíte sehraně, plní
energie, hraje vám to jak nikdy. Je to aktuální sestavou nebo už
vyhraností?
Zeller: "Tak
v první řadě je to tím, že máme skvělej playback!
Ale
samozřejmě díky za pochvalu. Chceme bejt nejlepší, protože bejt
průměr nás nezajímá. Chci pokaždé slézt ze stage a vědět,
že jsme už víc udělat ten večer nemohli. Trávíme tím tisíce
hodin. Vono to není jenom vo těch dvou hodinách na scéně.
Morava třeba znamená 12 i víc hodin v autě, když jedeš
votočku a další čtyři pak v klubu před gigem. Jestli mám
přijít vo 16 hodin života kvůli dvěma hodinám na scéně, tak
to budou kurva nejnadupanější dvě hodiny na světě!
Nechápu kapely, co to flákaj. Ztracej čas. Svůj i publika, co se
na to musí koukat. A to se bavíme jenom vo hraní. Máme taky
nazkoušený desetitisíce hodin. Další tisíce trvalo, než jsme
složili těch pět desek atd. Nedělat to celý nejlíp jak umíš,
by mi nedávalo smysl. Prostě bych to nedělal."
HK: O
různých interpretech kolují různé historky o tom, jak se chovají
v backstage a jaká je s nimi domluva. Jak to je u vás?
Jste nároční interpreti? Je na vás spolehnutí?
Zeller: "Hele
to musej říct asi ty promotéři,, ale my se chováme fakt
zodpovědně a nevymýšlíme si pí*oviny.
Máme sice relativně vysoký
nároky na kvalitu zvuku a prostoru, ale to je nezbytný, abychom
udrželi vysokou úroveň naší show. A to je v zájmu všech.
Nás, klubu i diváků. Ale jinak máme třeba minimální catering.
Zrovna teď v Plzni se kluci divili, že toho chceme tak málo,
ale já si uvědomuju, že někdo to zaplatit musí. A když má
promotér zacálovat tebe, dobrej zvuk, hotel pro 10 lidí a ještě
si navymýšlíš pí*oviny do cateringu a hromadu chlastu k tomu?
Ta scéna nežije z grantů. Většina těch promotérů to musí
tvrdě vydělat.
Já
si vážím každýho pracovitýho a férovýho promotéra. Je to
rychta jako kráva a málokdo si uvědomí, co všechno musej ty lidi
dělat, aby to fungovalo.
Když
ale vidím, že je někdo šmejd na všechno, co se týká realizace
našeho koncertu sere a ještě pi*uje, že se nenapakoval, tak mu to
sežrat dám, to zas jo. Naštěstí to už ale dost filtruje naše
cena. Tydle hochstapleři už na nás nedosáhnou
Ale myslim, že spousta menších kapel ví, vo čem mluvím."
HK? Kde
berete v sobě energii, kterou odvádíte na pódiu? A co vás
„napumpuje" před koncertem? Klid, panáky, naschvály, poslech
hudby?
Zeller:"Každej to má jinak. A
myslim dokonce, že i každej to má pokaždý jinak. Pokud tedy
neudělám nejakou ze svejch proslavenejch výjimek a už před gigem
nerozkousávám lahve na baru, chci klid. Zalezu si do auta, pustim
si v telefonu nějakej dokument a snažim se na chvíli prospat.
Ted zrovna sjíždim katastrofu ve Fukušimě, dějiny židovství,
starořeckou politiku, cimrmany a dynastii Kimu v Severní
Korei. Jj. Vim, vo tom. Sem pacient. Muziku neposlouchám. To by mi
jeblo. Stačí mi ta moje."