Zpěvák,
pianista a skladatel filmové hudby Andy Cermak několikrát
zmínil, že svůj sólový debut Secret December nechtěl uspěchat. Airplay na
vlnách Evropy 2 (aktuálně s nakažlivě letní peckou Let Me In) nebo vysoká hodnocení dokazují,
že trpělivost se v tomto případě opravdu vyplatila. Andyho sólová tvorba
ale v neposlední řadě skvěle funguje i naživo, což potvrdil mimo jiné
během posledních dní na letošním ročníku festivalu Metronome Prague na
pražském Výstavišti i na Ice Cream Festivalu tamtéž. O samotném albu,
jeho tajuplném názvu, euforii i svobodě nechme už více prozradit samotného
Andyho.
Myslíš,
že má každý klavír duši a speciální kouzlo?
Andy
Cermak:„Dřevěný strunný klavír určitě. Každý je totiž úplně jiný, podobně to
mají například i kytary. Liší se zvukem i stylem hraní. Občas se stává, že na
rozladěném zadušeném klavíru, kterému ani nehraje pár klapek, znějí některé
skladby líp. Hru na piano učím i děti, jejichž rodiče doma mají různé klavíry.
Nedá mi to a někdy si na ně pro radost zahraju, napadají mě přitom věci, které
mě u vlastního klavíru nikdy nenapadnou. Každý klavír mě svým osobitým zvukem
inspiruje ke skládání."
Máš
klavír, který tě provází od začátku kariéry?
AC: „Mám
rovnou dva. Můj táta je skladatel, proto jsme doma měli krásné piano, na které
jsem zkoušel hrát zhruba od čtyř do devíti let. Potom ho vystřídalo velké
koncertní pianino, které mám doteď. Z rodinného domu jsme ho přestěhovali
do bytu, kde se ženou bydlíme už skoro deset let. Znamená to, že mě tenhle
klavír provází už téměř tři dekády."
Tvá
žena zároveň natáčela videoklip k písni Our Love. Jaké to je spoluvytvářet
umělecké dílo se svou milovanou osobou?
AC: „Šlo
to skvěle, žena totiž také působí v muzikantské branži. Sice na nic
nehraje, ale pomáhá kapelám a je aktivní v hudebním světě. Tenhle klip
opravdu dělali dva lidi, co se znají nejlíp a nemusí nic předstírat. Mohli jsme
se natáčení věnovat, jak dlouho jsme potřebovali a chtěli."
V jakých
rovinách vnímáš lásku, o které zpíváš?
AC:„Má
mnoho podob. Baví mě si uvědomovat a zkoumat, čím vším láska prostupuje. Dotýká
se práce, hudby, rodiny i ženy. Každá má přitom jinou sílu a barvu. Do mých
písní se promítají všechny, ale většinou se netýkají pouze jedné. Záleží mi
zároveň na lásce ke svobodě, která je velmi silná."
Narazíme
ve tvé tvorbě i na symboliku svobody?
AC:„Určitě,
jde o velmi podstatnou složku štěstí. Společně s láskou představuje
aspekty, bez kterých nelze fungovat spokojeně. Bez svobody by nešlo dělat skoro
nic, co v životě dělám rád. Každý den jsem vděčný za svobodu, kterou mám.
S tímto pocitem vstávám každý den, pro umělce je obzvlášť důležitá. A nemůžeme
ji brát jako samozřejmost."
Tvé
debutové sólové album se jmenuje Secret December. Odkazuje jeho název na nějaký
konkrétní prosinec ve tvém životě?
AC: „V prosinci
jsem se narodil, přímo na Boží hod vánoční. Deska je melancholičtější a
pianová, přičemž prosinec má krátké dny, není moc světla a hodně se liší od
ostatních měsíců. Název Secret December jde chápat i tak, že má každý své
tajemství a niterné pocity. Evokuje ve mně skrytost a jistou hloubku."
Jde
tedy o zimní desku, která paradoxně vyšla na jaře?
AC:„Nelíbilo
se mi, kdyby se nahrávka náladou striktně vázala jen na jedno období. Baví mě
kontrast. Každý v sobě máme něco skrytého, a je to s námi pořád. I
v květnu může náš život ovlivňovat něco, co obvykle cítíme
v prosinci."
Kontrast
nabízí i skladba Dark Blue Sky, která navzdory potemnělému názvu zní vesele.
Symbolizuje tahle metafora zamračeného nebe poznávání neznámého?
AC:„Píseň
pojednává o veškerém bádání. Nejen v rámci vesmíru, ale také při všedním
životě. Každý den totiž poznáváme nové věci, lidi a situace. Součástí svobody
je i možnost objevovat. Osobně je pro mě důležité nikdy nepřestat objevovat.
Spojení Dark Blue Sky zní vlastně docela sluníčkově, podobně roztancovaný je i
samotný song."
Nutnost
poznávání tě tlačí neustále už od vydání první nahrávky Sunflower Caravan?
AC:„Myslím,
že nutkání poznávat sílí každým dnem. Čím víc toho člověk pozná, tím víc si
uvědomuje, že toho ví stále málo. Dostávám impulzy jet dál a zkoušet nové věci,
teď se projevily skrze sólovou desku. Víc jsem se otevřel spolupráci
s jinými kapelami, ale i cestování nebo vykračování z komfortní zóny."
Jedním
z nových umělců, se kterými spolupracuješ, se stal německý producent Niko
Stoessl. Jak jste na sebe narazili?
AC:„Seznámili
jsme se v baru v Berlíně. Řekl mi, že dělá producenta, tak jsem mu pustil
písně Sunflower Caravan, které se mu líbily. Naznačil jsem, že plánuju sólovku
a možná bychom něco mohli zkusit společně. Za pár let jsem hledal sound
engineera, který by mi zmixoval desku. Poslouchal jsem nahrávky asi pěti
dobrých českých producentů, s nimiž by se mi hezky spolupracovalo. Pořád
mi to ale nějak nesedělo ke zvuku, který jsem si představoval. Nechtěl jsem se
hrnout do věcí jen proto, že jsou jednodušší. Vzpomněl jsem si na Nika a jeho
práce měla něco, co jsem přesně chtěl. Technicky to ani nedokážu popsat, věci
do sebe prostě zaklaply. Poslal jsem mu dema a spolupráce mohla začít. Všechno
jsem nahrával doma a posílal do Německa, jeho práce nepotřebovala žádné další
úpravy. Když jsme se pak osobně sešli v Berlíně, šli jsme na pivo a nikdy dlouze
nevysedávali ve studiu."
Takže
vzniku tvého sólového debutu předchází náhoda z berlínského baru?
AC:„Vlastně
ano. Má žena kamarádí s kapelou IAMX, hlavně s jejím technikem, který
Nika do baru přivedl. Nijak jsem ho dopředu nevyhledával, prostě se zjevil
v mém životě. Většina důležitých seznámení probíhá takhle náhodou."
Jaké
to je tvořit po tolika letech hudbu mimo Sunflower Caravan?
AC: „Je
to úplně jiné. Sunflower Caravan představuje druhou rodinu. Měl jsem
v sobě zakořeněné, že každý hudební nápad nebo kreativní impulz souvisí
jenom se Sunflower Caravan. Neexistovalo, že by někdo z nás hrál
v jiné kapele, nebo že bychom oslovovali extra hosty. Sólová dráha
symbolizuje novou etapu. Najednou o všem rozhoduju sám, člověk se musí učit
nové věci. Nadále chci ale spolupracovat jen s lidmi, se kterými si dobře
rozumím. Sólovka je zároveň popová melancholická alternativa s pianem,
která se do kapely tolik nehodila. Příliš se tloukla s rock’n’rollem,
který jsme vždy dělali. Nechtěl jsem nic tlačit na sílu, a tak se rozhodl
v tomto duchu natočit celou sólovou desku."
Tvá
osoba se často spojovala s žánrem britpop. Vnímáš nějakou souvislost?
AC: „Britpop
mám moc rád, baví mě třeba ale i 60. léta. Od The Beatles přes The Who až po
Davida Bowieho. Mám pocit, že britpopové kapely na ně navázaly. Tenhle termín
nemám striktně spojený s devadesátkami, ale spíš typem písní. Vybavím si
kvalitní popové písně, od kterých je odstřižena tvrdá rocková složka. Sunflower
Caravan nikdy nešlo úplně uchopit, vždy nám ale šlo o písňovou formu se silným
refrénem."
V počátcích
Sunflower Caravan jsi na koncertech nezpíval. Co zapříčinilo zlom, kdy sis
uvědomil, že bys měl začít?
AC: „Deset
let jsme hráli instrumentálně. S mým bráchou, který je bubeník, jsme hráli
úplně odmala. Naši rodiče měli kapelu, zkušebnu jsme proto měli ve sklepě.
Tehdy jsme se styděli zpívat, vlastně nás to ani pořádně nenapadlo. Automaticky
jsme spojili klávesy a bicí, ale vždycky se nám líbila zpívaná hudba. Toužili
jsme mít zpěváka. Na konkurzu se za ty roky vystřídaly skoro dvě desítky
zpěváků. Ale jako trio jsme zjistili, že už se k nám nikdo úplně nehodil.
Respektive působilo zvláštně, když jsem frontman, co píše skladby, a najednou
se do rodiny přidá úplně nový zpěvák. Postupně jsem si troufnul zpívání zkusit
sám. Skočil jsem do toho po hlavě a rovnou na turné po jedné zkoušce začal
zpívat. Připadalo mi to jako lepší tah, než se dlouhodobě chystat a odhodlávat.
Tohle rozhodnutí pro mě bylo zcela zásadní."
Na své
sólové desce zpíváš ve všech devíti písních. Plánujete natáčet další
videoklipy?
AC: „Zatím
vyšly tři klipy. Vzniklo i lyric video ke skladbě Let Me In, která společně
s Dark Blue Sky patří k nejroztančenějším na albu. Rád bych k ní
do budoucna přidal i vlastní videoklip."
Na
YouTube stále visí starší klip k hitu What Is Happiness? Zjistil si po
letech odpověď na tuto řečnickou otázku?
AC: „Myslím,
že štěstí najdeme v lásce a svobodě. Něco takového se těžko vyslovuje, zní
to až pateticky. Ale když se nad tím zamyslíme, tak na ničem jiném nezáleží. Ke
štěstí mně osobně stačí. Když se tyto dvě věci propojí se zdravím a daří se,
tak může být člověk šťastný, protože mu nic nebrání, aby žil naplno. Peníze se
vždycky nějak seženou. Svoboda otevírá dveře k tomu, abychom poznávali a
zažívali nové věci."
Prožíváš
nyní díky vydání svého sólového debutu určitou euforii? Pro umělce, který se
hudbě aktivně věnuje přes 20 let, jde přece jen o velký moment.
AC: „Jsem
rád, že jsem počkal tak dlouho. Složil jsem hodně melancholických a velmi
alternativních písní, ale když jsem se rozhodl, že opravdu udělám sólovou
desku, začal jsem úplně od znova a jinak. Některé popovější kousky jsem chtěl
nabídnout nějaké zpěvačce, ale potom mi došlo, že můžu přece pop dělat i já.
Proč ne? Měl jsem dlouho stanovené limity, protože jsem vždycky miloval
rock’n’roll. Těší mě, že jsem se nakonec rozhodl takhle. Napsat kvalitní popový
song s originálním nápadem vnímám jako královskou disciplínu. S deskou
Secret December jsem opravdu spokojený, cítím klid, protože zní přesně tak, jak
jsem si představoval."