Bob Dylan a jeho pokus o bouři
Recenze alba : Tempest

Někteří recenzenti pějí na letošní a to již 35. studiový přírůstek do Dylanovy diskografie chvalozpěvy a nerozpakují se oznámkovat Tempest plným počtem hvězdiček, jiní naopak s despektem mluví o průměrném produktu písničkáře udržovaného při uměleckém životě již jen setrvačně běžícím autopilotem. Pojďme se tedy Dylanově letošní 'bouři' podívat zblízka na zoubek a zkusme odhalit, kdo z těchto dvou táborů má blíž k pravdě.
První polovina chvalitebně
Úvod Duquesne Whistle nás zavádí kamsi do dob dávno minulých, nám Čechům to bude nejspíš znít jako potlach na Sázavě z dob Rychlých šípů. Teprve nástup celé kapely včetně hammondek v pozadí dodá písni náboj a poněkud současnější vyznění, nicméně retro atmosféra vydrží i přes nástup Dylanova překrásně zrnitého chrapláku, který píseň výrazně pozdvihne z její zvukové zaměnitelnosti s desítkami dalších podobných kousků. Mimochodem při závěrečném nepříliš výrazném kytarovém sólu si akorát tak můžeme povzdechnout, že kytaristi Michael Bloomfield (podílející se na legendárním Highway 61 Revisited) nebo Stevie Ray Vaughan (který u Dylana hostoval na Under the Red Sky) již dávno nejsou mezi námi.
Přes podobně znějící druhý track Soon After Midnight se dostaneme k bluesové Narrow Way, částečně připomínající alternativnější alba černošského bluesmana R. L. Burnsidea, ve které Dylanův hlas září ještě lépe než v předchozích kouscích, tady je výsledek na jedničku. Pozvednutou laťku však zcela spolehlivě sestřelí hospodsky rozhozený úvod následující Long and Wasted Years.
Po velmi příjemně plynoucí Pay in Blood, která se v porovnání s většinou dalších písní může pochlubit i několika zajímavými hudebními přechody a pro mě představuje nejlepší kousek alba, bohužel následuje utahaná odrhovačka s názvem Scarlet Town. U Early Roman je sice jako autor uvedený Dylan, nicméně se jedná o tak jasnou verzi Dixonovy hitovky Hoochie Coochie Man proslavené Muddy Watersem, že by veškeré hudební tantiémy měli dostat Dixonovi dědici. Odhlédnuto od této nespravedlnosti však musím přiznat, že se jedná o poměrně slušně zvládnutou verzi této bluesové klasiky.
Druhý poločas, to jsou tři písně a 30 minut
Tin Angel pro mě představuje naprosto nudnou a zcela zbytečnou 'píseň' (hudebně jde totiž pouze o jeden jediný mollový akord), v jejímž případě by bylo posluchačsky daleko příjemnější, kdyby stejný text Dylan zarecitoval a zařadil až na konec alba jako bonus track pro milovníky své poezie. Pro mě osobně by byl její poslech utrpením i při rozumné písničkářské délce, tedy tři či čtyři minuty, ale vydržet jejích celých devět minut, to už je z kategorie mučení vězňů na Guantanámu.
Pokud by však někdo doufal, že tímto trackem Dylan 'žánr' recitovaného zpěvu nad jednotvárným a zdánlivě nekončícím doprovodem vyčerpal, toho čeká velmi nepříjemné překvapení: následující Tempest není totiž nic jiného než 14-ti minutová sloka bez refrénu(!), hudebně v hávu irské hospodské odrhovačky, popisující smutný konec Titaniku (dvě třetiny vězňů na Guantanámu by se nejpozději v půlce tohoto tracku přiznali i k tomu, co nikdy nespáchali). Jinými slovy jednoznačný kandidát na bonus track číslo dvě, tentokrát s poznámkou 'pro milovníky Dylanovy poezie s opravdu velmi pevnými nervy'. Hudebně příjemná avšak nikterak objevná tříakordovka Roll on John (věnovaná Lennonovi) pak při svých sedmi minutách působí jako milosrdně krátký závěr alba.
Palec nahoru či dolů?
Řekněme si to na rovinu: pokud by Tempest vyšla pod jménem John Smith či Milan Novák, všimnul by si jí nejspíš jen málokdo. Ale protože je pod ní podepsán Bob Dylan, můžeme se probírat desítkami recenzí ze všech koutů světa, které se snaží rozebrat zakódované významy v textech, zařadit album do kontextu písničkářovy obdivuhodně vitální 50-ti leté kariéry nebo popsat její jednoduché jedno-, dvou- nebo tří-akordové písně názvy nejrůznějších hudebních stylů a podstylů vzniklých za posledních 100 let.
Za sebe mohu závěrem říct, že: 1) Z muzikantského pohledu se jedná o slušně vyprodukované album s povedenou atmosférou, nicméně složené z hudebně zcela průměrných resp. spíše podprůměrných písní, jinými slovy žádné Like a Rolling Stone, I Want You nebo Knockin' on Heaven's Door tu rozhodně nečekejte. 2) Textově je Dylan naopak nadále kategorií sám pro sebe a fanoušky jeho poetiky by deska měla nadchnout, tím spíš, že 3) Dylanův hlas za ta léta dozrál k chraptivé dokonalosti, jakou mu může i takový Tom Waits závidět, a jeho zpěv si - na rozdíl od desky jako takové - jednoznačně zaslouží maximální možné hodnocení.
- Shadows in the Night (2015) 00:34:35
- Fallen Angels (2016) 00:37:11
Sentimentální ohlédnutí za dosavadním Dylanovým životem
Tak tohle je něco pro staromilce a fanoušky Boba Dylana, který se opět po roce rozhodl oprášit...
HUDEBNÍ ZPRÁVY
Zpěvačka Karolína se už nechce ztrácet
Zpěvačka Karolína vydává roztančený popový singl Nechci už se ztrácet. S jejím přispěním ji napsal její...
Všechno nejlepší je dosud nejpestřejší Ventolinovo album
Pod názvem Všechno nejlepší vydává elektronický producent Ventolin své dosud nejpestřejší a nejpropracovanější...
Fanoušci jsou pro Nieve Ellu na prvním místě, v Praze to potvrdila
Britská indie zpěvačka a hudebnice Nieve Ella je známá svou kombinací indie, popu a elektronické hudby. Její...
Totally Nothin vydává hluboce osobní album Hudba, co hojí rány
Hudba, co hojí rány je název nového, hluboce osobního alba, které Totally Nothin vydává po roce a půl...
Terne Čhave oslaví 40. narozeniny výročním koncertem plným Rom'n'Rollu
Již čtyřicet let se se svým Rom'n'Roll pohybuje na scéně kapela Terne Čhave. Narozeniny oslaví na výročním...
» zobrazit více...
RECENZE
» „Achtung, Sultan!“ volá První Hoře...
» Ve svobodném a magickém světě MBT je otevřeným...
» Crazy Story kapely Totální nasazení baví...
» Vánoční poselství Radůzy – láska,...
» Riffobijec Kiko Loureiro na novince masíruje...
» Čistá radost všech ze všeho, to je nové...
» zobrazit více...
Waltari ukázali, že pořád umí přenést super energii do publika
Koncert finské kapely Waltari v pondělí 28. října v pražském klubu...
Terne Čhave oslaví 40. narozeniny výročním koncertem plným Rom'n'Rollu
Již čtyřicet let se se svým Rom'n'Roll pohybuje na scéně kapela Terne...
Fanoušci jsou pro Nieve Ellu na prvním místě, v Praze to potvrdila
Britská indie zpěvačka a hudebnice Nieve Ella je známá svou kombinací indie,...
Noc Na Zemi
» Bad Karma BoyV jednom z rozhovorov kedysi kapela Bad Karma Boy povedala, že v ich textoch sa často...
Estonský rapper, excentrik a chameleon Tommy Cash zahraje na Metronome Prague 2025
Tommy Cash, estonský rapper, muž mnoha přívlastků. Excentrik, senzace východoevropské...
Bleed From Within: Rádi si hrajeme s melodiemi, ale pořád jsme metalová kapela
Po jejich dalším povedeném vystoupení na festivalu Brutal Assault jsem...
Steve Aoki se vrací do Duplexu, bude i dort!
Václavské náměstí opět vítá hvězdu Steva Aokiho, který se již po několikáté...
Zpěvačka Karolína se už nechce ztrácet
Zpěvačka Karolína vydává roztančený popový singl Nechci už se ztrácet....
Na Trnkobraní se mohou těšit Dan a Eva
Již zítra se otevřou brány areálu likérky Rudolf Jelínek ve Vizovicích,...
Kaleidoskok debutuje albem Odrazy, zazpíval si na něm i Hrůza a Hanák
Odrazy je název debutového alba mladé kapely Kaleidoskok. Obsahuje...
Víme, jak je těžké pro mladé ale zatím neznámé kapely prorazit do médií a tím získat nové fanoušky.
» Podporujeme nadějné kapely
» Zadání profilu interpreta
Chcete dostávat do vaší emailové schránky aktuální informace ze světa hudby? Přihlašte se k odběru newsletteru. Odběr můžete kdykoliv zrušit.