Obyčejný neobyčejný muž Petr Spálený slaví jubileum speciální kompilací
Karel Souček, 18. 03. 2024
Zpěvák, kytarista a skladatel Petr
Spálený oslaví 22. března 80. narozeniny. Při této příležitosti Supraphon
vydává kompilaci 80 / Největší hity & duet. Jejím
cílem je donekonečna neopakovat nahrávky, které jsou k mání
prakticky na všech dosavadních výběrech. Ale zase, na druhé straně, bez prvních
pěti nahrávek tohoto výběru (Plakalo baby, Kdybych já byl kovářem, Dáma při
těle, Josefína a Dítě štěstěny) – stejně jako bez Andělů – by v
profilu majitele výjimečného hlasu přece jenom něco citelně chybělo. Tolik na vysvětlenou ke konečnému výběru
třiadvaceti nahrávek, který nezapomíná ani na „manželské duety".
Následující rozhovor poskytl jubilant ve
svém domě v Říčanech u Prahy, kde s manželkou Miluškou Voborníkovou
spokojeně žije bezmála pětačtyřicet let.
Než jste začal zpívat, hrál jste nejprve na bicí. Ale Vaše
pěvecké začátky nebyly spjaté s česky zpívanými písničkami.
„V polovině šedesátých let to byly samé převzaté skladby
zpívané anglicky. Elvis, Bobby Darin, prostě rokenrol. Dokonce mi tehdy vyšel v bigbítové edici
Mladého světa singl s nahrávkami skladeb Blame on me a Multiplication. A
pak jsem se k angličtině ještě jednou vrátil zkraje sedmdesátých let, kdy
jsem nazpíval písně pro exportní album Artie."
Jak došlo k tomu, že se z bubeníka stal zpěvák?
„Bubnoval jsem tehdy ve skupině Crossfire, ve které hráli
také kytarista Ladislav Klein a na basovou kytaru Zdeněk Rytíř. S touhle
kapelou původně zpíval Pavel Petráš, ale ten odešel, hledala se proto náhrada -
a nakonec volba padla na mně. Zvedl jsem se tedy od bicích a postavil se ke
zpěváckému mikrofonu."
Pak jste zpíval se skupinou Hipps svého bratra Jana
Spáleného, třeba v klubech Olympik a Play-Club. Nakolik důležité bylo
potom Vaše následné angažmá v Divadle Apollo?
„To byla klíčová věc. Doslova všechno se zprofesionalizovalo,
protože jsme se dostali pod křídla Státního divadelního studia. Z úplné
divočiny to najednou dostalo pevný řád. Šlo nejen o divadlo, ale také o
zájezdy po republice, nebo o zkušebnu, kterou jsme měli v Redutě, kde jsme
chystali a pilovali nové věci. Ušili nám tehdy také fialová saka (smích)."
Jaká byla spolupráce s ředitelem Divadla Apollo Jiřím
Štaidlem?
„To on nás do Apolla přivedl, protože potřeboval nějak
zalepitt výpadek, který způsobilo angažmá Karla Gotta v Las Vegas. Původně
měl sice zájem pouze o mně, ale trval jsem na tom, že by měl angažovat celou
kapelu, ve které jsem měl velkou oporu. Přemýšlel, přemýšlel a po pár týdnech
vyjednávání s tím nakonec souhlasil. Z Hipps se stal Apollobeat. A Jirka
Štaidl mi napsal první české texty, Plakalo baby a Když dozrálo víno…"
Jak se stalo, že jste namísto angličtiny začal zpívat česky?
„Naprosto přirozeně. Prostě jsem pochopil, že hra na
amerického zpěváka skončila. A k onomu „prozření" přispěly rozhodující měrou
krásné české texty. Tedy trend, který odstartoval geniální Jiří Suchý a další
v tom pokračovali. Kromě Jiřího Štaidla namátkou Pavel Vrba, Vladimír
Poštulka a Zdeněk Rytíř."
První hit, který jste si po příchodu do Divadla Apollo
připsal na konto, byla melodie Pavla
Krejči, kterou Jiří Štaidl nazval Plakalo baby.
„Ohlas na můj česky zpívaný singlový debut byl natolik
příznivý, že bylo jasné, kudy povede příští cesta."
Když se Karel Gott s kapelou vrátili z Ameriky a
rozhodl se pro sólovou dráhu bez divadelního angažmá, Divadlo Apollo už do nové
sezóny nenastoupilo a zaniklo. Vy jste se s Apollobeatem vydal také na
sólovou dráhu.
„To přišlo automaticky. Karel Gott ztratil po cenných
zkušenostech o stálé divadelní angažmá zájem, Yvonne Přenosilová emigrovala,
konec přišel tedy naprosto logicky. Plynule jsme pak přešli do běžného provozu
koncertní kapely. Působení v Apollu nám ale velice pomohlo, lidé nás znali
a na naše samostatné koncerty chodili, o diváky a posluchače jsme neměli nouzi."
Památné jsou vaše koncerty z roku 1971 nazvané Petr
Spálený v Lucerně.
„To byl jeden z mých prvních samostatných koncertů
s kapelou na sólové dráze. Těch koncertů bylo nakonec vzhledem k velkému
úspěchu hned několik, záznam pak vyšel na koncertním albu. Na jednom
z koncertů nám předskakovala polská skupina Czerwono-Czarni, která vznikla
v Gdaňsku v roce 1960 a
byla jedním z průkopníků bigbítu v Polsku."
Na sólové dráze jste v polovině sedmdesátých let
účinkoval s Apollobeatem a Miluškou Voborníkovou na jevišti divadla Rokoko
v úspěšné hudební komedii Dlouho, dlouho spím. Libreto napsali
cimrmanologové Zdeněk Svěrák a Miloň Čepelka, představení režíroval Jiří
Menzel.
„Mám na to ty nejlepší vzpomínky. Divadlo bylo pokaždé
vyprodané, lidé se bavili vtipným příběhem, zatímco hudební složku téhle
komedie tvořily písně, které jsme běžně hráli na koncertech. Souběžně
s tímto divadelním představením jsme samozřejmě cestovali se svými
koncerty po republice, divadlo bylo spíš takové mile zpestření v tom
koncertním kolotoči."
Na sklonku devadesátých let jste ani vVy neodolal
muzikálovému boomu a v divadle Spirála na pražském Výstavišti účinkoval v roli
argentinského prezidenta Juana Peróna.
„Na muzikály sice moc nejsem, ale tohle bylo pro mě zajímavé.
V představení, které režíroval Petr Novotný, jsem poznal spoustu mladých
lidí, kteří se tomuto žánru věnují, jsou talentovaní, šikovní a pilní. Evita
se hrála zhruba rok a půl a mezi mladými představiteli mi bylo hodně dobře."
Na albu, které vychází k Vašemu kulatému jubileu jsou také
čtyři duety s Miluškou Voborníkovou. Jak se Vám spolupracuje
s vlastní manželkou?
„Od počátku naší spolupráce v první polovině
sedmdesátých let až do dneška jedním slovem: bezvadně! Miluška je tvárná,
šikovná, přizpůsobivá, chápavá, empatická a velmi nápomocná. Taková moje dobrá
víla. Původně přišla jenom do studia, aby se mnou nazpívala duet Mně se zdá, jinak často
nahrávanou píseň Johna D. Loudermilka Break my mind, v tomto případě podle
předlohy Lee Hazlewooda a Ann-Margaret. Její hlas, a nejen hlas, se mi tehdy
zalíbil. Brácha ji tedy sehnal a písničku jsme spolu natočili. A už u nás
zůstala. Jenže – přesně v té době jsme dostali od Pražského kulturního
střediska zákaz činnosti. Trvalo to skoro rok, než nás z toho vytáhnul
Pragokoncert, ke kterému jsme přešli."
Kapelníkem Apollobeatu byl dlouho váš bratr Jan, jehož
hudební směřování je ale hodně odlišné od Vašeho.
„To je pravda. Natočili jsme spolu dvě téměř experimentální
elpíčka, Zvon Šílencův a Podoby. Ale ukázalo se, že to pro mě nebude to pravé.
O to víc jsem se proto začal věnovat melodickým písničkám s textovými
příběhy, z nichž mnohé zpívám dodnes."
Na dlouhé roky se pak kapelníkem Apollobeatu, který si
zkrátil jméno na Apollo, stal skladatel, aranžér a instrumentalista, bohužel už
zesnulý Pavel Krejča.
„Pavel byl zcela výjimečný melodik, skvělý muzikant, ale také
člověk, se kterým jsem si rozuměl na mrknutí
oka. Přitom je zajímavé, že během naší dlouholeté spolupráce toho pro mě zase
tak moc nesložil. Ale vždycky si rád připomenu jeho písničky Pánská jízda,
Peggy, Stáňa, nebo A pořád ti to sluší. Z nějakého
důvodu ale komponoval mnohem raději pro zpěvačky. Třeba pro Věru Martinovou,
pro kterou složil hezkou řádku jejích velkých hitů."
Jsme-li u komponování. Kdy jste v sobě Vy objevil
skladatelský, respektive textařský talent.
„S tím textováním bych to moc nepřeháněl, i když jsem si
pár textů napsal. Ale první písničky jsem začal skládat v době, kdy se
rodilo album Dítě štěstěny. To znamenalo velký zlom v mé kariéře a
současně to byl začátek koncepční spolupráce se Zdeňkem Rytířem. Zdeněk mě
současně popostrčil k tomu, abych se začal věnovat i autorské tvorbě, to
byl jeho nápad. Sedávali jsme u nás na půdě s kytarami, hráli a vymýšleli.
Vznikla tak sestava původních písní, díky nimž považuji Dítě štěstěny za
své zásadní album. Přál bych si, aby časem vyšlo v reedici v podobě
vinylového elpíčka."
Jak vzpomínáte na své angažmá v Semaforu?
„To byla příjemná spolupráce. Slávek Šimek, který mi to
nabídnul, si přál, abych skládal hudbu pro jejich divadelní představení, jakými
byly Návštěvní dny, nebo Zajíc v pytli, ve kterých účinkoval
s Jiřím Krampolem. Kdybych nebyl v Semaforu, nevznikla by píseň Až
mě andělé. Slávek Šimek mi tehdy dal ke zhudebnění báseň Josefa Fouska,
kterou napsal v těžké životní situaci během svého pobytu v nemocnici.
A protože cesty písní jsou zcela nevyzpytatelné, stala se během let nejhranější
písní při posledním rozloučení se zesnulými."
V současnosti se Vaše doprovodná kapela jmenuje Apollo
Band – a po odchodu Pavla Krejči na věčnost – ji vede zpívající kytarista Fredy
Bittner. Neuvažujete o tom, že natočíte nové album?
„Ještě snad někdy něco natočíme,
zatím o tom ale spíš jenom uvažuji. Pozvolna sice zkouším něco skládat, ale
jsem teď ve fázi, kdy mě přemáhá lenost. Ale doufám, že je to jenom přechodné."