Nekompromisní, zádumčivé, naštvané i
atmosférické. A hlavně nepředvídatelné. Takové je album Rovně! Debutová
deska pražsko-libereckého kvarteta Nanday, která na sklonku května konečně vyplula z vydavatelství Supraphon směrem k posluchačům,
snese po pozorném poslechu mnoho přívlastků. Především ale není jednotvárná a
nedá se ani srovnávat se současnou produkcí jiných moderních tuzemských kapel.
Vnímavým fandům určitě nemohly uniknout první
dva expresivně pojaté klipové singly: artově zpracované, zvukomalebné Brány a
nedávný úderný song Nesmíš, který svou tematikou trefně masíruje
současný vývoj společnosti.
Druhá jmenovaná píseň celou desku zahajuje a bez
váhání lze konstatovat, že jde o jeden z nejlepších studiových otevíráků na
naší scéně za poslední roky. Skřípavé kytarové poryvy, strojově dunivé bicí,
které se snoubí s drnčivou baskytarou a nad tím kritický, nikoliv
agresivní, ale čitelný zpěv Tomáše Pospyho Pospíšila – toť recept na
úderně našlapanou hitovku, která se textově s ničím nemazlí. Po tepavém
refrénu přichází moderně pojaté nu-metalové riffy s nádechem
hendrixovského království. Skladba najednou končí, ale atmosféra starého
kytarového pardála, kterého riffobijec Juraj Sonlajtner rozvíjí do
grungeových zákoutí, skotačivě uhání dopředu v druhé písni Atomová
dívka. Tuhle opojnou symbiózu vzápětí střídá hard rocková pecka Vina,
která v chytlavém duchu evokuje rané Saxon nebo Motörhead. Juraj se zde
s kytarou brzdí, zato Pospy prozpěvuje v nejvíce sladěném refrénu
celé nahrávky. Dokonalá živá tutovka, která vrcholí zesílenou kytarovou
exhibicí.
A znovu návrat ke grungi, ale tentokrát
v té nejčistší podobě. Song Lítám vesele pulsuje v lehkém melody-grungeovém
rytmu, který evokuje nejpůvodnější legendy tohoto stylu Pearl Jam. Skotačivý,
přemítavý grunge, který svádí pozornost do sebe, nechává diváka pustit fantazii,
a navíc ten refrén! Chce se mi opravdu lítat, když slyším Pospyho vyřvávat.
V závěru Juraj zdrsní kytarové záběry a bicí Toma Pialy přitlačí na
pilu a zintenzivní ještě celkový dojem chytlavé písně.
Od desky nelze nyní odejít, protože šlapavé rockové
tempo řezavě narušují opět hendrixovské „feedbacky"
v dramaturgicky nejkomplexnější, ale i nejbarevnější skladbě Brány.
Nandej mi, co máš… zpívá procítěně Pospy a v pozadí
s Jurajovou kytarou, která se vzpíná a po svém exaltuje do nečekaných
výšek. A znovu se scénář opakuje, oba umělci se propojují v perlivém
vokálně-kytarovém vztahu. Ne nadarmo byl toto první singl a nejmocnější
kandidát na klip. Jasný středobod a jeden z vrcholů tohoto CD.
Kytarový virtuoz Juraj Sonlajtner zaujal
už jednorázovým projektem Zore v roce 2017. Zatímco však deska October plula spíše na vlnách indie, smooth jazzu a příjemného notování, na Rovně!
duní jeho kytarový um netušenými tóny: tu zabouří až nu-metalovým
hlomozem, jinde se zklidní do jemného grungeového tance, aby vzápětí moderně
připomněl slavnou kytarovou legendu Jimiho Hendrixe. Anebo se nechá unášet svéráznými
vyhrávkami ve stylu crossoverové legendy 90let, Living Colour. Ale důležité je,
že Juraj dává prostor celé kapele ke společné realizaci, a proto celý
debut Nanday působí zvukově velmi konzistentně. V této souvislosti nesmím
zapomenout na bezchybnou baskytaru Honzy Plášila (jinak liberečtí funkeři Superhero
Killers či jazzoví Masters Waters), díky kterému se kapela ještě před první vlnou co-vidu stmelila dohromady.
V druhé půli desky se tempo písní nečekaně
zpomaluje, ve skladbě Žár stříká na posluchače stonerový opar, nečekaná
psychedelie a atmosféra celého alba začíná překvapivě houstnout. Hlas Pospyho,
kterého současní fandové grunge budou znát jako veselého frontmana libereckých The
Scoffers, se tu zajímavě prohlubuje, začíná nečekaně tesknit a někde až
bodá svou emotivní hloubkou. Nechává zapomenout na své druhdy slyšené výšky,
ale spíše sugestivně medituje o stavu bytí. Album evidentně ubírá na výbušné
intenzitě, nicméně představuje nové emoce: v Nebudu Vám lhát opět
grungeově tančí, ale zároveň pouští první bluesové bubliny, které střídá
rebelský, ale smířlivý refrén. A opět kroutivé vyhrávky v duchu „Hendi", které
vkusně vpadnou do struktury celé písně.
Je to neuchopitelné, říkal jsem si po prvním
poslechu celého díla. Jednolitost, ke které možná první poslech sváděl, byla
však později ta tam. Nápady, které každá píseň v druhé polovině nahrávky
přináší, překvapují s intenzitou sobě vlastní. Bluesrockový Sen má
lehké ozvuky lynchovských soundtracků, ale láme se později do jamu ve stylu Kennyho
Wayna Shepherda nebo Jonnyho Langa. Nechce posluchače uspat, ale naopak,
v poslední třetině vyloženě nakopne svým drivem energii skladby
k nepoznání. Bluesové sólo, které Juraj před závěrem vystřihne,
odzbrojuje, stejně tak ta našlapaná gradace riffového zápalu. Excelentní
bluesové divadlo, které by u crossoverové party tady zřejmě nikdo nečekal.
Posluchač se ocitá v samotném závěru v úplně jiné dimenzi. Zpomalený hudební
film, který připomíná následující A ty to víš, je jako život sám. „Dobré
i zlé – všechno pochopíš…", pěje Pospy smířlivě, ale pak zvedne svůj hlas
do pořádné výšky. Tady zazní snad nejsilnější emo-sólo z rukou Juraje.
Bluesovým oparem je silně načichlá i Kapka
vína – jako by člověk sestoupil do sebe a chtěl prožívat vše po svém, ve
vlastním světě. Text z pera libereckého básníka Františka Sehoře přetavil
kvartet do hudebního partesu, ke kterému je třeba si tu lahvinku opravdu
otevřít. Skladba rozkošatí posluchačův svět veselou kytarou, Pospyho zdánlivě
ledabylý vokál má svěže chytlavý rytmus, až se chce opravdu načít party. Tohle
je další tutovka na živé provedení. A to už jsme skoro na konci tohoto opojně
prapodivného alba, které se chce možná vydat ještě do pomalejších zákoutí
lidské duše. Post-rockové tóny melancholického přemítání v podobě
polobaladického songu Dusno, který decentně koření i atmosférické
klávesy, způsobí zdánlivou letargii, kterou rozčísne po svém až závěrečná
nářezovka Dost!!
V ní Nanday ožijí nebývale a vrací se
dynamicky zpět ke svým grungeovým inspiracím z 90-ek. Dvouminutový svižný
zápřah, kde Pospy zpívá přes efekt, jako by vypadl z alb Vs. či Vitalogy
od Pearl jam, živelný rytmus jen na chvilku zpomalí, aby byl vystřídán
okleštěným nářezem s téměř punkovým výrazem. Nekompromisní, energizující
šleha na závěr, která si zaslouží být kandidátem na nový excentrický klip!
V záplavě aktuálních alb českých moderních skupin působí
Nanday na debutu vyzrále, vyhraně a díky svému hudebnímu záběru vskutku
originálně. Nepopírají inspirace všech výše zmíněných stylových vlivů, ale
veskrze příjemně a (často) až velmi progresivně je přetváří do svého osobitého
a chytlavého crossoveru. Album Rovně! je rozhodně mocným objevem
tohoto roku v žánrovém hájemství rock/grunge/blues. Pokud se objeví
v nominacích na dalšího Anděla, bude to zaslouženě. Nanday mají touto
deskou silně nakročeno k termínu svébytná česká rocková skupina.
Tento status si
však chtějí nyní utvrdit především živým hraním, protože jen tak mohou, jak sám kapelník
Juraj tvrdí, dostát pocitu svého naplnění. Hudební knihovna v tomto duchu přeje kapele v nadcházející sezóně jen to nejlepší, ale na prvním místě houšť živých akcí, na které se bude moci vzpomínat!
Nejžhavější zprávy hovoří o plánovaném letně-podzimním turné jako předkapela Škwor, samotný albový release jam v akustickém duchu už ale Nanday připravili na tento čtvrtek, tj. 10.6. 2021, do prostor libereckého Junge Gin Bar & Restaurant.
DISKOGRAFIE
Tento interpret nemá v tuto chvíli žádná zveřejněná alba ...