Němečtí metaloví klasici Helloween
už na čtvrtém albu Pink Bubbles Go Ape naznačili, že se
v jejich tvorbě chystají docela velké stylové změny. Proč dělat další
spídovité eskapády, když se dá tvořit něco nového, v té době objevného?
Pamatuji si dobře na rozhovor jednoho redaktora Sparku se zpěvákem Michaelem
Kiskem u příležitosti vydání alba Chameleon v roce 1993, kde
jasně zaznělo, že „dýně budou jiné" a že „ho vlastně nemusejí zajímat hlasy
fanoušků, kteří chtějí stále to stejné". Progresivní revoluce v rámci
vývoje kapely prostě přijít musela. A kdo si po neskutečných 30 letech celé
album (s otevřenou myslí) a pečlivě (několikrát) poslechne, ten musí kvitovat,
že vzniklo přelomové hudební dílo.
Zdánlivě lakonicky podaný
otevírák First Time, i přes své krátké kakofonní intro, se ještě nese
v duchu přímočarého hevíku jako na druhém dílu megaúspěšné desky Keeper
of the Seven Keys, ale hned od druhé skladby When the Sinner začíná
(v té době nevídaná) prog-rocková revoluce. Co na několik prvních poslechů lze
vyposlechnout, jsou absolutně špičková kytarová sóla. Druhý kytarista Roland
Grapow, který se akčně zapojil do komponování po odchodu Kaie Hansena, se
s hlavním kytarovým mozkem Miki Weikathem střídá v nádherných
sólech, a to doslova v každém songu. Druhým prvkem jsou orchestrální
aranže a taktéž nevídané sbory. Tempo převažuje střední, kolosální hlas
Michaela Kiskeho samozřejmě ční nade všemi, a tady navíc přidává mluvený
background; skoro jako by si skladbu chtěl ukrást pro sebe. Sluší se dodat, že
do tehdejšího prvního singlu, který trvá skoro 7 min, nahrál i rytmickou
kytaru. Grapowovo sólo je tak natažené, že nepřipravený „dýňák" (jak se tehdy
říkalo ortodoxním Helloween fans) musel naprázdno polykat. A to později
ještě několikrát. Schválně, kdo nezapomněl na saxofonovou pasáž v samotném
závěru?
V další skladbě I Don´t
Wanna Cry No More, kterou skupina vydala i na maxisinglu, dominuje
akustická kytara, kterou obaluje komplexní zvuk ve středním rytmu a sytě
vytažený Michiho vokál. I v dalším tříminutovém až swingově pojatém kousku
Crazy Cat, který složil opět Roland, znějí nade vším dechy a trubky; ve
skladbě zaslechneme i frontmana Lennyho Wolfa z legendárních Kingdom Come.
Tohle možná kapela mohla zahrát i s orchestrem.
Nečekaně pak do novátorských
vod vpadne zrychleně a progresivně vystavěnou peckou Giants kytarový principál
Miki Weikath. Dává prostor opět Kiskemu, aby táhl vokálně do výšek, o kterých
by se mohlo ostatním rockovým pěvcům jen znát. V písně ale duní i slušné
riffy a jak první sólo Rolanda, tak i druhé Weikathovo sólo dostává do kolen.
Jeden z prvních vrcholů desky, kvitoval jsem tenkrát, a i po letech se
snažím najít slabinu, ale není tam! Tuhle skladbu by měli Helloween hrát
i v současné době, protože by pasovala k progovému zvuku moderní doby
a nemusela by být zatracována jako tehdy nepochopený (a novátorský) zbytek
revoluční desky.
První půlku desky uzavírá
nenáročná „ukolébavka" Windmill, kterou bych tehdy nepřisuzoval opět
hlavnímu mozku kapely, ale bylo tomu tak. Kiskeho hlas se krásně klene nad
jemnými údery do piana. V bookletu alba nejsou uvedeny autoři dalších
aranží, což je škoda, protože lze zaslechnout i houslové smyčce, klavírní
vsuvky i další efekty, o kterých jen hádám, komu by asi mohly patřit. Skalním
fandům nemůže uniknout, že demo verzi hitu najdeme i na druhém, osmiskladbovém
disku, který se objevil v limitované verzi na trhu v roce 2003.
Stylový začátek druhé půlky
alba je opět nečekaný. Skoro minutová instrumentální pasáž, než Kiske začne
zbustrovaným hlasem zpívat. Skladba obsahuje pasáže z klasického retro
songu San Francisco od Johna Phillipse. Navrch spousta aranží, vytažená
basovka a nepříjemné skřípavé kytarové odchody, které totálně vraždí jakýkoli
chytlavý potenciál, jež možná skalní fandové požadovali. Totálně komplikovaná
píseň, která v plné míře snese označení alternativní, a to se vším všudy,
včetně sólujících pasáží. Možná by bylo vhodné tehdy skladbu označit jako
odvážný jam, ale vrazit tenhle song do středu desky byl masakrující krok. Zcela
jistě neortodoxní a nejvíce nechytlavá píseň kapely vůbec!
Další mocnou skladbou,
tentokrát však v tom nejlepším slova smyslu, je sedmiminutová Music
z pera Rolanda Grapowa, kde opět bouří dechy a orchestrální aranže. Michiho
vokál stoupá do nádherných výšek a když ustane, nastoupí kytarové hlazení
Rolanda Grapowa. Troufám si říci, že se později na žádném svém albu tolik strunově
„nevyřádil" jako zde. Nejdříve přemítá, pak se jen strun křehce dotýká, aby ke
konci přidal na intenzitě a promasíroval je s důkladností, která trhá ušní
bubínky. Masivní prog-rock vysoké kvality, kde možná zaslechnete vlivy Pink
Floyd, ale je to nezapomenutelná jízda. A kdyby se song neutnul po těch
sedmi minutách, kytara by dováděla ostošest.
Jeho provokativní sóla
zaslechneme i v další šlapavé Step out of Hell, která možná patří
ke slabším (a tradičně pojatým) „dýňovitým písním", jako úvod k epické
skladbě I Believe však dobře poslouží. Ta se nejdřív rozjíždí jakoby
v pomalém, ale riffově nekompromisním duchu, kdy se nad kytarami (ale i
synťáky) klene Michaelův průzračný vokál. Když zpěvák pěje „Já věřím", tak mu
to prostě baštíte i s navijákem. První sólo tahá trošku za uši, ale pak se
rozvine do nečekaných výšek, před pátou minutou přichází první atmosférická
pasáž plná new age prvků, snad na oddech před druhou půlkou rozmáchlého eposu.
Nečekané zpomalení s kytarovým hlazením pokračuje v klidném duchu. To
vystřídá opět střednětempové kytarové masírování, kde Michael i s celou
kapelou přitvrdí v celkovém heavy výrazu. Komplexní píseň končí táhlým
refrénem, ze kterého běhá mráz po zádech! A závěr celého alba? Překrásná balada
Longing, ve které se Michael Kiske opět dostává na vrchol svých
pěveckých kvalit. Se španělkou i klávesami stvořili Helloween precizní
baladu, jednu z nejsilnějších melodických, co jsem kdy slyšel.
Chameleon je
monstrózní album ve všech směrech. Stylově neuchopitelné, kytarově
pestrobarevné a oplývající mořem nápadů, které by jiným kapelám stačily na
několik alb. Tuhle komplexnost už nikdy potom kapela nepřekonala! Výjimečná
kapela vyrazila tímhle opusem dech všem, ale takovým způsobem, že se zároveň
uvnitř rozložila a Kiske s Grapowem „museli" odejít. Michael Weikath chtě
nechtě věděl, že se pro uchování kontinuity a (vůbec) budoucnosti skupiny musí
vrátit k melodickému speedmetalu, a proto neváhal a angažoval Andiho
Derise z tehdy rostoucích melodických Pink Cream 69, se kterým už o
rok později zabodoval se skvěle zkomponovanou deskou Master of the
Rings. Ale to už je jiný příběh.
Pro Helloween zůstává deska výjímečným
počinem a zároveň milníkem v jejich „pestrobarevné" hudební kariéře. I
díky němu nemohou být už nikdy označování za striktně power či speed metalovou
formaci. Bude však rozhodně zajímavé sledovat jejich další osudy! Znalci totiž
vědí, že se Helloween v roce 2017 opět spojili s Kiskem a
vydali comebackové eponymní album Helloween o 4 roky později.
V současné době pracují opět na novém materiálu, který vzbuzuje další, a
ještě větší očekávání. K „chameleonskému" výrazu se legenda zřejmě těžko bude
vracet, o to cennější je si písně z legendární desky znovu poslechnout a
užít se detaily experimentálního (hard/prog) rocku, který tvořil hudební dějiny
90. let minulého století.