Ambiciózní MANU: odkrývají v novém singlu tajemný Hotel na náměstí
David Frei, 14. 07. 2021
Tmavá atmosféry noční Prahy, kde se může udát
cokoli. Osamělý poutník, který prochází uličkami a vnímá nostalgickou
atmosféru, která možná ukrývá tajemství (snad) jediné osvětlené budovy na
náměstí. Toť základní děj nového klipu kapely MANU:, který se v posledním červnovém týdnu objevil v tuzemském
éteru a sklízí početné ovace. Možná je to i onou sugestivní atmosférou nočního centra
naší stověžaté matičky, ale hlavním nosným prvkem zprvu nenápadné písně je postupně
gradující hudební atmosféra. Intenzivně dramatickou náladu celé skladby, ve které
zazní i úžasné housle a nezvykle pulsující bicí, táhne dopředu především
svébytný vokál Anny Knauerové. Šlapavá dramaturgie celé skladby
je vynikající a překvapuje v každém okamžiku, je to jako by se člověk
probouzel ze snu, nečekaně objevil něco tajemného, zamýšlel se chvíli nad svým
osudem, možná i na chvíli procitl, ale nakonec se pohroužil zpět do
letargického spánku v lůně půlnoční metropole.
Zpěvačka Anna, která si sama vytvořila námět i text skladby, hlavní
město doslova miluje: „Praha má při toulání svou vlastní atmosféru. A že se
toulám často! Některá místa jsou
děsivá a zkažená, ale k Praze už to, myslím, patří, a i když není vždycky
navoněná, alespoň je pravdivá. A takovou ji mám ráda." Je třeba dodat, že pod
producentskou taktovkou Martina Havlena a Nika Jalauzidise klip zrežírovala
samotná zpěvačka, za kamerou pak stáli Petr Ježek a Vojta Kába.
V hudebně-filmovém týmu je třeba také zmínit výborný střih Tomáše Klímka,
produkci Natálie Houdkové i fotografie a ladný make-up od Jany Marie Knotové.
Nečekaně
pestré Dny, roky, vteřiny
Alternativně popová kapela MANU: není
v tuzemském hudebním podhoubí nová; překvapila již svým originálním
debutním albem Dny, roky, vteřiny v roce 2019, které zde zaslouží
krátké ohlédnutí. Od svého vzniku v roce 2016 se skupině po intenzivní
koncertní sérii podařilo dát dohromady pestrobarevné hudební album, které i po
letech vzbuzuje pocity něčeho výjimečného. Jak o sobě skupina píše na svém
webu: jejich „hudební směr" je nemít směr. Paletu nálad, kterou
pražsko-českolipská (dnes již) šestice vtělila do 12 autorských skladeb, byla překvapující, a to
již od úvodní titulní písně. Barevnosti alba přispěli i hosté, a sice DJ Flux a Petr
Zatloukal, kytarista Báry Polákové. Stylová nezařaditelnost, a i
střídání jazyků, kdy zazněla příjemná angličtina, rozhodně nenudila, ba naopak.
Co skladba, to jiný přístup. Někdy toto může u nových kapel působit
roztříštěně, ovšem v případě MANU: je to naopak. Houslové aranžmá měly
vynikající zvuk a možná i díky jejich úchvatné symbióze se syntezátory a
krásným ženským zpěvem – jako např. v samotné titulní skladbě Dny,
roky, vteřiny – vyznívá kapela jako jedna z nejoriginálnějších
žánrových akvizic moderního alternative-popu v posledních letech.
Druhým vrcholem nahrávky byla rozhodně klipová
záležitost Ne!, která se po svém a vizuálně provokativním způsobem
vyrovnávala s dětskou výchovou. Známý herec a spirituální aktivista Jarda
Dušek, který se v posledních letech věnuje ve všech svých pořadech právě
tématice našeho chování vůči ratolestem, by byl rozhodně zpracováním klipu nadšen.
Po hudební stránce jsou Dny, roky, vteřiny
opravdu plné nápaditých písní. Je zde kosmopolitní beatrockovka Sweetest
Love, alternativně rocková a vesele notující Life is Wonderful,
dvojice tématicky spjatých songů Johnny odnáší poprvé diváka do
zasněných zákoutí imaginace. Ale není to ta energie podobně žánrově spřízněné
kapely Imaginárium, ke které by mohla být MANU: díky ženskému vokálu i alternativnímu
zaměření přirovnána. Originální sextet totiž navíc oplývá oním autentickým
prvkem zasněnosti, který narušuje každodenní realitu tak nečekaně, až se jí beze
zbytku chcete poddat. Společným prvkem, který unikátně sjednocuje pestrobarevnost
debutu, je sytě výrazný vokál Anny, který dokáže, jak čitelně artikulovat, tak nečekaně
experimentovat, ale i stoupat do překvapivých výšek. V najazzlé písni Letní
si lehounce brouká, v další anglicky zpívané šlapavce Hangover dává
vzdáleně vzpomenout na Aliciu Keys, neboť její vokál nezvykle zdrsní;
následně se v až tanečně laděné Stop odvážně pustí na swingové
kolbiště ve stylu Žofie Dařbujánové z elektropopových Mydy
či Dany Yousefové z rocksoulové naděje Monna.
Přesto je však nejsilnější v těch
nejpomalejších písních, ať už je to zmiňovaný „druhý" Johnny anebo
závěrečná, neskutečně emotivní skladba Zůstávám. Jako by se tenkrát
slovutný surrealistický režisér David Lynch zastavil v pražském klubu a
objevil neznámou pěvici s dechberoucím vokálem. Tehdejší křest
v březnu 2019 musel být v pražském klubu FAMU výjimečnou událostí. Album
Dny, roky, vteřiny je rozhodně nedoceněným klenotem roku 2019 stejně
jako byl tehdy ambiciózní debut Časomlýn od folk-rockové skupiny Newtime.
Plány na léto a nové písně
Ač se skupina nejvíce naživo pohybuje
v pražských klubových prostorách, můžeme ji v letošní letní sezóně
mimo Střeleckého ostrova vidět např. i v Teplicích nebo Ústí nad Labem už na
začátku srpna. Na rodné Českolipsko,
odkud pochází samotná zpěvačka, však MANU: také nezapomenou, neboť plánují hned
dvě vystoupení na sobotu 14.8. Bude to v Brništi a také v Jestřebí,
kde se při tradičním Jestřebském festiválku představí v programu
před Vilémem Čokem.
K budoucnosti skupiny v návaznosti na
aktuální klip Anna uvádí: „Doufáme, že se nám podaří v podobném
atmosférickém duchu nahrát i další písně, chystáme samozřejmě další singly
doprovázené videoklipy, ale celkově bychom druhé album chtěli vydat ale až
někdy v příštím roce."
Jen čas a společně kolektivní feeling skupiny jistojistě
ukáže, zda budou nové písně pomalejšího ražení anebo v experimentálním
pojetí jako byla např. zajímavá skladba Proč bát se mám, která vznikla
samostatně v rámci animovaných videoklipů v pražské Aeroškole, a to ještě
dávno před obdobím loňské co-vidové pandemie.
MANU: v současné době tvoří zpěvačka Anna Knauerová,
baskytaristka Tereze Štětinová, kytaristé Jan Maštalíř
a Pavel Hrala (ten svou elektriku střídá s houslemi),
bubeník Tomáš Obermajer a Filip Štětina na klávesy
a syntezátor.