Vstoupí Harmonia Mozartiana Pragensis do knihy rekordů?

Hudební knihovna sleduje zajímavé projekty nebo osobnosti a nemusí se vždy jednat o hlavní proud. Tentokrát nás zaujala osobnost Luboše Faita, a proto jsme s ním připravili rozhovor.

Luboš FaitLuboš Fait je hudebník, skladatel a pedagog na Základní umělecké škole Jana Zacha. Zde vyučuje hru zobcovou flétnu a fagot. Spolupracuje také s neziskovou organizací s Evropským institutem kulturních a mírových studií, kde vystupuje na kulturních akcích, které institut pořádá.

Nejen hudba je jeho životem, pan Faita je nejen skvělý hudebník, ale je také vášnivým včelařem a pořádá zajímavá hudební setkání, která jistě vstoupí do knihy rekordů.

HK: Pane Faite, vím, že hrajete v souboru libozvučného jména Harmonia Mozartiana Pragensis. Uměleckým vedoucím tohoto souboru je Richard Hein. Také vím, že mnoho z vašich členů jsou učitelé hudby ve školách. Kdy a jak vznikl váš soubor?

LF: Začnu asi trochu zeširoka. Hudba, kterou hrajeme se ve světě běžně uvádí jako harmoniemusik, česky pak dechová harmonie. Jde o sdružení dechových nástrojů, které hrají v párovém obsazení. Nejčastěji to byly dvojice hobojů, klarinetů, lesních rohů a fagotů, ke kterým se později ještě přiřadil kontrafagot. Tato hudba má přednost tu, že zní velice dobře v interiéru, ale i v parcích či zahradách. Skladby pro tato obsazení psal v době hudebního klasicismu velký počet skladatelů českého původu, ale i jedineční vídenští mistři jako Haydn, Mozart nebo Beethoven. Jde o hudbu, která byla výsadou šlechty a to i proto, že toto sdružení díky českým hudebníkům působilo i na císařském dvoře. Skladby tohoto žánru jsou většinou velice efektní a mnohdy díky technické náročnosti jsou i výzvou pro jednotlivé interprety. Ano, řada z nás učí na Základních uměleckých školách. Všichni členové ale působí v profesionálních orchestrech, takže mohou předávat své praktické zkušenosti nejmladší generaci.

Jak jsem uvedl, skladby pro dechovou harmonii jsou mnohdy velice technicky náročné a prakticky každý hudebník si zde „přijde na své". Kdysi jsem v obdobném souboru hrával a následně bylo mým snem takovýto soubor sám vybudovat. To se mi podařilo v roce 1999. Od té doby jsme účinkovali na mnoha koncertech, ale i festivalech. K vrcholům bezesporu patří vystoupení v rámci Pražského jara na pražské Bertramce, které bylo věnováno oslavě 250 let narození W. A. Mozarta.

HK: Jaký je váš repertoár? Skládáte také vlastní skladby?

LF: Ve svém hudebním archivu mám přes 200 skladeb pro naše obsazení. Jak jsem se již zmínil, velká řada jich pochází od českých skladatelů, kteří ve své době byli velice uznávanými hudebníky a zastávali významné profesní a společenské funkce. Například Leopold Koželuh a následně František Vincenc Kramář byli dvorními skladateli a kapelníky komorní hudby ve Vídni. Náš soubor se ale programově věnuje i soudobé, převážně české, tvorbě. Asi bych měl vyzdvihnout skutečnost, že tvorba českých soudobých skladatelů pro naše obsazení je velice kvalitní a i ve světě bývá často zařazována do programů obdobných souborů jako je Harmonia Mozartiana Pragensis. My se pak snažíme, abychom do každého programu zařadili alespoň jedno toto dílo. Vlastní skladby neskládáme, k tomu nejsme kvalifikovaní. Spolupracujeme ale s velkou řadou renomovaných autorů a řada z nich nám i své skladby věnovala.

Další zajímavostí našeho repertoáru je to, že zde máme dobové úpravy všech velkých Mozartových oper. K nim se pak řadí i úpravy např. Beethovenovy 1. symfonie, či Haydnovy Oxfordské symfonie.

HK: Vím také o jedné zajímavé akci, kterou pořádáte v Zadní Třebani. Jmenuje se Medové odpoledne. Výjimečná je tím, že každý ročník se sejde o jednoho muzikanta více, a to výhradně kontrafagotistu. V letošním roce to bude už 12 hráčů. Pro každý ročník musíte napsat novou skladbu. To je úžasný nápad. Možná se s tím jednou dostanete do knihy rekordů.

LF: Do knihy rekordů bezesporu již patříme a díky Vámi zmíněné kontinuitě zřejmě i v celosvětovém měřítku. Kniha rekordů však není mým cílem. Za poslední roky se z toho totiž stala výzva, ale i jedinečná setkání s kolegy. Loni dokonce přijel kolega Sergio Lazzeri z Itálie a letos má přijet ještě se svým kolegou. Díky tomu musím měnit i název účinkujících. Původně to byli Pražští kontrafagotisté, následně Čeští a nyní Evropští. Medové odpoledne je ale o kultuře, méně známých aktivitách a pochopitelně o včelařství, které je mým velkým koníčkem. Kontrafagotisté tento mini festival zahajují a na závěr pak vystoupí Harmonia Mozartiana Pragensis a každým rokem hrajeme jiný program. Pro kontrafagoty žádné skladby nepíšeme, ale snažíme se zařadit úpravy známých skladeb. Tak například zazněla i Včelka Mája v aranži pro mé dvě žačky na zobcové flétny a devět kontrafagotů.

HK: Harmonia Mozartiana Pragensis bude hrát v září na benefičním koncertě. Co je to za benefici?

LF: Tento benefiční koncert se bude konat 24.9.2015 v kostele Nejsvětější Srdce Páně v Praze 3. Koncert se koná k Mezinárodnímu dni neslyšících a výtěžek z koncertu je určen na terapeutické projekty pro sluchově postižené. Koncertem bude slavnostně zahájena veřejná sbírka na podporu těchto projektů. Pořadatelem je Evropský institut kulturních a mírových studií. Požádali nás, abychom na tomto koncertě zahráli. Velmi rádi, jsme tuto nabídku přijali, neboť se jedná o velmi dobrou a záslužnou věc. Navíc tento kostel je velmi krásnou stavbou. Pro Institut nehrajeme poprvé. Vystupovali jsme již na několika vernisážích, které pořádají v rámci svých projektů.

HK: Obrací se na Vás pořadatelé koncertů často s žádostí o vystoupení?

LF: Doba pro naše obsazení není zrovna příznivá, vlastně ani pro daleko menší soubory. S kontrafagotem a uměleckým vedoucím je nás deset. A to mnohé pořadatele odradí. Řada kruhů přátel hudby, které se v obcích věnovaly organizování koncertů, buď zanikly, nebo musely svoji činnost velice omezit. Rozhodl jsem se proto, že budu pořádat koncerty sám. Letos to zkoušíme v Riegrových sadech. Je to v centru Prahy a přesto v zeleni a hlavně celkem dobře dosažitelné MHD.

HK: Zmínil jste se o obdobných souborech v zahraničí. Jste s některými v kontaktu?

LF: Mezinárodní spolupráce byla jedním z mých hlavních cílů v počátcích naší činnosti. Po úvodní řadě deseti koncertů, které byla udělena záštita České komice pro UNESCO, následovala řada koncertů ve spolupráci s významnými hudebníky žánru dechové harmonie. Proběhly tak koncerty ve spolupráci s umělci z Francie, Holandska, Švýcarska a Německa. V loňském roce jsme byli vyzváni, abychom účinkovali v průběhu Expa 2015 v italském Miláně. Italští kolegové připravovali v jeho průběhu vystoupení předních evropský souborů, což mělo vyústit v pravidelnou spolupráci těchto těles. Bohužel finanční problémy jsou i jinde. Přesto jsme neustále v kontaktu a plánujeme společné aktivity.

Pane Faite, velmi děkuji za povídání s Vámi. Jsem ráda, že můžeme přiblížit posluchačům zajímavosti i z jiného hudebního stylu. Připojujeme pozvánku na koncert, který se koná již tento víkend 6.6. v Riegrových sadech v Praze.

Pozvánka na komorní koncert


HARMONIA MOZARTIANA PRAGENSIS a Hudební knihovna

zvou na Komorní koncert v nastudování dirigenta Jaroslava Pelikána.

Koncert se koná v sobotu 6. června 2015, Riegrovy sady, Praha 2, Parkcafé v 11:00 hodin

Program:

František Xaver Brixi (1732-1771) – Intermezzo č.2
Antonio Casimiro Cartellieri (1772-1807) – Oktet F dur, č. 2
Jan Klusák (1934) – Sonáta pro housle a dechové nástroje
František Vincenc Kramář (1759-1831) – Harmonie Es dur, op 79

Účinkují:

Marko Ferenchousle
Bedřich Hejsek, Marie Müllerová Vaňkováhoboj
Jaromír Valášek, Michal Studničnýklarinet
Pavel Douba, Jakub Hořejšílesní roh
Daniel Hucek, Luboš Faitfagot
kontrafagot – Lukáš Svoboda

GALERIE


ZADEJTE KOMENTÁŘ


Zadání profilu interpreta

HUDEBNÍ ZPRÁVY
RECENZE: Kniha Fahrenheit-182 přináší poutavý příběh Marka Hoppuse
14.12.

RECENZE: Kniha Fahrenheit-182 přináší poutavý příběh Marka Hoppuse

Máte rádi americkou punkrockovou scénu na přelomu milénia? Pak právě vám (ale nejen vám) je určena autobiografie...


Rufus Miller opět potěší Prahu
14.12.

Rufus Miller opět potěší Prahu

Rufus Miller se opět vrátí do Prahy, 21. ledna 2026 rozezní Palác Akropolis svým syrovým psych-alt-rockem. Spolu se svým...


November 2nd po Andělovi za Album roku představují dva nové singly
13.12.

November 2nd po Andělovi za Album roku představují dva nové singly

Po získání Ceny Anděl za Album roku přicházejí November 2nd rovnou se dvěma novými písněmi. Hold Onto It a Old Man představují...


První oznámení Szigetu 2026: program slibuje silné headlinery
13.12.

První oznámení Szigetu 2026: program slibuje silné headlinery

Jeden z největších festivalů, Sziget v Budapešti, oznámil první jména pro rok 2026. Festival se bude konat od 11. do 15....


Bert & Friends a desetiletá oslava plná překvapení v Arše+
13.12.

Bert & Friends a desetiletá oslava plná překvapení v Arše+

Bert and Friends oslavili své desáté narozeniny 11.12. ve vyprodané Arše+. Bert and Friends začali...


» zobrazit více...


RECENZE
PRÁVĚ VYŠLO
Něco zůstane
05.12.

Něco zůstane

» Jamaron

Něco zůstane je čtvrté studiové album pražské kapely Jamaron,...

PODPORUJEME NADĚJNÉ KAPELY



Víme, jak je těžké pro mladé ale zatím neznámé kapely prorazit do médií a tím získat nové fanoušky.


» Podporujeme nadějné kapely

» Zadání profilu interpreta