V Hradci Králové se uplynulý týden uskutečnil už třiadvacátý ročník
populárního multižánrového festivalu Rock for People. Každoročně láká
na velmi zvučné aktuální hvězdy i hvězdy let minulých, stejně jako na mnoho
neokoukaných nových talentů. Do festivalového parku tradičně mířily stovky
nadšenců den předem, aby si dlouhé čekání zkrátily večírkem pro nedočkavé, kdy
ještě není otevřený areál v celé své kráse, ale už se můžete bavit na mnoha
zajímavých koncertech.
Roztančený večírek pro nedočkavé
Mezi zmíněnými nadšenci jsem byl i já a první koncert Rock for People 2017
obstarala pražská elektronická ikona
Skyline. V podstatně rozšířeném areálu
Jacka Danielse před stejnojmennou stagí se tísnily davy fanoušků a energický
elektro pop bylo přesně to, co první návštěvníci plní energie potřebovali.
Dvacet let existující kapela v čele s
MC Jacobem a zpěvačkou
Markou Rybin z již
nefungujících
Gaia Mesiah se představila jako neúnavná parta, která by měla
roztančit i toho největšího bručouna. Marka Rybin na sebe strhávala pozornost
velice výrazovým tancem a po pódiu létala jako smyslu zbavená, díky čemuž byl
zpěvák MC Jacob trochu v jejím stínu. Tedy až do chvíle, kdy začal se svým
specifickým rapem plným reggae vlivů. Drum'n'bass v podání Skyline vůbec nezní tuctově,
nenudí a je protkaný spoustou překvapivých elementů. Právem se Skyline řadí
mezi špičku na české scéně.
V podobném duchu večer pokračoval ve 24hodinové zóně, kde svůj DJ set
odstartoval
Dead Sailor, známější jako
Matyáš Vorda z kapely
Mandrage. I tady
byl parket zaplněný do posledního místa a tančilo se na známé hity hvězd
letošního festivalu i předešlých ročníků. První večer na festivalu byl plný
energie a dobré nálady, nicméně ta opravdu velká sláva měla přijít až zítra, kdy se otevřou brány areálu.
Odpoledne ve znamení ostrých kytar

První koncert prvního dne, na který jsem
se vypravil, obstarala tuzemská nu-metalová stálice
Cocotte Minute. Pražská
parta kolem zpěváka
Zellera přilákala stovky fanoušků a už od prvních tónů bylo
jasné, že se bude jednat o pořádný bordel. Nejenom díky první písni
„
Bordel" z aktuální desky
!Rituál, kmen a srdce a kmen! z roku 2015.
Cocotte Minute jsou proslavení extrémně výraznou baskytarou a také díky velmi
syrovým kytarám. Nejednou na jejich adresu dorazilo srovnání s Americkou
legendou
Korn, s nimiž mají velmi podobný zvuk. Zvuk obecně u Cocottů patří
mezi to nejlepší, co můžete od české kapely slyšet. Zpěvák Zeller umí pořádně
zařvat i zpívat čistě a každá píseň obsahuje výrazné změny tempa. Kromě dalších
písní z aktuální desky jako „
Tanči", „
Srdce" nebo „
Nazdar" jsme
slyšeli i starší evergreeny kapely. Nemohla chybět pecka „
Bastard", „
Měl
Bych Tě Sejmout" nebo závěrečná korporátní „
Kopem". Koncert Cocotte
Minute pro mě byl velmi kvalitním otvírákem, vždy je moc rád vidím a myslím, že
od nich uslyšíme ještě velké věci.

Ještě mnohem tvrdší lekci jsme dostali na
protější Rock for People stage, kterou obsadili Kanaďané
Comeback Kid. Hardcorová
ikona ze zámoří se na festival vrátila po dlouhých osmi letech a čekala na ně
plná louka metaluchtivých fanoušků. Řvoun této skupiny
Andrew Neufeld se do
toho ihned zkraje pořádně opřel a už v úvodu první skladby se v kotli pořádně
zvířil prach. Fanoušci plní energie hltali kanadský hardcore punk plnými doušky
a kapela jim to vracela notně energickou show. Comeback Kid propagovali novou,
ještě nevydanou desku
Outsider, nicméně prim hrála zatím poslední deska
Die
Knowing a také patrně nejzásadnější album kapely Wake the Dead z toku 2005.
Kanadská pětice pořádně oživila parné úterní odpoledne a třešničkou na dortu
nemohlo být nic jiného, než kultovní pecka „
Wake the Dead". Koncert
naštěstí všichni přežili ve zdraví a program festivalu tak mohl pokojně pokračovat
dál. Bylo velmi příjemné vidět, že Comeback Kid v žádném případě nedochází dech
a opět nechali na pódiu všechno, co mohli.

Po této divočině nás čekala
podstatně klidnější muzika.
Na vedlejší hlavní KB stagi začínala
mladá britská čtveřice
The Amazons. Alternativní rockeři fungují od roku 2014,
mají na kontě čerstvé debutové album a díky němu se dostali do žebříčku
nejatraktivnějších a nejnadějnějších kapel letošního roku například od BBC, MTV
nebo NME. Pro takto mladé muzikanty je to obrovská pocta, nicméně možná
kontraproduktivní, jelikož od nich budou velká očekávání. Na Rock for People to
pro mě byla úplně neznámá kapela, nicméně zněla příjemně svěže a jejich britský
indie rock byl plný invencí. Jedná se o velmi nenásilné spojení klidného houpavého
indie popu a kytar ostrých jako břitva. Pro ochutnávku si dejte „
Junk Food
Forever", „
Black Magic" nebo „
In My Mind". Mladíci v Hradci
naplnili očekávání, která do nich vložila věhlasná britská média a jen čas
ukáže, zda
Arctic Monkeys mají konečně své nástupce nebo kluci ztratí šťávu.
Za doprovodu The Amazons jsem poprvé
vyrazil navštívit Motorola Stage do nedalekého hangáru, kde současně hráli
blues rock'n'rolloví
The
Picturebooks. Hangár byl poměrně naplněný, což údajně sami muzikanti nečekali.
Dva zarostlí vlasatí motorkáři se značně okleštěným vybavením vyzařovali
obrovské charisma a hráli s obrovskou vervou. Zpěvák
Fynn Claus Grabke s
kytarou a mikrofonem a bubeník
Philipp Mirtschink za aparaturou jen s bubny a
železným kravským zvonečkem. Činely nejsou potřeba. Toto duo na pódiu řádilo
jako smyslu zbaveno a z reproduktorů vycházel neuvěřitelně špinavý rock'n'roll. Chvílemi pánové hráli pohodový blues rock v nižších, až uspávacích
tóninách. Vzápětí se Philipp opřel do bubnů, hudba se kompletně změnila v
dunivý rock'n'roll a ve vypjatých momentech Fynn řve jako
prase na porážce. Kapelu jsem poslouchal před festivalem a nedával
jsem jim příliš velké šance, ale naživo měla jejich tvorba úplně jiný náboj a
já byl velmi mile překvapen. Jsem moc rád, že jsem se přišel podívat na závěr
jejich koncertu a moji odměnou byly povedené pecky „
The Rabbit and the
Wolf" nebo „
Your Kisses Burn Like Fire". Varování: Tyto omalovánky
nejsou vhodné pro děti a mladistvé.
Na Rock for People stage se zatím
nachystala další relativně mladá britská kapela, která je velmi úspěšná v
tamních žebříčcích.
Moose Blood vsadili svou kartu na emo-pop punkové melodie a
můj přístup k nim byl podobný jako u The Picturebooks. Jejich tvorba nezněla
úplně špatně, nicméně mě kapela příliš nezaujala a zněla trochu tuctově. Dvě
písně můj názor nezměnily a já se raději připravoval na zlaté hřeby večera.
Maňásci, odkaz Beatles i Tomáše Rosického

Koncert jedné z mých absolutně top kapel
v line-upu letošního festivalu byl naplánovaný na osmou hodinu na KB Stage. Přemýšlím
jakým způsobem rakouský crossover
Kontrust charakterizovat, ale nenapadají mě
vhodná slova. Snad vám pro lepší představu pomůže
náš rozhovor s Kontrust před
koncertem. Praštěná šestice muzikantů hrajících v tradičních folklórních
kostýmech lederhosen kombinuje metal, rock, reggae i tradiční folkové nástroje.
Zpěvák
Stefan obstarává tvrdší „
štěkavé" vokály, zato zpěvačka
Agáta
vládne silným čistým hlasem, nicméně hlasivky dokáže zabarvit i do rockových
odstínů. Kapela přijela s aktuální deskou
Explositive, která je již čtvrtá v
pořadí. Pódium se změnilo ve varieté pěti Rakušanů a jedné Polky a chvílemi
jste si mohli připadat jako někde na vesnické tancovačce. V žádném případě však
nešlo o směšné vystoupení. Směšně kapela vypadá pouze v oficiálních videoklipech,
které vřele doporučuji. Kontrust už jsou na scéně šestnáctým rokem a početný
dav kontrolovali jako profesionálové včetně nevtíravé konverzace s publikem.
Většinou za ně však hovořila jejich hudba. Kromě aktuálních skladeb jako „
Just
Propaganda" nebo „
Dance" jsme mohli slyšet energické „
On The
Run", „
The Butterfly Defect", „
Hey DJ!" nebo maňáskovou „
Sock'n'doll". Usměvavá Agáta si získala
celý dav téměř okamžitě a oba vokálisté bavili publikum svými vtípky. Předně
ale zvládli svoje role zpěváků a frontmanů skvěle, jelikož se celý koncert
nezastavili a bylo je vidět všude. Zahanbit se nenechali ani ostatní v kapele,
zejména kytarista
Mike, který působil asi nejkomičtěji ze všech. Je více než
patrné, že skupinu společné hraní maximálně baví a soudě dle reakcí po
koncertě, jejich rovnice pro zkombinování nezkombinovatelných žánrů funguje.
Závěrečná skočná třaskavá směs „
Bomba" odpálila další z perfektních
koncertů perfektního festivalu. Kontrust je raketou na evropské crossoverové
scéně a jsem přesvědčený, že o nich velmi brzy uslyšíme znovu.

Kontrust vrchovatě splnili moje očekávání
a já byl zvědavý, co předvedou držitelé cen Grammy, američtí
Cage The Elephant.
Tady jsem naopak neměl očekávání vůbec žádná, ale brzy jsem zjistil, že překvapením
ještě není konec. Alternativně blues/indie rocková šestice začala velmi
nenápadně a i zájem o jejich koncert se zdál být lehce rozpačitý. Do předních
řad jsem se dostal bez větších obtíží. Po pár minutách však bylo jasné, že se o
žádný čajový dýchánek jednat nebude. Ústřední postavou celého koncertu byl
bezpochyby zpěvák
Matthew Shultz, který na sebe celý koncert strhával pozornost
snad úplně všech díky svým škubavým, mnohdy úsměv vyvolávajícím tanečním
kreacím. Shultz je zkrátka frontman jak se patří a kapela za ním mnohdy jakoby
neexistovala. Při poslechu Cage the Elephant doma jsem usoudil, že to bude
pomalá nezajímavá kytarová záležitost, nicméně chyba lávky. Shultz to při každé
skladbě tak neskutečně rozjel, že jsem žasnul, jak dokáže zpívat po tom, co
skáče jako roční ohař po celém pódiu. Bylo jedno, zda šlo o pomalejší skladbu
nebo kytarovou rošádu, zpěvák nezůstal vteřinu v klidu. Hudba Cage the
Elephant je protivně vlezlá, líbivá, poměrně snadno zapamatovatelná a působí
neuvěřitelně britsky. Ať už to znamená cokoliv. Zkrátka celý koncert jsem
slyšel výrazné vlivy
The Beatles. U melancholických skladeb jako „
Cold Cold
Cold", „
Cigarette Daydreams" nebo „
Come a Little Closer" jsem se tohoto pocitu
nemohl zbavit. Největší hit kapely „
Ain’t No Rest
for the Wicked" zase působí jako by vypadl ze studia od
The Verve, ale dost
srovnávání. Cage the Elephant mají svůj velice specifický zvuk a styl a do své
mozaiky zapojují mnoho různých vlivů. Značně specifický je i samotný Shultzův
hlas, který můžete slyšet ve spoustě různých podob. Ač se tvorba kapely může
jevit jako tklivá a sentimentální pohoda, naživo je to úplně jiné kafe a
energie z pódia stříká proudem. O faktu, že Cage the Elephant umí chytnout za
srdce a dostat se do hlavy svědčí i velmi vřelé reakce z publika, kdy si
text broukalo více či méně nahlas spoustu fanoušků. Pocity z koncertu byly
poměrně rozporuplné, ale nejdůležitější je, že jsem si nejen já odnesl další
výborný hudební zážitek.

Návrat na KB Stage znamenal i návrat do známějších
vod. Anglická post-hardcorová pětice
You Me At Six se k nám vrátila
poměrně záhy. V polovině března odehráli skvělý koncert v pražském
Lucerna Music Baru a zásluhy na jejich vystoupení na Rock for People má údajně
i fotbalista
Tomáš Rosický, který je organizátorům doporučil. Kapela je na
turné k úspěšné desce
Night People a i když bylo dávno po šesté hodině,
cestu na jejich koncert si našlo mnoho lidí. Ostatně, nechat kapelu hrát už
v 6 hodin by nebylo úplně adekvátní. Energický pop-rockový set se příliš
nelišil od pražského koncertu a také výkon
Joshe Franceschiho byl opět
fantastický. Klidné pasáže se zpěvnými rockovými refrény rozhoupaly početné
publikum, pro které není britská parta už tolik cizí, jako ještě před několika
lety. Setlist dle očekávání ovládly písně z aktuální desky, ať už
stejnojmenná „
Night People", „
Swear", „
Heavy Soul" nebo ukolébavka „
Give".
Kapelu trochu potrápily technické problémy, kdy několikrát vypadl zvuk, ale
Josh bez váhání pokračoval i bez mikrofonu. A když vzápětí přidali „
Lived a
Lie", „
Reckless" nebo v úvodu zpěvnou „
Loverboy", vše bylo odpuštěno. You
Me At Six předvedli zábavnou post rockovou show, která nemohla být pro nikoho
příliš tvrdá ani příliš nezajímavá. Pánové si jedou ve středním rockovém
proudu, který jim jde skvěle, nemůže urazit a spíše nadchne. Jedná se o
sympatickou kapelu, jenž vám nabídne okouzlující písně a vy si na ni vzpomenete
pokaždé, když si dáte s kamarády sraz na šestou.
No a na hlavním pódiu byl přichystán
poslední koncert. Divný, kuriózní, neobvyklý, nepochopený. Odpověď na vaše
otázky. Odpověď na všechno.
Die Antword.
O koncertu headlinera festivalu si
přečtěte v samostatném článku.
Roztančený závěr
Areál festivalu se po Die Antwoord
rozhodně nechystal k prvnímu zaslouženému spánku. Na protějším pódiu už
zvala na závěrečnou show prvního dne španělská parta GoMad & Monster. Nespoutaný rave obohacený říznými kytarami sliboval velmi
důstojný závěr prvního dne plného hvězd. Realita však byla trochu zklamáním.
GoMad & Monster
sice do publika pumpovali energii co to šlo, nicméně jejich tvorba se po
krátkém čase relativně opakovala a brzy přestala bavit. Možná to na mě bylo až
moc tvrdé elektro, možná do mého úsudku už promlouvala únava. Každopádně si
španělské maskované nájezdníky přišla poslechnout velká spousta lidí a
atmosféra byla skvělá. Za největší mínus tohoto koncertu bych označil fakt, že
v drtivé většině pustili nějakou známou skladbu a poté spustili své taneční
řádění. Často stále v doprovodu známých riffů
Metallicy,
AC/DC,
Linkin Park a dalších. Tohle jsem úplně nepochopil a připadalo mi
to, jako by chtěli upoutat pozornost a přilákat více lidí parazitováním na
písních jiných interpretů.

Mnohem lepší závěr prvního oficiálního dne proběhl
na improvizované stagi na ranveji.
Bruno Balanta z
The Qemists se
v areálu nepohyboval jen tak náhodou. V jednu hodinu v noci zde
odstartoval utajený DJ set, na kterém se sešla velká spousta přeživších. Mezi
nimi byli ti, kteří Bruna a The Qemists poznali, ale i ti, kteří přišli pouze ze
zvědavosti. Hodinový DJ set ochucený o několik písní The Qemists, kupříkladu
„
Run You" nebo „
Warrior Sound" vycucal z publika už i poslední zbytky
energie a až utichla i improvizovaná stage, odebrali jsme se
k zaslouženému spánku. První den Rock for People 2017 byl napěchovaný
skvělými kapelami a nově nabyté zážitky je potřeba pořádně vstřebat. Zítra to
v oblasti kvalitní hudby nebude o nic chudší.
Použité fotografie z Facebooku Rock for People, Autor Petr Klapper.