Kiss, Monster & Rock 'n' Roll
Recenze alba : Monster

S čím přišli 'staříci' Kiss po téměř čtyřiceti letech živého hraní a studiových nahrávek na své dvacáté řadovce, zlověstně nazvané Monster? Pokusili se zapomenout na své roky a obohatili svůj zvuk např. thrash metalem? Nebo se již nezmohou na víc než na jednoduchoučký rock 'n' roll, hlavně že bude důvod o nich psát a lidé jim posypou dolárky za vstupenky na následném turné?
Ani jedno, ani druhé, základnímu duu Paul Stanley a Gene Simmons to spolu s bubeníkem Ericem Singerem a nadále relativním nováčkem Tommym Thayerem (sólová kytara) výborně šlape jako dřív – tedy v duchu metalem říznutého stadiónového rocku. A o co možná přišly hlasivky obou hlavních vokalistů - zejména ve výškách a v síle hlasu -, o to lépe to celému kvartetu drží instrumentálně pohromadě. Takže hned na úvod lze vyvrátit případné obavy ze zbytečného alba se skleroticky roztřepanými popěvky centrálního dua čerstvých šedesátníků.
Vrásky možná, křeč v rukách nikoliv
Když už jsem v úvodu nakousnul instrumentální souhru současné čtveřice – mnozí vnímají Kiss primárně jako rockové manekýny, jejichž hudba stála vždy bokem vedle make-upu, tuny světel, dýmu a plivání krve. Ať už si o vkusu jejich živých show můžeme myslet co chceme, Kiss byli zároveň vždy poměrně slušnými instrumentalisty. Viz třeba basová linka legendární hitovky Detroit Rock City – nepochybně málokterý basák zajásá nad případnou povinností zahrát rychlé běhy z její sloky.
Nejinak je tomu i letos na Monster. Simmonsova basa z nahrávky velmi výrazně vystupuje (podobné štěstí má v rámci stylu snad již jen Steve Harris z Iron Maiden) a spolu s neexhibujícími a vkusnými bicími Erica Singera dokonale tvrdí muziku. Souhry obou kytar si člověk v zásadě ani nevšimne, což přesně ilustruje, že vše je přesně tak, jak má být. A sólovou kytaru Tommyho Thayera můžeme popsat jako ideální hybrid mezi spíše jednoduchým hraním legendárního Ace Frehleyho a přetechnizovaným přístupem jeho nástupce z počátku osmdesátých let, kytarového shreddera Vinnieho Vincenta. Čili kytarová technika ano, ale s mírou a citem.
Od pekla po poslední šanci
Monster uvádí první singl alba, úderná Hell or Halleluja, s kytarovým riffem jak od Ritchieho Blackmorea z doby Rainbow (např. Man on the Silver Mountain). Klasičtí Kiss ve své tvrdě rockové poloze jak vyšití a nepřekvapivě jedna z písní v setlistu právě probíhajícího turné. Kytarový podklad sloky druhého kousku Wall of Sound sice nebezpečně připomíná beatlesovské Helter Skelter, ale jinak opět skvělý kousek se Simmonsovým zpěvem, ubíhající v 'rozvážném' tempu.
I třetí Freak, uvozený vazbou jak z Hendrixovy Foxey Lady, drží laťku kvality vysoko, včetně skvělého melodického kytarového sóla. Simmonsův druhý vokální zářez, Back to Stone Age, přináší rock 'n' rollově veselý refrén, následná Stanleyho Shout Mercy se naopak celá nese na temnější vlně a i díky dokonale umístěnému retro tleskání v refrénu se mi asi z celého alba líbí nejvíc.
Povinnost zvládnout zpěv na dalších rockových kouscích Long Way Down, Eat Your Heart Out a The Devil Is Me asi Simmonse a Stanleyho natolik vyčerpala, že v Outta This World se mikrofonu chopil Tommy Thayer a v následující All for the Love of Rock & Roll bubeník Eric Singer. Oběma to jde výborně, All for the Love of Rock & Roll navíc přináší velmi příjemné oživení alba díky svému jižanskému charakteru (včetně nepostradatelného kravského zvonce). A snad abychom si nemysleli, že pánům ke konci desky došly síly, následuje nesmírně dusavá Take Me Down Below a záverečná hard rocková Last Chance.
Analog forever?
Drobná poznámka ke zvuku: ne že nebyl výborný, ale přeci jen mě už při prvním poslechu ihned napadlo, že zní tak nějak archaicky, prostě sedmdesátkově. A opravdu, následně jsem zjistil, že Kiss se vědomě rozhodli dát při nahrávání Monster sbohem digitální technologii a zvolili 'starý dobrý' analog. Za sebe bych dal přednost modernějšímu 'digitálu', takto mi připadá zvuk hlasitostně poněkud potlačený a ani otáčení knoflíku hlasitosti doprava prostě nepomáhá (za což by ale mohl nést vinu i finální mastering, těžko říct), avšak nechť to každý posoudí sám. Za zvukový průšvih desku totiž také rozhodně označit nelze.
Povedené Monstrum
Monster sice neobsahuje žádnou hitovku na první poslech, ale na druhou stranu nemá jediné slabší místo, všech 12 kousků jsou nefalšovaní Kiss v plné skladatelské i interpretační formě. Že to zní jako pokus o pozvánku na jejich pražský koncert v příštím roce? Hell yeah!
- Psycho Circus (1998) 00:44:27
- Sonic Boom (2009) 00:43:13
HUDEBNÍ ZPRÁVY
Peruánská Hyena na prknech blatenského klubu!
O neopakovatelné hudební zážitky se v jihočeské Blatné postarali pořadatelé sdružení...
Maraton hudby Brno 2025 láká na setkání napříč žánry i kontinenty
Ulice, náměstí, dvorky i nádvoří Brna ovládne v létě již desátý ročník multižánrového festivalu...
V Holešovicích vznikl nový víceúčelový open air Areál7
Počátkem května zahájí provoz nový víceúčelový venkovní prostor Areál7. V srdci Holešovic, v ulici Za Elektrárnou,...
Honza Homola a Zuzana Kráľová se vrhli do vod country hudby
Vtipný, bezprostřední, ironický, plný nadhledu. Takový je nový projekt s názvem Colty Prérie, vzdávající...
Linkin Park vydávají novinku Unshatter a vystoupí na finále Ligy mistrů
Unshatter je název nové skladby legendární kapely Linkin Park, která vyšla právě dnes. Singl je dalším dosud...
» zobrazit více...
RECENZE
» A(b)rakadabra znamená stále špičkovou...
» Nostalgická duše Joker Beat plachtí za nadějí...
» Arakain 2006: Labyrint, Touža a neúprosný...
» „Achtung, Sultan!“ volá První Hoře...
» Ve svobodném a magickém světě MBT je otevřeným...
» Crazy Story kapely Totální nasazení baví...
» zobrazit více...
Nezapomenutelný zážitek s japonským metalem
Letos jsem si řekla, že zkusím poznat nějaký ten metal. A proč nezačít hned...
Born Of Osiris zahájí evropské turné v Brně
Americká progresivní mašina Born Of Osiris na svou poslední desku „Angels...
Peruánská Hyena na prknech blatenského klubu!
O neopakovatelné hudební zážitky se v jihočeské Blatné...
Maraton hudby Brno 2025 láká na setkání napříč žánry i kontinenty
Ulice, náměstí, dvorky i nádvoří Brna ovládne v létě již desátý...
Kapela Corenote otočí váš svět Vzhůru Nohama
Českolipská crossover kapela, Corenote, vydala v pátek 25. dubna své...
Na Alana Walkera dorazila celá republika, ale nevíme co si myslet o samotné show
Alan Walker, norsko-britský DJ, známý především svým zamaskovaným obličejem,...
Honza Homola a Zuzana Kráľová se vrhli do vod country hudby
Vtipný, bezprostřední, ironický, plný nadhledu. Takový je nový projekt...
Na Trnkobraní se mohou těšit Dan a Eva
Již zítra se otevřou brány areálu likérky Rudolf Jelínek ve Vizovicích,...
FALSEBOUND kombinují melancholii s tvrdostí
Temná atmosféra, podladěné riffy a kombinace melancholie a tvrdosti...
Víme, jak je těžké pro mladé ale zatím neznámé kapely prorazit do médií a tím získat nové fanoušky.
» Podporujeme nadějné kapely
» Zadání profilu interpreta
Chcete dostávat do vaší emailové schránky aktuální informace ze světa hudby? Přihlašte se k odběru newsletteru. Odběr můžete kdykoliv zrušit.